Vad läser du just nu? Del 8

Sitter just med den framför mig nu och har påbörjat den. Verkar bra hittills och en perfekt bok när man som jag ligger inne på psyk. :)

Jag har läst ut den och den blev ganska annorlunda än jag trodde. Ska inte spoila, men det var en fin läsupplevelse för mig. Hoppas det blir det för dig med.
 
Läste den för typ fyra år sedan och den är fortfarande i färskt minne. Tror den har format om mitt sätt att tänka på..
Vad spännande! Hur då? Jag med min kroniska migrän fastnade för när personen fick förfärligt ont i benen. ”Man kan mycket väl vänja sig vid smärta, till en viss gräns. Och eftersom jag inte kunde kurera mina ben, vande jag mig vid smärtan.” Det sa mig verkligen något.
 
Hörrni! jag har legat i lästräda i evigheter känns det som. Har bara skrivit själv och läst korr om och om igen. Nu skulle jag behöva rensa hjärnan med något som verkligen hugger tag och är en OFÖRGLÖMLIG läsupplevelse. Finns det något nytt som ni vill rekommendera? INTE gamla favoriter, alltså, utan något helt nytt.

Tack på förhand! :D
 
Vad spännande! Hur då? Jag med min kroniska migrän fastnade för när personen fick förfärligt ont i benen. ”Man kan mycket väl vänja sig vid smärta, till en viss gräns. Och eftersom jag inte kunde kurera mina ben, vande jag mig vid smärtan.” Det sa mig verkligen något.

Det där påminner om en läsupplevelse jag hade för länge sedan. "Smärtbäraren" av Åsa Nilsonne. Har du läst den? Handlar om en kvinna som går in i andra kvinnors kroppar och tar hand om deras problem. Låter knäppt, men hur hon beskrev hur den här smärtbäraren gick in i någon annans smärta och förklarade hur hon hanterade den - det gav mig en massa tankar om hur jag skulle stå ut bättre med min egen migrän.
 
Hörrni! jag har legat i lästräda i evigheter känns det som. Har bara skrivit själv och läst korr om och om igen. Nu skulle jag behöva rensa hjärnan med något som verkligen hugger tag och är en OFÖRGLÖMLIG läsupplevelse. Finns det något nytt som ni vill rekommendera? INTE gamla favoriter, alltså, utan något helt nytt.

Tack på förhand! :D
Känns som att jag verkligen tjötat om denna men The terror av Dan Simmons! Läste den förra sommaren och den är i mina tankar än.

Det är en fiktionaliserad berättelse om Franklin-expeditionen i Arktis som på 1800-talet försökte hitta den sista outforskade delen av nordvästpassagen. Den har övernaturliga element men framförallt handlar den om människor, hur hoppet är det sista som överger oss och hur stark överlevnadsinstinkten är även när det inte finns något hopp.

Den är gripande, hemsk, sorglig, men aldrig så att den blir för tung eller jobbig att läsa. Simmons ger fantastiska miljöbeskrivningar och allt känns så levande trots att det utspelar sig på nordpolen.

Det är en riktig tegelsten men ändå vill man liksom inte att den ska ta slut, absolut det bästa jag läst i vuxen ålder, kanske till och med någonsin. :)
 
Det där påminner om en läsupplevelse jag hade för länge sedan. "Smärtbäraren" av Åsa Nilsonne. Har du läst den? Handlar om en kvinna som går in i andra kvinnors kroppar och tar hand om deras problem. Låter knäppt, men hur hon beskrev hur den här smärtbäraren gick in i någon annans smärta och förklarade hur hon hanterade den - det gav mig en massa tankar om hur jag skulle stå ut bättre med min egen migrän.
Det klingar bekant, ja. Jag tror faktiskt att jag läst den, och gillat den.

Oförgömlig vet jag inte om den här blir men - jag började på Binas historia av Maja Lunde i dag och bara njöt från första sidan. Men den har du förstås redan läst.
 
Det klingar bekant, ja. Jag tror faktiskt att jag läst den, och gillat den.

Oförgömlig vet jag inte om den här blir men - jag började på Binas historia av Maja Lunde i dag och bara njöt från första sidan. Men den har du förstås redan läst.

Nej, jag har inte det. Har missats ett halvårs läsning och kommer aldrig i kapp. Så jag vill bara plocka russsinen. :)
 
Känns som att jag verkligen tjötat om denna men The terror av Dan Simmons! Läste den förra sommaren och den är i mina tankar än.

Det är en fiktionaliserad berättelse om Franklin-expeditionen i Arktis som på 1800-talet försökte hitta den sista outforskade delen av nordvästpassagen. Den har övernaturliga element men framförallt handlar den om människor, hur hoppet är det sista som överger oss och hur stark överlevnadsinstinkten är även när det inte finns något hopp.

Den är gripande, hemsk, sorglig, men aldrig så att den blir för tung eller jobbig att läsa. Simmons ger fantastiska miljöbeskrivningar och allt känns så levande trots att det utspelar sig på nordpolen.

Det är en riktig tegelsten men ändå vill man liksom inte att den ska ta slut, absolut det bästa jag läst i vuxen ålder, kanske till och med någonsin. :)

Den måste jag kolla på - tack!
 
För övrigt har jag läst Tre timmar av Anders Roslund. Jag tycker att hans blandning av deckare och action funkar, och framför allt gillar jag att han fortsatt på samma spår som när han skrev med Hellström: att låta varje bok skildra ett samhällsproblem. I Tre minuter var det knarkhandeln i Colombia, i Tre timmar handlar det om flyktingsmuggling.
 
Hörrni! jag har legat i lästräda i evigheter känns det som. Har bara skrivit själv och läst korr om och om igen. Nu skulle jag behöva rensa hjärnan med något som verkligen hugger tag och är en OFÖRGLÖMLIG läsupplevelse. Finns det något nytt som ni vill rekommendera? INTE gamla favoriter, alltså, utan något helt nytt.

Tack på förhand! :D
Fågelfångarens son är den boken jag läst i år som fascinerat mest och som verkligen fastnat. Handlar om livet på Färöarna för en familj som livnär sig på fåglar. Väldigt stillsam bok, men trots det händer det en hel del och fokus är på relationerna. Dessutom extra plus för miljöerna!
 
Jag fick Priset på vatten i Finistére i present av min favorit @Koltrast förra året och den har blivit liggande. Men så läste sambon den inför vår semester till Bretagne och då behövde ju även jag ta tag i läsningen av denna. Så glad som jag är för det! Helt underbar bok verkligen! Ren njutning att läsa om relationerna, miljöerna och anledningarna till att flytta till Bretagne :love:

Lyssnar även om Ljuset vi inte ser, eftersom den utspelar sig i Saint Malo, vilket var lite av resans mål. Det är verkligen en fantastisk bok på så många plan och helt klart värd att lyssna på igen.

Bonusbild på Rue Vauborel där mycket av handlingen i Ljuset vi inte ser utspelar sig.

F84B8AE9-821F-476C-92BA-FC55195F9166.jpeg
 
Nu har jag ääääntligen läst Brobyggarna av Jan Guillou! Har börjat på den så många gånger men aldrig kommit igenom. Inte för att jag inte tyckt om den utan för att det varit fel tillfällen osv. Men nu jädrans fastnade jag! Tyckte den var riktigt rolig att läsa, bra historier och välskriven. Läste en annan bok innan, Bokhandeln på riverside drive och den var väl mysig men inte så skickligt skriven tycker jag.

Håller nu på med Dandy som jag tycker är lite segare än Brobyggarna men ändå bra! Gillar verkligen Jan Guillous språk.
 
Senast ändrad:
Har lyssnare på S K Tremaynes Just innan jag dog och känner mig minst sagt kluven till den. Gillade verkligen Istvillingarna medans Eldpojken var okej men inte mer. Den här är klart bättre rent spänningamässigt än Eldpojken men den är samtidigt riktigt dålig.

Dels är det ett himla frossande i menlöst våld (och framförallt våld mot kvinnor) och dels är den så otroligt dömande. Konstant påpekande om hur dåliga vissa människor är, vad som är acceptabelt beteende osv. Sen förväntas det vägas upp av någon käck slutsats typ om hur bra alla är som är olika men för mig gör det inte det, set är liksom alldeles för mycket. Så, hade boken inte varit spännande hade jag aldrig lyssnat klart på den och hade jag vetat hur mycket makabra detaljer författaren lyckats trycka in i onödan hade jag inte tagit upp boken från början.
 
Jag fick Priset på vatten i Finistére i present av min favorit @Koltrast förra året och den har blivit liggande. Men så läste sambon den inför vår semester till Bretagne och då behövde ju även jag ta tag i läsningen av denna. Så glad som jag är för det! Helt underbar bok verkligen! Ren njutning att läsa om relationerna, miljöerna och anledningarna till att flytta till Bretagne :love:

Lyssnar även om Ljuset vi inte ser, eftersom den utspelar sig i Saint Malo, vilket var lite av resans mål. Det är verkligen en fantastisk bok på så många plan och helt klart värd att lyssna på igen.

Bonusbild på Rue Vauborel där mycket av handlingen i Ljuset vi inte ser utspelar sig.

Visa bifogad fil 32259
Visst var den ljuvlig? Språkförbistringen när hon försöker köpa glödlampor och ber om lökar, när hon av misstag kallar någon korrekt och försynt typ Herr Homofil och när hon ber om blanketten för obefläckad avlelse hos typ skattemyndigheten😁 Och trädgården och människorna och... Bodil Malmsten😍
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 961
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 348
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 008
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 606
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Semester.
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp