Bukefalos 28 år!

Vad kan det bli för färg på avkomman - ALLT i detta ämne här!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman - ALLT i detta ämne här!

VinterFlikka skrev:
undrar ju naturligtvis vad det kan bli för färg på avkomman!:D
och om den kan bli isabell som hingsten och i så fall hur stor chans det är för det.
Ditt sto är brunt, alltså kan avkomman också bli det. Kommer det med ett gulanlag från fadern kan avkomman också bli gulbrun. Så långt är det klart.

Sedan beror det på om stoet bär på ett fuxanlag eller inte. Du skriver att det finns ett fuxanlag i nästan varje generation bakåt på faderns sida. Det som är mest intressant är om fadern har lämnat fux eller inte. Har han det, lämnar han också fuxanlag med till hälften av alla sina avkommor. Har stoet fuxanlag skulle avkomman också komma att bli fux eller isabell.

Fadern till stoet är svart och det innebär att stoet också kan komma att lämna svarta avkommor. Beroende på vad isabellen bär på kan han också eventuellt komma att ge svarta och gulsvarta avkommor. Har du någon aning om vad hans föräldrar har för färger?

Med så många möjligheter och så få ledtrådar är det svårt/omöjligt att säga om ditt sto kan lämna isabell och hur stor chans det är.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman - ALLT i detta ämne här!

Då kan hon alltså inte lämna isabell (om jag förstod det rätt) om fadern inte lämnat fux, vilket han inte har, alla hans avkommor är i spannet mellan ljusbrun-svart.

Kan inte få fram vilka färger hingsten har bakåt, men har kollat lite och fått fram att allt han lämnat är isabell och bork, jag visste bara två tidigare men tydligen är det så att alla är nån av de färgerna... hjälper det till?

Tack så jättemycket för hjälpen! :bow:
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman - ALLT i detta ämne här!

VinterFlikka skrev:
Då kan hon alltså inte lämna isabell (om jag förstod det rätt) om fadern inte lämnat fux, vilket han inte har, alla hans avkommor är i spannet mellan ljusbrun-svart.
Hon kan inte lämna isabell om hon inte har ett rött anlag. Det kan komma från antingen mor eller far. Har modern fuxanlag bakom sig? Bara för att fadern inte har lämnat fux betyder inte att han inte kan. Det beror också på vilka anlag de stona har haft. Men har han ett stort antal avkommor med ston av alla färger och inga fuxar så har han nog inte fuxanlag.

VinterFlikka skrev:
Kan inte få fram vilka färger hingsten har bakåt, men har kollat lite och fått fram att allt han lämnat är isabell och bork, jag visste bara två tidigare men tydligen är det så att alla är nån av de färgerna... hjälper det till?
Är han isabell borde han lämna bara hälften av sina avkommor med gulanlag och hälften utan. Har han inte lämnat svart eller gulsvart tillsammans med svarta ston så har han inte anlag för det. Om stoet inte kan lämna fux och hingsten inte kan lämna svart så kan avkomman bli antingen brun eller gulbrun. 50% chans för antingen det ena eller andra.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman - ALLT i detta ämne här!

Fadern har inte lämnat fux ens med fux ston, så då bör han ju inte ha några anlag och i förlängningen inte mitt sto heller då det inte finns några röda hästan på morssidan.

I övrigt, tack för hjälpen! :bow: :bow:
 
Svart dominerande?

Hej jag har ett svart shettissto med en svart pappa och en fux till mamma. Nu har jag hört att om jag skulle betäcka henne med en fux så skulle de vara ca 50 % chans att fölet blev fux, och 50 % att den blev svart.:bump:
Men sen har jag också hört att eftersom hon är svart så blir troligen också förlet svart!?!? Vad har ni hört är svart dominerande!? :confused:
 
Sv: Svart dominerande?

Jag har hört att svart är dominant. I sådana fall blir det med en fux-fux hingst 50% svart, och 50% fux. Är hingsten fux-"någon annan färg" blir det 50% svart, 25% fux och 25% " någon annan färg", förutsatt att "någon annan färg" dominerar över fux.
 
Sv: Svart dominerande?

När man pratar om att svart är dominant pratar man om färgen svart och inte om anlaget svart.
Det är inte riktigt samma sak och är det som stället till det för många när dom skall förstå hur det ligger till.
Svart häst har inga anlag för brunt och kan därför inte ge bruna avkommor själv. För att då få brunt måste man tillföra det anlaget från en annan dvs det räcker att en förälder kan ge brunt eftersom som brunt är en dominant färganlag. Två svarta kan därför aldrig ge brunt för där finns ingan anlag för brun färg att hämta.
Brunt är ett dominant anlag och kräver bara att en förälder har anlaget.
Svart däremot måste både mamman och pappan ha anlag för annars så blir det inga svarta avkommor.
Betäcker du ditt svarta sto med en fux hingst så måste han vara svartbärare för att där skall bli svart föl. Annars blir det bara brunt och fux.
Kolla upp vad hingsten har gett för färg på avkommor innan. Har han fått svarta avkommor är han bärare av svart. Har han gett bruna avkommor med ett svart sto har han ett brunt anlag och kan ge brunt.
Titta på vad för färg föräldrarna har. Är en av dom svarta är hingsten absolut bärare av svart.

Så om ditt sto skall ha en chans att få ett svart föl så måste du välja rätt hingst till henne.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman - ALLT i detta ämne här!

Hjälp mig med denna kluring snälla. Jag fick i julklapp boken Hästens färger men kan inte lösa detta.
Jag har ett brunskäck sto där modern var skäck, mormor rödskäck, och pappan skäck(vet inte färg). Hingsten hon är betäkt med är fux vars mor var isabellskäck och pappan svartskäck. Jag kan inte klura ut vad det kan bli. Fux, röd och brunskäck?

Jag har ett brunblackt sto e en fjordhingst och modern samma som ovan, skäck. Hon är betäckt med samma hingst. Vad kan det bli för färg?

Bägge har lämnat två skäckföl med en skäckhingst tidigare.

Snälla hjälp mig. Tack! :bump:
 
Sv: Lite fundersam.

ameo skrev:
Brunskimmel = konstantskimmel med brun grundfärg
En konstantskimmel kan ALDRIG vara homozygot, då anlaget verka vara oförenligt med fosterutveckling i dubbel uppsättning. Detta innebär följande:
1) det är 50% chans på skimmel och lika stor chans på ickeskimmel
2) OM det skulle vara så att både ägget och spermien har konstantskimmelanlaget, så att det skulle kunna vara en homozygot konstantskimmel, så utvecklas helt enkelt inget foster, utan det man märker som stoägare är bara att stoet brunstar om. Det
är alltså inte på något sätt "djurplågeri" att para två konstantskimlar.
3) även om båda föräldrarna har brun som grundfärg så kan avkomman såväl fux som svart i grundfärgen...

Vänta lite, här fattas väl info?

50% chans för konstantskimmel gäller när ENA föräldern är konstantskimmel.

Om BÅDA föräldrarna är konstantskimmel är chansen 25% för anlag från båda föräldrarna (fostret dör tidigt), 50% för anlag från antingen far eller mor (blir konstantskimmel) och 25% inget skimmelanlag. Alltså, räknat på livsdugliga foster 2/3 chans för konstantskimmel.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman - ALLT i detta ämne här!

Menar du brunskäcken eller rödskäcken när du skriver att modern till brunblacken är "samma som ovan"?

Är det brunskäcken vet du att sto 1 kan ge föl utan skäckanlag, alltså 50% chans att föl 1 blir skäck! Eftersom hon är brunskäck vet du också att fölet kan bli brunt/brunskäck. Hon kan ha ett fuxanlag från mormor eller far, i så fall är det 50% chans att fölet blir fux/rödskäck. Hingsten har anlag för svart, så om stoet också har det är svart/svartskäck också möjligt! Efterson hingsten är fux och inte isabell har han inget gulanalag att lämna till fölet.

Det är 50% chans att brunblackens föl blir blackt, för fux/brun/svart gäller samma resonemang som ovan, möjligen med tillägget att fux/röda och svarta anlag inte är så vanliga i fjordrasen även om de inte är direkt ovanliga.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman - ALLT i detta ämne här!

Hej och tack. Jag kanske var otydlig. De två stona som jag har är halvsyskon, alltså har samma mamma. Om det inte blir skäck så kan det bli fux, brun eller svart? Ertersom pappan är fux är det då störst chans att det blir en rödskäck?
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman - ALLT i detta ämne här!

Båda stona har ett E och ett A eftersom de kan bilda svart pigment men utbredningen är begränsad till brun. Den gemensamma mormodern har ee eftersom hon är rödskäck, men är både modern och fadern stona brun/svartskäck kan ju ett eller båda stona ha fått EE, och då blir det inga fuxar alls! Chansen för fux är alltså antingen 0eller 50%. Är något av skäckfölen något annat än brunskäck har du ju redan facit på ev fux- och svartgener där!

Eftersom det brunskäcka stoet inte var mor till blacken är det fortfarande möjligt att hon har dubbla skäckanlag och alltså enbart lämnar skäckföl. Med lite funderande inser vi att mormor (som lämnat blacken) bara har ett skäckanlag. Om vi leker med tanken att morfar hade dubbla anlag är det 50% chans att stoet också har det. Om hingsten hade enkelt skäckanlag hade det från börja varit 50% chans på skäck med ett anlag och 25% chans vardera för skäck med dubbla anlag respektive enfärgad. Nu är alternativet enfärgad bortplockad så chansen blir 1/3 dubbla och 2/3 enkelt skäckanlag. Chansen för enfärgad är alltså egentligen "bara" 2/3 av de 50 % som chansen är OM hon har enkelt anlag, det blir väl 1/3 det?
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman - ALLT i detta ämne här!

Ok, jag tror jag hänger med. Säg att skäcken har dubbla anlag och alltid lämnar skäck, vad ska jag då göra för att få ett svartskäckföl? Måste jag betäcka med en EE typ friser? Hur vet jag att det är EE och inte aaEe för då han det kan väl bli brun om moderna har A eller är jag ute och cyklar. Och för att få isabell måste hingsten ha ett gulanlag???
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman - ALLT i detta ämne här!

Hej
Har flera gånger läst i tråden (i alla fall i den långa tråden) att en heterozygot skimmel's andra färganlag är födelsefärgen, tex fux. Då bär fölet på ett skimmelanlag och ett fuxanlag. Eller?
Om då fölet föds svart, och sedan "skimmlar av" - innebär det då att hästen bär på ett skimmel- och ett svartanlag (agutianlag)? Eller kan den bära på detta anlag trots att födelsefärgen var svart?
Sedan, om hästen är homozygot skimmel - vad kan då födelsefärgen vara?

/annmik - som hoppas att inte frågorna blev alltför konstiga och dumma
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman - ALLT i detta ämne här!

annmik skrev:
Hej
Har flera gånger läst i tråden (i alla fall i den långa tråden) att en heterozygot skimmel's andra färganlag är födelsefärgen, tex fux. Då bär fölet på ett skimmelanlag och ett fuxanlag. Eller?
Om då fölet föds svart, och sedan "skimmlar av" - innebär det då att hästen bär på ett skimmel- och ett svartanlag (agutianlag)? Eller kan den bära på detta anlag trots att födelsefärgen var svart?
Sedan, om hästen är homozygot skimmel - vad kan då födelsefärgen vara?

/annmik - som hoppas att inte frågorna blev alltför konstiga och dumma

Hästen har massor av färganlag, inte bara två. En fux har alltså två fuxanlag, och två "icke-skimmel" anlag, två "icke-gul" anlag, osv.

Så en skimmel har alltså först sina "grundfärgsanlag", är den född fux har den alltså två fuxanlag och kommer alltid ge ett vidare. Skimlar den av har den också minst ett skimmelanlag och ger vidare antingen det eller icke-skimmelanlaget (om den är heterozygot).
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman - ALLT i detta ämne här!

Hjälp, jag ärnyfiken på vad det kan bli för färg på ev. föl med fuxmamma (hennes föräldrar är e. fux u. svettfux) och Löjtnantshjärta:love: ??:)
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman - ALLT i detta ämne här!

Och vilken färg har Löjtnantshjärta då ?
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman - ALLT i detta ämne här!

lojt_hode.jpg
lojt1.jpg
Hm.. gulbrun el gulsvart, jag är inte hundra:crazy: , hans mamma, Linnea, är gul med svart man och svans, pappan Leuthen,mörkbrun
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 552
Senast: Luff
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 512
Senast: Askur
·
  • Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
89 416
Senast: IngelaH
·
Avel Här kommer årets fölpresentationstråd, där vi visar våra föl när de äntligen tittat ut! LÄS DETTA INLÄGG med trådregler INNAN du...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
85 154
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp