Vad läser du just nu? Del 8

Mitt bokläsande fick lite extra fart med vårsolen, här är den senaste skörden:

Professorn - Charlotte Bronte
Jag brukar gilla klassiker och läser dem gärna vid tillfälle. Men den här var rätt seg. Fascinerande dock hur man kunde beskriva folk (och etniska grupper) baserat på fördomar, där har väl människosynen förhoppningsvis ändrats till det bättre!

Sjöfararna - Diana Gabaldon
Fortsätter att läsa Outlanderserien, den här är nummer tre. Vet inte riktigt vad jag tycker om tidshoppet på 20 år, känns som man gått miste om mycket intressanta detaljer. Antar det tas upp vartefter i följande böcker. Fortsättningsvis intressant historia men det tar sån tid att läsa närmare 1000 sidor pocket.

Har också läst de fyra första böckerna i Elly Griffiths serie om Ruth Galloway (Flickan under jorden, Janusstenen, Huset vid havets slut & Känslan av död). Gillar dem, men kan inte sätta fingret på varför. Antar att de påminner mig om Bones (tv-serien) som jag gillar. Brukar också uppskatta brittiska deckare. Har liksom läst ut en eller nästan två om dagen när jag haft gott om tid att läsa. Det som stör mig mest i boken är viktgnället som dyker upp och utifrån beskrivningen på Ruth i boken tycker jag inte hon verkar vara speciellt tjock..
 
Kläderna av Inger Edelfeldt. Ville läsa noveller, och jag är förtjust i författaren och hennes novellsamling Namnbrunnen så jag plockade ned en samling till. Rekommenderas för den som vill reflektera kring feminism, identitet, lite allmän existentiell ångest, men inte allt för krävande.
 
Nu behöver jag uppdatera lite igen :D

Blå ögon och svart magi av Mia Ahl
En svensk feelgood med starka kvinnor. Första i en trilogi, helt ok och jag kommer lyssna på de två efterföljande också. Lagon sommarläsning 👍

Black ship av Carola Dunn.
Nr 17 om Daisy Dalrymple. Brittiska mysdeckare i 20-talets London. Också lagom sommarläsning med lagoma klurigheter!

Jag vägrar dö nyfiken av Babben Larsson.
En ärlig, öppenhjärtigt och bra biografi! Inläst av Babben själv. Rekommenderas!

Folk med ångest av Fredrik Backman
Backman gör det igen. Om man följt honom så ser man hur mycket av hans egna känslor som han bearbetar genom boken. Små, kluriga skämt som man skrattar rakt ut av, djupa känslor som får en att börja snyfta. Kärlek, kärlek, kärlek. ❤ Den är skriven som en svensk version av De misstänkta, filmen som kom 95 då både Backman och jag var tonåringar och jag förstår så väl hans fascination av den. Men den här versionen är bättre! Det är en Ove fast mer naket på något sätt.
Mitt favoritcitat är "Man blir inte kär i ett kön, man blir kär i en idiot." 😍😍😍
 
De nominerade till årets bok släpptes i onsdags och eftersom det är ett litteraturpris jag gillar brukar jag inspireras av titlarna i listan. Den enda jag redan hade läst var Silvervägen av Stina Jackson, som jag tyckte om. Plockade efter onsdagen upp Jonas Gardells roman Till minne av en villkorslös kärlek, som jag gillar förvånansvärt mycket.

98F27CE1-BE4A-4EF4-B95E-2D454919DF55.jpeg


Har ni läst någon av de nominerade?
 
De nominerade till årets bok släpptes i onsdags och eftersom det är ett litteraturpris jag gillar brukar jag inspireras av titlarna i listan. Den enda jag redan hade läst var Silvervägen av Stina Jackson, som jag tyckte om. Plockade efter onsdagen upp Jonas Gardells roman Till minne av en villkorslös kärlek, som jag gillar förvånansvärt mycket.

Visa bifogad fil 28885

Har ni läst någon av de nominerade?
Jag har läst andra delen om Doggerland, Stormvarning (precis som rätt många andra i tråden :D), plus Silvervägen. Röstade på Stormvarning för att jag tycker den är genial.

Sen har jag tre av dom andra på min ”att läsa”-lista så hoppas jag kan läsa dom snart :)
 
Jag har läst andra delen om Doggerland, Stormvarning (precis som rätt många andra i tråden :D).

Och jag som både följt tråden rätt noga och tänkte att ”den har jag aldrig hört talas om” när den nominerades. :o Var tvungen att gå tillbaka i tråden och inser att när någon skrev att den önskade att ”de doggerska öarna fanns på riktigt” så har jag avfärdat det som någon ny fantasyserie som jag inte orkar ha koll på. :D (Inte för att jag har något emot fantasy, men min TBR i genren är redan så mastodontlång att jag inte lägger särskilt mycket nytt på minnet).

Sen har jag tre av dom andra på min ”att läsa”-lista så hoppas jag kan läsa dom snart :)

Meh, sådär får du ju inte skriva utan att berätta vilka. :cautious:
 
Och jag som både följt tråden rätt noga och tänkte att ”den har jag aldrig hört talas om” när den nominerades. :o Var tvungen att gå tillbaka i tråden och inser att när någon skrev att den önskade att ”de doggerska öarna fanns på riktigt” så har jag avfärdat det som någon ny fantasyserie som jag inte orkar ha koll på. :D (Inte för att jag har något emot fantasy, men min TBR i genren är redan så mastodontlång att jag inte lägger särskilt mycket nytt på minnet).
Meh, sådär får du ju inte skriva utan att berätta vilka. :cautious:

Haha fantastiskt ändå! :D men om du gillar typ kriminalromaner så är det verkligen fantastiska böcker!

Påfågelsommar, Manhattan beach och En katts resedagbok vill jag läsa. Framförallt Manhattan beach har jag hört/läst jättemycket positivt om :)
 
Jag har läst andra delen om Doggerland, Stormvarning (precis som rätt många andra i tråden :D), plus Silvervägen. Röstade på Stormvarning för att jag tycker den är genial.

Sen har jag tre av dom andra på min ”att läsa”-lista så hoppas jag kan läsa dom snart :)
Visst är det felsteg som är den första? Köpte den på ICA i helgen då den reades ut och mindes att folk här i tråden gillade de böckerna :)

Är just nu halvvägs igenom Hypnotisören av Kepler. Sist på bollen på denna serie verkligen.. Träffade min syster igår som var lite avis fö rvad jag hade framför mig, hon sa också att den första boken är den sämsta och den är ändå riktigt, riktigt bra.

Jag tycker inte den är så spännande men den håller absolut intresset uppe, vill gärna läsa mer hela tiden för att få veta hur det fortsätter.
 
Jag läser (lyssnar) Therese Bohman, Den andra kvinnan.

Jag har problem med den här boken. Den är välskriven och bra i den meningen. Men jag står inte ut med hur kärleksrelationen beskrivs, och än mindre med hur sexet beskrivs. Det är inga direkta sexscener, men sådant som att sex inleds med hans fasta/hårda grepp om hennes handled, och liknande. Alltså, hans fysiska styrka sexualiseras, och hennes fysiska underläge sexualiseras. Jag tycker att det är vansinnigt obehagligt.

Det är väldigt vanligt att (hetero)sex visas så på film och i tv-serier, men jag brukar lyckas undvika det i böcker.
 
Uppdatering igen :D
Whisky och plättar med sylt & Att kyssas genom ett hissgaller av Mia Ahl
Fristående fortsättningar av Blå ögon. Inga mästerverk men helt ok.

World tour of Skåne & World tour of Skandinavien, inspelningar av Johan Glans shower. Bra underhållning 😁👍

En negers uppväxt - att inte vara som alla andra. En ståupp show om respekt. av Marika Carlsson. Rolig och tänkvärd!

Små bitar av lycka - Anne Ostby
Mysig feelgood om ungdomsvänner som hittar varandra igen som pensionärer på Fiji. Om hur vänskap kan vara viktigare än familj, eller minst lika viktig!

Alma Whittakers betydelsefulla upptäckter av Elizabeth Gilbert.
Alma föds i januari 1800 i en kontroversiell familj, där hon uppfostras till att använda hjärnan. Hon blir vetenskapskvinna och bryolog och lever ett långt, äventyrligt liv. Rekommenderas!

Allt jag fått lära mig av Tara Westover
Mycket intressant om att växa upp utanför samhället och sen ta sig in i det, samtidigt som allt hon fått lära sig kullkastas och hennes bild av familjen klarnar.
 
Jag är strax klar med Tara Westover. Bra men för lång, tycker jag.

Så kämpar jag med Prousts andra volym, med betoning på kämpa. Farao, vad jobbig han är.

Började lyssna på En bur av guld av Läckberg idag, ganska spännande på en gång får jag säga.

Och så fick jag en brittisk spänningsroman av en kompis häromdagen som heter If I die before I wake, av Emily Koch. Intressant med en berättare som ligger i koma, jag läste nyligen Jag ljuger ibland av Alice Feeney som har en liknande teknik men en annorlunda situation, så att säga.
 
Vad händer med Kalle? (Fredrik Hjelm)
Läste ut den igår kväll. En välskriven, gripande och kärleksfull berättelse om att få, och ha, ett barn med autism. Jag rekommenderar den rakt av till alla som har barn, vill skaffa barn, jobbar med barn eller bara träffar barn - med och utan autism.
 
En hög med böcker avklarade, här är de senaste:

Örnflöjten av Elvira Birgitta Holm.
Läste de två föregående delarna i serien för flera år sedan. Minns att jag gillade dem, så jag blev såklart glad när jag hittade en ny del. Men usch vad besviken jag blev på den. Inte alls samma som jag mindes av de föregående. Rätt seg faktiskt, tyckte det blev en ganska rörig bok speciellt mot slutet.

Hemsökt - dödlig hämnd av Meg Cabot.
Fynd i bokhyllan! Temat verkar ha varit ”böcker jag minns att jag gillat som yngre”. Nä, lättläst och underhållande serie. Kommer bara ihåg hur serien slutade och glömt resten, så det är bra att fräscha upp minnet lite :)

Den odödliga Henrietta Lacks av Rebecca Skloot
Såg filmen baserad på boken i våras. Intressant bok då jag själv jobbar inom vården. Skriven på ett trevligt sätt som ger bra flyt i boken, inte alltid så när det handlar om biografier.

30 dejter på 30 dagar av Sarah Title
Jahapp. Såna här böcker brukar kunna vara riktigt roliga och underhållande, hade väl lite för stora förhoppningar på den. Visste redan i början vart historien var på väg.. Tyvärr blev jag väldigt irriterad på både den manliga och kvinnliga huvudpersonen och alla stereotyper som upprepades i det oändliga.. Hade kunnat göras på ett bättre sätt, för hela upplägget av historien hade kunnat bli riktigt bra!

Har också läst de resterande böckerna om Ruth Galloway av Elly Griffiths. (En orolig grav, De utstötta, De öde fälten, En kvinna i blått, Dolt i mörker samt Den mörka ängeln). Plöjde böckerna på sisådär en bok om dagen.. Fortsättningsvis en serie som jag gillar starkt, de första böckerna i serien snäppet vassare dock. Men absolut läsvärda, ska läsa dem igen vid tillfälle och försöka dra ner på tempot lite. ;) Väntar på följande bok i serien, den kommer i juni. Tyvärr rätt många personer i kö på den innan mej, men hoppas jag får läsa den redan nångång under sommaren!
 
Jag har läst Makten av Naomi Alderman, som var helt fantastisk!

Även Lucy av Jamaica Kincaid, som stått på min TBR i evigheter. Bra!

Regnmannen - en trädgårdsberättelse av Jonas Karlsson var trevlig och lite lagom på alla sätt. Lagom lång, lagom lättsmält, lagom rolig. Bra inläst av författaren :)

Det första chiffret av Denise Rudberg var också rätt bra, lite Vår tid är nu fast ur ett annat perspektiv på just tiden. För en gångs skull tyckte jag att den var lite för kort!

If I die before I wake var lite för tunn, men det kan vara för att jag nyligen läste en annan bok med en komapatient som berättare som höll bättre (det var Jag ljuger ibland av Alice Feeney).

Nu läser jag Avlivningskliniken Tusenskönan av Martina Montelius, och ÄNTLIGEN Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie. Ska strax gå ut och få lite luft och tänkte börja lyssna på Små eldar överallt av Celeste Ng.
 
De nominerade till årets bok släpptes i onsdags och eftersom det är ett litteraturpris jag gillar brukar jag inspireras av titlarna i listan. Den enda jag redan hade läst var Silvervägen av Stina Jackson, som jag tyckte om. Plockade efter onsdagen upp Jonas Gardells roman Till minne av en villkorslös kärlek, som jag gillar förvånansvärt mycket.

Visa bifogad fil 28885

Har ni läst någon av de nominerade?

Jag har läst Silvervägen och jag tyckte också om den.
 
Jag har snöat in på den viktorianska eran i Storbritannien och har bestämt mig för att litteratur som skrevs eller utspelar sig under den tiden ska bli mitt sommartema.

Här är min lista hittills:

Middlemarch
David Copperfield
Jane Eyre
Frankenstein

samt lite viktoriansk steampunk:
The Affinity Bridge av George Mann

Jag behöver några i reserv. Tar tacksamt emot tips.
 
En hög med böcker avklarade, här är de senaste:

Örnflöjten av Elvira Birgitta Holm.
Läste de två föregående delarna i serien för flera år sedan. Minns att jag gillade dem, så jag blev såklart glad när jag hittade en ny del. Men usch vad besviken jag blev på den. Inte alls samma som jag mindes av de föregående. Rätt seg faktiskt, tyckte det blev en ganska rörig bok speciellt mot slutet.

Hemsökt - dödlig hämnd av Meg Cabot.
Fynd i bokhyllan! Temat verkar ha varit ”böcker jag minns att jag gillat som yngre”. Nä, lättläst och underhållande serie. Kommer bara ihåg hur serien slutade och glömt resten, så det är bra att fräscha upp minnet lite :)

Den odödliga Henrietta Lacks av Rebecca Skloot
Såg filmen baserad på boken i våras. Intressant bok då jag själv jobbar inom vården. Skriven på ett trevligt sätt som ger bra flyt i boken, inte alltid så när det handlar om biografier.

30 dejter på 30 dagar av Sarah Title
Jahapp. Såna här böcker brukar kunna vara riktigt roliga och underhållande, hade väl lite för stora förhoppningar på den. Visste redan i början vart historien var på väg.. Tyvärr blev jag väldigt irriterad på både den manliga och kvinnliga huvudpersonen och alla stereotyper som upprepades i det oändliga.. Hade kunnat göras på ett bättre sätt, för hela upplägget av historien hade kunnat bli riktigt bra!

Har också läst de resterande böckerna om Ruth Galloway av Elly Griffiths. (En orolig grav, De utstötta, De öde fälten, En kvinna i blått, Dolt i mörker samt Den mörka ängeln). Plöjde böckerna på sisådär en bok om dagen.. Fortsättningsvis en serie som jag gillar starkt, de första böckerna i serien snäppet vassare dock. Men absolut läsvärda, ska läsa dem igen vid tillfälle och försöka dra ner på tempot lite. ;) Väntar på följande bok i serien, den kommer i juni. Tyvärr rätt många personer i kö på den innan mej, men hoppas jag får läsa den redan nångång under sommaren!

Den odödliga Henrietta Lacks var väldigt bra, tycker jag. Jag hade ingen aning om att en cell från en enda person varit så avgörande i cancerforskningen. Väldigt etiskt problematiskt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 954
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 325
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 909
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 130
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp