Vad kräver publiken egentligen?

Hur kommer det sig att publiken dömer hårdare än vad domarna gör? Den frågan ställer sig Leni Ekendahl, efter årets Falsterbo Horse Show. Genom appen ”Spectator judging” gav publiken lägre betyg till många av ekipagen än vad domarna gjorde.
 
Jag kanske läser lite slarvigt men jag uppfattar det som att du menar att dressyr inte längre är till för hästen utan blivit en ren bedömningssport?

Och det stämmer ju inte. Dressyrträningens syfte är ju fortfarande, och ska alltid vara, att gymnastisera och bygga upp hästen så att den kan bära oss ryttare med så lite slitage som möjligt, och få hästen att vilja samarbeta med en. Hur härligt är det inte när det känns som hästen faktiskt läser ens tankar och lätt gör det man begär :love:

När det sedan gäller att vinna tävlingar så ligger ju den hästen före som kan utföra allting med mer kvalitetet än konkurrent/erna. Det känns inte som särskilt konstigt?
Ja det är ju där i ditt sista stycke som man upplever diskrepans. Att det inte är utförandet och dess kvalitet som bedöms, utan att hästar med sänkt rygg, som tappar takten, som sätter ner framhovarna före bakhovarna i piaff, som har tredje nackkotan högst och nosen långt bakom lodplan, med gapande munnar och piskande svansar och ryttare som flänger hit och dit får 7or och 8or på bedömningspunkterna. Det är inte utförandet som belönas utan hästens ”potential” och ”flashighet”, och i viss mån ryttarens namn.
 
Medan Ponnyn Musse är öppen i formen men gör perfekta vägar, runda volter och byter gångart precis vid bokstaven. Ska jag vinna det här för att min häst är bättre trots att jag som ryttare borde få max 5 och någon 4 på vägar, gångartsbyten och halter osv.

Fast har ponnyn Musse en öppen form beroende på vad du nu menar med det, men då kan inte Musse göra perfekta vägar eftersom eftergiften i inre sidorna inte kommer vara särskilt bra och antagligen drabbas även kvaliteen på övergångarna.
 
Ja det är ju där i ditt sista stycke som man upplever diskrepans. Att det inte är utförandet och dess kvalitet som bedöms, utan att hästar med sänkt rygg, som tappar takten, som sätter ner framhovarna före bakhovarna i piaff, som har tredje nackkotan högst och nosen långt bakom lodplan, med gapande munnar och piskande svansar och ryttare som flänger hit och dit får 7or och 8or på bedömningspunkterna. Det är inte utförandet som belönas utan hästens ”potential” och ”flashighet”, och i viss mån ryttarens namn.

Jag växte upp och fick lära mig att i dressyr ska hjälperna inte synas. Men det var ju hur många ryttare som helst i EM som hade skänklarna nästan ända bak vid hästens ljumske! Det är ett väldigt viftade på skänklarna...
 
Ja det är ju där i ditt sista stycke som man upplever diskrepans. Att det inte är utförandet och dess kvalitet som bedöms, utan att hästar med sänkt rygg, som tappar takten, som sätter ner framhovarna före bakhovarna i piaff, som har tredje nackkotan högst och nosen långt bakom lodplan, med gapande munnar och piskande svansar och ryttare som flänger hit och dit får 7or och 8or på bedömningspunkterna. Det är inte utförandet som belönas utan hästens ”potential” och ”flashighet”, och i viss mån ryttarens namn.

Potential och flashighet har inget med bärighet att göra och det kan faktiskt vara det som belönas.
 
Jag växte upp och fick lära mig att i dressyr ska hjälperna inte synas. Men det var ju hur många ryttare som helst i EM som hade skänklarna nästan ända bak vid hästens ljumske! Det är ett väldigt viftade på skänklarna...
Fanns en del som nöp in i sidan med sporren regelbundet, så skinnet trycktes in, inte snyggt och dåligt av kommentatorerna att inte påpeka detta.
 
Jag har hört domarresonemang om att man tittar på hästen när den kommer in och bestämmer om den är en sexahäst eller en åttahäst och sen dömer utifrån det. Det lyfts tom som ett bra sätt att döma. Jag anser att man alltid bör utgå från 10 och sen döma utifrån det. Vilket förstås innebär att vissa hästar hamnar lägre och andra högre. Men utgångspunkten ska vara densamma.
Hur kan man utgå från något som inte finns eller visas?
 
Jag kanske läser lite slarvigt men jag uppfattar det som att du menar att dressyr inte längre är till för hästen utan blivit en ren bedömningssport?

Och det stämmer ju inte. Dressyrträningens syfte är ju fortfarande, och ska alltid vara, att gymnastisera och bygga upp hästen så att den kan bära oss ryttare med så lite slitage som möjligt, och få hästen att vilja samarbeta med en. Hur härligt är det inte när det känns som hästen faktiskt läser ens tankar och lätt gör det man begär :love:

När det sedan gäller att vinna tävlingar så ligger ju den hästen före som kan utföra allting med mer kvalitetet än konkurrent/erna. Det känns inte som särskilt konstigt?
Ja precis :) jag tyckte det lät så på era kommentarer.
Att talang (en medfödd egenskap) hos hästen är så viktigt att domaren ser en 9 häst komma in och sedan drar av ett poäng från vad en 9 häst borde fått om den skulle ha stått stilla i halten, istället för att bara konstatera att stilla står den inte och det blir 5. Eller att medfött luftiga språng som inte har något med dressyren eller ryttaren att göra ska ge ett större påslag på poängen än lite mindre luftiga språng som kommer av lång träning och muskler.

(Vilket jag direkt kopplar till filmer på föl som studsar runt i hagen i speciell dressyrtrav helt av sig själva och tänker att -här har ingen dressyr skett ännu onekligen.)
 
Fast har ponnyn Musse en öppen form beroende på vad du nu menar med det, men då kan inte Musse göra perfekta vägar eftersom eftergiften i inre sidorna inte kommer vara särskilt bra och antagligen drabbas även kvaliteen på övergångarna.
Ja exakt det här med öppen form är ju också en intressant sak. Jag tänker mig på tygeln, har accepterat bettet osv. En trevlig form. Men dock inte med nosen nära lodplan. Det är en annan egenhet som jag trodde fanns, och om jag läser Dadde Netterqvist verkar han tro att den fanns och att det finns hästar som kan gå i den ändamålsenliga formen hela livet utan att någonsin nå den högre samling som en dressyrhäst på hög nivå kan nå när den är runt 10 årsåldern.

Öppen form som omskrivning för tittar i stjärnorna, protesterar mot bettet osv tänkte jag mig inte. Och tänkte att det var implicerat iom att hästen gjorde fina vägar och gångartsbyten vilket jag tror är svårt att få till med det lite sämre samarbetet.

(Eller tänk såhär, diagrammet med hästens samling. ABCDE, Ponnyn har nått B i samling/utbildning (lätt fälttävlan, dressyr och hoppning) (det är ju inte medelsvår) C är (Fälttävlan, Medelsvår dressyr, och svår hoppning.) och det ädlaste av alla, en utbildad häst i tonåren har D ( Svår dressyr.) E (når nästan ingen, högre skolorna)
 
Senast ändrad:
Jag har hört domarresonemang om att man tittar på hästen när den kommer in och bestämmer om den är en sexahäst eller en åttahäst och sen dömer utifrån det. Det lyfts tom som ett bra sätt att döma. Jag anser att man alltid bör utgå från 10 och sen döma utifrån det. Vilket förstås innebär att vissa hästar hamnar lägre och andra högre. Men utgångspunkten ska vara densamma.

Fast vissa hästar kan aldrig komma upp i en 10 i en rörelse som innefattar en gångart, om gångarten i sig har brister som gör att det blir avdrag redan innan själva utförandet av övningen kommer in i bedömningen. Så visst kan man utgå från en 10 i varje bedömningsgrupp, men då måste domaren i varje poäng dra av för bristande bakbensaktivitet, bärighet och bogfrihet, sedan för att den gick på dubbla spår i volten t.ex. Då är det lättare att tänka att grunden är en 7a och sedan dra av bara för dubbla spår. Eller så kanske man ser grunden som en 7a, men just i den där volten fick ryttaren faktiskt igång bakbenen och fick en bättre bärighet än vad hästen visade som "grund" tidigare i programmet, och då går man istället upp i poäng på det momentet.
 
Fast vissa hästar kan aldrig komma upp i en 10 i en rörelse som innefattar en gångart, om gångarten i sig har brister som gör att det blir avdrag redan innan själva utförandet av övningen kommer in i bedömningen. Så visst kan man utgå från en 10 i varje bedömningsgrupp, men då måste domaren i varje poäng dra av för bristande bakbensaktivitet, bärighet och bogfrihet, sedan för att den gick på dubbla spår i volten t.ex. Då är det lättare att tänka att grunden är en 7a och sedan dra av bara för dubbla spår. Eller så kanske man ser grunden som en 7a, men just i den där volten fick ryttaren faktiskt igång bakbenen och fick en bättre bärighet än vad hästen visade som "grund" tidigare i programmet, och då går man istället upp i poäng på det momentet.
Det jag är orolig för är att det blir en fördomsfull och begränsande bedömning - domaren "bestämmer sig" för nivån tidigt och jag tror det är svårare att gå upp från den om man redan bestämt sig. Jag kan förstå att man rationaliserar för att hinna döma, men när man sätter upp den metoden som modell ser jag att det kan bli problematiskt. Men visst begriper jag att det blir karbonpapper på "avdraget" om samma fel görs i alla bedömningsgrupper, det är ju inte konstigt i sig. Men då ska det vara just det - den här svagheten finns rakt igenom. Sen tänker jag att samma svaghet faktiskt påverkar olika bedömningsgrupper olika? En häst kanske har fina, raka ökningar där den kommer tillbaka fint utan att ramla framåt, men dåliga skolor - ska den då hållas nere även där den faktiskt utför rörelsen bra? Den är ju troligen oböjlig även i ökningen, men det syns inte där. Hur ska det påverka?
 
Det är precis det jag tycker är märkligt i resonemanget, man utgår från någon slags "bedömd grundkvalitet".
Nej jag menade ditt resonemang, hur kan någon utgå från en 10:a när det inte visas? Klart att domarna utgår från en bedömd visad utbildning och är det för programmet inte bättre än 6 då ligger domaren runt det.
 
Nej jag menade ditt resonemang, hur kan någon utgå från en 10:a när det inte visas? Klart att domarna utgår från en bedömd visad utbildning och är det för programmet inte bättre än 6 då ligger domaren runt det.
Ja så är det ju! Domaren måste för varje rörelse/bedömningspunkt betygsätta det som de ser där och då. Inte något "vad kan det här bli" eller "den var väldigt fin när den kom in så jag kan inte sänka mer än xx". Sen är ju utgångspunkten för all bedömning att man använder en skala från 0 -10 där 0 är icke utfört och 10 är perfekt. (Sen är ett annat problem att ingen har lyckats definiera vad som är "perfekt" i t ex lätta klasser. Det finns en total målbild, men är den verkligen relevant för låt oss säga ett Lätt B-ekipage?)
 
Ja precis :) jag tyckte det lät så på era kommentarer.
Att talang (en medfödd egenskap) hos hästen är så viktigt att domaren ser en 9 häst komma in och sedan drar av ett poäng från vad en 9 häst borde fått om den skulle ha stått stilla i halten, istället för att bara konstatera att stilla står den inte och det blir 5. Eller att medfött luftiga språng som inte har något med dressyren eller ryttaren att göra ska ge ett större påslag på poängen än lite mindre luftiga språng som kommer av lång träning och muskler.
Men jag tycker faktiskt du bortser från utbildning och bärighet i detta, ja då även eftergift. Ett medfött luftigt språng måste såklart kunna visas väl av ryttare med styrka och bakbensaktivitet i varierad grad hos hästen.

Jag skriver igen, en häst med korta steg är inte /blir inte så genomsläpplig som är ett av dressyrens mål, en kortstegad häst kan inte använda sig av bakbenen i det register som önskas , den blir alltså aldrig utbildad på det sätt som kan ge höga poäng hur bra de korta stegen ändå tycks tuffa på. det säger sig själv, korta steg i skritt-inga höjdarpoäng. Korta steg i trav -lätt att bli lite hastig och korta steg i galopp- frambenens steg ramlar ner hastigt ja allt ger markbundenhet. Vill man ha och rida en sådan häst- inga problem, men man måste nog räkna med att poängen blir därefter. Det verkar som många inte ser detta utan börjar ta upp orättvisor i bedömningen, finns säkert orättvisor men detta hör inte dit.
 
Ja så är det ju!
Men sa inte du att du tyckte domare skulle utgå från en tia? just för att alla skulle få samma utgångsläge ? det är det jag menar är fel för de måste ju utgå från det utgångsläge hästen har, och det är nära ingen som ligger på 10:a.
 
Ja precis :) jag tyckte det lät så på era kommentarer.
Att talang (en medfödd egenskap) hos hästen är så viktigt att domaren ser en 9 häst komma in och sedan drar av ett poäng från vad en 9 häst borde fått om den skulle ha stått stilla i halten, istället för att bara konstatera att stilla står den inte och det blir 5. Eller att medfött luftiga språng som inte har något med dressyren eller ryttaren att göra ska ge ett större påslag på poängen än lite mindre luftiga språng som kommer av lång träning och muskler.

(Vilket jag direkt kopplar till filmer på föl som studsar runt i hagen i speciell dressyrtrav helt av sig själva och tänker att -här har ingen dressyr skett ännu onekligen.)

Rörelserna ska ju vara lätta, luftiga och uttrycksfulla och det är ju det man får höga poäng på.
Är svårt med en markbunden häst att få till på samma sätt oavsett lång träning och styrka.
Det är ju tävling och då visar man upp det bästa och döljer det sämsta.

Men jag känner en hel del dressyrryttare som nästan gett upp tävlandet i Msvb och uppåt för det är nästan omöjligt att placera sig med en medioker häst. Nu tävlar dom visserligen i områden där majoriteten av alla proffs tävlar.
 
Men sa inte du att du tyckte domare skulle utgå från en tia? just för att alla skulle få samma utgångsläge ? det är det jag menar är fel för de måste ju utgå från det utgångsläge hästen har, och det är nära ingen som ligger på 10:a.
Jag tycker alla ska ha samma utgångsläge, det ska inte vara så att domaren utgår från en åtta på vissa och en sexa på andra. Notera att jag skriver utgångsläge, det är samma som det slutgiltiga betyget. Men domaren måste ha en objektiv blick på det som de ser och ska bedöma. Jag tror det är svårare om man direkt bestämmer sig för att utgå feån en sexa på en häst och en åtta på andra. Särskilt om man sen ser det som att man straffar hästen med ett avdrag för ett fel och avdraget ska vara luka stort. Då får ju kanske sexahästen 5, dvs underkänt, men åttahästen får 7, ett rätt bra betyg för samma fel. Dvs sexahästen måste ligga på sin topp för att ens vara godkänd. Detta betyder INTE att generell kvalitet i utbildningen/mekaniken osv inte ska belönas. Det är en skillnad!
 
Ja exakt det här med öppen form är ju också en intressant sak. Jag tänker mig på tygeln, har accepterat bettet osv. En trevlig form. Men dock inte med nosen nära lodplan. Det är en annan egenhet som jag trodde fanns, och om jag läser Dadde Netterqvist verkar han tro att den fanns och att det finns hästar som kan gå i den ändamålsenliga formen hela livet utan att någonsin nå den högre samling som en dressyrhäst på hög nivå kan nå när den är runt 10 årsåldern.

Öppen form som omskrivning för tittar i stjärnorna, protesterar mot bettet osv tänkte jag mig inte. Och tänkte att det var implicerat iom att hästen gjorde fina vägar och gångartsbyten vilket jag tror är svårt att få till med det lite sämre samarbetet.

(Eller tänk såhär, diagrammet med hästens samling. ABCDE, Ponnyn har nått B i samling/utbildning (lätt fälttävlan, dressyr och hoppning) (det är ju inte medelsvår) C är (Fälttävlan, Medelsvår dressyr, och svår hoppning.) och det ädlaste av alla, en utbildad häst i tonåren har D ( Svår dressyr.) E (når nästan ingen, högre skolorna)

Det här är för mig öppen form. Jag har absolut kontakt med hästens mun, men pga noll motor (dvs hästen är inte fram för skänkeln) går det inte att rida ihop henne mer.

150712_007_55a2bf439606ee1ffd1526d0.jpg
 
Ja exakt det här med öppen form är ju också en intressant sak. Jag tänker mig på tygeln, har accepterat bettet osv. En trevlig form. Men dock inte med nosen nära lodplan. Det är en annan egenhet som jag trodde fanns, och om jag läser Dadde Netterqvist verkar han tro att den fanns och att det finns hästar som kan gå i den ändamålsenliga formen hela livet utan att någonsin nå den högre samling som en dressyrhäst på hög nivå kan nå när den är runt 10 årsåldern.

Öppen form som omskrivning för tittar i stjärnorna, protesterar mot bettet osv tänkte jag mig inte. Och tänkte att det var implicerat iom att hästen gjorde fina vägar och gångartsbyten vilket jag tror är svårt att få till med det lite sämre samarbetet.

(Eller tänk såhär, diagrammet med hästens samling. ABCDE, Ponnyn har nått B i samling/utbildning (lätt fälttävlan, dressyr och hoppning) (det är ju inte medelsvår) C är (Fälttävlan, Medelsvår dressyr, och svår hoppning.) och det ädlaste av alla, en utbildad häst i tonåren har D ( Svår dressyr.) E (når nästan ingen, högre skolorna)

Att jämföra med här, där hon faktiskt har egen motor (ignorera spöet) och går att jobba i rätt form. För mig är det här en trevlig LC-form, inte samlad på nåt vis dock.

180323_001_5ab75f5ee087c3242e68a586.jpg
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Många av de aktuella VM-ekipagen lyser med sin frånvaro när masterlistorna publicerats för årets Falsterbo Horse Show. Samtidigt blir...
Svar
0
· Visningar
295
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 199
Senast: manda
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 340
Senast: Jadzia
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 345
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp