Vad läser du just nu? #2

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 525
  • Visningar Visningar 15 523

Bukefalos 30 år!

Jag läste allt det blå på himlen som jag tyckte mycket om och skrev om här.
Det gjorde att jag valde att läsa en bok till av författaren Mélissa Da Costa. Dagarna som följde.
En bok som likt den första är skriven på ett väldigt fint vis.
Gillade den minst lika mycket.
En bok om förlamande sorg men också om hopp och kärlek.
Gripande och vacker.
Visa bifogad fil 190246
Båda de böckerna är underbara!!!!!

Denna! Tyckte om inledningen … tyckte sen den blev jobbig när den växlade tid och plats … läste ändå vidare …. Tack och lov, för den är helt fantastisk! Gripande och vacker och hemsk och…. Det j*vla kriget!!!!! Imponerad också över Lucinda’s kunskaper i ämnet! Otrolig bok….. Får nog läsa om den så småningom.
IMG_7434.webp

Mellan himmel och här, av Cassandra Brunstedt. Lite svårt att bestämma mig för vad jag tycker om den? Stundtals väldigt gripande och fin och stundtals känns den bara som en dussin-chicklit. Landar nog ändå i att det var en trevlig läsupplevelse allt som allt.

Flickorna vid altaret av Mattias Edvardsson, som är tredje boken om polisen Gunni vid Trellborgspolisen. Gunni är ett avhoppat Jehovas vittne, hennes syster är fortfarande kvar i församlingen och gift med en galen sektledare. Storyn om Gunnis syster och hennes galning till man har även varit med i de andra två böckerna, så detta är en serie där jag skulle rekommendera att man läser de två tidigare först så att man hänger med.

Som alla böcker som behandlar sekter känns den väldigt obehaglig. Att man liksom kan bli så hjärntvättad. Det är en sån bok där man nästan direkt förstår vartåt det lutar, men samtidigt var slutet så oväntat att det inte gjorde något. Det var länge sen jag läste en bok där jag genuint avskydde så många karaktärer.

The Long Game av Rachel Reid. Hockey romance, andra boken om Ilya och Shane som tar vid där Heated Rivalry slutar. Tyckte Heated Rivalry var rätt bra, väldigt underhållande, men den här föll mig tyvärr inte riktigt i smaken. Jag tycker om huvudkaraktärerna, men det kändes inte riktigt som att de behövde en hel bok till. Upplever också att författaren tagit sig lite vatten över huvudet. Mycket av det som faktiskt hade kunnat bli intressant i boken sjabblas bort helt, tyvärr.

Det ska bli intressant att se hur boken bearbetas till säsong två av TV-serien iaf.

Äntligen läst klart bok nr 2 Blekjorden i serien Timmerfolk. Blir nog ingen mer ur den serien.

Påbörjat A court och thorns and roses. På engelsk då. Helt klart utmanande. Men efter ca 50 sidor började jag komma in i det.
Känns som boken är en blandning av Skönheten och Odjuret och Twilight. Inte riktigt förstått hypen än.

Herregud vad jag dissar alla böcker i sommar…

Jag har lyssnat på Yuko av Jenny Milewski. Jag tror den skrevs 2013 så det var lite efter eran där J-horror var riktigt stort. Boken handlar om Malin som precis flyttat in i en studentkorridor i Linköping och hennes rum verkar vara hemsökt av en tidigare japansk utbytesstudent.

Den var ingen revolutionerande direkt men jag gillade den ändå. Trots att den liksom följer mallen för en dussinskräckis ganska precist så är den ändå välskriven och det var kul att höra om studentlivet. Den var inte lång heller så rekommenderas som lite lättare underhållning.

Var länge sedan jag skrev här och har hunnit läsa en hel del. Här är ett urval av de jag tyckt bäst om.

Assembly, Natascha Brown. En väldigt kort bok, mindre än hundra sidor tror jag, som handlar om en tjej som är tredje generationens invandrare, framgångsrik och tillsammans med en man som alla ser som ett kap. Men den handlar också om vardagsrasism och att aldrig riktigt passa in. Verkligen en helt fantastiskt bra bok.

Fever dream, Samanta Schweblin. Ytterligare en väldigt kort bok och den är skriven som i en feberdröm. Huvudkaraktären vaknar upp på sjukhus och försöker med hjälp av en väns son komma ihåg vad som har hänt och var hennes dotter är.

Katabasis, R.F. Kuang. Tycker det här är den bästa av hennes böcker. Den handlar om två magistudenter som reser till helvetet för att rädda sin professor efter att han dött. Bra flow men Kuang kan inte låta bli att föreläsa lite grann, men det funkar bättre som del i berättelsen än i Babel.

How to kill your family, Bella Mackie. En ung tjej bestämmer sig att hämnas sin mammas död genom att ta död på hela sin pappas del av släkten på olika utstuderade sätt. Gillade inte hur Mackie knöt ihop allt på slutet, men annars en underhållande bok.

All's well, Mona Awad. Älskade hennes bok Bunny och den här är nog lika bra. Jag tycker att Awad sätter energier i sina karaktärer så himla bra. Handlar om en teaterlärare med svår kronisk smärta som vill sätta upp pjäsen All's well that ends well mot alla andras önskan. Hon får oväntad hjälp från tre mystiska män som kan hjälpa henne med alla hennes problem.

A Court of Mist and Fury. Har hört att den ska vara bättre än ettan, hoppas det stämmer för ettan var lite seg tycker jag :D Första fem kapitlen i denna var mest gnäll från Feyre (sorry) men sen blev det mer intressant även om jag fortfarande önskar att den skulle vara lite mer rapp. Men läser ändå vidare med intresset i behåll.

Inget stoppar Yllans systrar, av Malin Nordström. Andra boken i serien om kvinnorna på vävfabriken i Kristianstad, ca 1910. Påminner lite om vänninorna på Nordiska Kompaniet men lite mindre rörig 😅 gillade denna nästan mer än första boken tror jag!

Inget stoppar Yllans systrar, av Malin Nordström. Andra boken i serien om kvinnorna på vävfabriken i Kristianstad, ca 1910. Påminner lite om vänninorna på Nordiska Kompaniet men lite mindre rörig 😅 gillade denna nästan mer än första boken tror jag!
Malin Sturesson, inte Nordström. Det var en tidigare bok 😅

Jag lyssnar på ”Gone Girl” av Gillian Flynn, som jag läste när den kom. Jag har glömt det mesta och den är så sjukt spännande. I den engelskspråkiga ljudboken är det två uppläsare, en kvinna och en man, som turas om med Amys resp. Nicks kapitel. Båda uppläsarna passar superbra till sina rollfigurer, och jag njuter av varje minut.

Flickorna vid altaret av Mattias Edvardsson, som är tredje boken om polisen Gunni vid Trellborgspolisen. Gunni är ett avhoppat Jehovas vittne, hennes syster är fortfarande kvar i församlingen och gift med en galen sektledare. Storyn om Gunnis syster och hennes galning till man har även varit med i de andra två böckerna, så detta är en serie där jag skulle rekommendera att man läser de två tidigare först så att man hänger med.

Som alla böcker som behandlar sekter känns den väldigt obehaglig. Att man liksom kan bli så hjärntvättad. Det är en sån bok där man nästan direkt förstår vartåt det lutar, men samtidigt var slutet så oväntat att det inte gjorde något. Det var länge sen jag läste en bok där jag genuint avskydde så många karaktärer.
Åh tack, jag hade helt missat att han gett ut nya böcker! Gillade hans tidigare serie så jag ska testa denna men följa ditt råd och börja med fösta boken :)

Åh tack, jag hade helt missat att han gett ut nya böcker! Gillade hans tidigare serie så jag ska testa denna men följa ditt råd och börja med fösta boken :)
Gör det! De här utspelar sig i mitten av 90-talet, jag gillar den typen av deckare som utspelar sig i en tid där mobiler och gängvåld inte fanns. Men som sagt, läs hela serien för just trean tar lite avstamp i saker som hänt i de tidigare. Hade nog varit lättare att läsa tvåan utan att ha läst ettan.

Fantasy+sci-fi genrenörd här (läser annat också iofs) och just nu läses "Queen Demon" av Martha Wells vilket är andra boken i en fantasyserie.
Har tidigare läst hela hennes Murderbot sci-fi serie som var VÄLDIGT beroendeframkallande och snabbläst, sådär mysig och helomfattande att jag var lite ledsen när jag var färdig med den för att min nya fina låtsasvärld var bortryckt.

Men denna nya serie har jag lite svårt att fastna för och vilja "bo in mig" i. Vet inte riktigt varför och vill ändå fortsätta läsa men märker att jag tappar fokus vilket inte är ett bra tecken för denna bokslukare.

Mycket demoner, häxor, världsuppbyggnad med ett visst LGBTQ+fokus som känns väldigt självklart och ostyltigt med flytande syn på könstillhörighet där folk visar hur dom vill bli tilltalade med tatueringar, kläder etc beroende på vilken kultur personen härstammar från. Bok ett fångade mig, bok två håller på att tappa mig tyvärr.

Inte utan min syster av Åsa Hellberg

Jag gillade den
Bandet mellan systrar och livets öden i Fjällbacka

Har även lyssnat på hennes serie om Flannagans rekommenderas

Bifogade filer

• IMG_8646.webp
    IMG_8646.webp
    44,9 KB · Visningar: 0

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok