Bukefalos 28 år!

Vad kan detta vara för sele?

Sv: Vad kan detta vara för sele?

Jag fattar inte heller. Det går bort för min del i viket fall för det kan inte bli speciellt bekvämt för hästen att backa med eller hålla emot. Det duger väl till maraton eller precisionskörning att ha högt skackelfäste men knappast till bruksändamål.
 
Sv: Vad kan detta vara för sele?

...men ....backar gör man väl inte med skaklarna utan med bakselen, och hålla emot gör man med lokan, bromsen eller bröstan, inte med skaklarna...
vad är det för skillnad på att köra en vagn i skogen mot att köra en maratonvagn i skogen. Skaklarna har ju ingenting med själva framförandet av vagnen, bara svängarna...
Nu gör du mig förvirrad..!

Förresten har jag inga bilder på det. Tyvärr. Jag har bara satt fast den där det gick att fästa den, finns väl ett spänne där någonstans mitt på magen till uppehållsremmen.
 
Sv: Vad kan detta vara för sele?

...men ....backar gör man väl inte med skaklarna utan med bakselen, och hålla emot gör man med lokan, bromsen eller bröstan, inte med skaklarna...
vad är det för skillnad på att köra en vagn i skogen mot att köra en maratonvagn i skogen. Skaklarna har ju ingenting med själva framförandet av vagnen, bara svängarna...
Nu gör du mig förvirrad..!

Förresten har jag inga bilder på det. Tyvärr. Jag har bara satt fast den där det gick att fästa den, finns väl ett spänne där någonstans mitt på magen till uppehållsremmen.

Oj det var mycket på en gång.
Om man backar eller om hästen håller emot vagnen i en nerförsbacke spelar ingen roll. Kraften från vagnen går via skackeln i båda fallen. För att spara kraft och göra det bekvämt för hästen vill man att skackeln ska vara så vågrät som det bara går. Alltså ska skackeln sitta ganska högt på vagnen och i dragringen på hästen.

tgsm03.jpg


Här ser vi ett bra exempel på hur obekvämt det blir óm skackeln har en alltför brant vinkel. Skackeln pressar upp hela selen och man förlorar kraft.


findus.jpg

På denna vagnen sitter skackeln högre på vagnen och ligger mera vågrätt. Här går kraften fint från vagnen via dragringen och fördelas sen mellan bukgjorden och bakselen.

Det finns dock ett litet men, som vanligt. När man ska dra vagnen framåt vill man ha en lägre infästning i vagnen. Dock inte så låg att man får ett lyft i själva draget. (onödigt energikrävande).
Därför är det svårt att få det optimalt med endast skacklar att både dra och bromsa/backa med. Därför är det smidigt att komplettera med svängel och linor som man kan fästa lite lägre på vagnen samt skackel som man då kan fästa lite högre på vagnen för optimal kraft bakåt.
Var lokan eller bröstan kommer in i bilden nar man bromsar/backar förstår jag inte alls. De är ju helt friställda från arbete när vagnen skjuter på.

Skillnaden på bruks/skogs/vardagskörning och maratonkörning är väl flera. Vagnens vikt, hur ofta man backar, samt att man oftast har broms på en maratonvagn. Då duger det liksom med högt skackelfäste på selen. Det lilla man backar med de lätta vagnarna går alldeles utmärkt ändå. Men faktum är att jag sett en jättehög häst med högt skackelfäste på selen och därtill kopplat en låg vagn med låg infästning av skackeln. Vinkeln på skackeln blev då så brant att det faktiskt inte ens gick att rygga på dressyren...

Oj vilket långt inlägg det blev..
 
Sv: Vad kan detta vara för sele?

Men där sitter ju bakselen i skackelringen, på en gigg eller maratonvagn etc. så sitter ju bakselen fast i en bakselering längre bak på skackeln, då spelar det ju ingen roll hur högt den sitter längst fram.
 
Sv: Vad kan detta vara för sele?

precis, om ni hade svetsat fast en bakselering på skakeln hade inte skaklarna alls skjutit på selen, utan hade bara glidit i den långa seltungeöppningen..bakselen hade tagit mera direkt utan att bukgjorden stört armbågen. med NI menar jag brukskörningsfolket som tillhandahåller vagnarna utan bakselering!

Varför ska man sätta fast skaklarna i en seltunga överhuvudtaget, låt de bara ligga i skakelhållaren högt upp. De kommer ju ingenstans om man har baksele o draglina. Dags att föryngra lokselen!
 
Sv: Vad kan detta vara för sele?

Jag ger upp!!
Men i ett sista försök så ber jag er, gå ut och ställ er mellan skacklarna med ändan åt vagnen. Lyft skackeln och backa. Tala sen om för mig i vilket läge skackeln var när det gick lättast att trycka vagnen bakåt. Var det när den var vågrät eller när ni lyfter den till 45 graders vinkel eller när den står helt rakt upp i 90 graders vinkel? Dessutom måste man med tunga lass fördela trycket från vagnen både till bakselen och bukgjorden men bakselen ska ta i lite tidigare än bukgjorden. Två punkter som belastar i stället för en, borde vara enkel matematik.
Tack för mig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad kan detta vara för sele?

Var mer ödmjuk och ta till dig av andras kunskaper (lika mycket riktat till "Nussikan")
Om vi alla här på körning håller en positiv attityd så kommer hela forumet bli mer levande, aktivt och intressant! Och fler törs sig in här med bilder och frågor... om de slipper att bli förklarade som hästplågare vid sitt första försynta inlägg.
Allt är inte svart eller vitt, allt kan inte vara perfekt från början och det finns annan körning än dressyr, precision och marathon... :cool:
*no hard feelings* :)
 
Sv: Vad kan detta vara för sele?

men hallå... känner mig oerhört orättvist påhoppad. Påstår INTE att pinge skulle ha fel i något han säger.

Men tycker fortfarande att bakselen gör sig mer rättvisa fastsatt i skakeln. Och man får tycka saker, speciellt när man genom "trial and error" eller "learning by doing" metoden vet att det är så. Tycker inte att frambenet är en punkt som ska belastas av en bukgjord heller. btw.

men är grymt imponerad över bilderna..och det har jag sagt hundra gånger innan.
 
Sv: Vad kan detta vara för sele?

Det är väl mina samlade erfarenheter av era inlägg som "färgar" mig i vad jag läser... ni har inte alltid varit så vänliga mot varesig mig eller andra som bett om råd och hjälp.
Alla är vi nybörjare någon gång.
Det finns olika typer av körning.
Det finns många olika sätt att köra på.

Det finns hästar med den optimala utrustningen som mår dåligt p.g.a felaktigt tillpassad utrustning eller kusk utan känsla för körning... och det finns hästar med "skitsele"(erat favvis uttryck) som mår prima därför att de har en kusk som ser vad hästen förmår och anpassar kraven efter det.
Återigen. Allt är inte svart eller vitt!
 
Sv: Vad kan detta vara för sele?

Lägg av nu, jag är trött på allt "var mer ödmjuk" tjafs, jag försöker alltid vara trevlig och försöker lägga fram även dålig kritik på ett bra sätt, men jag vägrar säga "Åhh, så fint!" eller "precis så är det!" när jag inte tycker det, jag säger vad jag tycker och tål inte folk det får dom antingen titta åt ett annat håll eller så kanske man inte ska be om folks åsikter om man inte kan hantera det?

Jag vet att Pinge har rätt i det han säger, men vi pratar om olika saker. Kör man tunga lass i skogen eller när man brukskör och har loksele med bakselen fastspännd på det sättet Pinge menar, så är det precis som han säger. Men har man bakselen fastspännd i en ring längre bak på skackel och har en slät skackel eller en stor ring som oftast finns på maratonvagnar så spelar det ingen roll om skacklarna har högre vinkel då påfrestningen hamnar längre bak på skackeln, där vinkeln inte är lika "hög" och skackel framme vid skackelfästet glider fritt så där läggs ingen belastning. Det är också enkel matematik.
 
Sv: Vad kan detta vara för sele?

Japp. Du e´trött på mig. Det vet jag. :smirk:
Men "grejjen" e´ju att mycket intressant folk försvinner härifrån för att tonen är som den är, några skriver en eller ett par inlägg men blir så sågade att de aldrig kommer tillbaka. (kan ge dig åtskilliga exempel på det...)
Ska forumet vara "klubben för inbördes beundran" eller en möjlighet för oss kuskar att på ett lätt sätt sprida vår kunskap vidare och lära oss nytt av varandra, både bra och dåliga erfarenheter...?
Det är faktiskt inte bara jag som tycker att tonen här inne är lite väl fördömmande... men det är kanske mest jag som käftar emot, har väl inget bättre för mig ;)

Försök tro det bästa om alla och lyssna med öppna sinnen.
... och man kan säga sin mening på många olika sätt... både vänligt och otrevligt... men med samma budskap. Ofta når man längre med en positiv attityd än med en fördömande. :)
 
Sv: Vad kan detta vara för sele?

Nejdå, jag är inte trött på just dig, bara folk som inte tål att man säger sin mening. Jag tycker inte att jag är fördömmande, utan försöker som du skriver även lägga fram negativ kritik på ett bra och "smidigt" sätt. Jag tycker också att tonen här inne kan vara lite väl hård, men jag tycker samtidigt att man har rätt att säga vad man tycker, det är ingen inbördes beundran, isf är Pinge en av dom jag beundrar för han är superduktig, men det betyder inte att man måste hålla med honom i alla väder. Jag håller inte alltid med "Snigelfarmor" heller, eller någon annan för den delen, fast det finns många duktiga kuskar här. Men skriver någon och frågar vad man kan använda en enkel bröstsele till så tänker jag inte säga att den är helt ok att köra med, för det är den inte, sen om jag trampar någon på tårna bara för det bryr jag mig faktiskt inte om, jag tycker det är bättre att informera hur en riktig sele ska se ut och inverka, men jag försöker som sagt göra det på ett trevligt sätt.
 
Sv: Vad kan detta vara för sele?

Iterängen där det är backigt gropigt och stenigt .där kommer hästen ibland högre eller lägre och i olika vinklar är den enda fungerande bakselen den pinge har
 
Sv: Vad kan detta vara för sele?

Iterängen där det är backigt gropigt och stenigt .där kommer hästen ibland högre eller lägre och i olika vinklar är den enda fungerande bakselen den pinge har

Ja, jag vet det, jag har också kört i skogen med häst, men nu pratade vi som sagt om olika saker, och på en gigg/rockard eller maratonvagn så fungerar bakselen bättre om man sätter den i bakseleöglor längre bak på skackeln, då sitter ju heller inte skackeln fast i skackelfästet som den gör när man kör i skogen, utan glider fritt.
 
Sv: Vad kan detta vara för sele?

*kl eller allmän fundering*

Å andra sidan gick ju faktiskt en av ponnyerna på USM med "skitsele" och de hade ju obligatorisk spannkontroll så helt illa kan det ju inte vara? Syntes inte först, men vid närmare koll satt bröstan fast i däckeln.
 
Sv: Vad kan detta vara för sele?

Det var en liten ponny, typ shettis? På små hästar kan man höja skaklarna, och fästa draglinor i dragringen på skitselen, köpa en lös baksele och du har en sele som är ok för en shettis att dra.
Däckeln är fortfarande jättedålig och du kan inte justera bröstan så bra alls, du har ju bara en rem. Ingen tömring har du heller.
Det är alltså inte förbjudet att tävla i skitselar, men då krävs det att dem görs om och byggs till. Lättare och snyggare att köpa komplett från början! Och definitivt skönare för hästens rygg.
 
Sv: Vad kan detta vara för sele?

Tack för dina suveräna förklaringar. Jag har sällan läst så lättfattlig information om selars funktion och konstruktion. :):bow:
 

Liknande trådar

Körning Skulle gärna vilja ha lite råd angående selen på bilderna. Jag har (som synes) en shettis. Hon är 7 år och färdigväxt men dock...
2
Svar
24
· Visningar
6 064
Avel För ca 2 år sedan fick jag upp ögonen för just rasen ardenner:love: Vore superkul att komma i kontakt med lite andra ardennerfreak om...
2
Svar
38
· Visningar
6 101
Senast: ac79
·
Körning Hej! Igår köpte jag en liten rockard och sele till min shettis. Jag har kört en del när jag var yngre och till min förra shettis (som...
Svar
7
· Visningar
1 869
Senast: Ulrika C
·
L
Körning Jag är så ledsen...:cry: Var för kan det inte finnas billigare alternativ till oss som vill köra med större/grövre hästar? Bara för...
Svar
7
· Visningar
3 096
Senast: LindaK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp