Vad läser du just nu? Del 8

Den boken är dock ett litterärt mästerverk i jämförelse ;) Alltså busk-boken

Jag tyckte att den var rätt bra, särskilt som det är en sann berättelse. Det är inte alltid så lätt att återberätta en sann historia med humor tycker jag :) Hennes ungdomsböcker, särskilt Min pappa är snäll och min mamma är utlänning är också väldigt bra.

Däremot var jag inte förtjust i den senaste, Hur man gör succé på dårhus. Delvis för att jag höll på att bli galen på uppläsarens imitation av dialekter.
 
Vad läser jag då...

Började med Vill gå hem av Jonas Gardell som bussbok imorse. Har läst den flera gånger förut, men nu nämndes den i hans nyaste så jag blev sugen på att läsa om.

Så läste jag ut Ett hjärtslag från döden av Maggie O'Farrell igår. "Alla" är så förtjusta, det var kanske inte jag. Men jag var trött och seg och ville gärna bli klar, så jag kanske gillar den bättre när jag har smält den lite. Vi ska livecirkla den med författaren på Bokmässan så det blir skoj förstås.

Sedan läser jag I slutet av regnbågen av Bitte Andersson, som är en serieroman om Marja som flyttar in på ett HBTQ-äldreboende efter att ha förlorat sin livskamrat Ann. Så himla fin och sorglig.

Och första volymen av Andres Lokkos krönikor. Orkar inte läsa alla (nu är jag på 1990 eller nåt) men bläddrar lite och läser lite här och där när det är något jag känner igen. 1990 var jag åtta år och kunde inte jättemycket om pop och popkultur men somligt är ju kul att läsa om såhär i efterhand också.

Vad mer. Kämpar på med Det - vi har Stephen King-tema i en av mina bokcirklar till nästa månad och jag hoppas hinna klart tills dess, men det kan bli så att jag tar årstidsnovellerna istället om jag inte får fart på läsandet.

Och så läser jag Syskonen av Tessa Hadley. Började med ljudbok men gick över till e-bok igår på tåget, får se hur jag fortsätter. Gillar den i all sin lågmäldhet.
 
Jag läser Feed av Mira Grant. Jag vet inte vad jag tycker om den riktigt. Stundom är den riktigt intressant och jag kan inte sluta läsa, och stundom är den så tråkig att jag struntar i att läsa den/de aktuella sidorna.

Jag har bara läst 200 sidor än så länge och förhoppningsvis kommer den komma igång mer framöver, men just nu är det väldigt segt.

Jag läste rätt nyligen ut Miss Peregrins besynnerliga barn, bok 2. Har för mig att det var någon här som ville att jag skulle uppdatera vad jag tyckte?

Bok 2 var lika tråkig som bok 1 i alla fall. När jag nästan läst klart boken var jag helt säker på att jag skulle strunta i att läsa bok 3, men så var det någon detalj i slutet som fick mig intresserad av att läsa sista delen ändå. Jag tror inte trean plötsligt kommer bli himlastormande intressant, utan troligast kommer jag ångra att jag bestämde mig för att läsa den :D Men likväl vill jag läsa den.

Dock måste jag säga att det är riktigt sunkigt av författare (i allmänhet) att skriva astråkiga böcker och sedan ha någon slags cliffhanger i slutet. Dålig stil! :meh: ;)
 
Jag tyckte att den var rätt bra, särskilt som det är en sann berättelse. Det är inte alltid så lätt att återberätta en sann historia med humor tycker jag :) Hennes ungdomsböcker, särskilt Min pappa är snäll och min mamma är utlänning är också väldigt bra.

Däremot var jag inte förtjust i den senaste, Hur man gör succé på dårhus. Delvis för att jag höll på att bli galen på uppläsarens imitation av dialekter.
Åh jag tyckte jättemycket om Hur man gör succé på ett dårhus! :) Den tilltalade mig mer än busk-boken (som jag iofs tyckte var helt okej men det blir ju helt klart en annan dimension när det är en sann historia - vilket jag inte visste). Men tror det kanske är för att jag kunde relatera en del till dårhus-boken :o :)
 
Lyckades visst sträckläsa en större delen av Middagsmörker i natt, den var i det stora hela väldigt bra och framförallt väldigt annorlunda och ”ny”. Kanske inte riktigt fantasty, men något åt det hållet som bygger på samernas historia/seder/berättelser. Det finns så mycket i boken som är intressant och bra (och en del som är lite irriterande) så jag hoppas de andra böckerna i serien är lika bra :) Kanske kan det vara något för dina elever @fejt

Och sen blev jag klar med Det magiska hjärtat som verkligen var en fin barn/ungdomsbok om döden och som tar upp massor av frågor kring det.
 
Lyckades visst sträckläsa en större delen av Middagsmörker i natt, den var i det stora hela väldigt bra och framförallt väldigt annorlunda och ”ny”. Kanske inte riktigt fantasty, men något åt det hållet som bygger på samernas historia/seder/berättelser. Det finns så mycket i boken som är intressant och bra (och en del som är lite irriterande) så jag hoppas de andra böckerna i serien är lika bra :) Kanske kan det vara något för dina elever @fejt

Och sen blev jag klar med Det magiska hjärtat som verkligen var en fin barn/ungdomsbok om döden och som tar upp massor av frågor kring det.

:)
Jag är inte färdig med 'Middagsmörker' än men håller med om att det är en fascinerande bok och och jag tycker också mycket om den men har som du även en del invändningar. Ska du läsa alla tre?

Gällande 'Det magiska hjärtat' så har jag inte läst den själv men det är fint att höra barnen prata om den. Somliga tycker mycket om den medan andra blivit besvikna för att de förväntat sig något mer i stil med Glasbarnen m fl

Jag har läst en helt fenomenal hcf - 'Lilla Na och djurkuppen' av Milena Bergquist och har 'Den där Jonny Jonsson Johnson' av Elin Lindell i väskan.
 
Vad läser jag då...

Började med Vill gå hem av Jonas Gardell som bussbok imorse. Har läst den flera gånger förut, men nu nämndes den i hans nyaste så jag blev sugen på att läsa om.

Så läste jag ut Ett hjärtslag från döden av Maggie O'Farrell igår. "Alla" är så förtjusta, det var kanske inte jag. Men jag var trött och seg och ville gärna bli klar, så jag kanske gillar den bättre när jag har smält den lite. Vi ska livecirkla den med författaren på Bokmässan så det blir skoj förstås.

Sedan läser jag I slutet av regnbågen av Bitte Andersson, som är en serieroman om Marja som flyttar in på ett HBTQ-äldreboende efter att ha förlorat sin livskamrat Ann. Så himla fin och sorglig.

Och första volymen av Andres Lokkos krönikor. Orkar inte läsa alla (nu är jag på 1990 eller nåt) men bläddrar lite och läser lite här och där när det är något jag känner igen. 1990 var jag åtta år och kunde inte jättemycket om pop och popkultur men somligt är ju kul att läsa om såhär i efterhand också.

Vad mer. Kämpar på med Det - vi har Stephen King-tema i en av mina bokcirklar till nästa månad och jag hoppas hinna klart tills dess, men det kan bli så att jag tar årstidsnovellerna istället om jag inte får fart på läsandet.

Och så läser jag Syskonen av Tessa Hadley. Började med ljudbok men gick över till e-bok igår på tåget, får se hur jag fortsätter. Gillar den i all sin lågmäldhet.

Älskar 'I slutet av regnbågen' :heart
 
Jag är inte färdig med 'Middagsmörker' än men håller med om att det är en fascinerande bok och och jag tycker också mycket om den men har som du även en del invändningar. Ska du läsa alla tre?
Jag tänker väl att jag ska läsa alla tre, men det beror ju lite på hur dom utvecklar sig såklart (men jag är sämst på att avsluta trilogier så det ska mycket till för att jag inte ska läsa klart).

Tänker du att du ska läsa alla tre? Och vad är dina invändningar?
är bland annat att det egentligen är totalt onödigt med kärlekshistorien och ”tuff tjej vs nyinflyttad pga kille” eftersom boken hade klarat sig bra utan och den egentligen inte tillför något.

Och jag tycker det är jättefint och bra att samers ställning, kultur osv lyfts fram men ibland blir det lite platt på något sätt med tanke på hur historien ser ut. Men antar att det är svårt att kräva alltför mycket av en ungdomsbok :)
 
Läste nyss Vit Syren som var helt okej som en ”jag är trött i huvudet och behöver en bok som inte lämnar några större avtryck ovh läser därför en deckare”. Det är en del rätt vidriga beskrivningar och ingen trevlig bok egentligen, samtidigt berördes jag inte särskilt mycket. Kan delvis ha att göra med att jag har Edvardssons En vanlig familj såpass färskt i minnet och denna är alldeles för lik, men sämre och att varken karaktärerna eller själva storyn känns särskilt närvarande. Så ja, vill en läsa om mord i Lund - välj Edvardsson bok :D
 
Jag läser Drömspel av Nora Roberts, ingen bok man behöver känna att man borde läsa direkt, men den passar bra in i Romancerutan på bokbingon iaf :P.
 
Jag håller på och lyssnar på Brideshead revisited efter att ha försökt läsa boken flera gånger men aldrig lyckats ta mig igenom den. Har kommit mycket längre med att lyssna än vad jag gjorde när jag läste i bokform, men ändå är det segt och fast jag nu bara har lite kvar drar jag mig för att lyssna på de sista timmarna. Tror det är för att huvudpersonen är så himla tråkig så så fort det handlar om honom blir det segt. Sedan så var ju Evelyn Waughn ett riktigt as också, så då blir jag extra kritisk och negativ (det visste jag dock inte de första gångerna jag försökte traggla mig igenom boken).

Läser också the Ruby in the Smoke av Philip Pullman (den första av böckerna om Sally Lockhart. Och ja, jag är en sån som läser flera böcker samtidigt). Tyckte också den var seg först, men det var nog bara p g a min trötthet på kvällen, när jag läste den på lunchen flöt det på mycket bättre. Tycker dock det märks på skrivstilen att det är en av Pullmans tidigare böcker... Men kom över ett blogginlägg om bokserien som bl a nämner att det är väldigt mycket våld och även sexuellt våld (våldtäkt, sexuell tortyr m m ). Jag äl väldigt känslig för våldsbrskrivningar och framförallt sexuellt våld, så nu är jag inte jättesugen på att läsa färdigt den. Dessutom ställer jag mig väldigt frågande till att beskriva så mycket våld och framfötallt sexuellt våld i en bok för barn/ungdomar, hur ser ni på det? Nu har jag inte läst det själv så vet inte hur illa det är, men vet också att jag var mycket, mycket känsligare för sånt när jag var yngre.
(Dessutom stör jag ihjäl mig på att manliga författare som har en kvinnlig hjältinna nästan alltid måste utsätta kvinnor - antingen hjältinnan eller annan kvinna i storyn - för våldtäkt, som att det är något straff/pris att betala för att en kvinna ska få ta lite plats :rage: :wtf: )
 
Har precis laddat ner Storytel igen, tänkte återuppta boklyssnandet vid promenader och bussresor. Skulle gärna vilja ha tips på bra engelska ljudböcker. Har fått för mig att jag vill lyssna på någon mysig engelsk röst i höstrusket och Harry Potter (Stephen Fry :love:) kan jag tyvärr utan och innan.
 
Har precis laddat ner Storytel igen, tänkte återuppta boklyssnandet vid promenader och bussresor. Skulle gärna vilja ha tips på bra engelska ljudböcker. Har fått för mig att jag vill lyssna på någon mysig engelsk röst i höstrusket och Harry Potter (Stephen Fry :love:) kan jag tyvärr utan och innan.
Jag tyckte att Kidnapped (Stevenson) inläst av Coltrane (han som spelar Hagrid) var fantastiskt underhållande.

Och såklart nästan alla discworld-böcker av Pratchett :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 961
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 348
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 009
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 613
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp