Vad kan det vara?... ryggont som kommit tidvis..

Moa092

Trådstartare
Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt och pigg men inte den energibomb som jag red första gångerna. Jag tänkte att hon bara var sådan här, hann bara rida henne 3 veckor innan hon fick EHV-4 diagnos som snabbt gick över och hon sattes igång.
Men trots 5 veckor stillastående gick hon knappt fram, tänkte först att det beroende på infektionen som kanske la kvar, men vet kollade luftrören ( och tyvärr endast det ) så jag började rida på lite mer. Detta hände i slutet av Juli, sen jobbade jag med henne men det kändes ändå inte bra, det började med att hon fortfarande hade nedsatt prestation men tex hoppningen tyckte hon fortfarande var rolig även om hon inte taggade till som hon gjorde på tex provridningen. Men jag tänkte att det bara var att hon ”försökte komma undan” då alla sa att det var test från hennes sida även om jag var tveksam. Ju längre tiden gick blev hon svårare och svårare att hålla igång och började rida 3-4 dagar i veckan för att jag inte ens fick henne och gå, samtidigt började hon trilla över hinderna för att jag inte fick fram henne ( brukar skena mot hinder ), gick in i korsgalopp, vägrade göra galoppombyten, blev svår att svänga och blev irriterad vid skänkelrörning och uppsittning. Jag kände att något var fel men samtidigt var all i stallet så säkra på att det bara var jag som var en vek ryttare. Sen i September började hon i stället för att bli sur vid galoppfattningar osv började sparka vid galoppfattningarna, vilket gjorde mig ännu mer nervös, sen red jag inte jättemycket i oktober utan bara korta enkla pass och longering, sen i slutet av Oktober brast det ut på riktigt, hon var redan sedan Agusti mer sur vid sadligen än innan men i slutet av oktober började hon hugga efter mig och I början av november när jag hoppade upp så fick hon panik och skenade iväg och sparkade sedan mig vilket resulterade till att jag fick spendera kvällen på akuten, dagen efter kände jag på hennes rygg ( har ju känt innan men har aldrig direkt tryckt hårt ) och hon ömmade jättemycket, speciellt nedanför manken och 5-10cm bak, även bak vid länd&rumpan men inte lika mycket. Ringde ut vet akut som kom och kunde endast konstatera att hon hade väldigt ont ( min häst är värdens snällaste i hanteringen men ville döda veterinären när hon tryckte på ryggen för att det gjorde så sjukt ont ) ändå var detta en liten kort tjej som inte hade mycket styrka, jag är glad för Gundas ( min hästs ) skull att det ändå inte var en man med dubbel styrka, då hade hon nog flugit i taket. Hon sa även att hon var hård som Sten men trodde att det berodde på något betydligt större än några vanliga låsningar.
Även vid longering såg hon såg vet att hon inte använde sin rygg alls utan bara benen, dock hade hon några av dom finaste bakbenen veterinären hade skådat så något att vara stolt över.
Har även under den tid jag försökt bygga upp henne att hon inte kunnat bygga muskler, hur mycket jag än har jobbat ute i skogen, upp och ner och ridit i korrekt form.
Sadeln är under denna korta tid jag ägt henne utprovad 3 gånger och satt fint, har även testat andra sadlar utan någon framgång.
Men en sak jag tänker på är att hon gärna springer i hagen och har hos mig gått omkull en gång, men dock efter allt det här började, men förra ägaren sa att hon kunde springa och gå omkull i hagen så undrar om det kan ha hänt något som skadat typ diskarna och att hon sedan gick omkull hos mig gjorde ju inte saken direkt bättre...
Vi har tid på Slöinge på Onsdag för röntgen av henne. Just nu så står hon bara i hagen och får skritta förhand ca. 15 dag för att inte förvärra om det är något.
Men vad tror ni här inne? Vad kan det vara som ligger och spökar?..😔 Vet att jag får svar på onsdag men jag behöver få förbereda mig på vad jag kan få höra, ni får gärna också berätta om det är era hästar som haft det och hur det gick efteråt...

Hon är ett 6 årigt hoppsto som 5-åring gick 115 hoppning, 165 cm i mankhöjd om det är av intresse..

Tack på förhand!💕
 
För hästens skull. Lyssna på din egna känsla när ngt känns fel och inte på andra i stallet. Du känner din häst bäst själv. Försök inte att fundera så mkt på vad det kan vara utan låt veterinären undersöka hästen grundligt. Hoppas det blir så positivt som möjligt för er!
 
Min spontana tanke iom att det började mer eller mindre direkt hon kom till dig, är om hon bytt sadel när du köpte henne?

Annars låter det litegrann likt mitt sto som blant annat har kissing spines, så det borde ni kolla upp på kliniken iaf.
 
Hor tyvärr samma model på sadel som hon hade hos sin förra ryttare och sadeln är utprovad och löper väldigt fritt vid ryggen. Kan KS komma under en kort period, för hon blev röntgad UA våren -18? Har tyvärr inte så mycket erfarenhet😔
 
Hor tyvärr samma model på sadel som hon hade hos sin förra ryttare och sadeln är utprovad och löper väldigt fritt vid ryggen. Kan KS komma under en kort period, för hon blev röntgad UA våren -18? Har tyvärr inte så mycket erfarenhet😔

Det kan uppkomma relativt snabbt, våren -18 är ju drygt ett år innan du köpte hästen. Och hurvida det syns på röntgen - om det inte hunnit bli pålagringar än - är beroende på hur hästen står och vinkeln på bilderna. Även hur hästen är musklad kan spela stor roll, en häst med täta tornuskott kan fungera jättebra om den är välmusklad och rids/tränas så att den bär upp sin rygg korrekt hela tiden. Men om den tappar i muskulatur och/eller rids annorlunda (något som är mkt vanligt när en häst byter ägare) så kan den få problem med t.ex. KS.
 
Jo jag hade ju viljat ha henne välmusklad men problemet är att hon får så ont/känner sådant obehag vid träning och i ridningen är farlig så det går liksom inte att göra så mycket😔 Bara att hoppas på det bästa på Onsdag..
 
Hej igen alla!
Vi är tillbaka nu och fick mycket glädjande besked, helt UA på röntgen och ingen KS som dom var extra noggranna med att undersöka, massa andra undersökningar gjordes också och resultatet blev att det låg i musklerna och att hon hade låsningar, så nu ska vi ha ut ET och massör, veterinären lät positiv till att vi ska vara redo för tävlingssäsongen i vår😃
Tack för hjälpen alla här!
 
Hej igen alla!
Vi är tillbaka nu och fick mycket glädjande besked, helt UA på röntgen och ingen KS som dom var extra noggranna med att undersöka, massa andra undersökningar gjordes också och resultatet blev att det låg i musklerna och att hon hade låsningar, så nu ska vi ha ut ET och massör, veterinären lät positiv till att vi ska vara redo för tävlingssäsongen i vår😃
Tack för hjälpen alla här!
Vad roligt för dig! Kolla även upp sadeln, hästar ändrar sig på bara nån månad i muskulaturen o det är ju jätteviktigt att den inte trycker nånstans nu.
 
Hej!
Vet inte om någon kollar denna tråden längre men känns bättre att skriva här ändå än starta en ny tråd.
Tyvärr har inte saker och ting gått som förväntat, Osteopat och ET har varit ute flera gånger, men låsningen har inte gått upp alls trots flera olika behandlingar, han ville ändå att jag skulle hoppa upp och se vad som händer och så fort jag satt i sadeln blev hon som en tickade bomb, hon blev inte pigg utan det var som om hennes hjärta slog så otroligt fort, hon gick och slängde med huvudet och var superstressad samtidigt som hon knappt vågade ta ett steg, så jag valde att hoppa av.
Vi har en ny tid bokad på Slöinge 15/1 och ska se vad som väntar, men jag får panik på att inte veta vad det är som gör att hon beter sig så här...
Enligt osteopaten så tog hon inte för sig med höger bak utan lyfte inte det alls lika högt som det andra bakbenet och var i otakt, inte halt men inte rytmisk i gångaterna, han upptäcke även att hon hade väldigt svårt att lyfta på bakbenen när hon skulle backa, detta har jag också märkt när jag har försökt att rygga henne i ridningen, hon tvärvägrar.. men jag trodde mer att det var ett ticks hon hade fått för sig för att det var jobbigt. Sen var hon tydligen stel i halsen/nacken och hade en låsning vid öronen, den låsningen trodde han dock inte skulle påverka henne..
Vid longeringen observerade han även att hon var väldigt snubblig, han frågade om jag visste något om det och då dök allt upp i mitt huvud att hon har nästan stupat framlänges 3-4 gånger när jag ridit och snubblar ofta, men jag tänkte att det var unghäst, lite vinglig hör man ju ofta att unghästar kan vara.
Men jag blir galen på att jag inte vet vad det är för någonting, är det någon här som har den blekaste aning om vart huvudproblemet kanske kan ligga, jag vet att det nog är en omöjlighet att svara på via internet men är det någon som haft en häst med liknade symtom?😔
Jag kan ändå inte släppa att jag leds tillbaka till när hon grovt gick omkull i hagen, om det kan ha hänt något då, för hon landade grovt på halsen och tog en 5-10 sekunder innan hon ens han tänka på att gå upp...
Förstår som sagt att det är nästintill omöjligt för er här att veta vad det är men behövde få skriva av mig lite..
 
Nej, jag har inte erfarenhet. Men om det hänt något i korset då hon gick omkull så kanske en hästkiropraktor kan hjälpa?
 
Hej!
Vet inte om någon kollar denna tråden längre men känns bättre att skriva här ändå än starta en ny tråd.
Tyvärr har inte saker och ting gått som förväntat, Osteopat och ET har varit ute flera gånger, men låsningen har inte gått upp alls trots flera olika behandlingar, han ville ändå att jag skulle hoppa upp och se vad som händer och så fort jag satt i sadeln blev hon som en tickade bomb, hon blev inte pigg utan det var som om hennes hjärta slog så otroligt fort, hon gick och slängde med huvudet och var superstressad samtidigt som hon knappt vågade ta ett steg, så jag valde att hoppa av.
Vi har en ny tid bokad på Slöinge 15/1 och ska se vad som väntar, men jag får panik på att inte veta vad det är som gör att hon beter sig så här...
Enligt osteopaten så tog hon inte för sig med höger bak utan lyfte inte det alls lika högt som det andra bakbenet och var i otakt, inte halt men inte rytmisk i gångaterna, han upptäcke även att hon hade väldigt svårt att lyfta på bakbenen när hon skulle backa, detta har jag också märkt när jag har försökt att rygga henne i ridningen, hon tvärvägrar.. men jag trodde mer att det var ett ticks hon hade fått för sig för att det var jobbigt. Sen var hon tydligen stel i halsen/nacken och hade en låsning vid öronen, den låsningen trodde han dock inte skulle påverka henne..
Vid longeringen observerade han även att hon var väldigt snubblig, han frågade om jag visste något om det och då dök allt upp i mitt huvud att hon har nästan stupat framlänges 3-4 gånger när jag ridit och snubblar ofta, men jag tänkte att det var unghäst, lite vinglig hör man ju ofta att unghästar kan vara.
Men jag blir galen på att jag inte vet vad det är för någonting, är det någon här som har den blekaste aning om vart huvudproblemet kanske kan ligga, jag vet att det nog är en omöjlighet att svara på via internet men är det någon som haft en häst med liknade symtom?😔
Jag kan ändå inte släppa att jag leds tillbaka till när hon grovt gick omkull i hagen, om det kan ha hänt något då, för hon landade grovt på halsen och tog en 5-10 sekunder innan hon ens han tänka på att gå upp...
Förstår som sagt att det är nästintill omöjligt för er här att veta vad det är men behövde få skriva av mig lite..
Jag vet inte om detta är till hjälp men kan berätta vår story så här långt..
Jag har oxå en häst som är genomgången hos vet flera gånger ua men som ändå har haft väldiga problem i ridningen. Han vill inte gå fram utan slänger rumpan till höger och försöker resa sig, försöker dessutom bita mig i fötterna när det är riktigt illa..
Han har dock inte reagerat som din på marken men kan liksom tappa ett framben lite då och då när vi skrittar.

Har oxå haft både kiropraktorer, osteopater och equiterapeuter på honom och det enda dom kan konstatera är att han är väldigt stum i rumpmuskulaturen. Senaste massören upptäckte att han har neurologiska symptom såsom att han inte rättar sig med bakbenen om man ställer dom i kors, han har även svårt att hålla emot om man drar honom i svansen åt vänster när han går. Plus att han är extremt överrörlig i höger höft, han kan lyfta benet väldigt onormalt högt på höger sida.

Jag har även provat oändlig mängd sadlar och han har hatat alla i stort sett.. Trots att dom ska vara utprovade enligt konstens alla regler..
Hittade dock tillslut en sadel han accepterade hyfsat så vi kunde rida igång iaf och då blev han mycket bättre om än inte helt bra, fortfarande kvarstod en del surheter framförallt i början på passen och det kändes som handbromsen låg i konstant. Om jag försökte peta på honom med spö så slängde han av mig..
Jag har jobbat aktivt med tömkörning för att stärka det svaga höger bak och för att hålla igång honom på något sätt under tiden vi inte haft sadel.

Vi var även iväg i höstas och provade lite sadlar och hittade en som han faktiskt än så länge älskar, peppar peppar. Den kom hem till butiken först strax före jul men var då för smal. Har nu lånat hem den i snart två veckor och hästen går som tåget än så länge så här beslutat att hyra den ett tag för att se hur det går.. Han har dock fått träningsvärk så han är lite stum i rumpmuskulaturen men en massör klämde på honom idag och det släppte fint enligt henne iaf.

Jag har även läst på om PSSM och vissa symptom stämmer på honom så det kan oxå vara något för dig att kolla. Jag satte min på Alcar och han rasade i vikt. Han har alltid haft väldigt lätt för att lägga på sig och äter onormalt lite för en häst i hans storlek men nu har han inte massa fettdepåer iaf. Drygar ut med analyserad halm för att han ska få tillräckligt med strå.

Jag vet inte om detta hjälper något men kan vara värt kanske att prova fler sadlar? Jag trodde inte sadlarna kunde göra så enorm skillnad men det gjorde det. Jag har alltid varit noga med att sadlarna skulle ligga bra men tydligen höll han inte med mig om passformen.. Dom kraven han har på sadel är att sittpunkten måste vara långt fram, den måste ha öppet framvalv och så måste den vara takformad. Den enda sadel som han verkligen bjuder i är den Erreplus Impulse vi har hemma nu, ingen annan har dugt och vi har provat det mesta.. Övriga modeller av Erreplus avskydde han som vanligt, denna har tydligen någon nyutvecklad bom och bossa.

Billigt, inte direkt.. Men billigare än veterinären i långa loppet..
 
Hej!
Vet inte om någon kollar denna tråden längre men känns bättre att skriva här ändå än starta en ny tråd.
Tyvärr har inte saker och ting gått som förväntat, Osteopat och ET har varit ute flera gånger, men låsningen har inte gått upp alls trots flera olika behandlingar, han ville ändå att jag skulle hoppa upp och se vad som händer och så fort jag satt i sadeln blev hon som en tickade bomb, hon blev inte pigg utan det var som om hennes hjärta slog så otroligt fort, hon gick och slängde med huvudet och var superstressad samtidigt som hon knappt vågade ta ett steg, så jag valde att hoppa av.
Vi har en ny tid bokad på Slöinge 15/1 och ska se vad som väntar, men jag får panik på att inte veta vad det är som gör att hon beter sig så här...
Enligt osteopaten så tog hon inte för sig med höger bak utan lyfte inte det alls lika högt som det andra bakbenet och var i otakt, inte halt men inte rytmisk i gångaterna, han upptäcke även att hon hade väldigt svårt att lyfta på bakbenen när hon skulle backa, detta har jag också märkt när jag har försökt att rygga henne i ridningen, hon tvärvägrar.. men jag trodde mer att det var ett ticks hon hade fått för sig för att det var jobbigt. Sen var hon tydligen stel i halsen/nacken och hade en låsning vid öronen, den låsningen trodde han dock inte skulle påverka henne..
Vid longeringen observerade han även att hon var väldigt snubblig, han frågade om jag visste något om det och då dök allt upp i mitt huvud att hon har nästan stupat framlänges 3-4 gånger när jag ridit och snubblar ofta, men jag tänkte att det var unghäst, lite vinglig hör man ju ofta att unghästar kan vara.
Men jag blir galen på att jag inte vet vad det är för någonting, är det någon här som har den blekaste aning om vart huvudproblemet kanske kan ligga, jag vet att det nog är en omöjlighet att svara på via internet men är det någon som haft en häst med liknade symtom?😔
Jag kan ändå inte släppa att jag leds tillbaka till när hon grovt gick omkull i hagen, om det kan ha hänt något då, för hon landade grovt på halsen och tog en 5-10 sekunder innan hon ens han tänka på att gå upp...
Förstår som sagt att det är nästintill omöjligt för er här att veta vad det är men behövde få skriva av mig lite..
Vad bra att du fortfarande kämpar på med din häst och bra att du åter skall till veterinär. Det finns många olika åsikter om metoder som man kan använda men jag kan bara beskriva hur jag hade tänkt om din häst hade varit min. Jag hade helt slutat rida den och tänkt att eventuellt kan jag börja rida i augusti. Sedan hade jag läst böcker om hästens kropp och anatomi.

Tagit hjälp av en duktig tränare och tränat hästen endast från marken. Jag tar gärna de bästa bitarna från olika ”genrer” och när det gäller att rehabilitera en häst så anser jag att den akademiska läran har många bra bitar att ha som utgångspunkt. Jag hade tränat din häst från marken med fokus på att den skall bli liksidig, få bättre kroppskontroll, styrka, smidighet och avslappning.

Jag hade tränat jättemycket i långsam skritt, där hästen får uppgifter som gör att den måste tänka. Detta hade jag varvat med många promenader i skog och mark. Blir den rastlös och behöver springa så hade jag låtit den springa lös i ridhuset.

Jag tror att nyckeln till att din häst skall bli bra är att du förstår att det inte är en quik fix utan det kommer ta tid, i nu läget blir din häst stressad enbart genom att du sätter dig på ryggen, lyssna på din häst och låt den slippa det på ett tag.
 
Jag har inga referenser på kliniken du ska till, men jag hade ju direkt misstänkt knäproblem (bak) när du säger att hon inte vill rygga.

Det kan så småningom ge problem i ryggen i o m att bakbenen inte arbetar som de behöver för att ryggen ska fungera. Det är inte helt lätt att upptäcka problem med bakknän, men mycket av det du berättar gör att jag känner att det ändå kan finnas skäl att i alla fall utesluta knä som problemområde.
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: Murray
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
574
Senast: AraSlei
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
885
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp