Bukefalos 28 år!

Vad kan detta vara för sele?

A

amanin

Köpte denna sele begagnad osedd för att ha under inkörning / tömkörning utav ponnyn. Tidigare har jag bara kört med travutrustning så vanliga bröstselar är därför ett helt nytt område för mig. Lädret verkar vara av god kvalitet, mjukt och smidigt, inga sömmar som gått upp och alla spännen är rejäla. Jag undrar helt enkelt om det går att se vad detta kan vara för märke, hur gammal den kan vara, och om det är något att ha? Kanske finns någon därute som känner igen den? Vore bara kul att veta vad det är man gått och köpt:D

13850932.jpg


Tacksam för alla svar och teorier:bow:
 
Sv: Vad kan detta vara för sele?

OM bröst remmen sitter fast i däcklet har du köpt en skit sele! Som du inte skall använda vid körning.

Mvh
Eran Emma
 
Sv: Vad kan detta vara för sele?

Ser ut att vara en skitsele (enkel bröstsele) fast tärnsjöläder. kanske gjort av en okunnig student som ex arbete en gång i tiden?

Du bör inte använda den till körning, men den är fin att ha som prydnad.
 
Sv: Vad kan detta vara för sele?

Nej, det är både däckelgjord och bröstrem (har jag för mig att de heter?) en från däckeln och en från bröstan. Syns kanske inte så väl på bilden. Vad är det som gör den till en "skitsele" som inte kan användas ens vid tömkörning? Är det själva fästena eller vad? Nyfiken...
 
Sv: Vad kan detta vara för sele?

Den duger bra till tömkörning, men anledningen att den inte skall användas till körning är att bröstan är fast och däckeln klen. En bra bröstsele har lös brösta med draglinor, baksele och en vettig däckel...
 
Sv: Vad kan detta vara för sele?

Vad menas med att bröstan är fast? Det jag hört innan är att man absolut inte ska köra med sele ala Hööks/Börjes som endast har en gjord där både bröstan och däckeln är fast, men selar som denna som har både däckelgjord och maggjord från bröstan är allså inte heller bra? Vad ska det vara för typ av gjordar för att den ska gå att köra med? Hur ska en vettigare däckel se ut? Baksele och draglinor finns, men tillhör ej orginalselen, därav ej med på bild. Köpte egentligen selen mest för tömmarnas skull (ej heller med på bild) så jag gjorde ett kap bara med dem, men det skulle ju varit kul om denna gick att använda till tömkörning iallafall...

Tacksam för svar på mina undringar!
 
Sv: Vad kan detta vara för sele?

Till tömkörning kan du absolut ha den.

Det enda som ska sitta fast i bröstan är draglinorna, däckeln ska ha järn längst upp så den kommer upp från hästen och ha ordentliga tryckavlastade putor samt att det bör finnas höga skackelfästen med snabbkopplingar.

T.ex:
13907585.jpg
 
Sv: Vad kan detta vara för sele?

Tack för ett jättebra svar, nu förstår jag äntligen! (lite trög). Är glad bara selen kan användas till tömkörning då det är detta vi håller på att lära in just nu, och jag förstod inte riktigt varför det i tidigare inlägg påstods att den ej gick att använda ens till tömkörning. Det behövs liksom något stabilare än en vanlig tömkörningsgjord på min klotrunda lilla ponny:D. Men som sagt var var det ju tömmarna jag var ute efter, selen var liksom en bonus (är hopplöst att hitta beg. tömmar av kvalitet ala tärnsjö, antar att ingen vill släppa dem ifrån sig, eller så säljs de komplett med sele och rubbet som här...)

Får man lov att fråga vad det är för sele på bilden... Så att man kan drömma lite:d
 
Sv: Vad kan detta vara för sele?

Jag tycker nog att svaren här är lite väl negativa.
Det är väl inget större fel på selmodellen? Det beror väl på vad den ska användas till?

Det är en vanlig bröstsele med fast dragring.
Brösta= inget som går tungt att dra. Svängel är ett måste.
Mjuk däckel= 4 hjulsvagn. (endast skackels vikt på däckeln då)
Dragring= seltungor.

Folk har väl kört med den här typen av sele i alla tider?
 
Sv: Vad kan detta vara för sele?

Ja men som tur är så var inte allt bättre förr. Visst, kör man i skogen etc. behöver inte bröstan vara lös, men då kanske man hellre väljer en loksele. Ska en brösta fungera ihop med draglinor och svängel så måste den vara lös, annars gör det ju ingen verkan. Det är ju inte för inte som selarna utvecklas.
 
Sv: Vad kan detta vara för sele?

håller med nussikan! lågt skakelfäste är inte skönt heller, och opraktiskt vid svängar. Draglinjen blir inte bra när både skaklar och draglina sitter i samma ring.
Men jag tycker hantverket verkar vara jättefint, och det är säkert tärnsjötömmar ts har hittat till ett kanonpris..hade själv köpt den för tömmarnas skull tror jag. Men, det är ändå en skitsele som inte lämpar sig till körning. Bröstan är inte ställbar, utan har bara en rem, ingen baksele eller draglinor, och skaklarna sitter för lågt, däckeln för klen.
 
Sv: Vad kan detta vara för sele?

Ja men som tur är så var inte allt bättre förr. Visst, kör man i skogen etc. behöver inte bröstan vara lös, men då kanske man hellre väljer en loksele. Ska en brösta fungera ihop med draglinor och svängel så måste den vara lös, annars gör det ju ingen verkan. Det är ju inte för inte som selarna utvecklas.

Jo jag vet att saker utvecklas.. Jag försöker nämligen bidra till det. Om du menar köra i skogen (dra stock) så är det loksele som gäller, absolut. Men på en tur på en skogsväg med tex en trilla kan bröstan fungera bra, eller åtmistone hjälpligt.
Att bröstan måste vara lös när man har svängel håller jag inte alls med om. Skulle svängelns funktion utebli på en vanlig loksele också då eller? Allt hänger ju på att inte vagnen sitter stumt fast i selen och är bara seltungorna anpassade till fästet på skackeln så har man spelrummet som behövs där. Kanske inte så det räcker till maraton eller precisionskörning men nog räcker det till "vanlig" vardagskörning.
Att man började med högt skackelfäste till giggar berodde på att man slapp mycket av självsvängningarna i giggarna som annars uppstår. Det har säkert de flesta märkt av som kört tex en rockard med vanlig sele (dragring). Sen har maratonselen utvecklats utifrån detta med högt skackelfäste. Varför det blev så vet man nog inte riktigt men bra blev det ju ändå.
När jag kör in hästar är det "dragringssele" som gäller till 100% bara för att det går snabbt och är enkelt att både koppla och lossa vagnen från hästen.
Dessutom fungerar det perfekt både kyla och väta. Så att helt förkasta selen tycker jag nog är lite väl hårt. Men det är ju bara vad jag tycker..
 
Sv: Vad kan detta vara för sele?

Du får en helt annan svängelfunktion om du får upp skaklarna från seltungan på en loksele. jag provade med gott resultat då jag tyckte att svängeln knappt rörde sig på remmalagsvagnen, som dessutom är så tung att man verkligen vill ha full rörlighet på bogar/svängel. Jag är riktigt nöjd med att jag fäste en seltunga uppe på lokselen istället, så nu slipper pontus få skaklarna i armbågen vid svängar och svängeln fungerar mycket bättre.
Utveckling!

Jag tycker du är en toppenkusk pinge, och förresten, grattis till första plats på fjord SM!! Du är dålig på att skryta!
pinges pålle Gusten!!! (från pinges hemsida)
gusten_sm_07.jpg
 
Sv: Vad kan detta vara för sele?

Alltså med lågt skackelfäste menar jag fäste i dragringen, inte i höjd med armbågen :rofl:
Mig veterligen sitter armbågen 15 cm nedanför dragringen. Såvida man inte använder lååånga skackelremmar förstås men det är väl ingen som gör?

Kolla bilden förresten.. Vilken idiot köper en splitter nu maratonsele (ideal harness) och skär av bröstan innan den ens har legat på hästen bara för att nita fast resterna av bröstan på en gammal loksele??!!
 
Sv: Vad kan detta vara för sele?

Jo jag vet att saker utvecklas.. Jag försöker nämligen bidra till det. Om du menar köra i skogen (dra stock) så är det loksele som gäller, absolut. Men på en tur på en skogsväg med tex en trilla kan bröstan fungera bra, eller åtmistone hjälpligt.
Att bröstan måste vara lös när man har svängel håller jag inte alls med om. Skulle svängelns funktion utebli på en vanlig loksele också då eller? Allt hänger ju på att inte vagnen sitter stumt fast i selen och är bara seltungorna anpassade till fästet på skackeln så har man spelrummet som behövs där. Kanske inte så det räcker till maraton eller precisionskörning men nog räcker det till "vanlig" vardagskörning.
Att man började med högt skackelfäste till giggar berodde på att man slapp mycket av självsvängningarna i giggarna som annars uppstår. Det har säkert de flesta märkt av som kört tex en rockard med vanlig sele (dragring). Sen har maratonselen utvecklats utifrån detta med högt skackelfäste. Varför det blev så vet man nog inte riktigt men bra blev det ju ändå.
När jag kör in hästar är det "dragringssele" som gäller till 100% bara för att det går snabbt och är enkelt att både koppla och lossa vagnen från hästen.
Dessutom fungerar det perfekt både kyla och väta. Så att helt förkasta selen tycker jag nog är lite väl hårt. Men det är ju bara vad jag tycker..

Fast jag tycker man ska ha utrustning som fungerar mer än hjälpligt, men visst, funkar gör det säkert.

Det beror väl på vad man har för loksele? Vi kör med loksele och det funkar på samma sätt som med en lös brösta, draglinorna sitter i draglädret istället för i bröstan bara. Helt uteblir den självklart inte, men sitter bröstan eller lokorna fast i däckeln så blir det ju inte alls lika följsamt med hästens bogrörelser.

Jag tycker inte heller man ska förkasta den helt, den funkar ju bra till tömkörning och i inkörningsskedet om man ska hänga linor eller dra skacklar bakom, men att dra vagn skulle jag inte använda den till.
 
Sv: Vad kan detta vara för sele?

Kolla bilden förresten.. Vilken idiot köper en splitter nu maratonsele (ideal harness) och skär av bröstan innan den ens har legat på hästen bara för att nita fast resterna av bröstan på en gammal loksele??!!

Det skulle jag göra!! (om jag fick tag på snygga lokor) :D


(PS. Gusten är så snygg! :love: DS.)
 
Sv: Vad kan detta vara för sele?

Hej köpte en ny giggsele och skulle utan tvekan ha kapat den om inte ett par av mina lokor hade haft spännen som passar perfekt .Bild finns nog kvar på en av mina bildinlägg på lokor här på buke (utlagda med hjälp av nussikan)
 

Liknande trådar

Körning Skulle gärna vilja ha lite råd angående selen på bilderna. Jag har (som synes) en shettis. Hon är 7 år och färdigväxt men dock...
2
Svar
24
· Visningar
6 063
Avel För ca 2 år sedan fick jag upp ögonen för just rasen ardenner:love: Vore superkul att komma i kontakt med lite andra ardennerfreak om...
2
Svar
38
· Visningar
6 101
Senast: ac79
·
Körning Hej! Igår köpte jag en liten rockard och sele till min shettis. Jag har kört en del när jag var yngre och till min förra shettis (som...
Svar
7
· Visningar
1 868
Senast: Ulrika C
·
L
Körning Jag är så ledsen...:cry: Var för kan det inte finnas billigare alternativ till oss som vill köra med större/grövre hästar? Bara för...
Svar
7
· Visningar
3 096
Senast: LindaK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp