Vad läser du just nu? Del 8

Den gillade jag! Hans andra böcker är också riktigt bra! :) (men ganska annorlunda i stilen jämfört med En nästan sann historia)


Åh gud, jag vet precis vad du menar. Det är en av de sämsta böckerna jag läst, och jag fick verkligen sitta på händerna för att inte berätta för dig exakt hur värdelös jag tyckte att den var, då när du skrev att du skulle börja läsa den för ett tag sen... Såhär sammanfattade jag läget i april förra året, när jag nyligen hade läst ut den:

På tal om recensioner gick jag tillbaka och läste vad andra tyckt om About Grace, som jag ju var så besviken på, och hittade en av de topprankade recensionerna som sammanfattade det såhär:

"My patience with good writing around an annoying plot just doesn't stretch for 413 pages. And if the book was trying to say something about diaphanous borders between now and the future, I was so frustrated, I didn't care."

Japp, ungefär så! :D
Haha oh my lord EXAKT SÅ kändes det.
Jag förstår att det var jobbigt att stå emot :D

Nu. Är. Den. SLUT! :bump:
Fyfan alltså.
<insert "It's been 84 years" gif here>
Känns fortfarande som att jag läste den i åratal och det var liksom INGET som var bra.
Det enda jag kände för karaktärerna var typ "Ja ja men INGEN BRYR SIG" 😅

Okej. Nu har jag fått det ur systemet :angel:
Ska läsa om "La Belle Sauvage" av Philip Pullman, så att jag även kan ta tag i att läsa del två i trilogin, "The Secret Commonwealth" (nu tillslut, efter att den varit ute i två år.. nåja).
 
Haha oh my lord EXAKT SÅ kändes det.
Jag förstår att det var jobbigt att stå emot :D

Nu. Är. Den. SLUT! :bump:
Fyfan alltså.
<insert "It's been 84 years" gif here>
Känns fortfarande som att jag läste den i åratal och det var liksom INGET som var bra.
Det enda jag kände för karaktärerna var typ "Ja ja men INGEN BRYR SIG" 😅

Okej. Nu har jag fått det ur systemet :angel:
Ska läsa om "La Belle Sauvage" av Philip Pullman, så att jag även kan ta tag i att läsa del två i trilogin, "The Secret Commonwealth" (nu tillslut, efter att den varit ute i två år.. nåja).
Jag känner verkligen med dig och minns frustrationen! Det är nästan så att jag mår lite dåligt nu när jag tänker tillbaka på den... :p Nåja, vi är ju inte ensamma om våra åsikter i alla fall :D
 
Jag känner verkligen med dig och minns frustrationen! Det är nästan så att jag mår lite dåligt nu när jag tänker tillbaka på den... :p Nåja, vi är ju inte ensamma om våra åsikter i alla fall :D
Haha same, försöker verkligen förtränga eländet. Fortsatt lite arg när jag tänker på karaktärerna...

Bästa att hoppa på nästa bok asap :D
 
Har nu påbörjat Som pesten av Hanne-Vibeke Holst. Den är hela 732 sidor lång, så den lär jag hålla på med ett tag! Jag älskar hennes berättelser, men den här känns lite småläskig att läsa eftersom det handlar om en person som börjar jobba på pandemiavdelningen på WHO... Och så utbryter en pandemi där massor av människor drabbas av en ovanligt svår form av influensa... Det känns verkligen som att författaren är synsk eller något, med tanke på att boken publicerades 2018. Redan på sida 20-nånting diskuterar de på WHO hur det skulle bli om någon slags "monsterinfluensa" skulle bryta ut, hur man skulle hantera det med vaccin, osv. Läskigt som sagt, men väldigt intressant!
Åh, den tyckte jag med var superbra! Och helt sjukt väl tajmad publicering!
 
Försökt flera gånger med A Little Life... kommer aldrig igång och tar fart så jag tappar det. Värt en chans till?
Jag tycker inte det, den var inte alls så bra som jag förväntad mig. Sentimental på ett överdrivet vis. Men det verkar variera stort vad man tycker om den.

Nu har jag läst ut den lilla klassiskern Frukost på Tiffany’s, den gillade jag!
 
Jag har precis läst ut Spegelmannen av Lars Kepler. Jag tycker böckerna om Joona Linna brukar vara jätte bra, i början var boken lika bra som vanligt. Men tycker dom blivit mer och mer rå, absolut bidrar de väl till spänningen men ja njaa.
 
Jag har precis läst ut Spegelmannen av Lars Kepler. Jag tycker böckerna om Joona Linna brukar vara jätte bra, i början var boken lika bra som vanligt. Men tycker dom blivit mer och mer rå, absolut bidrar de väl till spänningen men ja njaa.
Jag brukar undvika Keplers böcker av just den anledningen, tycker de brukar vara alldeles för råa tyvärr. Har dock inte läst mer än Paganinikontraktet och någon till, där någonstans gav jag upp och insåg att de inte var min smak.
 
Jag brukar undvika Keplers böcker av just den anledningen, tycker de brukar vara alldeles för råa tyvärr. Har dock inte läst mer än Paganinikontraktet och någon till, där någonstans gav jag upp och insåg att de inte var min smak.
Förstår helt! Hittills har jag tyckt dom varit övervägande bra ändå, men inte lika övertygad nu.
 
På sistone har jag läst en del riktigt bra, och en del (enligt mig) riktiga bottennapp. Vi kör de som känns värda att nämna helt utan inre ordning:
The Hollow Places av T. Kingfisher -En kvinna i yngre medelåldern skiljer sig och flyttar hem till sin fabror för att hjälpa till i hans prylmuseum (komplett med gammalt skräp och taxadermi). En dag upptäcks ett hål i väggen, och då hon och en bekant skall undersöka hålet upptäcker de en lång korridor på andra sidan. Den leder till en bunker, och utanför bunkern finns det något helt omöjligt. På väggen i bunkern har någon skrivit orden: Pray they are hungry
Jag tyckte den här boken var mycket underhållande och bitvis obehaglig. Skräckelementen kommer in i det oväntade, konstiga och svårgreppbara snarare än de sedvanliga skåpluckorna som öppnar sig och fotstegen på våningen ovanför. Dessutom bjuder huvudkaraktären på en del humor, vilket jag alltid uppskattar.
The Doctor av Lisa Stone- En doktor är besatt av kryoteknik, hans fru är förtryckt och deras granne är en sån där person som håller koll på vad grannarna gör och diskuterar det med sina vänner.
Gillar man meningar som: "‘Excellent. I knew you’d see sense in the end. But all that fuss. I thought you modern women were made of stronger stuff.’ He grinned fiendishly." Så kan det här vara en bok man gillar. Man bör också gilla att antagonisten är som tagen ur ett infoblad om stranger danger. Och så är han brun, såklart. Man bör också gilla att antagonisten gör låååånga utläggningar som förklarar sina onda planer både i den inre monologen och sen igen framför sina stackars offer. Och just det, man får inte ha för höga krav på att bokens slut ska vara logiskt eller trovärdigt.
The Great Alone (Himmel över Alaska) av Kristin Hannah- Leni är tretton år när hennes far packar ihop deras liv och tar med henne och modern till Alaska för att söka ett nytt liv. Vana vid sitt moderna 70-talsliv är de dåligt förberedda för det vilda landskapet som nu omringar dem, men om det kan hjälpa Lenis far att sova på nätterna, något som inte är helt självklart sedan han kom hem från kriget, så är det värt allt slit. Men vintern hägrar, långa, mörka månader där de är helt utlämnade till naturens krafter... och sig själva.
Jag säger bara wow, vilken episk historia. Författaren skildrar en dysfunktionell familjedynamik på ett så fint och nyanserat sätt. Naturen är vacker, hård och bessinningslös, och människorna som slagit sig ned i "the last frontier" gör alla sitt bästa för att hålla samman. Vacker gemenskap, nattsvart misär blandat i ett. Mycket, mycket bra.
En Helt Vanlig Familj av Mattias Edvardsson- Vardagen rasar för pappa Adam och mamma Ulrika då deras dotter Stella blir anhållen misstänkt för mord. Hon är naturligtvis oskyldig, men emedan juristen Ulrika vill avvakta och lita på systemet känner prästen Adam att han måste göra någonting, för tänk om systemet kommer fram till fel slutsats.
Boken berättas ur de tre familjemedlemmarnas perspektiv på ett enligt mig bra sätt. Historien kändes fräsch och tar oss långsamt igenom de omständigherer och händelser som till slut ledde till att någon förlorade livet. Jag blev glatt överraskad och störde mig typ inte på någonting i boken, vilket är ganska ovanligt då jag är rätt tjurig.
Silvervägen av Stina Jackson- En pappa som aldrig slutat leta efter sin dotter, kör nattetid tre årefter den fruktansvärda händelsen fortfarande längs med vägen hon försvann från. Letar. Måste få veta vad som hände. Samtidigt tar tonåringen Mejas mamma med henne upp från Stockholm för att bo hos en äldre man mamman träffat online. Mamman slutar sabbt ta sina mediciner, och deras tillvaro i mannens ruffiga bostad blir allt annat än bekväm, men som tur ät träffar hon snart en ny vän.
Det här är en lite annorlunda kriminalroman i att den berättas utifrån personer som drabbas av detta försvinnande på något sätt, istället för att vi får följa någon trött polis. Själva upplösningen var kanske inte helt oväntad för mig, men författaren gjorde här och utmed vägen val som för mig höjde denna bok, och den hör till de bästa jag läst i år. Stina Jacksons Ödesmark var också bra och ganska djup, trots att historien vid första ögonkast kan se ganska vanlig ut.
 
Senast ändrad:
Jag har precis läst ut Spegelmannen av Lars Kepler. Jag tycker böckerna om Joona Linna brukar vara jätte bra, i början var boken lika bra som vanligt. Men tycker dom blivit mer och mer rå, absolut bidrar de väl till spänningen men ja njaa.
Har läst alla deras böcker och tyckte fram t.o.m Eldvittnet att de var ganska bra. Jag läser en del grimdark och störs inte av råheten i sig, men i senare böcker känns det väl mycket som det används för att dölja tunnare och tunnare storys. De senaste böckerna liknar mer actionrullar med 18+ och följer alla samma mönster... tyvärr. Speciellt den med avslutningen om Jurek Walter kändes helt osannorlik och over the top. Tyckte det var tråkigt när de tog en mycket obehaglig människa och pyntade ut den till någon slags boogeyman vampire det krävdes äkta silver och halshuggning för att bli av med... typ. Men kanske växte jag bara ifrån Kepler? De säljer ju många ex.
 
Har läst alla deras böcker och tyckte fram t.o.m Eldvittnet att de var ganska bra. Jag läser en del grimdark och störs inte av råheten i sig, men i senare böcker känns det väl mycket som det används för att dölja tunnare och tunnare storys. De senaste böckerna liknar mer actionrullar med 18+ och följer alla samma mönster... tyvärr. Speciellt den med avslutningen om Jurek Walter kändes helt osannorlik och over the top. Tyckte det var tråkigt när de tog en mycket obehaglig människa och pyntade ut den till någon slags boogeyman vampire det krävdes äkta silver och halshuggning för att bli av med... typ. Men kanske växte jag bara ifrån Kepler? De säljer ju många ex.
I början fångades jag väldigt av andan kring Jurek, fick rysningar nästan (men så är jag känslig för skräck/spöken/smyga runt husen hos folk). Men sen tyckte jag också att de gick till en överdrift, de blev helt onaturligt för en vanlig människa som du var inne på. Så var slutet på Spegelmannen med, det blev bara rörigt och osannolikt.
 
Förstår helt! Hittills har jag tyckt dom varit övervägande bra ändå, men inte lika övertygad nu.
Tråkigt när det blir så! Jag har lite samma upplevelse när det gäller Mons Kallentofts böcker, brukade älska dem men de som kommit ut de senaste 4-5 åren har varit alldeles för råa och fyllda av ångest och elände.
The Great Alone (Himmel över Alaska) av Kristin Hannah- Leni är tretton år när hennes far packar ihop deras liv och tar med henne och modern till Alaska för att söka ett nytt liv. Vana vid sitt moderna 70-talsliv är de dåligt förberedda för det vilda landskapet som nu omringar dem, men om det kan hjälpa Lenis far att sova på nätterna, något som inte är helt självklart sedan han kom hem från kriget, så är det värt allt slit. Men vintern hägrar, långa, mörka månader där de är helt utlämnade till naturens krafter... och sig själva.
Jag säger bara wow, vilken episk historia. Författaren skildrar en dysfunktionell familjedynamik på ett så fint och nyanserat sätt. Naturen är vacker, hård och bessinningslös, och människorna som slagit sig ned i "the last frontier" gör alla sitt bästa för att hålla samman. Vacker gemenskap, nattsvart misär blandat i ett. Mycket, mycket bra.
En av mina absoluta favoritböcker! :love:
 
Just läst klart Viveca Stens Offermarkaren. Gillar man Fjällmiljö och mord så är den absolut läsvärd. Handlar om en 18 årig flicka som försvinner efter en fest på lucia. Och nu gillar jag henne sedan innan så den för min egen del läsvärd.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 956
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 328
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 947
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 287
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp