Vad läser du just nu? Del 8

Kaninjägaren - Lars Kepler
För varje bok känns den här serien lite mer actionfilm. Jag har egentligen inget emot det då jag tycker det är underhållande men det börjar bli lite för förutsägbart för att jag ska kunna tycka att det är riktigt bra. De följer nu alla tropes så noggrant att man nästan direkt förstår hur allt hänger ihop, det är lite trist.

De blir också lite mer groteska för varje bok. Lite blodigare, lite mer utförliga beskrivningar över offrens smärta och dödsångest. Jag har alltid varit en junkie för allt skräck/mord/hemskt men nu börjar tom jag tycka att det är lite väl.

Den här var lite sämre än de tidigare tycker jag men det är ju fortfarande en blandvändare. Det slutar med en ganska "mystisk" (inte alls mystisk troligtvis) cliffhanger. Jag har länge misstänkt att en karaktär som verkligen inte borde kunna komma tillbaka kommer göra det, och med tanke på titeln på nästa bok i serien - Lazarus är jag inte hoppfull, men vi får se!

The end of Alice - A.M Homes
Det här är ju en bok man kanske inte gärna vill berätta om att man läser. Iaf kände jag lite så medan jag läste den, det kändes nästan olagligt.

Det handlar om en pedofil/mördare som från sin fängelsecell skiftar lite om att berätta om Alice, sitt sista offer och till att prata om brev han får från en ung kvinna. Kvinnan (som aldrig nämns vid namn) skriver till huvudpersonen då hon misstänker att hon har samma läggning då hon fått upp ögonen för en 12-årig pojke hon försöker förföra och detta är vad breven handlar om. Breven "läses" från huvudpersonens synvinkel och det är lite oklart hur mycket av det som faktiskt skrivs och hur mycket som är hans fantasier.

Jag gillar verkligen språket i boken, det är liksom rått och ärligt på något sätt. Den balanserar lite på gränsen till vad som anses okej, det finns gott om beskrivningar av sex mellan vuxna och minderåriga som är på ungefär samma detaljnivå som 50 shades. Det antyds ingenting utan det är mycket detaljerat.

En väldigt speciell bok som jag inte riktigt vet vad jag ska tycka om men jag landar i att jag nog gillade den.
 
Jag läser just nu I tystnaden begravd av Tove Alsterdal. Jag har inte kommit särskilt långt så jag förstår inte riktigt hur allt hänger samman än, men det är nog inte meningen heller. Den är hyfsat bra i alla fall, men egentligen känner jag nog inte alls för en deckare just nu. Får se om jag lägger den åt sidan en stund och läser Emma Hamberg först - det är ju så väldigt fiffigt med läsplatta i det att jag har direkt tillgång till alla böcker bara genom ett par klick! :love:
 
Jag läser och läser :up: ! Läste precis ut Bibliotekarien i Auschwitz, som är en riktigt bra bok. Gripande, spännande och med mer optimism än vad man kan föreställa sig. Nu har jag gett mig på en deckare, Oskuld och oleander, som hittills inte är dum alls :) !
 
Jag håller på att lyssna på The Alice Network av Kate Quinn. Den är riktigt bra!! Har lyssnat på lite mer än halva nu. Den utspelar sig 1947 men man får tillbakablickar från bl.a. första världskriget också. Mycket bra hittills!! På svenska heter den Kodnamn Alice.
 
Kommer jobba på ett ställe där ljudböcker kommer att vara grejen, sååå finns det nån typ av ljudboksställe som är bra, där man kan ha tests en månad först? Hilfe 🙂
 
Läser om Rebecca Solnits bok "Gå vilse - en fälthandbok" för typ tredje gången. Älskar den!

Ett citat ut boken:
Att aldrig gå vilse är att inte leva, att inte veta hur man går vilse leder till undergång, och någonstans i det terra incognita som ligger mittemellan finns ett liv där man upptäcker saker

Den handlar om ovissheten som konstnärligt verktyg, men även hur man kan använda det i resten av livet.
 
Kommer jobba på ett ställe där ljudböcker kommer att vara grejen, sååå finns det nån typ av ljudboksställe som är bra, där man kan ha tests en månad först? Hilfe 🙂
Jag använder Nextory, men minns inte nu om de har provperiod, gissar att de har det. Trivs bra med det!
 
Kommer jobba på ett ställe där ljudböcker kommer att vara grejen, sååå finns det nån typ av ljudboksställe som är bra, där man kan ha tests en månad först? Hilfe 🙂
Jag brukar inte ha abonnemang på ljudbokstjänster eftersom jag inte lyssnar så mycket normalt sett - det har varit mer ekonomiskt för mig att köpa ljudböcker separat. För någon dag sedan satte jag dock igång en testperiod av Bokus Play, då de hade erbjudande om två månaders gratis testperiod under sommaren.
 
20210605_130835.jpg
Har börjat läsa denna .
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 955
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 325
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 945
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 160
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp