Vad läser du just nu? Del 8

Jag hoppas att jag får mitt ex av Händelserna på Hästgården imorgon. Den kommer läsas från pärm till pärm utan uppehåll.
Sträckläste på ett par timmar. Ja herrejävlars säger jag bara. Det är otroligt att de fått med
så mycket på så få sidor. Boken ger en mycket bra bild över mekanismer runt allt som hände. Jag är glad över att det är Anna och barnens egna ord och inte ett tillrättalagt angrepp
 
Sträckläste på ett par timmar. Ja herrejävlars säger jag bara. Det är otroligt att de fått med
så mycket på så få sidor. Boken ger en mycket bra bild över mekanismer runt allt som hände. Jag är glad över att det är Anna och barnens egna ord och inte ett tillrättalagt angrepp
Jag ser väldigt mycket fram emot att läsa den!
 
Det är kul att så många vill läsa den. Jag tror alla på buke som har lite koll på mig vet vem jag är i boken, jag medverkar med mitt vanliga namn (eller smeknamn då'rå). Jag är rätt stolt faktiskt över att vara den som stod kvar även om det kostade
Oj, det hade jag faktiskt ingen koll på! Att du medverkar, alltså. Nu blir det ännu mer intressant att läsa!
 
Min underbara fru på psyket” av Mark Lukach
En sann historia om ett par som blir kära som unga och gifter sig. Senare får kvinnan en psykos och hamnar på sjukhus.
Man får följa mest mannens liv när han försöker hantera sin frus sjukdom.
Jag tyckte den var bra, läste ut den på mindre än en dag.
 
Jag har precis läst ut Konferensen av Mats Strandberg! Älskar hur han skriver, hans personporträtt är helt fantastiska. Läste ut den på två dagar trots två 7-månaders bebisar i krypartagen här hemma 😅.
 
Jag har precis läst ut Konferensen av Mats Strandberg! Älskar hur han skriver, hans personporträtt är helt fantastiska. Läste ut den på två dagar trots två 7-månaders bebisar i krypartagen här hemma 😅.
Det är en sådan där författare jag hört mycket om men aldrig läst. Får kanske testa en av hans böcker på semestern i sommar! :)
 
Jag läser just nu Lite död runt ögonen av David Ärlemalm. Den rekommenderades av en kompis till mig som hade lyssnat på den som ljudbok, och något säger mig att jag kanske skulle ha uppskattat den mer som sådan. Den är ganska konstigt skriven med korta, upphackade meningar och inga talstreck eller liknande och det gör det lite svårt för mig att liksom "fördjupa" mig i den, om ni förstår... Svårt att förklara, men jag är inte helt övertygad om att jag gillar den. Historien är fin, men sättet den är skriven på gör den inte riktigt rättvisa tycker jag. Men det finns säkert något värde i det också, som jag hittills inte kan se! ;)
 
Väldigt sällan fin, av Sami Said. Rolig och kvick berättelse om identitet och vuxenblivande. Rekommenderas både för regniga dagar med en eftertänksam kopp te, eller som sommarläsning på stranden. Jag läste den på rygg i soffan med en pralinask, både "aha-upplevelser" och en del fniss!

Morfar föddes i en diktatur, av Krister Kronlid. En personlig historieskildning av Sveriges utveckling under 1900-talet, skrivet som en släktkrönika. Lättläst, bitvis känslomässigt intensiv. Relevant läsning och lätt att ta till sig, författaren utgår från sin familjs upplevelser.

Binas historia, av Maja Linde. Tre parallella historier som alla cirkulerar kring bin och samhälle, 1800-talet, modern tid, och framtid. Om bidöden och ekologi... trots tungt ämne så drogs jag in alla tre historier som speglade varandra.
 
Väldigt sällan fin, av Sami Said. Rolig och kvick berättelse om identitet och vuxenblivande. Rekommenderas både för regniga dagar med en eftertänksam kopp te, eller som sommarläsning på stranden. Jag läste den på rygg i soffan med en pralinask, både "aha-upplevelser" och en del fniss!
Den här åkte rakt in på min att läsa-lista! :)
 
Jag läser just nu Lite död runt ögonen av David Ärlemalm. Den rekommenderades av en kompis till mig som hade lyssnat på den som ljudbok, och något säger mig att jag kanske skulle ha uppskattat den mer som sådan. Den är ganska konstigt skriven med korta, upphackade meningar och inga talstreck eller liknande och det gör det lite svårt för mig att liksom "fördjupa" mig i den, om ni förstår... Svårt att förklara, men jag är inte helt övertygad om att jag gillar den. Historien är fin, men sättet den är skriven på gör den inte riktigt rättvisa tycker jag. Men det finns säkert något värde i det också, som jag hittills inte kan se! ;)
Jag får ta tillbaka det där om att jag inte gillade den, för det gjorde jag! Sättet den var skriven på var fortfarande lite irriterande, men innan jag visste ordet av hade historien gripit tag i mig och jag blev lite besviken när den tog slut så fort.

Nu läser jag Je m'appelle Agneta som är fantastisk såhär långt! Jag har aldrig läst något av Emma Hamberg tidigare då jag tyckt hennes böcker verkar lite fåniga, men den här är ju underbar!
 
Jag får ta tillbaka det där om att jag inte gillade den, för det gjorde jag! Sättet den var skriven på var fortfarande lite irriterande, men innan jag visste ordet av hade historien gripit tag i mig och jag blev lite besviken när den tog slut så fort.

Nu läser jag Je m'appelle Agneta som är fantastisk såhär långt! Jag har aldrig läst något av Emma Hamberg tidigare då jag tyckt hennes böcker verkar lite fåniga, men den här är ju underbar!

Ja, den är riktigt bra! Jag kan också rekommendera "Late bloomer" av Emma Hamberg. En kort men fin och varm bok som dessutom är rolig!
 
Jag har plockat upp The Searcher av Tana French igen efter att ha blivit lite distraherad av två svenska böcker som kom emellan (Lite död runt ögonen samt Je m'appelle Agneta - båda fantastiska). Har även börjat utforma årets semesterläslista och kan knappt bärga mig, SÅ många härliga böcker att bita tag i! På listan finns:

- American Dirt av Jeanine Cummins
- The Power av Naomi Alderman
- Händelserna på hästgården av Anna Bohlin och Ulrika Fåhraeus
- Syndabocken av Sofie Sarenbrant
- The Family Upstairs av Lisa Jewell
- Sunrise by the Sea av Jenny Colgan

En salig blandning av genrer med andra ord, det känns lovande! Kan det bli den 23 juli snart? :D
 
Snubblade över Anders de la Mottes trilogi geim, buzz och bubble. Ska nu börja på sista delen bubble.

Beställde lite klassiker som semesterläsning också och tänkte växla med att läsa "hunger games" triologin.
 
Köpt en försenad födelsedagspresent till mig själv.

20210702_191010.jpg


Har ett längre tag använt Kindle-appen i mobilen, men hoppas att det här ska bli mindre jobbigt för ögonen.

Hade Adlibris e-boks läsare innan, men kom aldrig riktigt överens med den. Vet inte om den var ett måndagsexemplar, men den hängde sig jätteofta så man var tvungen att starta om den och sedan leta sig fram dit man var. Plus att viloläge bröts när den inte användes så att batteriet laddade ur hela tiden. Hoppas den här funkar bättre. :heart
 
Svårmodets döttrar, Anna Laestadius-Larsson. Vacker men tung bok om en liten by i Norrland och flera kvinnoöden där, klaustrofobiskt skriven med mycket våld som går i arv. Inte myspysig men värdefull läsning!

Har också försökt mig på Eldslandet av Pascal Engman som en väninna talar sig varm om, men jag har än så länge somnat ifrån den tre gånger. Ska ge den en chans till och läsa den på en promenad.
 
Jag har läst två böcker den senaste tiden:

Där kräftorna sjunger av Delia Owens. Hyllad överallt, jag tyckte den var bra men inte fantastisk.

Skyddsängeln av Sofie Sarenbrant, senaste delen i serien om Emma Sköld. Jag sträckläste stora delar av den så det är ju ett gott betyg :) Har gillat alla delar i serien och denna var inget undantag.

Nu ska jag ge mig på Je m’appelle Agneta :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 954
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 325
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 923
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 131
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp