Vad läser du just nu? #2

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 525
  • Visningar Visningar 15 526

Bukefalos 30 år!

Jag har läst Oväntade familjeband av Sara H Olsson. En historisk roman som dels utspelar sig under andra världskriget och dels 1969. Det finns en tidigare bok i samma serie, det är återkommande karaktärer i båda men skulle inte säga att det är ett krav att ha läst ettan för att kunna tillgodogöra sig den här. Lättläst bok, 3 av 5 i betyg.

Har på senaste läst:

The Left Hand of Darkness av LeGuin. Gammel-Scifi om en planet där människor inte har fasta kön. Velat läsa den länge och var pepp men får inse att LeGuins stil inte är för mig. Förstår varför den anses vara en klassiker, men kändes som att första och andra halvan av boken var som två olika böcker.

Mandarinerna av de Beauvoir. I Sverige anses det vara hennes främsta skönlitterära verk. Handlar om franska intellektuella eliten i slutet av andra världskriget. Välskriven men hade kunnat vara 500 sidor kortare. Glimtade till sista 40 sidorna men ingen bok jag kommer minnas.

Jag som aldrig känt en man av Harpman. Dystopisk scifi där 40 kvinnor hålls i bur utan förklaring. Gillar man Väggen tror jag man gillar den här. Den här kommer jag att bära med mig länge. Helt i min smak.

Två avslutade sen sist;

Ultravåld av Tone Schunnesson. Tvekade länge om jag gillade den eller inte. Huvudpersonerna är riktigt gräsliga och beter sig vidrigt... samtidigt är den full av sjuk humor och galen fantasi. Den går inte att sträckläsa, man behöver lite pauser för att smälta innehållet. Någon recensent jämförde den med en Norenpjäs.

Drömräkning av Chimamanda Ngozi Adechie. Den gillade jag verkligen. Så bra språk, och intressant handling. Fyra olika kvinnor med rötter i Afrika berättar sina historier och drömmar. En bok om kvinnor och de val de gjort.

Jag har läst Hornsplitter som är första delen i en planerad serie, Inlandsmorden, av Malin Johansson. Den handlar i första hand om Lo som är lokalreporter på lokaltidningen i en liten by i Lappland. Det finns ett berg där ett företag vill göra en vindkraftspark medan en lokal entreprenör vill göra ett hotell. Meningarna är delade om vad som är bäst för bygden, gamla konflikter gror i bakgrunden och en dag sprängs en barack som hör till vindkraftsbolaget i luften.

Man följer även delvis Penny som är en ung kvinna som försöker göra sig ett namn genom Instagram och kroppspositiva inlägg. Längs resans gång flätas Pennys och Los vägar samman.

En ganska ordinär svensk deckare. Inget wow, men heller inte dåligt. Troligtvis kommer jag läsa del två om det kommer en sådan.

Varvar lyssning men läsning men dessa har jag avslutat ganska nyligen. Har ett perfekt jobb för ljudböcker så det blir en del!

En gentleman i Moskva av Amor Towles, upplevde den lite kämpig (lite mycket finkultur för mig kanske?) men den var bra, en intressant skildring av rysk historia med ett väldigt bra slut där allt vävdes samman på ett snillrikt sätt. Språket var jätttebra, trots bitvis lite torr fakta är författaren rolig och uppläsaren var perfekt för uppgiften. Den hänger med mig i tanken fortfarande, det är ett bra betyg.

Själasörjaren av Sara Rörbecker, spänningsroman av debutant. Jättebra och spännande, den tog 1,5 dygn att avsluta 🤓 Sådär så man går en extra kilometer för att inte behöva pausa riktigt än. Tycker den påminner lite om Inger Scharis Åtel som jag lyssnade på i höstas, den var också bra men jag gillade att det inte var en polis i den här och heller inte blev ett Grantchesterdrama, att huvudpersonen är präst ger mig lätt lite mysdeckarvibbar. Riktigt bra bok, även Åtel rekommenderas.

Bröllopsgästerna av Alison Espach, lästes med bokcirkeln och jag var den som tyckte bäst om den men den var för mig en riktigt kul bok trots att den hade en tragisk början. Skrattade högt flera gånger, ganska skruvad och långt ifrån det liv gemene man lever.

Ur askan i elden av Peter Robinson, första delen i en serie. Men jag lär inte fortsätta med den, i förordet nämndes att den, trots några år på nacken, stod sig ännu. Det tyckte inte jag riktigt, kändes ganska omodern och hade inte så spännande perspektiv på varken människor eller händelserna som uppstod.

Läst Norrlands svårmod i bokform, författare Therese Söderlind. Gillar författaren efter att ha läst en annan av henne, Vägen till bålberget, och den gillade jag bättre. Fastnade mer i historien men det är kanske för att historiska romaner oftast intresserar mig mest. Huvudkaraktären var lite svår, men man får långsamt veta varför. Bra upplösning och trevligt att båda böckerna utspelar sig på platser jag kunde relatera till och känna igen.

Nu lyssnar jag på del 5 i Henny Hoff-serien som Madeleine Gustafsson skrivit, den gillar jag också. Men det är mer mysdeckare och blir lite mycket om man ska ta alla på en gång. Men hittills spännande, roliga och karaktärer man vill lära känna.

Bröllopsgästerna av Alison Espach, lästes med bokcirkeln och jag var den som tyckte bäst om den men den var för mig en riktigt kul bok trots att den hade en tragisk början. Skrattade högt flera gånger, ganska skruvad och långt ifrån det liv gemene man lever.
Jag tyckte också väldigt mycket om den när jag läste den! Gillar den typen av humor.

Om morgondagen vet vi ingenting av Eleonor Holmgren. Intressant skildring av tidigt 1900-talets landsbygd, och klassamhället som var synnerligen starkt. Lite småseg emellanåt men överlag en läsvärd bok.

Vera Wong's Guide to Snooping(on a Dead Man). Jag tyckte lika mycket om den som den första, det är absolut samma upplägg(x antal främlingar med offret som enda gemensamma nämnare, som sveps upp i Veras och varandras liv) men jag tycker den har tillräckligt med självdistans för att det inte ska göra något, det blev inte tjatigt liksom. Såg nån som tyckte den var väldigt mycket mörkare än den första, och jag håller till viss del med, men framförallt tycker jag det är en annan sorts mörker, som kanske inte är lika normaliserat som det i den första där det ju "bara" är domestic violence. Jag är i alla fall störtförtjust i den här tantaluringen som tvingar omgivningen till personlig utveckling och råkar få en del själv på köpet :laugh:

Varvar lyssning men läsning men dessa har jag avslutat ganska nyligen. Har ett perfekt jobb för ljudböcker så det blir en del!

En gentleman i Moskva av Amor Towles, upplevde den lite kämpig (lite mycket finkultur för mig kanske?) men den var bra, en intressant skildring av rysk historia med ett väldigt bra slut där allt vävdes samman på ett snillrikt sätt. Språket var jätttebra, trots bitvis lite torr fakta är författaren rolig och uppläsaren var perfekt för uppgiften. Den hänger med mig i tanken fortfarande, det är ett bra betyg.

Själasörjaren av Sara Rörbecker, spänningsroman av debutant. Jättebra och spännande, den tog 1,5 dygn att avsluta 🤓 Sådär så man går en extra kilometer för att inte behöva pausa riktigt än. Tycker den påminner lite om Inger Scharis Åtel som jag lyssnade på i höstas, den var också bra men jag gillade att det inte var en polis i den här och heller inte blev ett Grantchesterdrama, att huvudpersonen är präst ger mig lätt lite mysdeckarvibbar. Riktigt bra bok, även Åtel rekommenderas.

Ur askan i elden av Peter Robinson, första delen i en serie. Men jag lär inte fortsätta med den, i förordet nämndes att den, trots några år på nacken, stod sig ännu. Det tyckte inte jag riktigt, kändes ganska omodern och hade inte så spännande perspektiv på varken människor eller händelserna som uppstod.

Läst Norrlands svårmod i bokform, författare Therese Söderlind. Gillar författaren efter att ha läst en annan av henne, Vägen till bålberget, och den gillade jag bättre. Fastnade mer i historien men det är kanske för att historiska romaner oftast intresserar mig mest. Huvudkaraktären var lite svår, men man får långsamt veta varför. Bra upplösning och trevligt att båda böckerna utspelar sig på platser jag kunde relatera till och känna igen.

Nu lyssnar jag på del 5 i Henny Hoff-serien som Madeleine Gustafsson skrivit, den gillar jag också. Men det är mer mysdeckare och blir lite mycket om man ska ta alla på en gång. Men hittills spännande, roliga och karaktärer man vill lära känna.
Jag gillade verkligen Bröllopsgästerna och ser mycket fram emot att läsa fler böcker av henne (om hon släpper fler). Framförallt tyckte jag om dialog och karaktärerna, de kändes så verkliga.

Jag gillade verkligen Bröllopsgästerna och ser mycket fram emot att läsa fler böcker av henne (om hon släpper fler). Framförallt tyckte jag om dialog och karaktärerna, de kändes så verkliga.

Det håller jag med om, jag kom på mig själv med att tycka om karaktärer jag utan att tänka två gånger dömt på förhand. "Jaha, den stereotypen", men alla fick fina lager.

Judas av Amanda Romare. Jag fick upp ettan på Adlibris som en ”eftersom du gillat det här kanske du skulle gilla denna” strax innan det blev känt att det skulle bli en Netflix-serie. Vi är lika gamla och situationen i ettan är snarlik eftersom jag också är världens mesta singel. Däremot utspelar sig boken i Malmö och jag bor i glesbygd utanför en småstad så min verklighet är ju typ få upp x antal gamla kompisar från grundskolan som man absolut inte vill dejta eller besvikelsen när man inser att den snygga killen man såg på Ica tyvärr visade sig vara en av pappas miljarder kusiner som man inte hade sett, haha. Så hennes situation hade jag lite svårt att koppla till när jag läste ettan.

Detta är då uppföljaren och här har hon en kille, vilket jag har ännu svårare att känna igen mig i. Men den är stundtals brutalt rolig, så där så man gapskrattar rakt ut. I andra stunder blir jag frustrerad över hennes mående och hur de behandlar varandra. Hennes tjejgäng är fantastiska mot varandra. Den är klart läsvärd i alla fall.

Läser Mörkermannen av Anna Bågstam. Det är tredje boken (fristående) i en serie och jag är verkligen FAST. Älskar att läsa om civilutredaren Harriet.

De bortglömda namnens bok, av Kristin Harmel. Handlar om en ung judisk kvinna under andra världskriget, som nyttjar sin artistiska talang för att förfalska identiteter åt barn och andra som behöver fly från Frankrike. Gripande!

Jag har läst The butcher's wife av RJ Law. Den har fått rätt mycket hype om att den ska vara SÅ bra och ha sån sjuk twist tydligen. Jag visste inte innan att detta var en bok som blivit poppis på "Booktok" men börjar fundera på om jag aktivt ska undvika dessa hypade böcker när jag fått reda på det för.. ja, det är inte bra.

Till att börja med så framgår det ingenstans på typ Goodreads att den här boken typ är en del i någon serie, eller iaf tillhör något universum med redan kända karaktärer. Det känns liksom som att man slängs in i den 20e Beck-filmen där vissa karaktärer typ bör vara bekanta. Det är väl lite av en twist på slutet men allt det är är egentligen en character reveal som man inte ens begriper om man inte fattar att detta som sagt är en del i en serie.

Boken ska vara "så äcklig och mörk" men är ärligt talat mest tråkig, sen tar den bara slut. Men det jag stör mig på mest var ändå språket. Det är metafor på metafor på metafor på ett liksom tonårs-artsy sett. Jättemycket mimik i text, tappade räkningen på hur många "snarl" och "sneer" frugan i titeln gjorde genom boken och ofta när hon ska gå fram till eller gå ikapp någon så används nästan alltid ord som rushed, hurried, charged osv som gör att man hela tiden tänker på henne som kutande fram och tillbaka, det är jättedumt.

Läs inte den här. Den låter spännande men allt det som antyds om mysterier, sekter, kannibalism och konspirationer är liksom bara en liten liten kuliss för något som känns som ett avsnitt av Criminal minds säsong 17. UNDVIK.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka