Vad kostar det att ha en häst???

H

Hepsi

Jag har plötsligt fått möjlighet att låna en häst av goda vänner/släktingar, men jag försöker fundera ut vad det kan kosta? Stallhyra, mat, försäkringar, veterinär, hovslagare mm. Så, alla ni som har en häst, vill ni hjälpa mig med lite exempel på vad era hästar kostar? Jag får välja mellan två små halvblod, en valack o ett sto. E det nån skillnad i matåtgång? Jag ska träffa båda hästarna imorgon o om jag gillar nån av dem så får jag låna den!!! Jippiejippiejippe!!!!!!!! :banana: :bump: :rofl: :bow: :D :) :cool: :love:
 
En fullständigt omöjlig fråga att svara på, stallhyror skiljer sig markant över landet och från område till område och beroende på vilken servicenivå man väljer, foder finns av alla kvaliteer i alla prisklasser. Hovslagare tar olika mkt i olika städer, försäkring beror på vad hästen värderas till och vilken typ av försäkring och hur hög självrisk du väljer. Generellt sett kostar en häst mer än vad man tror :crazy:. Själv kostar min pålle ink privat lektioner två ggr per vecka ca 7000 per månad. Väl investerdae pengar enligt mig själv :D
 
Gå in på ngt försäkringsbolags hemsida; där har de en beräkningsmall. Det blir alltid mer än man tror... Min går loss på ca 6000:- / månad inkl träning- mer om ngt pajjar så man får köpa typ strykkappor, grimmor, täcken- så det gälelr att ha lite buffert...
 
Som någon innan mig har skrivit skiljer det sig väldigt mycket mellan olika städer.
Jag bor i Jönköping och lägger ca 2100:-/mån
Då är det
kallhyra 900:-
Foder ca 300:- ensilage, betfor, fibergi
Verkning: 150:- (kostar 300:- var 8:e vecka)
Försäkring: ca 200:-
Diverse inkl bensin tor stallet ca 500-600:-

Kan tilläggas att jag sparar lite pengar på att jag använder ensilage, vi köper in massa balar och få ett väldigt bra pris, foder köper jag från en av sveriges större tillverkare jättebilligt då jag känner en som jobbar där.
Sen går min pålle barfota vilket också sparar en del pengar.
Så du bör nog lägga till ytterligare någon tusenlapp för ev. skoning och för foder som är lite dyrare.
Alla hästar kan ju inte gå barfota!

Det är ingen direkt skillnad i foder åtgång emellan ett sto och en valack.
En valack är ju oftast lugn och trevlig jämnt medans ett sto kan vara mer tjuriga speciellt vid brunst, men å andra sidan är ston väldigt mycket mer personliga! Välj den du tycker känns bäst!

Lycka TILL!
 
Mina två hästar kostar (eget stall):
Hö: ca 1100kr/mån
Övrig mat: ca 400kr/mån
Träning: 550kr/mån (varannan 1 eller 2 lek/v)
Skoning: 800kr/varanan mån
Spån: 200kr/mån
Försälring: 450kr/mån

Totalt: 2700kr/mån utan skoning, 3500kr/mån med skoning
 
Som andra skriver, såd beror det ju helt på var du bor! Hyrorna i stockholm skiljer sig ju markant mot stallhyror långt ute på landet. Bäst är väl att fråga direkt i det stall du tänkt stå i, vad kostar hyra, mat, spån. Fråga vad nuvarande hovslagare tar,kolla försäkringar, tänk på om du ska träna regelbundet, måste du hyra transport etc. Och du, lägg alltid till lite extra för det brukar bli dyrare än vad man tror.. :crazy:
 
Jag bor i norra Halland, har islandshäst och det kostar:

Stallhyra inkl. strö, hösilage och havre: 1200:- mån (här ingår också bra beten sommartid, samt tillgång till belyst paddock)
Hovslagare: 800:- per gång, ca var 8:e vecka
Försäkring: ca 2000:- per år (fast det tycker jag hästägaren bör betala)
Vaccinationer, kontroll av tänder m.m.: ca 800:- per år

Sedan tillkommer ju en del om man vill träna regelbundet för tränare, tävlingar etc. Jag betalar 250:- per gång till den tränare jag rider för - då rider vi 2&2 och tränaren kommer till vårt stall. Transport kan jag hyra för 100:- per dag (BILLIGT!!!).

Skall du låna häst bör du dessutom vara noga med att ni är överens om hur ni skall göra om hästen blir skadad och behöver veterinärvård - vem som står för självrisken etc. Och så måste du självklart kolla ATT hästen är försäkrad!!! Kan bli dyrt annars...
 
Hej!

Jag betalar kallhyra 600 kronor per månad, en tusenlapp till hö, 500 kr till övrigt foder. Spån hämtar jag själv, har inte riktigt koll på vad det kostar. Hovslagare varannan månad, 600 kronor (helskoning) + bensin. Försäkring 160 kronor per månad. Det drar iväg... Men det är det ju värt :love:
(kommer ju alltid andra kostnader också, typ avmaskningsmedel, vaccinationer osv. )


Så ungefärlig kostnad för mig...
landar väl runt 2500 kronor. Jag bor på landet! Lycka till med din foderhäst! :bump:
 
Skillnaden i matåtgången beror ju mycket på om dom är lättfödda eller inte. En del hästar har ju svårt att hålla hullet, och då kan det ju dra iväg :smirk:
Sedan beror det ju förstås på vad du ska använda hästen till, typ av träning. Jag kan köpa havre för 1 kr kilot, hö 2,50 kr kilot... Men det är rätt billigt tror jag? :)
 
Väldigt olika
Jag har stall med två VBl travare , 1 nsv och en shettis.
Jag betalar försäkringar 10 000:-/år, hö 12000:-/år havre ca. 3000:- plus lite övrigt foder och hovslagare, tillbehör mm mm jag har räknat ut att jag köper saker till dem för ca: 1000:- månaden typ skydd mm mm .
Det blir mer än vad man tror.
 
bor längst ner i skåne

stallhyra inkl,hö,halm,korn,betfor 1300:-
ridhus/ridbana avgift : 200:-
träning två/mån 400:-
-------------
1900:-
sen tilkommer hovslagare,tandläkare,vaccinering,mineraler,ev nya saker,försäkring....
slår jag ut allt kostarv han drygt 3000:- i månaden... :crazy:
 
bor nära stockholm & betalar:
kallhyra 1700
torv 65/bal blir ca 1 bal var 7:e dag
hö ca 675/månad
skoning: 850 varannan månad.

ja, det är väl ungefär vad jag betalar :)
 
Mitt (stora) halvblod kostar per månad:
*Mat 800 kr
*Verkning/skoning 325 (650 var 8:e vecka)
*Träning 500-700 kr(då minst en gång varje vecka)
*Spån ca 300 kr
*Försäkring ca 200 kr

Min kallblodstravare (D-ponny) kostar per månad:
*Mat 700 kr
*Verkning/skoning 325 (650 var 8:e vecka)
*Spån ca 300 kr
*Försäkring ca 200 kr

Eftersom jag har eget stall så har jag ingen stallhyra. :D Men förrut där jag stod så kostade det från 200-500 kr beroende på hur många hästar det var i stallet. (Detta är ju väldigt billigt, för stallet låg strax utanför Uppsala.)

Priskostnaderna på olika hästar skiljer ju inte mellan valack och sto, utan beror ju på hur stor hästen är och hur mycket foder den kräver, sen så är det ju billigare att ha en oskodd häst. Satsa på att få en häst med bra hovar så att du kan ha den oskodd under sommarhalvåret, det sparar man massor på!
 
Jag räknar med att min häst kostar 5000 kronor per månad minst. Inte varje månad men om man räknar in försäkringar och annat så hamnar det där, fast det är nog kanske närmare 6000 per månad när jag tänker efter.
Jag ger 2300 i stallhyra och då ingår kraftfoder, mineraler och ensilage plus lite av skötseln. Jag köper alltså spån och hö själv plus lite extra fodergrejer själv.
Det jag tycker att du ska tänka på om du ska ha häst är att din ekonomi måste klara av att hosta fram minst 7000 kronor kontant direkt. Har du inte det tycker jag att du ska tänka dig för en extra gång. Om du inte gör upp med den du lånar hästen av att de står för ev veterinärkostnader mm.
 
Beror på helt var man bor. jag har min häst utanför stockholm och de kosstar 2000 i månaden å alltihopa tillsammans blir väl 3000:- i månaden.
 
Mitt halvblodssto som står uppstallad i Stockholm kostar cirka 4 000:- per månad. 500:- av dom är försäkring.
 
Jag bor i Landskrona, Skåne.
Har en lite häst, ett sto, inackorderad.

För stall, halm, hö, in- utsläpp, 4 fodringar, hage, ridhus, paddock betalar jag 1250:-

Hon får färdigblandat foder från "Hästbiten" i Ängelholm. 50/50 havre korn heter den. Innehåller majs och asp bark också. Hon äter 1,5l/dag. Det kostar ca 100:-/mån.

Hon är hittills oskodd. Kostnad för verkning är 200:- varannan månad. 100:-/månad

Hon är väldigt lågt försäkrad hos If. Endast 5000:- i livförsäkring och den höga självrisken (1800:-). Det resulterar i en månadskostnad på 180:-

Då och då kommer det extra utgifter, vaccination, avmaskning, ny utrustning m.m.
Men över lag tycker jag att jag kommer rätt billigt undan. Och det måste jag efter som att jag studerar samtidigt. Då är häst en lyx! Månads kostnaden ligger på 1630:-. Ibland måste man ut med mer pengar men det får gå på hushållskassans budget. Hästen har ingen egen budget.
Snart kommer sommaren och då betalar jag 1200:- för hela säsongen, oavsett hur lång eller kort den blir.
Förra året behövde vi inte stöd fodra. De behövde inte verkas så många gånger.
Alltså, för mig är sommaren trevlig ekonomiskt sett!
 
det går dubbelt så mkt som man tänkt, räkna med det.... vi betalar 1770 kr i stallhyra, hö har vi redan köpt. Sen tillkommer olika foder som olja, vetekli, äpplen osv (havre och betfor ingår i hyran likaså utsläpp morgon och lunch vardagar).

Vi spenderar lätt 4000-5000 kr i månaden och då har vi en islandsfröken. Vi betalar inte försäkring (den betalar ägaren vi är fodervärdar)och hon verkas bara, är barfota. Lektioner och kurser kostar och så vidare....
 
Jag har en 'kassabok' på ett excelblad, där jag för ner alla kostnader hästen har, dock inte bensinkostnaden till och från stallet. Jag har billig stallhyra, 1150:- för box, utsläpp/intag, halm, hö el ensilage (beroende på vad som varit lämpligast att skörda) havre, saltsten och mineraler. Med endast nödvändiga inköp 2003 (1800 kr för hela året), försäkring, skoning, vacc, raspning och en kurs för 500:- kostade hästen drygt 2100:- i snitt varje månad.
 

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 540
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 451
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 477
Senast: Kjerulfia
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
4 800
Senast: krek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp