Bukefalos 28 år!

Vad kostar det att äga en Islandshäst?

Sv: Vad kostar det att äga en Islandshäst?

Hej Silverkedjan

Jag tar till mig dina synpunkter och respekterar dem. Jag har dock en känsla av att du pratar om väldigt fina hästar av mkt god kvalité medan jag i mina tankar drömmer om en häst som är tillräckligt utbildad för att klara av alla gångarter och är i hyfsat bra form.

Det gör mig dock lite förvirrad att du är så mycket emot medryttare men ändå annonserar på din hemsida som du länkat till att man kan ha möjlighet att bli det på era hästar för endast 600 sek/månad eller arbetsutbyte! Hur kommer det sig?????
Heja Freya
 
Sv: Vad kostar det att äga en Islandshäst?

Jag är inte ett dugg emot medryttare, tvärtom.

Då kan ju någon lära sig under handledning och man följer hela tiden upp ekipaget och rider till hästen..

Att släppa iväg en häst hemifrån till helt okända händer är en HELT annan sak :mad:

Har man däremot varit medryttare en längre period och lärt sig rida hästen bra är det just en sådan person som skulle kunna bli tillfrågad om den ville ta hästen ifråga på foder ifall det skulle uppkomma en situation där det vore lämpligt.

Poängen är att det är hästägaren som väljer bland ryttare h*n känner och vet kan rida hästen i fråga.

Att annonsera efter en foderhäst i hyfsad form som har alla gångarter rena och ridbara som första islandshäst är väl optimistiskt ;)
 
Sv: Vad kostar det att äga en Islandshäst?

min häst hade jag på foder de 3 första åren, då hade jag inte ridit på 20 år, och då enbart ponnier.
han var då en inbiten grisepassare, helt felriden/ felhanterad.
nu är han en riktigt trevlig häst att rida och det beror inte enbart på min ringa kompetens utan att vi kämpat ihop tillsammans.
så allt är inte svart och vitt när det gäller hästar.
har även en tjej som rider ut på honom ibland även hon utan gångartsvana.
men hästen blir bättre och bättre.
han går i form och töltar på lös tygel utan problem mm.
skulle aldrig lämna ut honom till ridskola/ turridning eller liknande.
skumpa runt i paddock med olika ryttare är nog det snabbaste sättet att förstöra en häst även psykiskt.
när det gäller kostnader så är vetrinärbesök något som kan bli dyrt och som kanske inte man har räknat med i kalkylen.
 
Sv: Vad kostar det att äga en Islandshäst?

Ja, du kanske har rätt att det är väl optimistiskt. Men drömma kostar ju inget...

Jag håller med dig om att man inte bara släpper iväg sin häst på foder till okända människor. Jag har inget att dölja utan tvärt om söker jag en uppriktig och ärlig kommunikation så därför skulle jag uppskatta om ägaren "följde med mig under resans gång".

Sen är jag av sammma uppfattning som de flesta här på nätet, att man kommer inte långt ensam. Att ta lektioner och hjälp av andra kunninga är ovärdeligt!!! :bow:
 
Sv: Vad kostar det att äga en Islandshäst?

jag kan tillägga att min häst fortfarande står kvar i samma stall som förre ägaren hade honom i.
annars hade jag aldrig vågat ta en häst på foder.
det var ju ochså ägarens garanti att hästen fick det bra eller som i det här fallet bättre.
det är viktigt att omge sig med folk som kan islandshästar när man är " nybörjare".
 
Sv: Vad kostar det att äga en Islandshäst?

Får väl lägga till lite nu när jag sett andra inlägg.

Jag hade en islandshäst på foder i drygt 2 år. Hittade honom genom att en stallkompis såg en annons på internet, så det var inte genom kontakter.

Hästen i fråga var bra, hade tävlat SM. Dock utan placeringar, men iaf lyckats kvala dit. Han var/är femgångare med för femgångare ovanligt tydlig skillnad mellan gångarterna, och helt ren tölt. Mycket framåtanda. När jag "fick" honom var han 11, när jag lämnade tillbaka honom var han 13. Om jag förstörde honom på den tiden får väl egentligen ägaren svara på, men tävlingsresultaten blev bättre och bättre under den perioden, så jag skulle inte tro det.

Min egen erfarenhet innan jag tog den hästen på foder var ca 20 års sammanlagd rid- och hästerfarenhet, mestadels på stor häst, men några års (2-3) erfarenhet av medryttare på islandshäst samt egen islandshäst. Jag lärde mig dock rida islandshäst mycket tidigare än så, och har under hela mitt ridliv ridit islandshäst då och då, men vet inte om det spelar någon roll för ridskickligheten, egentligen. Men nån mycket erfaren gångartsryttare skulle jag inte kalla mig själv, och varken då eller nu (fem år senare) skulle jag ta betalt för tillridning, även om jag skulle kunna tänka mig att hjälpa till med lättare gångartsproblem.

Det var mina erfarenheter - och de säger mig att man inte nödvändigtvis MÅSTE förstöra en häst för att man inte är professionell tränare. Och jag är lika övertygad om att man faktiskt kan förbättra en hästs gångarter även om man inte är professionell tränare - jag har gjort det och då måste det finnas MÅNGA andra som också kan.... Även om de inte råkar äga hästen de rider, eller ta betalt ;-)
 
Sv: Vad kostar det att äga en Islandshäst?

Att vara medryttare är ett jätte bra sätt att "testa på att ha häst", om man inte har tiden/ekonomin för att ha en egen eller vara fodervärd.
När jag var 9 ville jag inget hellre än att köpa mig en egen islänning, men mina föräldrar (icke hästintresserade) sa såklart "nej" :smirk:
Nu har jag ridit islänning privat i 6 år, som skötare/medryttare.
Hon som äger min medryttarhäst är bara överlycklig för att jag vill rida honom ibland så hon får tid med familjen, därför ville hon inte ha nåt betalt utan hon säger bara att "du betalar mig genom att rida & sköta honom & hjälpa mig på tävlingar..."
Vet att det inte e alla som får vara "gratisryttare" ;) och jag hade mer än gärna betalat för att få rida medryttarhästen men ägaren vägrar ta emot betalning i form av pengar...
Rider även andra islänningar i samma stall då ägarna inte har tid & med dem får jag rida kurser osv.

Känner du att du inte har tid med egen häst eller foderhäst så bli medryttare, kan rekommendera det varmt :)
Det har iaf gett mig bra erfarenhet inför mitt framtida isisköp :D

/ Saybia - som lever för dom små "islandstussarna" :D
 
Sv: Vad kostar det att äga en Islandshäst?

Fast där finns faktiskt förhållandevis många duktiga instruktörer ändå.. Nära Östersund bor tillexempel Gudmundur "Gummi" Einarsson och en mycket kompetent tjej som heter Bodil Hort som även instruerar i Centrerad ridning. I Bergsjö finns Maria Berg för att nämna några duktiga instruktörer.

Det vet jag. Jag talar inte heller endast om dessa utan även om andra aktiva gårdar som regelbundet tar in kvalificerade instruktörer utifrån som tex Einar Öder Magnusson, Atli Gudmundsson, Eyolfur Isolfsson (ursäkta stavningen!) osv. Men det är minst 2 timmar till Maria Berg (drygt 20 mil) och ca 3 timmar till Gummi (vet inte exakt var han finns bara att det är i närheten av Östersund och dit är det ca 2,5 timmar) med bil från Örnsköldsvik. Centrerad ridning är nog bra, men för en passtaktig femgångare behövs det annat i första hand. Studera gärna Norrlandskartan innan du ger förslag på instruktörer!

JAG tycker att det är alldeles för långt att åka för regelbunden träning. Visserligen finns det en B-instruktör i Bjästa ca 30 min från Ö-vik, men det är ingen jag känner till överhuvudtaget. Inte heller verkar gården vara aktiv vad gäller gästinstruktörer.

Man måste inte heta Häggberg eller Keskitalo för att vara en duktig instruktör. Och man måste inte heller vara utbildad för att vara en bra pedagog. ;)

Det vet jag, Gustavsson är ett utmärkt namn också! :D För övrigt är bara en av Häggbergarna formellt utbildad.

Så lugna ner dig lite med generaliseringarna. För att lägga till några ytterligare kändisar så håller bland andra Johanna Elgholm och Nina Keskitalo regelbundet (gorde förr iallafall, vet inte hur det är nu) kurser långt norrut. Likaså Atli Gudmundsson.

Tja jag har inte sett några annonser om det när jag surfat runt på klubbarnas hemsidor och de gårdar som har hemsidor iaf men det kanske sker i hemlighet... (har kollat för jag har funderat på att flytta norrut själv)

ps. Tack för senast! (Buketräff på VM)

Tack själv!
 
Sv: Vad kostar det att äga en Islandshäst?

COLOR=Red]Jag vet inte om det räknas som instruktör, men Thilde Höök från Frostimport håller kurser i Bjästa med jämna mellanrum. Jag tycker att hon är jätteduktig och är pedagogisk...
 
Sv: Vad kostar det att äga en Islandshäst?

Tack!!!!!!!!!!!!!!!

Det känns skönt att höra att allt inte bara är svart eller vitt utan att det finns en massa nyanseringar där emelllan.

Det bästa alternativet för mig är ju att vara medryttare till en häst vilket jag också är idag. Dessvärre är det en stor häst och jag vill ju så gärna rida en Isis istället.

Så en efterlysning: Någon i Örnsköldsvik som vill ha avlastning??!!Det är inte tal om annat än att provrida samt om det efterfrågas, ge referenser!

Ha en bra dag!
 
Sv: Vad kostar det att äga en Islandshäst?

..så fråga henne då om hon kan låna ut en häst till dig :idea:

Alltså, 99% av foderhästarna släpps bara iväg till kontakter. Du får alltså söka bland dem som vet hur du rider. Särskilt när du inte har någon tidigare islandshäst som referens.
 
Sv: Vad kostar det att äga en Islandshäst?

Nu hade Roheryn redan varit medryttare och haft egen islandshäst (som foderhästägaren kanske kunde se var "oförstörd") innan hon fick sin foderhäst...
 
Sv: Vad kostar det att äga en Islandshäst?

Båbbe skrev:
Det vet jag. Jag talar inte heller endast om dessa utan även om andra aktiva gårdar som regelbundet tar in kvalificerade instruktörer utifrån som tex Einar Öder Magnusson, Atli Gudmundsson, Eyolfur Isolfsson (ursäkta stavningen!) osv. Men det är minst 2 timmar till Maria Berg (drygt 20 mil) och ca 3 timmar till Gummi (vet inte exakt var han finns bara att det är i närheten av Östersund och dit är det ca 2,5 timmar) med bil från Örnsköldsvik. Centrerad ridning är nog bra, men för en passtaktig femgångare behövs det annat i första hand. Studera gärna Norrlandskartan innan du ger förslag på instruktörer!

JAG tycker att det är alldeles för långt att åka för regelbunden träning. Visserligen finns det en B-instruktör i Bjästa ca 30 min från Ö-vik, men det är ingen jag känner till överhuvudtaget. Inte heller verkar gården vara aktiv vad gäller gästinstruktörer.
Vi i vallholt hadde för 3-4 år seden upp maria en gång i månden under vinteråret, så det går!
 
Sv: Vad kostar det att äga en Islandshäst?

Hmmm... Den egna islandshästen jag hade före foderhästen var ett riktigt skräckexempel - men det var han av olika anledningar redan innan han kom till mig. Så ingen referens där, inte....

Medryttarhästen var en häst som jag betalade för att få rida. Ägarna tyckte att de var mycket generösa för att jag betalade "mindre än det egentligen kostade" mot att jag lärde hästen att tölta och höjde försäljningsvärdet på honom.....

Nu hade jag säkert tur när det gällde att hitta foderhäst - han passade mig otroligt bra, och det slumpade sig så att jag fick ha honom betydligt längre än planerat. Men jag har också sett andra fall av både foderhästande och medrytteri som har funkat fantastiskt bra och där medryttaren / fodervärden bibehållit eller rent av vidareutvecklat hästen och dess gångarter.

Eftersom jag är en av de personer som under mycket lång tid inte hade egen häst, men ändå hade lång erfarenhet av hästar och ridning, så tycker jag det är lite tråkigt att alla potentiella medryttare/fodervärdar verkar betraktas som SÄMRE ryttare än de som har egen häst. Jag tycker att man får se till varje individ, både vad gäller häst och ryttare.
 
Sv: Vad kostar det att äga en Islandshäst?

islands_lover skrev:
Vi i vallholt hadde för 3-4 år seden upp maria en gång i månden under vinteråret, så det går!

Inte riktigt tillräckligt för en bortskämd elev i Sthlms-trakten är jag rädd...
 
Sv: Vad kostar det att äga en Islandshäst?

Båbbe skrev:
Inte riktigt tillräckligt för en bortskämd elev i Sthlms-trakten är jag rädd...

Ja men ni stockholamer går ju aldrig få nöjda ;) ni har ju allt nästgård :)
 
Sv: Vad kostar det att äga en Islandshäst?

Båbbe skrev:
många helgkurser för högt utbildade islandshästinstruktörer (såna som tyvärr inte finns i Norrland)

Jo, det är långt till instruktörerna, men de finns och håller kurser (inte alls så ofta som söderut..), och det var ju det som var frågan. Skall man rida lektion varje vecka för islandsinstruktör och bor i örnköldsvik blir det nog krångligt ja.

Jag vet dock att flera norrlandsklubbar har/ eller gör fortfarande? samarbetat med ryttare som Nina Keskitalo som när jag jobbade hos henne flög upp till Kiruna varje vecka och höll lektioner. Om jag inte toltalt missminner mig.

Men nu blev det ett sidospår igen, det finns faktiskt en hel del foderhästar, det gäller bara att hitta dem! De som jag haft (6st, snart 7!) har jag fått genom kontakter, dels genom en turridningsfirma, dels genom att jag varit medryttare på dem och dels genom bekanta i klubben plus att jag nu troligen komemr att ta en häst på foder från gården jag jobbar på. Har även hittat en på annons. Men den blev det inte av olika aledningar att jag fick hem.

Jag har dock ridit islandshäst regelbundet i sådär 8-9år och även jobbat med dem på olika sätt och får kanske lite fler att välja mellan.

Nämn för alla Islandshästmänniskor du träffar att du letar Islandshäst på foder, tillsist dyker den upp!

Det är inte alla som kräver ens att deras hästar skall kunna tölta utan är fullständigt nöjda med att den bär dem ut i skogen. Och en sådan häst är mycket lättare att hitta än en tävlingshäst. Och förstnämnda häst kan du kanske tom lämna tillbaka i ett bättre skick än du lånat den i.

Det finns lite då och då annonser på Buke om hästar som utlånas på foder, bland annat är det en turrdningsfirma i Dalarna som lämnar sin hästar på foder över vintern (eller hyr ut, eller vad de gör) som brukar annonsera på hösten. Men vad du gör ring inte runt på saluannonser och fråga om du får låna hästen på foder, det brukar inte vara populärt. :) Men det vet du nog. Samma sak gäller att på måfå ringa runt till diverse flerhästägare (turfirmor/ stuterier mm). har varit många heta diskussioner genom tiderna här på Buke om ämnet.

Sök på "låna, hyra eller fodervärd" på Islandshästforumet..

Medryttarhästar har jag också hittat genom vänner och bekanta, och bekantas bekanta, plus att jag annonserat och fått svar, på diverse hästsidor på nätet och lokalklubbars annonstorg. (Har haft ungefär sju olika där med sedan -96) Allt från tregångare till fina tävlingshästar.

Lycka till!
 
Sv: Vad kostar det att äga en Islandshäst?

Tack för alla fina och konkreta tips. Jag har förstått att detta är en het potatis och jag kan egentligen inte förstå riktigt varför en del blir så upprörda av ämnet.

Det är ju faktiskt valfritt för ägarna hur de agerar i frågan och som sagt, det är nog inte många tävlingshästar som "lånas ut". Men frågan är om det är sådana hästar som eftersökes!!??

Du har ingjutit nytt mod så det är bara att sätta igång och dra i mina trådar...

Tack än en gång för dina trevliga råd!

Heja Freya
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 311
Senast: Blyger
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 169
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 153
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 321
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta nackstöd på bil
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp