Vad lär man sig första året på ridskolan och övningar för en 10åring

hag391

Trådstartare
Var en tjej på som testa att rida min häst idag och hon tyckte det var roligt och ville komma igen. Hon var duktig och tuffare än de flesta 10årigar jag mött och ridskoleponnierna var inge roliga men min egensinniga och betydligt pigga islännig var jättekul (mamma våga dock inte prova för hon tyckte hästen var för pigg :angel:).

Hon hade inga problem att hänga med i de 3 gångarterna hon kände igen och svänga och volt. Tölten gick väldigt bra för att vara första gången och på min häst.

Funderade över vad de generellt får lära sig första året på ridskolan? Vi börja med att prova lite halvhalter som hon inte visste vad det var och gick riktigt bra men tanke på hur bra pedagog jag är :D

Tacksam för alla tips vad de brukar lära sig och övningar som passar barn i den åldern.
 
Sv: Vad lär man sig första året på ridskolan och övningar för en 10åring

Det är ju mest grunderna :p Hur mycket har hon ridit förut?
Annars är det ju mycket gas och broms som jag tycker är viktigt att de inte tycker att bromsa=upp me händerna och dra tills det tar stopp gasa=spark spark ;)
Alltså att göra allting med hyfsat små hjälper, även om de kanske inte kan gör det perfekt :p

Inga super tips, men kanske något iaf :)
 
Sv: Vad lär man sig första året på ridskolan och övningar för en 10åring

Tyvärr är hon nog tränad med sättet du skrev och hon har inte ridit innan som jag fattade det. Den här gången ville hon prova islänning så jag gick inte in på detaljer utan prova på lite och se vad hon kunde.

Har ingen större vana att instruera barn och var osäker vad de får lära sig på ridskolan så lade nivån lågt och mer prova på.

Måste plugga på lite inför nästa gång och göra en plan. Tänkte göra någon form av bana med konor och bommar till nästa gång.

Är halvhalter för svårt efter ett år på ridskola? Är svårt att få till tölten på min häst utan halvhalter.
 
Sv: Vad lär man sig första året på ridskolan och övningar för en 10åring

Jag är 14 år nu och har gått på ridskola i hela mitt liv fram till i somras då jag skaffade häst.
Halvhalter är en sak som jag fortfarande tycker kan vara svårt och det var absolut inget vi lärde oss i början :D Istället fick jag först kanske lära mig det för ca 3 år sedan av de sju jag ridit ;) Sen vet jag ju inte om min ridlärare väntade på tok för länge med att lära oss det, men jag tycker som sagt fortfarande det är svårt att få till en bra halvhalt. Men om det är mycket viktigt att kunna inom islandshästridning är det väl bra att lära sig det tidigt :)

Ungarna på ridskolan där jag red lär sig nog knappt att galoppera det första året. Själv tycker jag inte man ska vänta allt för länge med det för jag kommer ihåg att jag nästan började tycka det var lite läskigt att galoppera när vi väl skulle det efter all väntan :p

Men jag tycker det låter roligt att göra lite små "hinderbanor" åt henne/honom så att h*n fortsätter att tycka att det är roligt att rida :)
Jag tycker inte heller att du ska vara rädd att testa lite svårare saker. Om det inte går som det var tänkt är det bara att backa tillbaka samtidigt som det är superkul om allt skulle fungera bra! :p

Lycka till! :D
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 181
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 559
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 458
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp