Bukefalos 28 år!

Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Du skrev att förutsättningen är att den gulbruna har ett fuxanlag. Men i detta fall måste den ju ha det, eftersom den har en fuxförälder.

Men jag menar alltså detta exempel, du ska menade generellt?
 
Färg på fölet

Hejsan!

E det nån som är bra på detta m färgnedärvning?

Skulle va kul att veta ungefär vad det kan bli för färg på fölis...
Mamma e mörkbrun, u. mörkbrunt sto, e. svart hingst o pappa e fux, u. okänd färg e. fuxhingst... :bump:
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Nu är det snart dax för mitt sto att föla... Min första egna uppfödning och jag börjar bli nyfiken på hur lilla fölis kommer att se ut.
Kan ingenting om nedärvning av färger, men tänkte att nån här kanske kan hjälpa mig lite snabbt... :D

Mor: Mörkbrun (nästan svart)
Mormor; Mörkbrun
Morfar: Brun (Lux Z)
Far: Mörkbrun (nästan svart) (Akribori)
farfar: Brun (Accord II)
farmor: Ingen aning om färgen, hittar det inte nån stans.

Fastän jag inte vet hur man räknar ut så känns det ju ganska säkert som att fölet blir mörkbrunt, eller ev brun...
Skulle gärna vilja ha en svart bäbis.... :love:
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

MissFideli skrev:
Du skrev att förutsättningen är att den gulbruna har ett fuxanlag. Men i detta fall måste den ju ha det, eftersom den har en fuxförälder.

Men jag menar alltså detta exempel, du ska menade generellt?

Det var ju precis så jag skrev, inte undra på att jag inte förstod vad du syftade på!

Här är en del av inlägget igen, så ser du att jag menade både generellt och i detta exempel.

Säljaren har fel! Förutsättningen för att det ska kunna bli en isabell mellan en gulbrun och fux är att den gulbruna har ett fuxanlag. Har den inte det kan det aldrig bli isabell eller fux. I ditt fall finns dock chansen, och den är ganska stor. Därför att mamman har två fuxanlag (eftersom hon är fux), och för att den gulbruna har en fuxmamma, och därmed kan man säkert säga att han har ett fuxanlag.

Ge
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

* Lånar *

Om stoet (på fotot <--- ) är svartbrunt och hingsten mycket mörk Brun (De la Gardie).
uu. är också Svartbrun ue. har jag ingen färg på.
ee. mörkbrun eee. mörk (Donnerhall)

Kan det bli en "vanlig" brun häst då?
Vill hellst ha svart el svartbrun... Men bara det blir ett friskt föl och att mamman mår bra så är färgen inte så viktig.

/Boel
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

*lånar*

Jag har ett brunt sto som jag (nog) ska betäcka. Hennes mamma var skimmel, efter en isabellhingst, pappan okänd. Vill inte att fölet ska bli skimmel, helst vill jag ha en brun. Vilken färg på hingst ska jag välja för att ha så stor chans som möjligt att få en brun avkomma och vara säker på att "slippa" skimmel?

mvh
Lejonelle
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Vill du inte ha skimmel, så betäck inte med en skimmel. Eftersom ditt sto är brunt, så måste det till en skimmelpappa för att kunna få ett skimmelföl.
Säkrast torde vara att betäcka med en homozygot brun hingst. Eller en brun utan fuxanlag.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Tack för ditt svar!!
Lejonelle
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

*lånar knapp*
Jag funderar på att betäcka mitt sto och hittar ingen tråd som tar upp denna "färgsättning".

Mamma: Svart (mer svartbrun enligt min åsikt)
Mormor: Svart
Morfar: Fux

Pappa: Bork
Farmor: Brun black
Farfar: Mellanbrun
Pappan har inte lämnat några fuxavkommor, däremot en isabellavkomma på 100 avkommor(?) Kan han ens det eftersom han inte verkar ha några fuxanlag.

Hur som helst, vilken färg kan ett föl få ur denna kombination?

En annan fråga, hur ärvs vita tecken egentligen? Typ bläs och strumpor?
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Har han gett isabell så har han också ett fuxanlag. Resten överlämnar jag till me rkunniga :)
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Hej!

Jag frågade i ett inlägg högre upp om vad Ni tror det blir för färg på föl mellan rödskäckmamma och svartskäckpappa?

Rödskäckmammans stamfärger: pappa svart och mamma rödskäck.
Svartskäckpappan stamfärger: brunskäckmamma och fuxpappa.

Sto 2 är svartskäck: hennes far är svartskäck och hennes mor om jag ej minns fel svart. betäckt med skimmelhingst, vet dock ej ngt om hans färger.


Jag funderar också på att betäcka mitt svarta konstantskimmelsto med en skimmelhingst, är detta också en risk eller? Vet att risken för resorbation (stavning??) finns om jag betäcker henne med en konstanskimmelhingst.


MVH

Jenny
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfog

Farmodern är sannolikt inte brunblack utan gulbrun (bork) precis som hingsten. Dessa färger har ofta förväxlats. För att hingsten skall kunna ha gulanlag måste en av hans föräldrar ha det.

Nåväl, du kan få:

gulbrun
isabell
brun
fux

eventuellt:

gulsvart
svart

Kolla om hingsten har lämnat några svarta avkommor. Har han det har han anlag för svart.

Beträffande vita tecken: vissa typer av vita tecken (sabino) nedärvs dominant. Bukskäckar kan ibland se ut som en häst med mycket vita tecken. Bukskäck nedärvs (troligen) recessivt, men ibland verkar man kunna "se" anlagsbärarna. "Vanliga" vita tecken - ingen aning.

Indy
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfog

Du kan få svartskäck, rödskäck, fux och svart. Eventuellt brunskäck och brun. Du har 75 % chans på skäck.

Konstantskimmel och avblekbar skimmel är två helt olika anlag. Det är ingen ökad risk för att stoet resorberar om du parar en konstant och en avblekbar skimmel. "Risken" är väl att den fina konstantskimmelfärgen bleks av :D

Indy
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfog

Tack, men jag tror att jag redan e inne på den... :mad:

E de ingen här som kan detta m färgnedärvning som skulle kunna svara på min fråga (se ovan).

Skulle bli mycket tacksam! :bow:
 
Sv: Färg på fölet

_Flickan skrev:
Hejsan!

E det nån som är bra på detta m färgnedärvning?

Skulle va kul att veta ungefär vad det kan bli för färg på fölis...
Mamma e mörkbrun, u. mörkbrunt sto, e. svart hingst o pappa e fux, u. okänd färg e. fuxhingst... :bump:

Det kan ge brun avkomma (förmodligen mörkbrun). Ev fux om stoet bär på anlag för fux.
Ev svart om pappan bär på anlag för svart.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfog

Du var inte det förr, då hade jag inte skrivit såhär. Moderatorn har flyttat in din fråga i den tråden. Så bli inte sur på mig.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

*lånar*

Hur vet man att fölet blir svettfux? Föds de mörka då direkt? Krävs det att en av föräldrarna är svettfux för att fölis ska bli det?
Min lille föddes 'vanlig' fux
shoebox.msnw
(som sin mamma, pappa är Briar), men nu när han har börjat släppa lite fölpäls så ser det väldigt mörkt ut där under!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Lånar knapp...

Ska betäcka mitt eng fullblodssto med en Appaloosa som inte är homozygot. Mitt sto är brunt utan tecken. Även hennes förfäder (e u ee eu ue och uu) är bruna/mörkbruna med få tecken.

Hingsten är leopardtigrerad med två appaloosaföräldrar. Mormor är quarter. Detta är vad jag vet.

Hur stor chans är det att avkomman blir tigrerad?
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

50%.........
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Q
Avel Hallo allesammans! Jag är inte så hej på det här med färger (andra än typ vanlig brun,svart, fux och skimmel) och därför har jag en...
Svar
11
· Visningar
1 419
Senast: ameo
·
Avel Har surfat runt så mycket jag har råd med och letat svar på mina funderingar. Har ett fuxsto och var sugen på svart. men efter att ha...
Svar
18
· Visningar
1 204
Senast: Susan
·
Avel Mitt sto vi trodde var dräktigt var inte det utan hiskeligt fet bara :o Vi var flera stycken som trodde till 99% att hon skulle ha...
Svar
4
· Visningar
1 097
Senast: carinaso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp