Vad kostar det att ha en häst???

Jag har en varmblodsvalack i eget stall.
Har räknat ut att han kostar ca. 1600 kr/månad inkl. hö, kraftfoder, betfor, spån, försäkring, skoning. :)

Veterinär o andra saker tillkommer då.
 
Jag räknar med att min häst kostar mig ca 2500-3000 i månaden. Jag bor en bit utanför Stockholm.
 
oj, blir alltid lite svettig när jag ska räkna ihop det...

Men ok, det är bra att ha lite koll...
kallhyra 1100
halm 100
hö 800
foder 300
hovis 200 eller 700 (verkning resp. verkning + skoning)
träning 300 / gång, olika vad jag har råd med...
försäkring 580
bensinkostnader ca 1000 (beräknat på 5 mil till och från stallet)
 
Jag har en liten halvblodsvalack (157 cm). Han kostar i genomsnitt 3 000 kr i månaden. Då har jag inte räknat in utrustning och saker som man hela tiden bara måste ha ;)
Ingår foder, strö, fodertillägg, hovslageri, avmaskningsmedel, vaccination, veterinär + medicin, träning.
Har stall hemma, så jag betalar ingen stallhyra. Han äter hö, havre, betfor, mineraler och olja. Ger även B-vitamin vid pälsfällning.
 
Jag bor i Örtsergötland och har ett halvblod. Jag räknar med att hon kostar mig totalt ca 5000 kr/månad. Då har jag henne uppstallad på billigt stall jämfört med många andra i närheten!

/C
 
Eftersom jag bor på landet och har eget stall och eget hö och inga kostnader för tränare kom jag undan med 900 kr/mån för två hästar förra året. Året dessförinnan var genomsnittsutgiften 1700 kr/mån pga en del större köp såsom sadel och täcken. Då äger jag en av hästarna och är fodervärd för den andra. För foderhästen står ägarna för försäkringen vilket är brukligt eftersom det är de som också får ersättningen om försäkringen utnyttjas.

Generell skillnad mellan sto och valack vet jag ej. Men hos mig är spånkostnaden och arbetsinsatsen för stoet lägre eftersom hon står på permanentbädd och valacken gör det inte eftersom han är lite grisig och krafsar runt i sin bädd.
 
Jag betalar ca 2700 kr i månaden onkl. hyra, mat, hovsl. och försäkring. Blir ju dyrare om man tränar, kan kosta från 50 kr och uppåt per lektion beroende på tränare. Det som är värst är ev. veterinärkostnader om hästen blir sjuk. Då kan det bli MYCKET DYRT! Därför är det viktigt att ha en buffert för det. Mvh Aker
 
De e olika beroende på vart man har hästen. Jag har min häst i jönköping å det kostar typ, stallhyra 650;-, skoning var 8:e vecka 600;-, mat och spån typ 500;- å försäkring är ju beroende på var man har för nån... De är dyrt men det är värt vartenda öre...
 
Jädrans vad dyrt det verkar vara :(
Hm, jag undrar, vad menar ni med träning? E det extra träning bara för hästen eller menar ni typ nån slags lektion med en ridlärare? O jag undrar oxå varför man ska ha den där bufferten på ca 7000, e det nåt speciellt, tex vad självrisken brukar gå på eller e det nåt annat?
En fråga till, vad jag har förstått e dessa hästarna oskodda även på vintern, men det kanske e olämpligt? Vad tycker ni?
O e det generellt så att valacker e jämna men opersonliga, o ston e personliga men tjuriga ibland? Ooohhh, jag längtar tills jag får träffa dem!!!! :love: :love: :love:
 
Hur mycket hade du trott att det skulle kosta?

Träning är självklart ridning för instruktör!

Att du ska ha en buffert är för att du t ex ska kunna ta ut veterinär eller köra hästen till klinik om det händer något akut. Det finns alltid saker som kan gå sönder och massor av oförutsedda utgifter :D

Även om hästen är oskodd ska den verkas.
 
Jag bor i Umeå och har hästen på travbanan där i ett stall och jag betalar 800 kr/ månad och då ingår det spån, hö, kraftfoder, saltsten mm. Det enda jag behöver köpa till min häst när det gäller foder är om han ska ha något extra tex. b-vitamin. Eftersom han är ganska nyinköpt så har det kostat betydligt mer just nu eftersom jag har fått köpa in viss utrustning mm. Sen kostar hovslagaren 400 kr inkl.skor. Sen tillkommer det kostnader för provloppsavgifter, tävlingsavgifter mm.
 
Min kostar mig 2500-3000kr/mån exl bensin, veterinär, tandläkare, utrustning, tävling och tranportkostnader!

Jag har en billig stallhyra, vilket gör mkt! :)
 
Här ute på landet får du stallhyra, foder, hovis o veterinär mkt billigare än i städer!

Jag betalar: (halvblodssto)
stallhyra 1200 kr/mån (hö, havre, strö ingår)
mineraler o fodertillskott ca 300 kr/mån
massage 1 gång/mån 300 kr
hovis 560 kr/7 vecka (skoning runt om inkl verkning)
vaccination ca 200 kr/spruta
avmaskning ca 100 kr/gång (3 ggr/år)
veterinär har inte blivit nånting på 1,5 år, men kan bli hur mkt som helst
försäkring ca 3500 kr/år
hyra transport 50-100 kr/gång
hyra klippare 100 resp 50 kr/gång
träningen 100 kr/gång (1 gång/v)
tävling ca 200 kr/gång (ca 1 gång/mån)
anläggningskort för ridklubbens anläggning som jag utnyttjar 400 kr/år
medlemsavgift på klubben 200 kr/år
utrustning jättesvårt att säga men jag har lagt många 1000-lappar på utrustning! du får räkna med några 100 i månaden för "förbrukningsvaror" o om nåt går sönder + alla inköp i början (ex skydd, sadel, träns, täcken osv osv)
övriga kostnader, såsom registrering eller att få ngt annat papper på hästen, id-kontrollering om du behöver det, hästpass, besök hos tandläkare/sadelmakare etc

bensin till och från stallet + när du är ute o kör med hästen
 
Hej

Många som svarat på ditt inlägg verkar ta det för givet att man ska TRÄNA med hästen för intruktör (dressyr/hoppning)... Vad jag förstår så är det INTE det du ska göra utan ha hästen till hobbyridning, eller? Bara rida för skojs skull i skogen osv? (som jag)
Dessutom är många från Stockholm där kostnaderna är SKYYYHÖGA! Tror att du som bor i Skåne, iaf om du inte ska ha hästen "mitt i Malmö", kan RÄKNA med ca 2000kr/månad (inräknat med stallhyra, foder, strö, skoning).

Sen ska du givetvis ha i åtanke att du som fodervärd även står för veterinärkostnader IFALL det skulle hända något med hästen och DET kan kosta! Alltså om hästen måste ha veterinärvård flera ggr för något eller om den måste in på klinik...(t ex vid kolikanfall, hälta)
Då måste du först betala ca 1500kr i självrisk och sedan 20% av den totala kostnaden. Ett exempel när min häst blev inlagd 8dygn på klinik: slutliga kostnaden blev 3500kr efter att försäkringen betalat sitt.
Men om du "bara" ska raspa tänder, eller vaccinera, eller göra något annat "litet" brukar det gå på under tusenlappen. Så länge det håller sig under självriskbeloppet (olika för olika bolag men ca 1500-1800kr)får du betala själv, OM inte du behöver ta ut veterinär flera ggr för SAMMA skada/sjukdom och alla räkningar IHOP överstiger självriskbeloppet.

Iallafall: Räkna med att ca 2000kr/mån och att det KAN bli några veterinärkostnader, även höga sådana.

Skriv fodervärdskontrakt med ägaren (ett måste!), det finns till exempel på Granngården (Odal)eller i ridbutiker.

Om du undrar något (vadsomhelst!) så får du gärna kontakta mig! (skicka ett privatmeddelande) Lycka till! :)
 
En sak till: Gör gärna en veterinärbesiktning av hästen innan du tar "hem" den så att du vet att den är frisk och "felfri". På så sätt kan du undvika blivande veterinär kostnader! (men de kan inte "se" allt, t ex om den har känslig mage och kan få kolik ofta)
En vet.besiktning kostar ca 1000kr.
Kan tillägga, vad gäller veterinärkostnader, att vissa hästar behöver mer och andra mindre... Många får återkommande problem med benen (inte sällan halvblod) och andra har problem med magen. En del råkar ständigt ut för små eller stora olyckor...
Jag har haft min nordis i över 6år och hon har behandlats 2-3ggr för kolik, annars inget! Det beror mycket på hästen, om den har bra o friska ben, fungerande mage och HUR den är på sättet (livlig, busig, lugn?) ifall den har en tendens att skada sig själv....
 
Jag är helt förundrad över hur "billigt" vissa kommer undan, om man nu kan kalla det billigt att hålla på med hästar. Jag måste ta mig en funderare vad det är jag betalar för, för mina kostnader i månaden är :

Kallhyra box inkl. manege: 800:-
Försäkring: 1081:-
Hösilage: 800:-
Kraftfoder inkl. mineraler: 350:-
Hovslagare hel skoning: 375:- (750:- var 8:e vecka)
Torv ca 8 balar 500:-
Bensin t o r 4,5 mil 1400:-
Träningar 1 gång/vecka 1400:-
Summa: -------
6706:-

Utöver detta ät det också: tandläkaren ca 1500:- var 9:e månad, vaccinationer, avmaskning, avbetalning på transporten (tillfälligt), tävling, slitage på alla grejor och förhoppningsvis inte för dyra vetrinärräkningar.

Det är inte konstigt att "vanliga" människor tycker att vi hästfolk är konstiga och en art för oss själva!!! :D
 
Det behöver inte alls bli så dyrt som det är för vissa här... Om du ska ha den till hobbyridning så tillkommer ju inga träningskostander( ridning för instruktör)
Jag skulle inte låta hästen gå oskodd under vintern, snarare tvärtom på sommaren ifall den nu inte börjar ömma i hovarna. På vintern behöver den ju broddar för att inte halka i hagen/ under ridning. Om du lånar hem en häst som är lättfödd så behöver ju inte fodret bli så dyrt heller... Visst kostar det en slant,men just därför är det ju toppen om man kan låna en häst på foder först för att se hur man klarar av det ekonomiskt?! Lycka till! :D
 
Eeeek! Jag kommer ALDRIG våga skaffa häst... Upp till 7000 i månaden :eek:

Jag har cirka 4000 kvar efter räkningar, mat, 1000 kr till sparkonto och allt annat (utom bil). Så jag har levt i tron att jag kanske, kanske skulle kunna ha en häst. I allafall på foder. Men ärligt, nu börjar jag vackla (ännu mer). Särskilt på att KÖPA en häst ("swooosh! där rök bufferten. Hoppla, vi rider barbacka i tre år tills jag gnetat ihop sadelpengar").

Av ni som jobbar (sorry alla mambos och pappbos) hur mycket har ni över av lönen "efter alla utgifter" minus hästkostnader? Och handen på hjärtat, kan ni alla hosta upp 40000 till en sadel eller en dyr vet. behandling??

*något nedstämd presumptiv bankrånare*
 

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 542
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 474
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 479
Senast: Kjerulfia
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
4 800
Senast: krek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp