Vad läser du just nu? #2

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 525
  • Visningar Visningar 15 526

Bukefalos 30 år!

Nu har jag läst fyra (4!!!!!) böcker sedan i våras. Det känns som ett stort steg i mitt liv, att ge mig själv den tiden.

Nu har jag tagit en lite på måfå ur högen; jag valde alla pga baksidestexterna. Nu är det Viveca Stens ”Helenas resa”! Den har börjat bra men jag stör mig av nån anledning av att författarens namn på omslaget är större än boktiteln. Är det en grej nuförtiden, för att locka köpare till ”de kända”? Jag funderar också om omslaget är AI, vilket isåfall är ett stort störningsmoment…… JagVisa bifogad fil 187977 hoppas inte!!

IMG_3443.webp

Inte tänkt på det. Men är ju samma med boken jag läser nu.
Hade höga förväntningar, brukar gilla Jojo Moyes. Men den här är nog den sämsta jag läst av henne.

Nu har jag läst fyra (4!!!!!) böcker sedan i våras. Det känns som ett stort steg i mitt liv, att ge mig själv den tiden.

Nu har jag tagit en lite på måfå ur högen; jag valde alla pga baksidestexterna. Nu är det Viveca Stens ”Helenas resa”! Den har börjat bra men jag stör mig av nån anledning av att författarens namn på omslaget är större än boktiteln. Är det en grej nuförtiden, för att locka köpare till ”de kända”? Jag funderar också om omslaget är AI, vilket isåfall är ett stort störningsmoment…… JagVisa bifogad fil 187977 hoppas inte!!
Måste kommentera mitt eget inlägg…. Läste ut boken idag OCH ÄLSKAR DEN!!!!! Feelgood men också rätt så osannolik bitvis men vad spelar det för roll?! Jag tror jag ska läsa den en gång till. Hah!

Tror jag ska ge den här en chans till - började läsa den ifjol men tyckte inte om den alls. Just nu är jag inne i ett riktigt flyt i läsandet och det kanske hjälper? Jag har bestämt att inte ge upp efter två kapitel i alla fall.

Jag tror den heter ”Konsten att leva” på svenska.

Lite stör jag mig redan (…) på papperskvalite’n på sidorna, de är lite grova på nåt sätt. Jag skäms lite över det, men jag har insett att den fysiska känslan av en bok också är viktig. Jag älskar den lite sammetsaktiga (?) ytan på omslag. Att sidorna är fina. Osv. Nåt sensuellt.
IMG_6626.webp

Tror jag ska ge den här en chans till - började läsa den ifjol men tyckte inte om den alls. Just nu är jag inne i ett riktigt flyt i läsandet och det kanske hjälper? Jag har bestämt att inte ge upp efter två kapitel i alla fall.

Jag tror den heter ”Konsten att leva” på svenska.

Lite stör jag mig redan (…) på papperskvalite’n på sidorna, de är lite grova på nåt sätt. Jag skäms lite över det, men jag har insett att den fysiska känslan av en bok också är viktig. Jag älskar den lite sammetsaktiga (?) ytan på omslag. Att sidorna är fina. Osv. Nåt sensuellt.
Visa bifogad fil 188096
Ah jag vet vad du menar, soft tuch laminat är fint att hålla i.

Just nu läser jag
Innan fåglarna vänder åter - Merja Mäki
Blåklockorna som klingar på natten (Morden vid Göra kanal) - Linda Rakka.

Har även påbörjat
Vi ses på andra sidan - Carina Nunstedt.

Och i högen ligger även
1793 - Niklas Natt och dag
Nattavaara - Engström-Richert.

Och så lyssnar jag på
Sagan om drakens återkomst #16: Järnets tid - Robert Jordan. Just nu mest bara för att jag vill få klart boken och serien (4 böcker kvar sen).

Sen har jag, som vanligt, fler påbörjade böcker i bokhyllan, men ovan nämnda ligger framme. Har haft svårt att fastna för nåt efter Holly Blacks böcker om Luftens folk.

Jag har haft lite svårt ett tag att hitta böcker som jag gillar. Jag står där i bokhandeln och jag läser era recensioner men jag fastnar liksom inte för något.

Nu köpte jag ännu en bok för att den var fin och lät lite spännande. En ungvuxen bok som heter Immortal Consequences av I. V. Marie som handlar om elever som har hamnat på en skola i skärselden. För att lämna skolan behöver man bli utvald till en tävling/utmaning och det är det boken handlar om, en brutal tävling uppdelad i fyra utmaningar.
Den är faktiskt spännande och jag har läst 2/3 av den och det släpptes tydligen del två igår. Jag trodde det skulle vara en fristående bok men men.

Förmodligen sist på bollen. Men jag har läst Karin Smirnoffs serie om Jana Kippo. Jag hade helt missuppfattat vad böckerna handlade om och har lyckats undvika dem i alla år. Men sen såg jag SVT-serien baserad på första boken i julas och insåg att detta är en sån serie som jag borde gilla.

Jag är glad att jag läst den men ibland blir det nästan för tragiskt. Språket är lite speciellt så är även glad att jag läste alla tre på rad så jag var inne i det. Serien var lite annorlunda så jag är även glad att jag såg den först för annars hade jag garanterat stört mig på skillnaderna.

En dag ska vi återvända, av Carina Bergfeldt.
Handlar om den svenska slavhandeln på Saint-Barthelemy i slutet av 1700-talet, ur både slavars och kolonisatörers perspektiv. Välskriven och gripande, även om jag önskar att det var mer av en egen bok i sig, nu är det väldigt mycket del 1 av 3. Men jag ser fram emot att läsa resterande böcker när de kommer.

Jag har pendlat en del i jobbet det senaste och har gjort ett nytt försök med ljudbok. Jag tänkte att eftersom jag kör bil så kan jag liksom inte börja distrahera mig med annat än lyssnandet och det har fungerat riktigt bra.

Jag började inte heller med något direkt enkelt.. Har precis lyssnat klart på För gudinnan av Anders Fager. Jag hade lite svårt att komma in i den först då det liksom är mer som en upplevelse än en roman. Det är egentligen inte jättemycket story och själva berättelsen utspelar sig över en väldigt kort tid. Den "handlar" om gudinnan Tipareth, hennes två liktorer Tiphany och Nakamura samt en typ människa vid namn Adam.

Hela boken hoppar fram och tillbaka i tid och rum. Jag trodde att det skulle vara mer skräck men det är magisk realism (boken har tydligen kopplingar till rollspelet Kult). Det är liksom ytterst oklart genom hela boken lite vad som är på riktigt och inte.

Samtidigt är den intressant och (även om jag lyssnade) otroligt välskriven, vissa delar kändes nästan som poesi. Det är författaren själv som läser upp boken och först störde jag mig en del på sättet han läser då det är väldigt mycket skriftspråk. Typ ord som de/dem/det uttalas just så och inte "dom" men efter ett tag vande jag mig, sen började jag gilla boken och mot slutet kändes det liksom mysigt på något sätt att få lyssna på själva källan till berättelsen eller vad man ska säga. Den mannen har en otrolig fantasi..

Jag kan varmt rekommendera den för någon som vill läsa något MYCKET annorlunda.

Mordet på raggarkungen av Hanna A Helseth. Ganska okej deckare som utspelar sig i Värmland. Varken en av de bättre eller direkt dålig. Ett plus är att slutet/gärningsmannen är oväntad.

Kastanjekvartetten av Emma Hamberg, som är fortsättningen på Kärlekens idioter som kom för några år sen. Gillar man Emmas böcker kommer man gilla den här. Jag är egentligen personligen mer förtjust i hennes tidiga böcker (Mossvikenfruar och Brunstkalendern i första hand) men den är klart läsvärd. Ni som gillar böckerna om Agneta - ni kommer gilla den här också.

Jag är klar med Three som höll måttet hela vägen, så himla fin! Har fortfarande en Perrin-bok kvar som jag inte läst, Glömda om söndagen, men den sparar jag till semestern senare i år tror jag minsann.

Nu läser jag istället Två pojkar av Andreas Ekström, som en av mina vänner valde till vår bokklubb. Jag har kommit ungefär halvvägs och hittills känns den mer som en sjukdomsdagbok, med historier och detaljer som inte alltid är jättetrevliga, än som en bok om en pojke som dog alldeles för tidigt. Förutom ett par slarvfel här och där (någon hade varit i Nicaragua och tagit med sig afrikanska bananer hem? :confused:) är den dock ganska fint skriven och kärleken till vännen som dog lyser verkligen igenom.

Jag har läst Alchemy of Secrets av Stephanie Garber och vet inte riktigt vad jag ska tycka. Historien har potential men är ganska dåligt utförd. Det är urban fantasy som rör sig kring urbana myter i klassiska hollywoodmiljöer.

Huvudpersonen är tyvärr alldeles för godtrogen och osmart. Det finns en 24 timmars tidsfrist men det känns ändå aldrig som att tiden håller på att rinna ut, och mysteriet blir aldrig riktigt spännande. Varje kapitel avslutas med något som verkar likna en cliffhanger men känns mest ”jaha”. Flera lösa trådar på slutet, som jag antar tas vidare i del två men jag vet inte om jag kommer läsa nästa bok. Jag vill veta vad som händer men hade lite högre förväntningar.

Läste också precis ut Bröllopsgästerna. Jisses, vilken känslomässig resa. På något vis påminde den mig lite om Färskt vatten till blommorna, även om de rent litterärt skiljer sig mycket åt så tyckte jag att huvudkaraktärerna påminde om varandra. Bildade, ensamma kvinnor med både stil och egenheter med förlust i bagaget.

Jaha, vad har jag mer läst sen sist då? Just ja, Hembiträdet ser dig läste jag klart och även hennes fristående bok Läraren. Underhållande!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka