Vad kan vi äta?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Lillefrun
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 58
  • Visningar Visningar 1 559

Bukefalos 30 år!

Japchae är sötpotatisnudlar med lite samma konsistens som glasnudlar där man lägger till en massa grönsaker man först stekt. Man kan göra både en vegetarisk och en med kött lätt genom att inte blanda i köttet förrän efter att resten av rätten gjorts, i en del av maten. För att göra det ännu lättare för sig så finns det färdig japchaesås att köpa i många asiatiska livsmedelsbutiker. Biffen kan bytas ut mot stekt tofu i den vegetarianska delen av maten. Här är ett recept.

https://www.arla.se/recept/japchae-sotpotatisnudlar-med-svamp-och-biff/

Jag brukade laga japchae ganska ofta men har av någon anledning inkluderat det när jag slutade äta pasta.

Japchae är sötpotatisnudlar med lite samma konsistens som glasnudlar där man lägger till en massa grönsaker man först stekt. Man kan göra både en vegetarisk och en med kött lätt genom att inte blanda i köttet förrän efter att resten av rätten gjorts, i en del av maten. För att göra det ännu lättare för sig så finns det färdig japchaesås att köpa i många asiatiska livsmedelsbutiker. Biffen kan bytas ut mot stekt tofu i den vegetarianska delen av maten. Här är ett recept.

https://www.arla.se/recept/japchae-sotpotatisnudlar-med-svamp-och-biff/

Jag brukade laga japchae ganska ofta men har av någon anledning inkluderat det när jag slutade äta pasta.
Aldrig hört talas om sötpotatis nudlar men det låter jätte gott. Vi måste bara hitta något sånt. Affären här pp ’landet” har mycket men så specifika saker finns inte. Men om inte nu så ska jag köpa det så fort jag flyttar till stan.

Jag har massor av vegetariska kokböcker, kanske sätta honom att titta lite i dom?Eller att jag tar ut sånt jag gillar och markerar så får han gallra bland dom.

Måste sammanfatta alla bra tips på en lista från tråden till mig och honom.

Någon som vet falafel utan gluten i som är goda:? Jag ska googla lite men misstänker att det finns mer kunskap här, finns det glutenfria soja och quorn saker och är det då bara vissa produkter?

Jag äter sällan köttsubstitut så kanske får jag gå mötes också om han går med på något sådant

Jag har försökt få tag på tzay flera år nu. Finns inte det längre eller är det bara här där jag bor?

Med risk att låta gnällig, glutenfria tacobröd är värdelösa!

Ett tips till ts (och er andra som funderar på vad ni ska äta),

Jag införde för ca 5 veckor sedan en "regel" , att vid söndagens middag ska alla i hushållet skriva upp minst 2 maträtter var (vi är 4 i hushållet just nu) som vi vet att de flesta andra i hushållet äter. Och helst ska maträtterna baseras på sådant vi redan har hemma (vi har både nöt och älg i stor mängd i frysen).

Och det har fungerat jättebra! Nu har vi en smidig lista med förslag som vi förvisso inte följer slaviskt men det är attans så mycket lättare att komma på vad vi ska laga när förslagen redan finns.

Lite OT, men jag är så himla nöjd med det här så jag vill dela ändå! 😁🙈
Okej, jag har aldrig testat de glutenfria själv så vet inte hur de smakar men det var trist att höra. Men jag vet att typ Santa maria ska ha majstortillas också, de bör väl vara glutenfria? Jag har inte testat dem men vi har provat att göra egna tortillas av majsmjöl och de blev goda :)

Jag äter helst vegetariskt medan familjen äter allt.
Finns känslighet mot gluten och laktos så det undviker vi.

Allt som oftast har vi samma grund, men kött eller vego tillagas för sig.

Om det grillas har vi t.ex samma såser, potatis/rotfrukter, grönsaker, men grillar både kött och vegoalternativ.

Thairätter gör jag grunden lika, och kött och vegoalternativ för sig som läggs till på slutet.

Soppor görs vego, blir mer matiga med baguetter eller rostade brödbitar att doppa. Brukar gömma mixade kikärter i soppan för proteinets skull.

Köttfärssås m spaghetti blir det två olika stekpannor, en med köttfärs och en vegofärs.

Tacos kör vi all in på, vi är väldigt olika i vad en god tacos innehåller så det blir massor av olika tillbehör. Glutenfria tortillasbröd brukar inte vara goda men de hårda skalen innehåller majsmjöl och är glutenfria.

Åh, vad många bra alternativ! Ska skriva upp dom bästa på listan till imorgon.

Men vissa saker blir kluriga, som tacos som vi tänkte var smidigt med det visade sig att vi inte hade något alls av samma i. Vet inte hur vi lyckades.

Jag funderar på paj också, kan man göra eget pajskal som är glutenfritt och samtidigt gott?

Har också funderat på lasagne och försöka sälja in quornfärs i den eller typ spenat och något mer.

Kan rekommendera dessa för paj/pizza

https://popbakery.se/produktkategori/glutenfritt/

/Lizzie

Någon som vet falafel utan gluten i som är goda:? Jag ska googla lite men misstänker att det finns mer kunskap här, finns det glutenfria soja och quorn saker och är det då bara vissa produkter?

Zeinas falafel är glutenfri och smakar bra. :up:

Det finns glutenfria soja- och quornprodukter men det är mycket riktigt bara vissa så man får vara noga med att läsa innehållsförteckningar. Quornfärs vet jag är glutenfri för det är den vegofärs jag köper mest av. Även deras pålägg (utom tomat och basilika av nån anledning?) är glutenfria, jag gillar deras pepperoni på pizza.

Sojaprodukter äter jag mindre av men då blir det oftast från Oumph, mycket av deras sortiment är glutenfritt.

Många andra produkter är tekniskt sett glutenfria men kan t ex innehålla spår av vete så därför får dom inte använda märkningen. Om man vågar "fuska" med det är upp till var och en beroende på känslighet.

Har du fler frågor om glutenfritt så mata på, det har typ blivit ett specialintresse för mig sen jag fick konvertera. :o

Smart, brukar det finnas i vanliga butiker?

Ja, Pop Bakerys glutenfria finns i många vanliga matbutiker, men dom brukar inte ligga separat utan i samma kylar som traditionell pizza- och pajdeg. Det är nåt man får vänja sig vid när man handlar glutenfritt, en del varor finns i en separat hylla eller frys, andra ligger mitt i smeten bland det glutenfulla.

Oj, nu får vi hoppas det fortsätter lika bra med killen så jag hinner testa alla goda förslag :rofl:

Annars gör jag dom med ”’vanliga” ingredienser

Zeinas falafel är glutenfri och smakar bra. :up:

Det finns glutenfria soja- och quornprodukter men det är mycket riktigt bara vissa så man får vara noga med att läsa innehållsförteckningar. Quornfärs vet jag är glutenfri för det är den vegofärs jag köper mest av. Även deras pålägg (utom tomat och basilika av nån anledning?) är glutenfria, jag gillar deras pepperoni på pizza.

Många andra produkter är tekniskt sett glutenfria men kan t ex innehålla spår av vete så därför får dom inte använda märkningen. Om man vågar "fuska" med det är upp till var och en beroende på känslighet.

Har du fler frågor om glutenfritt så mata på, det har typ blivit ett specialintresse för mig sen jag fick konvertera. :o

Ja, Pop Bakerys glutenfria finns i många vanliga matbutiker, men dom brukar inte ligga separat utan i samma kylar som traditionell pizza- och pajdeg. Det är nåt man får vänja sig vid när man handlar glutenfritt, en del varor finns i en separat hylla eller frys, andra ligger mitt i smeten bland det glutenfulla.
Jag som vegetarian är van vid att i princip alltid äta olika mot alla andra. Och berörs inte av det.

Så min fråga nu, om det för dig som är glutenintolerant är det väldigt viktigt att äta samma som alla andra varje dag?

Vi vill ju laga mat ihop och fixa tillsammans men ibland orkar man ju kanske inte mer än en fryst paj eller pasta med varsitt tillbehör

Så min fråga nu, om det för dig som är glutenintolerant är det väldigt viktigt att äta samma som alla andra varje dag?

Nej, verkligen inte. Jag äter det jag kan och vill äta och så får andra göra sina egna val. Jag har hela livet varit restriktiv med vad jag äter av olika skäl så jag är van att inte göra som alla andra. Jag upplever att andra blir mer besvärade av att jag avstår mat eller fika än jag själv blir.

Nej, verkligen inte. Jag äter det jag kan och vill äta och så får andra göra sina egna val. Jag har hela livet varit restriktiv med vad jag äter av olika skäl så jag är van att inte göra som alla andra. Jag upplever att andra blir mer besvärade av att jag avstår mat eller fika än jag själv blir.
Exakt samma här!

Jag som vegetarian är van vid att i princip alltid äta olika mot alla andra. Och berörs inte av det.

Vi vill ju laga mat ihop och fixa tillsammans men ibland orkar man ju kanske inte mer än en fryst paj eller pasta med varsitt tillbehör
Du frågade inte mig men jag svarar ändå :)

För mig är det inte så viktigt att jag och min sambo äter samma sak, det är ofta vi äter olika grejer pga preferenser, rester som finns i kylen osv utan hela grejen är ju att vi äter tillsammans. Tänk lite som när man går på restaurang, det spelar ju ingen roll om alla beställer samma rätt eller inte.

Sen är det ju såklart kul att laga mat ihop ibland men nog ska det finnas ett par grejer iaf som kan passa er båda, det behöver ju inte vara varje gång. Jag tänker att det ändå inte är så himla ofta man ändå verkligen gemensamt lagar mat som ett sorts "event" oavsett vilka preferenser man har.

Jag är också glutenintolerant och allergisk mot vissa vanliga råvaror. Det bekommer inte mig det minsta att jag får äta något annat, framförallt inte om jag är delaktig i lagandet själv. Då väljer jag ju bara något som jag anser är passande och trevligt, utan att behöva ta hänsyn till andras önskemål. Betyder också att jag kan ha i grejer som andra inte tål i min rätt :)

Skönt att höra att vi är fler som inte tycker det är jobbigt att äta olika mat eller jobbigt att inte att känna sig utanför.

Det känns ändå lite roligt att göra något tillsammans ibland och just nu är allt rätt nytt och man vill liksom göra nästan allt tillsammans. Även om jag inte visar med hjälp av maten att jag vill hitta på saker men för honom är det viktigt att laga mat och jag som bryr mig noll om matlagning kanske får lite variation i kosten och ser det som något som kan vara mysigt ibland men definitivt inte varje dag.

Liknande trådar

• Restaurang i Linköping
  • Vegetarisk skolmat (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 45)
  • Mjölkproteinallergi
  • Älggrytan ... eller inte ... :-(

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka