Jag äter vanligtvis bara ett (knäcke)bröd med valfritt pålägg och ett glas vatten. Världens tråkigaste frukost, och inte speciellt mättande. Jag är ofta trött, okoncentrerad, klarar inte av fysisk aktivitet, förrän jag fått i mig mer mat (lunch) och funkar då bättre till eftermiddagen. Jag vill äta bättre frukost, men min mage tål INGENTING.
Min drömfrukost hade varit kvarg med bär med nötter och fröer. Mättande och gott. Men jag tål kvarg dåligt, och jag kan byta ut det mot yoghurt, men inte naturell yoghurt som jag inte heller tål.
Eller smoothie / smoothie bowl. Men bär och frukt går generellt också bort.
Ibland funkar dock smoothie med fryst banan, protein och mjölk. Men inte för ofta.
Bröd är lite njae. Havre funkar bättre än vete, och knäcke funkar bättre än mjukt bröd - men inget av det är speciellt mättande.
Varma rätter - nope, min mage tål det dåligt.
Ägg - kokt eller stekt, går bara bra om jag är sugen på det, annars inte.
Pannkakor, omelett - funkar som helgfrukost enbart.
Gröt kan jag äta rent generellt, men det är något med konsistensen som gör att jag tröttnar, dessutom blir jag hungrig igen på rekordtid.
Overnight oats är lite samma, eventuellt mer mättande, men tröttsamt.
Chiapuddingar kan jag äta, men gillar inte konsistensen. Tvingar mig ändå.
Keso kan jag äta, men kräver något till.
Diverse nötspreads kan jag äta, så länge det inte är choklad i. Choklad på morgonen går inte oavsett form.
Allt ovan går bra att äta en annan tidpunkt på dagen än frukost. Men vid dagens första mål är min mage överkänslig och jag kan bli rätt dålig. Har testat att fasta, men av olika anledningar är det inte heller ett bra alternativ. Jag mår ändå dåligt, och mina problem med energilöshet förbättras inte av att vara hungrig. Jag måste äta något helt enkelt.
Är laktosfri också såklart, annars hade det funnits mer produkter att testa.
Istället för att gissa sig till vad jag eventuellt kan äta - vad äter ni på morgonen?
Kanske finns det någon inspiration jag kan hämta, kanske något jag inte testat redan.