Vad läser du just nu? Del 8

Visst var den ljuvlig? Språkförbistringen när hon försöker köpa glödlampor och ber om lökar, när hon av misstag kallar någon korrekt och försynt typ Herr Homofil och när hon ber om blanketten för obefläckad avlelse hos typ skattemyndigheten😁 Och trädgården och människorna och... Bodil Malmsten😍
Helt helt underbar verkligen! Pratade om den med min mamma, hon nämnde precis samma saker o kså! Det är verkligen en bok som gär avtryck :love:
 
@Killaloe @Koltrast Ja den Malmsten! ❤ Läste något mer av henne sedan men den nådde inte upp till samma förtjusande höjder.
Precis vad jag också gjorde, fast jag läste en hel hög av hennes böcker i hopp om att fler skulle var som Priset på vatten. Den dagen kastanjerna slår ut är jag långt härifrån hade jag läst redan innan Priset på vatten i Finistère och jag minns att jag tyckte bra om den, men resten - nja!
 
Precis vad jag också gjorde, fast jag läste en hel hög av hennes böcker i hopp om att fler skulle var som Priset på vatten. Den dagen kastanjerna slår ut är jag långt härifrån hade jag läst redan innan Priset på vatten i Finistère och jag minns att jag tyckte bra om den, men resten - nja!
Jag minns inte vad jag läste, men nja var det definitivt. Hon måste ha varit grymt inspirerad när hon skrev Priset på vatten.
 
Har lyssnare på S K Tremaynes Just innan jag dog och känner mig minst sagt kluven till den. Gillade verkligen Istvillingarna medans Eldpojken var okej men inte mer. Den här är klart bättre rent spänningamässigt än Eldpojken men den är samtidigt riktigt dålig.

Dels är det ett himla frossande i menlöst våld (och framförallt våld mot kvinnor) och dels är den så otroligt dömande. Konstant påpekande om hur dåliga vissa människor är, vad som är acceptabelt beteende osv. Sen förväntas det vägas upp av någon käck slutsats typ om hur bra alla är som är olika men för mig gör det inte det, set är liksom alldeles för mycket. Så, hade boken inte varit spännande hade jag aldrig lyssnat klart på den och hade jag vetat hur mycket makabra detaljer författaren lyckats trycka in i onödan hade jag inte tagit upp boken från början.
Vad synd! Men väldigt bra att du skrev det där, för annars hade jag säkert plockat åt mig den på bibblan och haft höga förhoppningar. Tror jag skippar den helt och hållet nu!
 
Jag läser för övrigt Normal People av Sally Rooney som känns ungefär lika omtalad/hypad som Eleanor Oliphant var förra sommaren, åtminstone i mina kretsar. Den är rätt charmig än så länge och jag ser fram emot att fortsätta läsa!
 
Vad synd! Men väldigt bra att du skrev det där, för annars hade jag säkert plockat åt mig den på bibblan och haft höga förhoppningar. Tror jag skippar den helt och hållet nu!
Ja, jag tycker verkligen det är jättetråkigt för Istvillingarna var ju verkligen bra! Men tror det är helt rätt att skippa den faktiskt :)
 
Jag hade glömt bort att jag hade köpt Wundersmeden och hade den hemma (hur jag nu kunnat glömma en sådan sak?!) men nu är den utläst och den var så himla himla bra! Älskar verkligen Nevermoor och karaktärerna (mest Fen tror jag 🐱 ) och är så glad över att du tipsat om dom @fejt :love:
 
Jag hade glömt bort att jag hade köpt Wundersmeden och hade den hemma (hur jag nu kunnat glömma en sådan sak?!) men nu är den utläst och den var så himla himla bra! Älskar verkligen Nevermoor och karaktärerna (mest Fen tror jag 🐱 ) och är så glad över att du tipsat om dom @fejt :love:

Ja! Man blir så glad av att läsa dem. Och Fen är storfavorit hos mig också :love:
 
Ja! Man blir så glad av att läsa dem. Och Fen är storfavorit hos mig också :love:
Verkligen! Alltså hon (Jessica alltså) har verkligen lyckats skapa ett fantastiskt universum med lagom många saker en känner igen sedan tidigare men också så mycket nytt att det inte blir tråkigt, förutsägbart eller ren plagiering på tidigare böcker. Det är verkligen inte alla som lyckas med det och jag är så imponerad av hur hon skriver men också så glad äver att hon gör det så bra!
 
Hörrni! jag har legat i lästräda i evigheter känns det som. Har bara skrivit själv och läst korr om och om igen. Nu skulle jag behöva rensa hjärnan med något som verkligen hugger tag och är en OFÖRGLÖMLIG läsupplevelse. Finns det något nytt som ni vill rekommendera? INTE gamla favoriter, alltså, utan något helt nytt.

Tack på förhand! :D

Då rekommenderar jag Jennifer Egans, Manhattan Beach. Det går inte att inte tycka om den ;)
 
Verkligen! Alltså hon (Jessica alltså) har verkligen lyckats skapa ett fantastiskt universum med lagom många saker en känner igen sedan tidigare men också så mycket nytt att det inte blir tråkigt, förutsägbart eller ren plagiering på tidigare böcker. Det är verkligen inte alla som lyckas med det och jag är så imponerad av hur hon skriver men också så glad äver att hon gör det så bra!

Precis så! Hon har en så fin ton. Varm och humoristisk. Och en sån lättnad att tvåan var minst lika bra som den första.
 
Fågelfångarens son är den boken jag läst i år som fascinerat mest och som verkligen fastnat. Handlar om livet på Färöarna för en familj som livnär sig på fåglar. Väldigt stillsam bok, men trots det händer det en hel del och fokus är på relationerna. Dessutom extra plus för miljöerna!

Färöarna hamnar definitivt på läslistan. :)
 
Råkade mer eller mindre av misstag börja på Majgull Axelssons Moderspassion. Tycker om många av hennes andra böcker men den här har jag lyckats missa. Någon som tycker något om den? Spoilers gör mig inget. :)
 
Råkade mer eller mindre av misstag börja på Majgull Axelssons Moderspassion. Tycker om många av hennes andra böcker men den här har jag lyckats missa. Någon som tycker något om den? Spoilers gör mig inget. :)
Jag har, för längesedan. Minns den som ... lagom? Inget går ju upp mot Aprilhäxan men den var rätt okej, tror jag.
 
Jag läser och lyssnar på Louise Boije af Gennäs motståndstriologi: Blodlokan, Skendöd, samt Verkanseld. Jag är snart färdig med den sista. Helt klart läsvärda även om den tredje var lite sämre. Den första ljudboken som jag har gillat en författaruppläsning!
 
Jag läser och lyssnar på Louise Boije af Gennäs motståndstriologi: Blodlokan, Skendöd, samt Verkanseld. Jag är snart färdig med den sista. Helt klart läsvärda även om den tredje var lite sämre. Den första ljudboken som jag har gillat en författaruppläsning!
Jag tog mig med möda igenom Blodloka. Tycker hon har en förmåga att alltid ta sig vatten över huvudet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 961
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 342
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 970
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 438
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp