Vad läser du just nu? Del 8

Lyssnade klart på Släktfeber igår och alltså Paborn är verkligen så himla skicklig på att sätta ord på dom vardagliga relationerna. Det är kanske inte den bästa av hennes böcker, men den är ändå väldigt underhållande och rolig på det det där lågmälda och nästan tragiska sättet att en inte vet om en ska skratta eller gråta ibland :)
 
Man blir glad när man går in på Storytel för att leta reda på böcker man lyssnade på för länge sedan för att tipsa mamma, och upptäcker att det kommit tre böcker till i serien 😍 tyvärr tror jag inte att jag får in Flavia de Luce i bokbingot 👎
 
Man blir glad när man går in på Storytel för att leta reda på böcker man lyssnade på för länge sedan för att tipsa mamma, och upptäcker att det kommit tre böcker till i serien 😍 tyvärr tror jag inte att jag får in Flavia de Luce i bokbingot 👎
Jag vill att dom ska komma på svenska!!
Och en av böckerna har ju en katt på omslaget, om du inte redan lyssnat på just den :D
 
Jag läser Sweet Lolita av Kicki Sehlstedt, en väldigt mörk (men bra skriven) bok, som jag kanske inte fortsatt med om det inte varit för att jag ska kryssa en bokbingo-ruta med den.
 
Jag har nu läst klart the ruby in the smoke av Philip Pullman, den var ok, men ja, det var ganska mycket våld och ibland onödigt detaljerade beskrivningar av våldet (enligt mig som är superkänslig). Tycker det rimmar illa med hur boken i övrigt tydligt vänder sig till barn. Gillar idén att avglorifiera det brittiska imperiet och visa de smutsiga sidorna av kolonialismen, men tyckte gott det kunde fått mer plats och vävts in i historien bättre, nu kändes det som att författaren ibland klev ur historien för att föreläsa lite. Som jag tror jag nämnde i förra inlägget, det märks att det är en av Pullmans tidigare böcker.
 
Nu läser jag Läsarna i Broken Wheel rekommenderar av Katarina Bivald. :) Inte kommit så långt alls ännu, men jag gillar den hittills och känns skönt med något lättare och hoppfullare nu efter Sweet Lolita.
 
Har lyssnat på Huset i Hamptons som jag hade typ noll förväntningar på, men som visade sig vara rätt spännande och stundtals inte alltför förutsägbar :D

Läste även Ormen i Essex som var bra, absolut, men hade nog alldeles för höga förväntningar på boken eftersom den inte alls var vad jag hade tänkt mig. Men den var bra, på sitt eget rätt annorlunda aätt
:)
 
Har äntligen lyssnat klart på Brideshead revisited, tappade intresset mot slutet, tycker ofta i böcker som typ handlar om en familjs uppgång och fall eller liknande att de blir sega mot slutet, så även denna, även om den hade många sega bitar emellan också.

Och så har jag börjat på Act of God av Jill Ciment. Ingen aning om varför jag plockade på mig den, tyckte omslaget var väldigt fult, titeln tilltalar mig inte alls och det är ingen författare jag känner till, men det verkar vara en lyckoslump som fick mig att välja den för så här långt gillar jag den skarpt! Lagom lättsmält och underhållande, med bisarra vinklingar och intressanta karaktärer man bryr sig om, precis vad min hjärna behövde just nu.
 
Har nu läst ut Act of God, den var bra men vet inte riktigt vad jag tycker om slutet... Det var absolut inte dåligt, men om jag tidigare skrev att boken var precis vad min hjärna behövde så var slutet precis vad den INTE behövde. Men tror jag hade tyckt annorlunda om slutet om jag varit i ett annat mentalt tillstånd när jag läste den. Jag blev iaf nyfiken på att läsa något mer av Jill Ciment.

Och kom på att jag inte sagt så mycket om själva handlingen (känner att jag gör dålig reklam för en bok jag faktiskt gillade). Kort så handlar handlar den om hur ett gäng människors liv (en bedagad aktris, ett tvillingpar i 60-års åldern, en rysk au pair, en crazy cat lady mfl) blandas samman och förändras när en svampinvasion tar över halva New York.
 
Jag läser 30 dejter på 30 dagar av Sarah Title, bara kommit ett par sidor än, men verkar vara en mysig bok. Känner för sånt just nu!
 
De här böckerna har jag läst den senaste månaden:

Slaget om heden av John Flanagan. Hänger ihop med serien om Spejarens lärling, men den här serien utspelar sig innan den. Intressant då trådar knyts ihop till tidigare historier. Själva handlingen inte sådär jätteintressant (kommer knappt ihåg den ett par veckor senare..).

Magikernas kung av Lev Grossman. Del två av tre i "The magicians"-trilogin. Älskar tv-serien för övrigt. Böckerna bra men serien snäppet vassare tycker jag :) Den här tyckte jag mer om än föregående bok, handlingen inte lika framåtstressad och mer fördjupande. Påminner lite om nån av Narniaböckerna på något vis. Ska läsa den avslutande delen när jag hinner!

Allt jag önskade av Lucy Dillon. Mer allvarlig ton än de andra böcker jag läst av henne. Gillade den. Lite tankeväckande rent personligt då handlingen tangerar en del saker som händer i mitt eget liv just nu.

Har också läst Peder Fredricssons bok, härligt med alla bilder och att få läsa hur han tog sig dit han är idag. Intressant som allmänbildning :)
 
Magikernas kung av Lev Grossman. Del två av tre i "The magicians"-trilogin. Älskar tv-serien för övrigt. Böckerna bra men serien snäppet vassare tycker jag :) Den här tyckte jag mer om än föregående bok, handlingen inte lika framåtstressad och mer fördjupande. Påminner lite om nån av Narniaböckerna på något vis. Ska läsa den avslutande delen när jag hinner!
Jag gillade verkligen första säsongen av The Magicians på tv! Men sen har jag inte hittat den igen?! Vet du vart den sänds?
 
Jag läser och lyssnar på också, även böcker som inte hamnar i bokbingot.
Så just nu lyssnar jag på Hjärtats skafferi som jag tycker är rätt medioker faktiskt. Helt okej som tidsfördriv men nja, ibland känns författarens skrivsätt så väldigt barnsligt (typ som när jag själv skrev historier på högstadiet) vilket är störande i en bok för vuxna. Men ja, den är ju inte dålig utan bara en sådan bok jag troligtvis inte kommer komma ihåg.

Lyssnar även på Robin Hood vilket är himla roligt faktiskt! Jag har aldrig läst den innan utan bara nöjt mig med Disney och ”men in tights” :D så den är stundtals väldigt underhållande pch dessutom bra inläst, så jag är klart överraskad!

Utöver det har jag läst Solstenen som jag älskade! Verkligen så kul med nya författare inom fantasy-genren som inte bara skriver utifrån mall 1A liksom. Gillade verkligen de afrikanska influenserna och författarens tanke bakom boken - dock var den stundtals lite väl rå för mig. Men ja, ser verkligen fram emot att läsa fler böcker i serien!

Har också läst Damkören i Chilbury som var aådär lite lagom trivsam. Det stora pluset med den här boken är att den fokuserar mestadels på kvinnorna som blev kvar hemma under andra världskriget snarare än själva kriget. Men även detta är en bok jag inte kommer komma ihåg särskilt länge efteraom det var rätt många av dom vanliga itrigerna (kärlek, hemligheter osv) som återfinns i så många andra böcker.

Och just nu så läser jag fjärde boken om Lockwood - Den flammande skuggan. Jag har ju verkligen gillat dom tidigare tre och även denna är hittills bra! Dock börjar det bli lite mycket upprepningar vilket inte är så konstigt eftersom boken har dom förutsättningarna den har, men ja, det märks att det är den fjärde boken och allt är inte riktigt lika fascinerande som första gången jag läste det :)
 
Jag gillade verkligen första säsongen av The Magicians på tv! Men sen har jag inte hittat den igen?! Vet du vart den sänds?
Den finns på HBO Nordic åtminstone. Kan också hända att den finns på Netflix :) Jag har lånat den på dvd från biblioteket, de är snabba att köpa in nytt material och man får lämna önskemål om man vill att de ska skaffa något.

Det finns tre säsonger ute (streaming och dvd/blu-ray), säsong fyra kommer i januari. Överväger starkt att skaffa konto på HBO tills det, så jag får hänga med vecka för vecka.. :angel:
 
J

Lyssnar även på Robin Hood vilket är himla roligt faktiskt! Jag har aldrig läst den innan utan bara nöjt mig med Disney och ”men in tights” :D så den är stundtals väldigt underhållande pch dessutom bra inläst, så jag är klart överraskad!

:)

Vilken version av Robin Hood är det här @Killaloe ? Låter spännande!

Jag har haft en svacka men läste En sannolik historia av Karin Alvtegen förra veckan, rätt bra faktiskt. Idag läste jag ut If I Stay av Gayle Forman, tog ett tag att komma igång men mot slutet tog den fart. Jag ska påbörja nästa del i morgon tänkte jag. Roligast är att jag i våras såg en elev i årskurs åtta läsa första boken, jag frågade om jag fick låna den och nu en bit in på höstterminen kom samma elev med båda böckerna till mig med orden - du ville väl läsa de här?
 
Senast ändrad:
Den finns på HBO Nordic åtminstone. Kan också hända att den finns på Netflix :) Jag har lånat den på dvd från biblioteket, de är snabba att köpa in nytt material och man får lämna önskemål om man vill att de ska skaffa något.

Det finns tre säsonger ute (streaming och dvd/blu-ray), säsong fyra kommer i januari. Överväger starkt att skaffa konto på HBO tills det, så jag får hänga med vecka för vecka.. :angel:
Åh tack! Ännu en anledning till att skaffa HBO igen :D

Vilken version av Robin Hood är det här @Killaloe ? Låter spännande!
Jag lyssnar på Howard Pyles ”The merry adventures of Robin Hood” fast på svenska då :D
 
Åh tack! Ännu en anledning till att skaffa HBO igen :D
Varsågod :D försöker få min övriga bekantskapskrets samt familj att fatta charmen med den här serien. Tror det är lite kört med tanke på att jag är den enda "fantasynörden" i familjen. Fantasy kombinerat med en massa kopplingar till diverse populärkultur och fullt med språkskämt - kan det bli bättre? Sitter och fnissar för mig själv när jag ser på The magicians.

Nu ska jag sluta vara OT och fortsätta läsa istället :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 961
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 348
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 010
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 616
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp