Vad kostar det egentligen att ha häst? (utbruten från Jobba som...)

Istället för att skapa en egen tråd så ställer jag frågan här istället:

Går det att göra någon schablonuppskattning för vad det kan tänkas kosta i månaden att hålla en liten ponny av shettistyp (A-B) inhyrd på lösdrift ute på landet, med skoning, försäkring, foder, etc? Träningar är inte relevanta då det kommer bli mestadels skogsmullekörning och kanske lite träning i paddock som finns i stallet, och jag bor nära stallet så det blir inte några transportkostnader att tala om. Jag förstår att det är omöjligt att ge exakta siffror men vad bör en räkna med? /mvh drömmer osunt mycket om att skaffa en ponny till ungen....
Jag kan ge dig ett hum!
Har två små b-ponnys (shettisar), som jag kör. Har dem på lösdrift på landet. Har 0 transportkostnader till stallet eftersom jag cyklar dit (1 km).
Försäkring: 1500:- om året per ponny.
Lösdrift: 1350:- per ponny, inkl foder och halm. Då delar vi på fodringarna 50-50. Går på ”bete” runt fem-sex månader av året, betalar då 900:- per ponny. Värt att nämna att jag har tillgång till egna boxar även om de går på lösdrift.
Kraftfoder/extra grovfoder pga extremt dåliga värden: 447:- per ponny i månaden.
Skoning: 1200:- per ponny varannan månad.
Veterinärvård: 1600:- om året i tandundersökning per ponny samt vaccinationer på kanske 500-700:- per ponny årligen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr.Allmänt Apropå tråden om bästa vs. sämsta tiden i ditt liv, varför inte prata lite om framtiden då också? Hur önskar du att livet är om 10 år...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 114
Skola&Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
739
Ekonomi&Juridik Hela mitt liv har jag drömt om att få komma ut på tävlingsbanorna, att när jag äntligen var klar med universitetsstudierna så skulle jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 258
Ekonomi&Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
2 865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Fritid, Barn

• Corona i stallet - Ulvlek
  • Vad gör vi? CXXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat