Vad kan vi göra mot mäns våld?

Bukefalos 30 år!

Jag har pojkar, och försöker uppfostra dem så bra jag kan, lära dem gränser, tillåta alla känslor men inte alla beteenden.

Jag blir helt paff över att se hur vissa av deras kompisar, som också är pojkar, helt saknar gränser från föräldrarna. För ett tag sedan stod min äldsta son (7 år) och köade till en aktivitet ihop med sin jämnåriga kompis. Kompisens mamma stod med dem, jag stod en bit ifrån eftersom jag hade bebis i barnvagnen och inte riktigt kom fram med den. Från ingenstans började kompisen att knuffa, hårt, på min son. Min pojk gjorde inget tillbaka, såg mest förvånad ut och visste inte riktigt vad han skulle göra. Kompisen knuffade och knuffade, hans mamma som stod alldeles intill och såg det hela sa ingenting! Till slut fick jag nog och ropade på mitt barn så att han fick stå längre bort med mig istället.

När jag slevade upp mat till barnen på ett kalas kom samma kompis och slog till en annan killes tallrik underifrån när han skulle bära den till bordet. Det flög mat åt alla håll. Jag sa ifrån direkt på ren reflex, sedan såg jag att barnets pappa var med honom... Men han sa inte ett ord??

Jag är lärare, och ser tyvärr mängder av exempel där föräldrar inte sätter gränser för just pojkar. Det anses helt normalt eller rent av nödvändigt att pojkar "skojbråkar". Jag glömmer aldrig när jag ringde hem till en pappa för att berätta att hans son varit med i en händelse där han hade gjort elaka saker, både fysiskt och verbalt, mot fyra år yngre elever. Jag har FULLT upp på mitt jobb och ringer VERKLIGEN inte hem i onödan, absolut inte för småsaker... Pappans svar när jag beskrivit vad hans son hade gjort: "Jaha... Men lite bus får de väl lov att hålla på med, när de har haft lektioner hela dagen?".

Min son är den enda killen i hans klass som klär sig delvis i rosa, blommigt, glitter osv. Alla andra killar har mörka kläder med "tuffa" tryck. Det är kanske löjligt att ens nämna klädsel, fast jo faktiskt... Jag anser att det säger en del om hur vuxna behandlar tjejer och killar olika, utan att många ens tänker på det. Jag tror att många små barn gillar glada färger och glitter, oavsett om de är flickor eller pojkar. Inte alla förstås, människor är ju olika! Men att inte EN ENDA av de andra pojkarna skulle gilla det har jag faktiskt väldigt svårt att tro (när jag själv har två som älskar det och aldrig har tänkt tanken att det bara skulle vara för tjejer). Jag tror definitivt att vuxna, oftast omedvetet, styr dem i en viss riktning. Och som sagt, det låter ju löjligt att dra in kläder i det hela, jag menar inte att det sitter i kläderna — jag menar att om vuxna gör DET omedvetet så påverkar vi givetvis pojkarna på andra sätt också, medvetet och omedvetet.

Nej, det är inte hela lösningen. Men de första åren av ett barns liv formar ju den personens självbild något extremt mycket så visst påverkar det jääättemycket.

Våldet har ju eskalerat till jag vet inte vad. Detta var inget vanligt slagsmål när folk hoppade på hans huvud. Förr i tiden när det var slagsmål och någon ramlade i backen så var det över. Nu blir det en anledning till att sparka vidare och hoppa på den som ligger. Är ju inte första gången detta händer. Det kryper ju längre ner i åldrarna oxå.

Av dom vänner jag har som har barn i skolan så kan jag säga att den undervisningen inte direkt existerar på ett vettigt sätt överallt. Men är ju fint att tanken finns där.
Lärare kan inte ansvara för ett barns hela uppfostran utan det ska vara ett komplement. Många lärare upplever att vid en konflikt så brister vårdnadshavare i att se flera perspektiv utan det blir ensidigt.

Jag får upp oroväckande många artiklar och nyheter som handlar om barn som varit grymma mot/slagit ihjäl djur också (jo, jag vet att det har att göra med algoritmen, barn har alltid varit grymma mot djur.) men det är alltid, ALLTID pojkar. Jag förstår verkligen inte.

Jag har ju nu en fem månader gammal pojke, och började fundera över det här redan när han låg i magen och jag visste att det var en pojke. Bara för någon dag sedan funderade jag på att starta en tråd om just uppfostran av pojkar. Hur ska jag få honom att växa upp och inte bli en skitstövel?

Det är ju bra, synd det inte fortsätter sedan i skolan också, det borde vara en del av undervisningen för det är en enormt viktig del av livet.

Hela kapitel 1 och 2 i läroplanen handlar om skolans värdegrund och uppdrag – att lära elever hur man bemöter andra, hanterar konflikter, tar ansvar och förstår sina rättigheter och skyldigheter. Det är en stor del av skolans vardag och något lärare arbetar med kontinuerligt, ofta så mycket att det tar betydande tid från ämnesundervisningen.

Sen kan man lugnt säga att man jobbar i motvind när man ringer hem om en allvarlig händelse och får till svar från föräldern "Pojkarna måste väl få busa lite". Och när pojken fortsätter att "busa" så tolkar andra föräldrar det som att lärarna/skolan inte ens jobbar med det...

En förälder ringde mig och var upprörd över att jag inte GJORDE NÅGOT över xxxx beteende. Nu fick det väl vara nog! Jag skötte inte mitt jobb! I själva verket slet jag varje dag med att göra diverse åtgärder, kortsiktigt för att rädda dagen, långsiktigt för att få det att funka hela terminen, samt rapporterade uppåt och det var igång en massa karuseller med elevhälsa, rektor mm... Vi hade en massa anpassningar, åtgärder, extra möten med föräldrarna... Men det FÅR jag ju inte säga till en annan förälder. Jag FÅR inte berätta vad vi gör för en annan elev. Jag kan bara svara att vi jobbar mycket med det, bla bla... Får inte den andra föräldern höra exakt vad som görs, vilket den inte får, så tror den att vi inte gör ett skit. Åh det finns inget tråkigare än att vända ut och in på sig själv och vara på gränsen för vad man klarar av, och ligga vaken på nätterna och tänka på ytterligare nya lösningar, för att sedan få höra från andra som inte är insatta att vi inte gör någonting.

De allra flesta skolor har en offentlig värdegrundsplan/plan mot diskriminering och kränkande behandling/likabehandlingsplan. Har man som förälder frågor kring det bör man vända sig till lärare eller rektor. Tyvärr finns det ju alltid människor som är dåliga på sina jobb, inom alla yrkesgrupper! Så tyvärr finns det säkert lärare, rektorer och fritidspersonal som blundar för saker och inte arbetar med värdegrunden. Jag har varit lärare i över 10 år och träffat på en lärarkollega som tog alldeles för lätt på saker, och en fritidspersonal som gärna lassade över allt på mig trots att det var grejer som hänt på fritids. Alla andra jag har jobbat med har tagit detta uppdrag på största allvar och lägger väldigt mycket tid på det. Sedan undrar de från högstadiet varför alla elever inte kan multiplikationstabellen. Jadu, jag har haft fullt upp med att uppfostra dem!

Hela kapitel 1 och 2 i läroplanen handlar om skolans värdegrund och uppdrag – att lära elever hur man bemöter andra, hanterar konflikter, tar ansvar och förstår sina rättigheter och skyldigheter. Det är en stor del av skolans vardag och något lärare arbetar med kontinuerligt, ofta så mycket att det tar betydande tid från ämnesundervisningen.

Sen kan man lugnt säga att man jobbar i motvind när man ringer hem om en allvarlig händelse och får till svar från föräldern "Pojkarna måste väl få busa lite". Och när pojken fortsätter att "busa" så tolkar andra föräldrar det som att lärarna/skolan inte ens jobbar med det...

En förälder ringde mig och var upprörd över att jag inte GJORDE NÅGOT över xxxx beteende. Nu fick det väl vara nog! Jag skötte inte mitt jobb! I själva verket slet jag varje dag med att göra diverse åtgärder, kortsiktigt för att rädda dagen, långsiktigt för att få det att funka hela terminen, samt rapporterade uppåt och det var igång en massa karuseller med elevhälsa, rektor mm... Vi hade en massa anpassningar, åtgärder, extra möten med föräldrarna... Men det FÅR jag ju inte säga till en annan förälder. Jag FÅR inte berätta vad vi gör för en annan elev. Jag kan bara svara att vi jobbar mycket med det, bla bla... Får inte den andra föräldern höra exakt vad som görs, vilket den inte får, så tror den att vi inte gör ett skit. Åh det finns inget tråkigare än att vända ut och in på sig själv och vara på gränsen för vad man klarar av, och ligga vaken på nätterna och tänka på ytterligare nya lösningar, för att sedan få höra från andra som inte är insatta att vi inte gör någonting.

De allra flesta skolor har en offentlig värdegrundsplan/plan mot diskriminering och kränkande behandling/likabehandlingsplan. Har man som förälder frågor kring det bör man vända sig till lärare eller rektor. Tyvärr finns det ju alltid människor som är dåliga på sina jobb, inom alla yrkesgrupper! Så tyvärr finns det säkert lärare, rektorer och fritidspersonal som blundar för saker och inte arbetar med värdegrunden. Jag har varit lärare i över 10 år och träffat på en lärarkollega som tog alldeles för lätt på saker, och en fritidspersonal som gärna lassade över allt på mig trots att det var grejer som hänt på fritids.
Som sagt, något måste förbättras och det märkts på samhället i stort. Skolan bör ha bättre rutiner och lära ut mer praktiskt till alla barn oavsett om dom har synliga problem eller ej att lära sig hantera känslor och lära sig att vara i känslan och lära sig att inte vara rädd för känslorna.

Alla barn, oavsett mående eller problem eller sånt, även den mest till synes normala ungen borde få undervisning i hur man lär sig hantera känslor och allt som kommer med det. Även i och framförallt i förebyggande syfte. Dom flesta "normala" problemfria ungar glöms bort men det betyder inte att dom inte behöver lära sig att hantera känslor.

Och det är viktigt tycker jag att man är tydlig med barn och unga att känslor är naturligt och helt okej att ha, det är hur man hanterar dom och hur man lär sig att acceptera dom som är det viktiga. Man kan inte bara lära ut hur man fixar konflikter eller lära dom skyldigheter och värdegrunder osv om dom inte lär sig hur dom hanterar känslorna i första hand.

Skolan har mycket att förbättra där är min uppfattning iallafall.

Jag jobbar med tonåringar och eftersom det är på internat så blir vi ju reserver för föräldrarna även om vi jobbar stenhårt med föräldrakontakt. Många ungdomar blir kränkta när dom blir tillsagda att sköta sina tilldelade städuppgifter. KRÄNKTA! Vi ger dom alltid chansen att göra om. Till en början är vi noggranna men förstående. Mer än en gång har vi fått samtal där föräldrar skällt på oss för att vi sagt till ordentligt. Typ, -" Du har idag soputbärningen och den har du inte gjort. Släpp spelkontrollen. Nu gör du din syssla nu. Inga ursäkter, inga men. Bara gör det. "
Och det är som om man bett dom krypa runt i skit.
Och föräldrarna tycker sååå synd om lilla tutteputte.
Jag förstår inte hur dessa föräldrar tänker att deras barn ska klara av ett jobb där det ställs krav.
Och att lyssna på andra och ta hänsyn. Tacka fasen för att dom tar till nävarna när det går dom emot.

Jag vet att det är lättare sagt än gjort men jag tror på förebilder. Pappan får man ju välja själv när man skaffar barn, förhoppningsvis finns en god förebild även i morfar, farfar, morbröder, farbröder, äldre kusiner, vänner, skolpersonal, idrottsledare osv.

I den mån jag kunnat har jag försökt samla så många goda exempel jag kunnat runt min son och fått honom att se upp till den typen av män jag önskar att han blir en dag. Riktiga personer i hans närhet är ju bäst, men det går att hitta exempel i media också.

(Sen får vi mycket gratis av att det finns en medveten och stark storasyster som han avgudat och lyssnat på sen han föddes. Det har inte funnits utrymme att utveckla någon skev kvinnosyn för den pojken om man säger så :angel:)

Det skulle vara kul med lite exempel på vad som anses vara bra exempel. Kan du ge några sådana du tycker är bra?
Är vi på nivån att vi behöver specificera goda exempel på manliga förebilder?

För mig är en punktlista lite platt, det är nästan en aura i deras förhållningssätt till sina medmänniskor man behöver se själv. Men här kommer lite punkter ändå:
- ser andras perspektiv, lyssnar utan att döma, ser gott i andra, vill hjälpa, sprida positiv energi, hanterar motgångar på ett samlat sätt, hanterar konflikter på ett lugnt och avväpnande sätt, tar avstånd från våld, rasism, hat och kriminalitet, visar kärlek och omtanke öppet och naturligt, skrattar mycket och bjuder på sin humor, får andra att känna sig sedda och trygga. Behöver jag fortsätta?

Det skulle vara kul med lite exempel på vad som anses vara bra exempel. Kan du ge några sådana du tycker är bra?
Nu insåg jag att du ville ha exempel på vad jag menade med media! Tänkte väl att vi någonstans vet vad exempel på en god manlig förebild kan vara :D

Men med media menar jag att om vi ser en film/serie eller intervju med någon på tv så vill jag att han lägger märke till vad som är eftersträvansvärt och inte i manliga beteenden. Björnstad tittade vi på ihop, där fanns ju verkligen exempel på båda sidor och hur komplex samhällsstruktur vi låter våra barn växa upp i. Nu låter det som om jag sitter och föreläser medan vi kollar på tv… det gör jag inte. Men jag kan lägga in ett ”Det var ett bra sätt att förklara hur han kände” eller ”Hur tycker du man ska tänka i ett sånt läge” med mera.

Det blir ett bra sätt för mig att se om han håller kursen så att säga.

Är vi på nivån att vi behöver specificera goda exempel på manliga förebilder?

För mig är en punktlista lite platt, det är nästan en aura i deras förhållningssätt till sina medmänniskor man behöver se själv. Men här kommer lite punkter ändå:
- ser andras perspektiv, lyssnar utan att döma, ser gott i andra, vill hjälpa, sprida positiv energi, hanterar motgångar på ett samlat sätt, hanterar konflikter på ett lugnt och avväpnande sätt, tar avstånd från våld, rasism, hat och kriminalitet, visar kärlek och omtanke öppet och naturligt, skrattar mycket och bjuder på sin humor, får andra att känna sig sedda och trygga. Behöver jag fortsätta?
Inte behöver men det hade gett så mycket mer med några exempel på män som anses vara bra förebilder av de som finns i media. Enbart allmänna beskrivningar med positivt laddade värdeord säger inte så mycket tycker jag, med konkreta namn kan man relatera till hur de är på ett helt annat sätt och vad man sjäv tycker ärbra förebilder för jag tror det varierar stort.

Nu insåg jag att du ville ha exempel på vad jag menade med media! Tänkte väl att vi någonstans vet vad exempel på en god manlig förebild kan vara :D

Men med media menar jag att om vi ser en film/serie eller intervju med någon på tv så vill jag att han lägger märke till vad som är eftersträvansvärt och inte i manliga beteenden. Björnstad tittade vi på ihop, där fanns ju verkligen exempel på båda sidor och hur komplex samhällsstruktur vi låter våra barn växa upp i. Nu låter det som om jag sitter och föreläser medan vi kollar på tv… det gör jag inte. Men jag kan lägga in ett ”Det var ett bra sätt att förklara hur han kände” eller ”Hur tycker du man ska tänka i ett sånt läge” med mera.

Det blir ett bra sätt för mig att se om han håller kursen så att säga.
Inser nu att det var en ganska korkad fråga för mig att ställa, jag följer enbart nyhetsmedia så jag har närmast noll koll om du skulle ge några namn :)

Nu tänker jag så det KNAKAR och skäms för att jag inte kommer på någon att namnge på en gång… Men vi har sett kloka män i Skavlan vet jag, även i sportsammanhang eftersom han följer mycket sport.

Nu tänker jag så det KNAKAR och skäms för att jag inte kommer på någon att namnge på en gång… Men vi har sett kloka män i Skavlan vet jag, även i sportsammanhang eftersom han följer mycket sport.
Ja, jag funderade också lite och kunde inte själv komma på någon, man känner dem bara till ytan så det är svårt att säga något om hur de är. Mycket lättare med den andra gruppen du nämnde, släktingar och andra man haft nära och de är otroligt mycket viktigare och bättre att framhäva som förebilder tycker jag.Och inte minst hur man själv lever.

Ja, jag funderade också lite och kunde inte själv komma på någon, man känner dem bara till ytan så det är svårt att säga något om hur de är. Mycket lättare med den andra gruppen du nämnde, släktingar och andra man haft nära och de är otroligt mycket viktigare och bättre att framhäva som förebilder tycker jag.Och inte minst hur man själv lever.
Ja det är nog det man får vila lite i när detta stora ämne får en att tappa hoppet ibland… Se till att leva som man lär!

Jag kan rekommendera filmen Confessions of a swedish man, på SVT play. Det börjar i ett mansläger men blir djupare och fyllt med känslor.

Jag kan rekommendera filmen Confessions of a swedish man, på SVT play. Det börjar i ett mansläger men blir djupare och fyllt med känslor.
Jag skummade igenom den och skulle säga att den är rent skräp. Det filmen står för är snarare det som skapat dagens samhälle där vi nu kommit så långt att vi har extrema våldsyttringar som 14-åringar som tar på sig och utför beställningsmord.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat