Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu?

Lyssnat klart på ljudbok av The Haunting of Hill House av Shirley Jackson. Tror jag föredrar filmen från 1963 och den senaste serie-adaptionen över originalet faktiskt! Huvudkaraktären var svår att sympatisera med, hennes val och inre monolog fann jag bara irriterande. 😅 Skrivsättet Shirley väljer blir också repetitivt. Några bra delar, men nej, den föll inte riktigt i smaken.

Shirley Jackson prickade rätt med sin skräcknovell The Lottery däremot, vilket var anledningen till att jag tyckte det var dags att läsa The Haunting.
 
Har för tillfället så svårt att hitta nån bok som jag verkligen fastnar. Började med Döda kvinnor föråter inte av Katarina Wennstam, men nej, jag orkar inte med dem. Tog då en annan bok i lite samm tema: Kvinnor jag tänker på om natten av Mia Kankimäki. Men nej, jag känner inget engagemang för den heller.


Jag behöver lyssna på nåt som är intressant och medryckande men jag hittar inget tema. Jag gillar inte feelgood, tycker det ofta är klyschigt och tramsgt. Men är just nu även lite trött på tunga verklighetsskildringar, psykologi och självutveckling.
Minns att jag gillade serien om Jana Kippo, av Karin Smirnoff - nån som har nåt tips?

 
Har för tillfället så svårt att hitta nån bok som jag verkligen fastnar. Började med Döda kvinnor föråter inte av Katarina Wennstam, men nej, jag orkar inte med dem. Tog då en annan bok i lite samm tema: Kvinnor jag tänker på om natten av Mia Kankimäki. Men nej, jag känner inget engagemang för den heller.


Jag behöver lyssna på nåt som är intressant och medryckande men jag hittar inget tema. Jag gillar inte feelgood, tycker det ofta är klyschigt och tramsgt. Men är just nu även lite trött på tunga verklighetsskildringar, psykologi och självutveckling.
Minns att jag gillade serien om Jana Kippo, av Karin Smirnoff - nån som har nåt tips?

Craven och hans serie om Washington Poe!
 
Om du gillar fantasy men inte vill ha så mycket romance så kan jag tipsa om Throne of glass serien. Så himla bra, bästa serien jag hittills har läst. Lite seg de första böckerna men sen drar det verkligen igång. Så värd att läsa, ett riktigt mästerverk!
Tack till er som svarade. Skippar den. Särskilt om det är en sån där badboy fantasi. Urk inte min grej alls. Kör på throne of glas. Riktig mastondontserie. gillar! Har inget emot seg inledning, tycker ofta det blir så med komplexa världar. Mina favorit böcker är Joe abercombies first law värld. Han skriver så underbara karaktärer. Huvudpersonerna är nästan alla fullständigt vidriga människor men han får en att heja på dem iaf. Där är hela den första trilogin lite småseg :D
 
Tack till er som svarade. Skippar den. Särskilt om det är en sån där badboy fantasi. Urk inte min grej alls. Kör på throne of glas. Riktig mastondontserie. gillar! Har inget emot seg inledning, tycker ofta det blir så med komplexa världar. Mina favorit böcker är Joe abercombies first law värld. Han skriver så underbara karaktärer. Huvudpersonerna är nästan alla fullständigt vidriga människor men han får en att heja på dem iaf. Där är hela den första trilogin lite småseg :D
Jag älskar också First Law. Om du gillar den typen av krassa humor och karaktärer kanske Beypnd Redemption av Michael R. Fletcher kan vara något för dig. Eller Prince of Fools av Mark Lawrence.
 
Jag har börjat lyssna på "Bokträdgården i Primrose Hill" av Sarah Jio. Verkar som en mysig feelgood med formatet att man följer en kvinna i nutid och en i dåtid.
 
Precis klar med Stacken av Annika Norlin.

Stänger igen boken.
Lägger den i från mig.
Stirrar på den.
Det finns böcker och så finns det böcker. Böcker som dyker upp och gör att man blir mållös.
Det är något alldeles speciellt. Så otroligt speciellt men det går ända inte riktigt att sätta fingern på det.
Jag tror mest att det är språket. Författarens förmåga att formulera sig. Författarens förmågan att gripa tag i mig. Detaljer som skapar bilder i huvudet, som skapar känslor.
Berättelsen om några människors öde. Som känns lite overklig, lite konstig men som i slutändan bara är en berättelse om hur människor blir påverkade av händelser och upplevelser i livet.
Livsöden.
Vemodig och fin.
Mästerverk.

IMG_5932.jpeg
 
Precis klar med Stacken av Annika Norlin.

Stänger igen boken.
Lägger den i från mig.
Stirrar på den.
Det finns böcker och så finns det böcker. Böcker som dyker upp och gör att man blir mållös.
Det är något alldeles speciellt. Så otroligt speciellt men det går ända inte riktigt att sätta fingern på det.
Jag tror mest att det är språket. Författarens förmåga att formulera sig. Författarens förmågan att gripa tag i mig. Detaljer som skapar bilder i huvudet, som skapar känslor.
Berättelsen om några människors öde. Som känns lite overklig, lite konstig men som i slutändan bara är en berättelse om hur människor blir påverkade av händelser och upplevelser i livet.
Livsöden.
Vemodig och fin.
Mästerverk.

Visa bifogad fil 136523
Jag har också läst den. Fascinerande. Det gick inte att börja läsa något annat veckorna efter. För alla andra böcker verkade ointressanta i jämförelse.
 
Precis klar med Stacken av Annika Norlin.

Stänger igen boken.
Lägger den i från mig.
Stirrar på den.
Det finns böcker och så finns det böcker. Böcker som dyker upp och gör att man blir mållös.
Det är något alldeles speciellt. Så otroligt speciellt men det går ända inte riktigt att sätta fingern på det.
Jag tror mest att det är språket. Författarens förmåga att formulera sig. Författarens förmågan att gripa tag i mig. Detaljer som skapar bilder i huvudet, som skapar känslor.
Berättelsen om några människors öde. Som känns lite overklig, lite konstig men som i slutändan bara är en berättelse om hur människor blir påverkade av händelser och upplevelser i livet.
Livsöden.
Vemodig och fin.
Mästerverk.

Visa bifogad fil 136523
Wow tack för tips! Har läst hennes noveller och även lyssnat mycket på hennes musik. Hon är fantastisk på att beskriva och måla upp en känsla som verkligen dröjer sig kvar. Ser fram emot att läsa boken.
 
Har precis börjat med Liza Marklund - polcirkeln. Efter tips från en vän som gillar liknande böcker som jag. Har inte läst något av Liza Marklund tidigare, läste mycket deckare som tonåring men inte alls varit så intresserad av det de senaste 10 åren (förutom Agatha Christie-deckare). Det är den första boken i en serie och jag har väl kommit ca 100 sidor, gillar den och upplägget än så länge. Någon som läst den?
 
Börjqde läsa Normala människor igår. Kommit 60 sidor in i boken, kan inte avgöra om det är en bok avsedd för vuxna eller ungdomar.
Dock ändå ganska bra än så länge.
 
Har precis börjat med Liza Marklund - polcirkeln. Efter tips från en vän som gillar liknande böcker som jag. Har inte läst något av Liza Marklund tidigare, läste mycket deckare som tonåring men inte alls varit så intresserad av det de senaste 10 åren (förutom Agatha Christie-deckare). Det är den första boken i en serie och jag har väl kommit ca 100 sidor, gillar den och upplägget än så länge. Någon som läst den?
Jag har läst den, lite seg stundtals men läsvärd, de andra två som kommer efter tyckte jag var bättre😊

Jag har läst hennes serie om Annika Bengtsson, dom gillade jag!
 

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
2 3
Svar
42
· Visningar
888
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
15 554
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
528
Senast: Snurrfian
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
601
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp