Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfog

lakrits skrev:
*lånar knapp*

Gjort en egen tråd utan att ha sett den här.........

Ok, min hingst föddes svart, mamma brun och pappa skäck(väldigt mycket vit med några enstaka bruna färgfält).

Nu har han börjat skifta över till lite brunt men är fortfarande väldigt mörk. Har nu upptäckt att hans färg på bakbenen börjar bli annorlunda.
Nerifrån och upp så börjar han bli silver/grå, någon som varit med om liknande?
Har du inget foto på fölet ifråga? Lättare att se då...

mollymalone skrev:
Otåliga jag vill också veta vad ni tror - mitt sto är brun med liten stjärn, hennes pappa & släkt bakåt är alla hingstar mörkbruna, hennes mor vet jag inte färgen på, men alla hingstar bakåt på hennes sida är fuxar. Hingsten mitt sto är betäckt med är fux med bläs och fyra vita strumpor, bakåt hos honom finns lika mycket av fux, brun och isabell (morfar och farmor isabell). Vad kan det bli?
kan helt säkert bli brun el mörkbrun, troligtvis även fux och kanske svart, beroende på agutianlagen om de finns i dubbel eler enkel uppsättning.

Linda_77 skrev:
Jag funderar oxå på att ev. betäcka mitt sto. Hon är mbr, e.brun, ee.fux, eu.gulbrun, u.mbr, ue. mbr, uu? (Hennes halvsyster e. isabell är mörk fux...)
Ska väl försöka undvika fuxhingst isåfall, men hur är det med de andra färgerna? Isabell, gulbrun osv? Om jag väljer en mörkbrun hingst med gulanlag (gulbrun pappa), finns det risk för en fux då?
jag skulle väl säja att det är mycket möjligt att ditt sto har ett fuxanlag, vilket skulle göra att hon KAN få fuxföl (vilket jag gissar att du vill undvika??) om hingsten också har fuxanlag.
En mörkbrun hingst med gulanlag finns inte.. HAR han gulanlag så ÄR han också gulbrun/mörkgulbrun. (att pappan har anlaget medför inte automatiskt att avkomman har det) Men i vilket fall som helst, som sagt, om pappan har fuxanlag så kan det bli en fuxavkomma.
Du vet SÄKERT att hästen HAR fuxanlag om:
1) det ÄR en fux :p
2) minst en förälder är fux
3) den har lämnat avkomma som är fux
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfog

Jodå, visst har jag ett foto.
Tyvärr så syns inte den silvergrå färgen på de kort jag tagit men jag ska se om jag kan ta en närbild nästa gång.

Här kommer han som han ser ut nu.
Jag ska tillägga att den silvergrå färgen har kommit nu, det syntes ingenting när han föddes.

IM000257.jpg


Så här svart var han när han föddes och han har ändrat sig i färgen mycket på 17 dagar.

IM000224.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfog

Hej, hej! Jag har lite fuderingar ang. skimmlar vad som avgör ifall de blir konstant skimmel lr avblekbar skimmel??

Om ifall d e nån i den här tråden som har koll på d??
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfog

Det är två helt olika anlag för konstantskimmel och avblekbar skimmel. Det är egentligen lite olyckligt att båda kallas för skimmel...
Konstantskimmel och avblekbar skimmel har lika lite gemensamt som skäck och skimmel. Ser ju olika ut, t.ex.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Hm...
Någon som kan "sia" om vad min fölunge som är under tillverkning borde få.
Stoet är fux, efter Little Q ( skimmel). Stoets mamma är fux, och efter Karakoll ( brun).
Mitt sto är betäckt med Cardento. :)
Stoet har två avkommor sedan tidigare, enefter Guido och en efter Quite Easy, båda är mörkbruna!
Hoppas på någon annan färg denna gång, det borde ju inte vara omöjligt, eller?!
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

*lånar knapp*

Vad har Irco Mena för grundfärg ? någon som vet?
Funderar på att betäcka med honom och kan bara hitta att han är skimmel men inte vilken grundfärg han har. hade vart kul o veta ;)
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Jessie81 skrev:
Hm...
Någon som kan "sia" om vad min fölunge som är under tillverkning borde få.
Stoet är fux, efter Little Q ( skimmel). Stoets mamma är fux, och efter Karakoll ( brun).
Mitt sto är betäckt med Cardento. :)
Stoet har två avkommor sedan tidigare, enefter Guido och en efter Quite Easy, båda är mörkbruna!
Hoppas på någon annan färg denna gång, det borde ju inte vara omöjligt, eller?!
Jag vet faktiskt inte om Cardento har något fuxanlag, men OM han har det så kan det bli brun, svart eller fux (saknar han fuxanlag kan du stryka fux som alternativ) som födelsefärg, sen är det 50% chans att det blir en skimmel.

Xenox skrev:
Vad har Irco Mena för grundfärg ? någon som vet?
Funderar på att betäcka med honom och kan bara hitta att han är skimmel men inte vilken grundfärg han har. hade vart kul o veta
Förmodligen brun, eftersom hans far Irco Marco var homozygot brun...
Men han har även fuxanlag - det vet man eftresom han lämnat fuxar, exempelvis avelshingsten Hamilton.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

ok då blir det förmodligen en brun, fux eller en skimmel nästa år då om det blir som jag vill. :)
Mamma är fux och väntar föl efter Quite easy om ett par veckor, de finns de som säger att QE är homozyhot ... ? jag hoppas på en brun om jag får välja, vi får se vad det blir om ett par veckor.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Tack för svaret!
Jag håller faktiskt tummarna för en liten skimmel, men kanske lika bra att ställa in sig på ett till mörkbrunt sto. :smirk:
Huvudsaken är ju i och för sig att det blir en frisk och fin fölunge, men det vore nog väldigt förrvirrande med tre identiska hästar! :D
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfog

Fick idag reda på att pappan har skimmelanlag på sin sida. Kan det vara så att han kan bli skimmel?????
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfog

Om pappan är brunskäck och inte visar tecken på att bli skimmel i sina färgade fält, så kan det inte bli en skimmel. Dvs, pappan måste vara skimmel själv för att HA skimmelanlaget och kunna nedärva det. Att en förälder är skimmel betyder inte att avkomman automatiskt har ärvt anlaget, utan det är bara om det SYNS på den att den är skimmel (skimmelskäck i detta fallet) som den har skimmelanlaget.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfog

Ok,,,jag är verkligen urusel på det här med färger och anlag m.m :smirk:

Jag förstår att det är jättesvårt att säga vad han kommer bli för färg men om du får göra en chansning?
Vad tror du om det jag beskrivit?
Har tyvärr inte tagit något kort ännu på hans bakben men det är blandade svarta hår med grå/silverfärgade och som sagt de har kommit nu och han är snart tre veckor gammal.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Hejsan!

Jag har en fråga till ni som är duktiga på färger:

Min foderhäst har precis fölat och fick ett stoföl. Fölet är gråbrunsvart. Kommer färgen att ändras när fölet växer? Har hört att ju gråare fölet är vid födsel destå svartare blir det, är det sant? Det finns dessutom ett litet inslag av brunt...

Mamma är svart
Morfar är svart (Ceylon)
Mormor vet ej

Pappa är svart (Akribori)
Farfar tror jag är brun (Acord II)
Farmor vet jag inte (Laboe)

Vilken färg kan det bli tillslut?
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Mitt föl född i går (se bild i född tråden)är fux men hon är väldigt ljus kring ögon (rosa ögonlock)och näsa, blir hon fux, fux stickelhårig, skimmel? Föräldrarna är fuxar men det finns skimmlar längre tillbaka i stamtavlan.Jag har hört att fux + fux alltid är fux
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Stall Olitten skrev:
Mitt föl född i går (se bild i född tråden)är fux men hon är väldigt ljus kring ögon (rosa ögonlock)och näsa, blir hon fux, fux stickelhårig, skimmel? Föräldrarna är fuxar men det finns skimmlar längre tillbaka i stamtavlan.Jag har hört att fux + fux alltid är fux

Hon kommer bli fux. En häst utan skimmelföräldrar kan inte bli skimmel, oavsett om det finns skimmlar längre bak i stammen för skimmelanlaget är dominant.

Dessutom är det just det rosa runt nos och ögon som är det som utmärker en fux :) , hade hon däremot varit MÖRK i huden runt ögon etc och haft minst en skimmelförälder så hade hon med största sannolikhet skimlat av.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

sagi skrev:
Hejsan!

Jag har en fråga till ni som är duktiga på färger:

Min foderhäst har precis fölat och fick ett stoföl. Fölet är gråbrunsvart. Kommer färgen att ändras när fölet växer? Har hört att ju gråare fölet är vid födsel destå svartare blir det, är det sant? Det finns dessutom ett litet inslag av brunt...

Mamma är svart
Morfar är svart (Ceylon)
Mormor vet ej

Pappa är svart (Akribori)
Farfar tror jag är brun (Acord II)
Farmor vet jag inte (Laboe)

Vilken färg kan det bli tillslut?
om båda föräldrarna är svarta så kan fölet endast bli svart eller fux (25% chans OM båda föräldrarna har ett fuxanlag).
Dock undrar jag om du är säker på att mamman ÄR svart? Ceylon var nämligen INTE svart utan mörkbrun. Och är mamman mörkbrun så finns alternativet att fölet blir svart eller mörkbrunt.
Man måste nästan se fölet för att avgöra vilket det är.
Akribori är inte heller svart utan mörkbrun... (möjligen svartbrun)
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Hej och tack för svar!

Mamman ser ut som akribori, dvs brunt kring mulen och lite i virveln men fö svart.

Skum färg har fölet i alla fall, gråaktig ullpäls. Har aldrig sett en vuxen häst med den färgen.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfog

Alltså nu börjar jag verkligen undra vad det kommer bli för färg på min lilla kille.

På en vecka har han börjat bli stickelhårig i pälsen.
Benen har blivit ännu ljusare,han är på väg att "förlänga" sin vita kronrand har nu en vit(mycket ljus) fläck på skenbenet som inte varit där tidigare.
Han ser nu nästan lite gråblack ut i pälsen. Han är svart på mulen och runt om mule och ögon.

Någon som har några förslag på blivande färg?????
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Hoppas det finns någon kunnig som fortfarande läser här och kan hjälpa mig med ;)

Jag har ett sto som är brunt fast väldigt mörk sådan. Dock ej mörkbrun.
Hon är e: brun, ee: brun, eu: svartbrun
u: mörkbrun ue:mörkbrun uu:svart

Vill inte ha en brun fölunge utan funderar på att betäcka med en isabellhingst. Han är då uppenbarligen homozygot fux med ett blekanlag, eller!? Han är väldigt mörk isabell u: brun e: isabell

Chansen är väl rätt stor att fölet blir brunt eller? Mitt sto kan väl bära bubbla agutianlag, vad händer då? :crazy:
Tacksam om någon kan hjälpa mig.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfog

Nu har jag tagit lite kort på hans märkliga färg om någon vill titta och säga vad ni tror.

Han har alltså varit svart men har ljusnat på benen väldigt mycket.
De vita tecknen hade han men det börjar komma fram mer.

IM000010.jpg

IM000024.jpg


Kolla in höger bakben
IM000020.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Q
Avel Hallo allesammans! Jag är inte så hej på det här med färger (andra än typ vanlig brun,svart, fux och skimmel) och därför har jag en...
Svar
11
· Visningar
1 424
Senast: ameo
·
Avel Har surfat runt så mycket jag har råd med och letat svar på mina funderingar. Har ett fuxsto och var sugen på svart. men efter att ha...
Svar
18
· Visningar
1 213
Senast: Susan
·
Avel Mitt sto vi trodde var dräktigt var inte det utan hiskeligt fet bara :o Vi var flera stycken som trodde till 99% att hon skulle ha...
Svar
4
· Visningar
1 105
Senast: carinaso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp