Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu?

Lyssnade efter tips härifrån på första boken i Skuggserien avMaria Gripe. Tycker den var fantastisk 😍
Gick direkt på nästa bok i serien och tycker bokens näst största karaktär är så osympatisk. Så otroligt manipulerande och gränsande till narcissist 😤 Gillar fortfarande även denna, men inte alls lika mycket sen hon fått så stort spelrum och bara utnyttjar huvudpersonen 🤨
Jag håller med. Jag har de två sista liggande men har ännu inte haft lust att fortsätta serien.
 
Nu har jag läst ut Koka björn/Mikael Niemi. Så otroligt bra, men samtidigt otäck, den kommer att sitta i skaĺlen länge.
 
Jag håller med. Jag har de två sista liggande men har ännu inte haft lust att fortsätta serien.
Skönt att jag inte är ensam. Sen är det lite av ett mönster för mig att jag ogillar böcker med osympatiska huvudkaraktärer.

Fick pausa boken och har idag slölyssnat å på en Terry Pratchett som precis släppts till storytel. Var vid att blanda upp med😅
 
Court of silver flames 🥰

From blood and ash ligger här hemma och väntar på att bli läst. Du får gärna uppdatera vad du tyckte om boken sen.☺️
Nu har jag läst ut den. Den är bra! Tar väl 40 sidor eller något innan man kommer in lite in den. Och ibland blir den lite seg några sidor här och där. Gillar man inte böcker som är lite förutsägbara så är den kanske inte att rekommendera dock. Men jag tyckte inte att det störde.

Jag börjar på bok nummer 2 i serien nu.
 
Nu har jag läst ut den. Den är bra! Tar väl 40 sidor eller något innan man kommer in lite in den. Och ibland blir den lite seg några sidor här och där. Gillar man inte böcker som är lite förutsägbara så är den kanske inte att rekommendera dock. Men jag tyckte inte att det störde.

Jag börjar på bok nummer 2 i serien nu.
Det låter lovande! Nu blir jag än mer sugen på att börja läsa den.😃
 
Okej. Jag behöver hjälp och tips från proffsen. Helst en noggrann beskrivning, steg för steg och småtips och hur man eventuellt kan misslyckas och lösa det.

Allvarligt. Jag har två lägen när jag läser, totalt uppslukad, kan inte lägga ifrån mig boken... Eller "vill inte läsa den alls och läser ut en bok på flera månader, om överhuvudtaget". Igår la jag ifrån mig den 00:30 typ. Var stolt. En timme tidigare än i förrgår.

Vad händer? Jo, plattan gliiiiider ner från den lååååga hyllan längst ner på nattduksbordet.
Jag ligger först kvar. Tänker jag SKA sova nu. Inser efter 10 min att there is no way in hell att jag kommer kunna sova innan jag vet att min älskade läsplatta är ok :cry:

Så jag tar upp den. Sätter på den, jo då. Den funkar. Måste nog läsa några sidor bara för att dubbelkolla att den verkligen fungerar klockrent.

VID 02(!!!!!!!) kommer jag på, just ja. Jag ska ju sova. Sen klagar jag på att jag är så trött på dagtid.... Mhm... Undrar varför?! :eek::bag:
 
Eftersom jag var så förtjust i Mikael Niemis Koka björn lånade jag hans senaste, Sten i siden. Den är också mycket bra; även om jag nog gillade den första bäst.

Hans språk är underbart och sättet att skriva gör att man snabbt dras in i berättelsen. Älskar att han skriver om sitt Pajala, samer, laestadianer, torpare och kommunister. Väckelserörelse, arbetarrörelse och nykterhetsrörelse - 1800-tals och 1900-tals historia. Humor och allvar.
 
Jag läser Year of Fog av Michelle Richmond. Köpte den för att få ett kryss till bokbingot och den lät ok, men den är oväntat bra. Är ute och reser och har inte så mycket lästid, annars hade jag nog läst ut den på några dagar.

Handlar om Abby som passar sin fästmans sexåriga dotter. De är på stranden i dimman och flickan går lite före utom synhåll och försvinner. Boken är helt skriven ur Abbys perspektiv, hur hon tänker och agerar kring detta. Hur dagarna går utan ledtrådar. Mycket bra skriven hittills, jag har läst ca en fjärdedel.
 
Har läst The Wendigo av Algernon Blackwood (1910). En författare som var inspiration till bland annat H.P Lovecraft, och jag kan se varför. Bra skräcknovell, en riktig klassiker som bygger atmosfär precis så som en bra bok ska. Man får bortse från den tidens val att referera till Native Americans som "indianer", det är väl den enda kritiken jag har.

Novellen fick mig att tänka på Blair witch-filmen (originalet). Kanske fler som tagit inspiration från de tidiga skräckförfattarna.

Rekommenderar om man gillar författare i samma anda som H.P Lovecraft. Jag inväntar en novellsamling med fler av hans verk.
 
Del två av Solveig Balles Om uträkning av omfång. Jag tyckte otroligt mycket om även uppföljaren till den första i serien och sträckläste därför även tvåan. Och så slutar det med en jäkla cliffhanger så jag blir tokig av att behöva vänta på del 3. (Fast jag hade en liten hint om att just den cliffhangern skulle komma efter att ha lyssnat på någon författarintervju, bara inte när.)

Det känns som en väl genomtänkt metagrej (förutom den uppenbara poängen med att omsätta sju böcker till sina fans) att det blir det här väntestunderna mellan de olika delarna. Just när det är en historia som kretsar kring att tiden har stannat. Men jag älskar språket och det långsamt lite melankoliska flytet i böckerna så mycket, så det är inte omöjligt att jag läser om de första två innan trean finns tillgänglig någon gång framåt april.
 
Läst The Willows ("Videbuskarna") av Algernon Blackwood (1907) - ännu en bra novella av författaren, kanske den mer kända av alla hans verk.

Two friends are midway on a canoe trip down the Danube River. Throughout the story Blackwood personifies the surrounding environment—river, sun, wind—and imbues them with a powerful and ultimately threatening character. Most ominous are the masses of dense, desultory, menacing willows, which "moved of their own will as though alive, and they touched, by some incalculable method, my own keen sense of the horrible."
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
519
· Visningar
13 586
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: Snurrfian
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
450
Senast: hamilton1
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp