Bukefalos 28 år!

Vad känne tecknar en isabell?

pernilla_s

Trådstartare
Jag har ju en isabell, men det stämmer inte mot beskrivningen av isabell man kan läsa i böcker med mera. En isabell ska ju ha ljusgula täckhår och ljusa skyddshår. Eller är jag helt fel ute?

Han har den klassiska isabell färgen. Han har vitt svans och man, men han har även svarta hårstrån i man och svans. Manen och svansen ser vita ut men kollar man närmre så har han en massa svarta hårstrån också. Hans ben har också en massa svarta hårstrån.

Han har även några mörka prickar på kroppen och även en del vita. Prickarna är små. Jag vet att när vi hade ute personen som gjorde konturdiagrammet sa att han egentligen inte fick ha de mörka prickarna för att vara isabell, men hon visste inte vad han annars skulle vara annars. Hon skrev därför inte isabell, men satte de prickarna på kännetecken.
 
Sv: Vad känne tecknar en isabell?

Svarta hårstrån kan dom ha i svans o man,även om det är icke önslvärt,det hade min avatarhäst.
Resten får någon annnan svara på.
 
Sv: Vad känne tecknar en isabell?

Fläckarna är inte svarta utan mycket koncentrerat rött pigment. Inte alls ovanligt på isabeller. Det borde den som ID-kontrollerar veta.

Isabeller kan vara så mörka så de ser ut som fuxar, har du sett bilder på halvblodshingsten Dragon?
 
Sv: Vad känne tecknar en isabell?

Ingen bra som visar det svarta, men jag ska till stallet idag så jag får ta nya. På denna bilden ser man bara att tja han ser ut som en normal isabell.

phpd4agf4.jpg
 
Sv: Vad känne tecknar en isabell?

Fläckarna är inte svarta utan mycket koncentrerat rött pigment. Inte alls ovanligt på isabeller. Det borde den som ID-kontrollerar veta.

Isabeller kan vara så mörka så de ser ut som fuxar, har du sett bilder på halvblodshingsten Dragon?

Nej det har jag inte.
 
Sv: Vad känne tecknar en isabell?

Från Wikipedia
Isabell en hästfärg, en isabellfärgad häst har ljusgul till guld till smutsgul till orange hårrem och skyddshår (man & svans) som är ljusare eller samma färg som hårremmen. Skinnet och hovarna hos Isabeller är mörkt, och likaså ögonen (med undantag för vita tecken).

I de flesta länder och på de flesta språk kallas isabellfärgen för palomino.

Jag skulle absolut kalla din hästs färg isabell, men med avvikelser.
 
Sv: Vad känne tecknar en isabell?

Jag skulle absolut kalla din hästs färg isabell, men med avvikelser.

Det är vad jag kallar honom också... ;) Han är ju isabell, finns ju inget annat som passar in.
 
Sv: Vad känne tecknar en isabell?

Men inte behöver väl föräldrarna vara Isabeller för att fölet ska bli Isabell? Jag vet en ponny som har en skimmelmamma och en rödskimmelpappa och den är Isabell!
 
Sv: Vad känne tecknar en isabell?

Men inte behöver väl föräldrarna vara Isabeller för att fölet ska bli Isabell? Jag vet en ponny som har en skimmelmamma och en rödskimmelpappa och den är Isabell!

En av föräldrarna måste ha ett gulanlag. En skimmel (avblekbar) kan ju vara född gul (isabell, gulbrun, gulsvart, dubbelgul).
 
Sv: Vad känne tecknar en isabell?

OK så t.ex Moflos Fester welsh hingst är ju ett sådant exempel. Men var går gränsen för fux eller mörk Isabell? Jag har en fux som på sommaren ser ut som en Isabell.
100_1186.jpg
[/IMG]
 
Sv: Vad känne tecknar en isabell?

OK så t.ex Moflos Fester welsh hingst är ju ett sådant exempel. Men var går gränsen för fux eller mörk Isabell? Jag har en fux som på sommaren ser ut som en Isabell.http://i77.photobucket.com/albums/j46/Rodde/ovriga hastar/100_1186.jpg

En fux och en isabell kan se precis likadana ut. Det som skiljer är vad de har för anlag. I Sverige ska hästens färg avgöras av genetiken, inte av vad ögat ser. En isabell har alltid minst en förälder med gulanlag, och kan ge gula föl (50% chans).
 
Sv: Vad känne tecknar en isabell?

Hur vet man att föräldern har gulanlag då? Säg att det är en häst som ligger på gränsen mellan isabell och fux. Pappan är brun och mamman har samma färg som avkomman. Hur vet man då om det är en fux eller isabell?
 
Sv: Vad känne tecknar en isabell?

Hur vet man att föräldern har gulanlag då? Säg att det är en häst som ligger på gränsen mellan isabell och fux. Pappan är brun och mamman har samma färg som avkomman. Hur vet man då om det är en fux eller isabell?

Dels kollar man på färgerna längre bak i stamtavlan. Dels kollar man på färgen på eventuella andra avkommor. Jag vet faktiskt inte om man kan dna-testa för anlaget ännu.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad känne tecknar en isabell?

Dels kollar man på färgerna längre bak i stamtavlan. Dels kollar man på färgen på eventuella andra avkommor. Jag vet faktiskt inte om man kan dna-testa för anlaget ännu.
Man kan DNA-testa för gulanlaget.

Man kan även kolla övriga avkommor från mamma/mormor ifall någon har blivit otvetydligt gul.
 
Sv: Vad känne tecknar en isabell?

Vårt isabellsto hade gulbruna ögon
Det hade även vår gulbruna åring ....
 
Sv: Vad känne tecknar en isabell?

Man kan DNA-testa för gulanlaget.

Man kan även kolla övriga avkommor från mamma/mormor ifall någon har blivit otvetydligt gul.

Då har jag, som inte är så insatt i aveln än, en följdfråga: Hur vanligt är det att DNA-testa för en färg? Färgavel är väl ganska tabubelagt om jag förstått det rätt...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska kanske ut på islandshäst-tävlingsbana i sommar, och hästen jag ska rida är en ganska mörk, nästan lite "gråbrunaktig" fux med...
2
Svar
24
· Visningar
5 092
Senast: mily
·
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 449
Senast: Tjôta
·
J
Avel Har köpt en unghäst efter KARLSFÄLTS BOCELLI och mamman är varmblod och jag är lite fundersam på vilken färg han tänker bestämma sig...
Svar
13
· Visningar
2 533
Senast: Asa_S
·
Avel Äger en fuxherre men på senare tid har han börjat få mer och mer svart i färgen, och fuxar ska ju inte kunna få svart så blir lite...
Svar
8
· Visningar
1 527
Senast: urkella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Guldfasanerna
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp