Vad kräver publiken egentligen?

Hur kommer det sig att publiken dömer hårdare än vad domarna gör? Den frågan ställer sig Leni Ekendahl, efter årets Falsterbo Horse Show. Genom appen ”Spectator judging” gav publiken lägre betyg till många av ekipagen än vad domarna gjorde.
 
Jeg har lest hele tråden, og jeg føler at de som snakker om at hester med bedre grunn kvaliteter skal ha bedre karakterer, de har glemt hva dressur handler om. Man skal utføre øvelser, på forskjellige nivåer, så korrekt som mulig. Man skal gi folk en lik sjanse for suksess for bedømming skal være upartisk. En norsk internasjonal dommer hadde kurs for dommer aspiranter og dommer 1, og hun tok inn 2 dressur ponnier. De fikk begge ri et FEI program og ble bedømt av deltagerne. Så snakket de om hvordan de hadde bedømt dem. Og merkelig nok hadde flesteparten bedømt den ene ponnien, som gikk det mest korrekte programmet, dårligere.. den ponnien var en fjording. Den gikk Prix st Georg med sin voksne rytter.
Dommeren som holdt kurset gikk hardt ut og sa tydelig at dette var uakseptabel dømming. Man skal se på hestens kvaliteter, hvor korrekt den går. Man skal gi den poeng på det den gjør, og ikke hvilke gangarter den har eller hvilken rase det er. Hun sa at denne fjordingen hadde så gode kvaliteter at hun hadde bedømt den til en klar vinner over den andre ponnien selv om den ponnien på papiret hadde bedre utgangspunkt.

Det er dette jeg prøver å få frem, at man, hvertfall i de lette klassene skal fokusere på utførelsen og ikke hvor flashy hesten er. Og den utviklingen som er i ridehest avlen er ikke positiv. Overrørlige, hyperfleksible hester har vist dårligere holdbarhet fysisk.
Det ser kanskje flashy ut, men det er ikke bra. Jeg tror jeg selv, og veldig mange andre vil se en endring i dressuren der det flyttes fokus i bedømmingen over på ridningen og mindre fokus på flash gangarter. At man heller vil se harmoniske ekvipasjer uten spenning.
 
Intressant. På vilket vis skulle den vara öppen? Alltså hur skulle du velat att hon gick istället?

"Öppen" som i en form som jag tycker är trevlig, men som ofta får lägre poäng än den som är högre i formen (även i LC tyvärr). Jag tycker det varierar väldigt mycket mellan olika domare just i de lägsta klasserna, och det är inte alltid att en häst i den formen får de poäng jag tycker den förtjänar, även om det på det är en noggrann och prydlig ritt.
 
"Öppen" som i en form som jag tycker är trevlig, men som ofta får lägre poäng än den som är högre i formen (även i LC tyvärr). Jag tycker det varierar väldigt mycket mellan olika domare just i de lägsta klasserna, och det är inte alltid att en häst i den formen får de poäng jag tycker den förtjänar, även om det på det är en noggrann och prydlig ritt.

Nu var det länge sen jag tävlade ovanstående häst, men de gånger hon gått i formen på bild 1 har hon fått kritiken "öppen i formen" och max 5,5 poäng på själva bedömningspunkten, medan hon på bild 2 fått "fin form" eller liknande och 6-7 på bedömningspunkten. Dock med brasklappen att jag dessutom inte tävlat för så himla många olika domare.
 
Jeg tror jeg selv, og veldig mange andre vil se en endring i dressuren der det flyttes fokus i bedømmingen over på ridningen og mindre fokus på flash gangarter. At man heller vil se harmoniske ekvipasjer uten spenning.

Men det handlar inte om att just flashgångarter promt ger högt betyg utan att hästen får bättre möjlighet att utföra rörelserna på ett för dressyren önskat sätt om de hänger ihop i sin mekanik o orkar använda den, dessutom finns hästar som sprätter med ben åt alla håll och kan synas flashiga medn de hänger inte ihop och då blir det inte heller superpoäng, finns flashiga gångarter med bara påskjut etc, som då inte är önskvärt heller.

Och "väldigt många" som vill se markbundna kortstegade hästar i dressyr som ska få superpoäng- tror inte det men de kanske hörs mest.
 
Jag håller med om att det ska vara korrekthet som belönas, och inte enbart "flashighet". Men man får ha i åtanke att en häst med rätt träning ska utveckla smidigare, mer atletiska gångarter med större register. Har själv haft en häst där hästhandlaren som sålde ursäktade att han tyvärr inte har någon gång alls och travar som en B-ponny - den hästen fick 7 på gången när han väl var färdig för tävling. Tycker man ser det rätt ofta på ridskolehästar också - den som är trippig och markbunden med nybörjare kan röra sig rätt bra under duktig ryttare när de är ordentligt fysiskt och mentalt lösgjorda och framme för skänkeln. Att röra sig bra är ju inte enbart talang - även om talangen också spelar stor roll.

Att någon med mindre talang måste göra ett grundligare jobb för att nå samma resultat som en superbegåvning får mer eller mindre av sig självt är ju inte unikt för dressyren. Att slutresultatet är beroende av både talang och träning gäller väl det mesta här i livet.
 
Jag ser nog egentligen inte dressyr på hög nivå som dressyr alls. För mig är det mer av cirkus än något annat. Möjligen det där som diskuterats tidigare med visning av gångarter och i så fall vill jag mer jämföra det med arabhästutställning eller hundutställning.
Jag kan absolut inte se dressyren på hög nivå som något som ens liknar det jag lärt mig att dressyr är utan det är enbart uppvisning där extremer belönas.
 
Jag ser nog egentligen inte dressyr på hög nivå som dressyr alls. För mig är det mer av cirkus än något annat. Möjligen det där som diskuterats tidigare med visning av gångarter och i så fall vill jag mer jämföra det med arabhästutställning eller hundutställning.
Jag kan absolut inte se dressyren på hög nivå som något som ens liknar det jag lärt mig att dressyr är utan det är enbart uppvisning där extremer belönas.
Lite så tycker jag också att det känns ganska ofta. Uppvisning och flash snarare än samspel och tävling.
 
Lite så tycker jag också att det känns ganska ofta. Uppvisning och flash snarare än samspel och tävling.

Jag tycker att det ekipage som är regerande olympisk mästare och Europamästare (deltog inte i VM pga barnafödande) är ett rent under av samspel och harmoni. Jag blir tårögd när jag ser dem för det är så vackert. En häst som rör sig så otroligt bra och hänger ihop, med fullt fokus och förtroende för sin ryttare som rider så mjukt och med så små och fina hjälper. Allt ser så lätt ut trots att det är så väldigt svårt.
Lååååångt ifrån de "cirkuskonster" somliga här säger sig se.
 
Jag tycker att det ekipage som är regerande olympisk mästare och Europamästare (deltog inte i VM pga barnafödande) är ett rent under av samspel och harmoni. Jag blir tårögd när jag ser dem för det är så vackert. En häst som rör sig så otroligt bra och hänger ihop, med fullt fokus och förtroende för sin ryttare som rider så mjukt och med så små och fina hjälper. Allt ser så lätt ut trots att det är så väldigt svårt.
Lååååångt ifrån de "cirkuskonster" somliga här säger sig se.
Det är klart att det finns fantastiska ekipage, det är det väl ingen som sagt emot. Jag tycker bara att det för ofta ser ut som att ryttarna sitter på "för mycket häst" och inte alls effortless ut.
 
Men jag tycker faktiskt du bortser från utbildning och bärighet i detta, ja då även eftergift. Ett medfött luftigt språng måste såklart kunna visas väl av ryttare med styrka och bakbensaktivitet i varierad grad hos hästen.

Jag skriver igen, en häst med korta steg är inte /blir inte så genomsläpplig som är ett av dressyrens mål, en kortstegad häst kan inte använda sig av bakbenen i det register som önskas , den blir alltså aldrig utbildad på det sätt som kan ge höga poäng hur bra de korta stegen ändå tycks tuffa på. det säger sig själv, korta steg i skritt-inga höjdarpoäng. Korta steg i trav -lätt att bli lite hastig och korta steg i galopp- frambenens steg ramlar ner hastigt ja allt ger markbundenhet. Vill man ha och rida en sådan häst- inga problem, men man måste nog räkna med att poängen blir därefter. Det verkar som många inte ser detta utan börjar ta upp orättvisor i bedömningen, finns säkert orättvisor men detta hör inte dit.
Det kan ju inte vara så att iom att en viss ras har utvecklats mot "stor talang" (medfödda speciella dressyrgångarter) att alla andra hästraser plötsligt inte kan vara utbildade eller bäriga?

Låt säga att en Akhal Teke kunde vinna OS dressyren i mitten av 1900-talet. Men nu har då hela rasen plötsligt för korta steg för att ens ha förmåga vara genomsläpplig och utbildad? På 1950-talet kunde den använda bakbenen med sina "korta tuffande steg" men 2023 så går det inte?

Det skulle ju kunna vara så att det faktiskt till del är steg och uttryck som bedöms snarare än utbildning?
"Folk" kanske tycker att det finns en annan ras som gör bättre piaff tex numera, men där domarna tycker att längningar med stort uttryck är viktigare än en bärig piaff. Bara som taget ur luften exempel.
 
Rörelserna ska ju vara lätta, luftiga och uttrycksfulla och det är ju det man får höga poäng på.
Är svårt med en markbunden häst att få till på samma sätt oavsett lång träning och styrka.
Det är ju tävling och då visar man upp det bästa och döljer det sämsta.

Men jag känner en hel del dressyrryttare som nästan gett upp tävlandet i Msvb och uppåt för det är nästan omöjligt att placera sig med en medioker häst. Nu tävlar dom visserligen i områden där majoriteten av alla proffs tävlar.
Absolut, men jag tänker att det man tidigare tränade till numera är medfött.

Exakt för så lång träning och styrka är det väl inte längre? De går ju fint redan som 5, 6 -7 åringar, när det tidigare var först i tonåren de var starka nog.
 
Absolut, men jag tänker att det man tidigare tränade till numera är medfött.

Exakt för så lång träning och styrka är det väl inte längre? De går ju fint redan som 5, 6 -7 åringar, när det tidigare var först i tonåren de var starka nog.

Fast många unghästar (5, 6, 7 år) går inte alls bra. Förvisso hög kvalitet på många hästar, men inte riktigt mogna för uppgiften vilket ofta visar sig i för kort form, orolig mun osv osv.
Personligen tycker jag att unghästtävlingar kunde slopas, faktiskt. Det är sällan någon rolig syn, även om det så klart finns många fina väl utbildade hästar också. Men för somliga hästar går det för fort.
 
Det här är för mig öppen form. Jag har absolut kontakt med hästens mun, men pga noll motor (dvs hästen är inte fram för skänkeln) går det inte att rida ihop henne mer.

150712_007_55a2bf439606ee1ffd1526d0.jpg
När folk skriver öppen form så verkar vi mena allt ifrån -inte nos i lod till tittar i stjärnorna. :) Jag menade att hästen är fram för skänkel och accepterar bettet i just mitt exempel. Den där form B i traditionella bilder över samlingens steg.
 
Fast många unghästar (5, 6, 7 år) går inte alls bra. Förvisso hög kvalitet på många hästar, men inte riktigt mogna för uppgiften vilket ofta visar sig i för kort form, orolig mun osv osv.
Personligen tycker jag att unghästtävlingar kunde slopas, faktiskt. Det är sällan någon rolig syn, även om det så klart finns många fina väl utbildade hästar också. Men för somliga hästar går det för fort.
Jo jag håller med, man blir inte glad av det.

Men det är ju samma hästar, med samma ryttare och samma tränare och samma domare som sedan går hög dressyr så det är ju en del i problemet.

Eller inte en del av, det är ju exakt samma problem, bara några år tidigare på problemet. De är ju fortfarande inte ens alltid tonåringar när de vinner stortävlingar sedan.

För mig hänger det helt och hållet ihop, hela attityden, från bilder med "gulliga" föl som dressyrtravar, till femåringar som visas i kort form på unghästtester och vinner, till själva slutpunkten i den här (numera korta) utbildningskedjan som väl är den vi diskuterar.

Där det egentliga "problemet" som diskuteras är att publiken inte ger 90% när domarna gör det, utan är snåla (och tydligen elaka och borde skämmas eller ngt enligt en krönika)

Helt ärligt trodde jag att jag diskuterade med personer som bara älskar att se en femåring gå supersamlat i dressyrstudstrav, med bara åååh så fint och talangfullt.

(Den som jag tycker faktiskt, av de glimtar jag får, en vacker dag kanske jag vågar se en dressyrtävling igen :(, börjar se bättre ut, med Carl Hester, Charlotte Dujardin och Ingrid Klimke (som sagt, hon red en nära riktig! trav :) i ett dressyrprogram och vann, vilken chock att se!.)

(även om iofs det väl finn statistik på att det är färre vinnare av unghästtester än man skulle kunna tro som sedan är bland de bättre? Något om att många unga pressade talanger försvann? Jag skummade det bara.)
 
Senast ändrad:
Jag ser nog egentligen inte dressyr på hög nivå som dressyr alls. För mig är det mer av cirkus än något annat. Möjligen det där som diskuterats tidigare med visning av gångarter och i så fall vill jag mer jämföra det med arabhästutställning eller hundutställning.
Jag kan absolut inte se dressyren på hög nivå som något som ens liknar det jag lärt mig att dressyr är utan det är enbart uppvisning där extremer belönas.
Ja precis, höll på att skriva tidigare men gjorde inte det.

Min gammelfaster som red på 50-talet och som släpade mig på tävlingar när jag var liten satt alltid och höll en kommentarslåda. Vi gick också på cirkus (vilket var lite vanligare på 80-talet) och det fanns hästuppvisningar under ryttare på cirkus. Som imponerade mycket på Badger 7 år, se så högt de går med frambenen osv, -gammelfaster, nej det där är inte dressyr, se så de sitter i sadeln och vaggar, se hur de skänklar så det syns. Det här med det flashiga, showiga och sprattliga ben det är cirkus. Det där det vackra återhållsamma eleganta, omärkliga, ibland i form explosiva ökningarna -det är dressyr.

Jag tänker också på typ schäfrar som vinner Crufts ibland när folk pratar dressyr.
 
Senast ändrad:
Nu var det länge sen jag tävlade ovanstående häst, men de gånger hon gått i formen på bild 1 har hon fått kritiken "öppen i formen" och max 5,5 poäng på själva bedömningspunkten, medan hon på bild 2 fått "fin form" eller liknande och 6-7 på bedömningspunkten. Dock med brasklappen att jag dessutom inte tävlat för så himla många olika domare.
Kan ju vara samma fenomen som att när jag säger att någon är stor, och tänker lång och muskulös, bredaxlad, så har andra använt uttrycket för att betyda någonting annat och ser inte en boxare framför sig.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Många av de aktuella VM-ekipagen lyser med sin frånvaro när masterlistorna publicerats för årets Falsterbo Horse Show. Samtidigt blir...
Svar
0
· Visningar
295
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 200
Senast: manda
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 341
Senast: Jadzia
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 347
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp