Vad menas med att en hund behöver en hård hand?

Nä vet du den går inte. Bara för att vissa gör så så behöver man själv inte behandla sina djur så. Det var nog den dummaste bortförklaringen jag någonsin hört.
Vilka som har hund anpassar inte hundarna till vår mänskliga miljö, Har hittills inte hört talas om ngn Från början görs hundar rumsrena, de ska komma på inkallning, kunna föra sig i och ur koppel och så vidare..då dumheten ligger nog hos ngn annan.
 
Men ser du verkligen inte skillnad på att lösa en nödsituation och att träna?

Skulle du rycka ett barn i håret om den är påväg ut i en tom väg också? Om vi låtsas att det är håret du får tag på när ungen snubblar ut mot en bil som kommer.

Det ena är en nödsituation. Det andra inte.
Jag skulle inte ens dra mig för att sparka en unge av järnvägsspåret när tåget kommer, om det vore den enda möjligheten...
 
Till djurets miljö. Hunden är utvecklad i samklang med människan. Den söker vårt samarbete, inte att dominera. Om du inte kan lära din hund vad den ska göra utan att korrigera (du har faktiskt en hundtyp som är både mjuk, lättlärd och följsam) så är min definitiva åsikt att du misslyckats helt om du måste fysiskt korrigera hunden.
Hundens finns i människans miljö på människans villkor. De hundar som inte accepterade detta slogs konsekvent ut. Vilket återspeglar sig i dagens hundars mentalitet Och så är det med alla domesticerade djur.
 
Nej inte direkt, men den hund som på allvar försöker bitas blir bemött med samma allvar fast med betydligt större tyngd bakom (jag har ju högre matchvikt.)

Alltså, på riktigt. Eftersom du inte stött på den typ av hund vi pratar om, så snälla undvik att gå på en hund som redan visat dig att den har integritet och skärpa nog att försvara sig mot dig (eller kamplust nog att se det som en rolig lek). Du kan bli riktigt illa skadad. Jag är helt allvarlig. Det du förespråkar som metod är ren galenskap i detta fall.
 
@lbb du tog innan även upp att hunden ska lära sig att hästar är farliga genom att bli sparkade. Kan ju tala om att min förra schäfer blev förbannad om han blev sparkad. Han blev sparkad i huvudet av en häst så det small och då laddade han bara om. Jag blev dock så jävla rädd att hunden skulle dö så jag vrålade allt vad jag kunde och tack och lov bröt hunden och kom tillbaka.

Han var ingen speciell schäfer alls. Vilket är lite av min poäng. Hundar med hög kamplust svarar ofta emot när de möter motstånd på det sättet. Det ska de göra. Det är upp till föraren att hantera hunden efter dess förutsättningar.

Med ditt resonemang märks det så väl att du har väldigt begränsad kunskap om hund.
 
Hundens finns i människans miljö på människans villkor. De hundar som inte accepterade detta slogs konsekvent ut. Vilket återspeglar sig i dagens hundars mentalitet Och så är det med alla domesticerade djur.
Vi vill gärna tro det. Ändå finns det hundar som bitit som levde hela sin liv i sina familjer. Vallhundar som inte vallade och fick strosa på gården ändå, jakthundar som inte jagade och levde som familjehundar etc.
Du glömmer det faktum att många människor älskar sina hundar och anpassar sig till dem- inte tvärtom.
Avel på hund och dessa egenskaper är en helt annan fråga som inte ska blandas ihop med gemen mans förhållande till sin hund.
Inte heller här slogs olämpliga djur ut. I alla tider har det avlats på hundar som inte borde gått i avel, kanske inte pga den aktuella hundens status utan pga hela familjebilden.
 
Jag har misshandlat 1 hund. Då den angrep en av mina. Då gick jag emellan och slängde den angripande hunden i backen...vad hade du med din eminenta hundkunskap gjort i samma situation...bjudit på en köttbulle?:angel:

Har särat på många slagsmål men aldrig dängt angriparen i backen eller misshandlat den. Vad skulle man vinna på det?
Det är bara att dra i sär dem. Totalt onödigt att göra dem illa efteråt.
 
Alltså, på riktigt. Eftersom du inte stött på den typ av hund vi pratar om, så snälla undvik att gå på en hund som redan visat dig att den har integritet och skärpa nog att försvara sig mot dig (eller kamplust nog att se det som en rolig lek). Du kan bli riktigt illa skadad. Jag är helt allvarlig. Det du förespråkar som metod är ren galenskap i detta fall.
Att driva in ett djur i ett hörn och tvinga det till konflikt är naturligtvis vansinne. men vet hunden att människan som står mot den är både mentalt och fysiskt överlägsen så backar den. Om inte så byts den ut.
 
Jag blir uppriktigt ledsen av den här hundsynen... Att hundar hela tiden ska foga sig till människan och accepterar dom inte det människan gör mot dom så tas dom bort. Man funderar inte ens på att det är man själv, som människa och som är den som hanterar djuret som faktiskt gör fel. Det är sorgligt. Så många hundar som fått sätta livet till eller utsätts för oschysst hantering eller misshandel för att de inte passar in i just den människans inskränkta syn på hur hundar ska hanteras och hur de får reagera på den behandlingen.
 
Har särat på många slagsmål men aldrig dängt angriparen i backen eller misshandlat den. Vad skulle man vinna på det?
Det är bara att dra i sär dem. Totalt onödigt att göra dem illa efteråt.
Ok jag tog tag i den och kastade den åt sidan..skadorna uppstod när den landade, helt utom min kontroll. Min hund had då hunnit vända och var på väg att själv gå till angrepp så det var bråttom att ta den.
 
Jag blir uppriktigt ledsen av den här hundsynen... Att hundar hela tiden ska foga sig till människan och accepterar dom inte det människan gör mot dom så tas dom bort. Man funderar inte ens på att det är man själv, som människa och som är den som hanterar djuret som faktiskt gör fel. Det är sorgligt. Så många hundar som fått sätta livet till eller utsätts för oschysst hantering eller misshandel för att de inte passar in i just den människans inskränkta syn på hur hundar ska hanteras och hur de får reagera på den behandlingen.
Har aldrig hävdat att livet är rättvist. Men faktum är ju att för att djur ska kunna existera, samexistera med människor i människors samhälle å måste de ovillkorligen kunna anpassa sig
 
Att driva in ett djur i ett hörn och tvinga det till konflikt är naturligtvis vansinne. men vet hunden att människan som står mot den är både mentalt och fysiskt överlägsen så backar den. Om inte så byts den ut.

Mentalt och fysiskt överlägsen? Du vet verkligen inte vad du pratar om. Återigen, det har ingenting med respekt eller dominans att göra.

Kan du inte greppa att hundar föds med olika mycket av olika typer av egenskaper? Olika mängd jaktlust, samarbetsvilja, förighet osv. Samma sak gäller förmågan att svara upp mot korrigering (alltså integritet/skärpa). Det spelar ingen roll hur fysiskt överlägsen du är hunden i dina egna ögon. En självsäker hund med kamplust/integritet/skärpa ser dig som en motståndare som den kan bekämpa (eller som en möjlighet till kamplek, där det inte spelar nån roll för hunden hur ont det gör, den kommer svara genom att öka sin intensitet).
 
Att driva in ett djur i ett hörn och tvinga det till konflikt är naturligtvis vansinne. men vet hunden att människan som står mot den är både mentalt och fysiskt överlägsen så backar den. Om inte så byts den ut.
Himmel! Mentalt och fysiskt överlägsen? :laugh: Är du på riktigt? Jag kommer aldrig att vara fysiskt överlägesen min mallehane som väger 40 kg. Inte du heller för den delen! Och vad gäller maremman vi hade för några år sen så finns inte en människa som var överlägsen henne... :D
Men det kanske är därför man väljer en typ av hund man kan fysiskt kontrollera- vad vet jag...
Själv använder jag min hjärna, inte min fysiska styrka, i hundträning. Och ändå har jag fungerande hundar som lyssnar trots deras rastypiska egenskaper.
 
Himmel! Mentalt och fysiskt överlägsen? :laugh: Är du på riktigt? Jag kommer aldrig att vara fysiskt överlägesen min mallehane som väger 40 kg. Inte du heller för den delen! Och vad gäller maremman vi hade för några år sen så finns inte en människa som var överlägsen henne... :D
Men det kanske är därför man väljer en typ av hund man kan fysiskt kontrollera- vad vet jag...
Själv använder jag min hjärna, inte min fysiska styrka, i hundträning. Och ändå har jag fungerande hundar som lyssnar trots deras rastypiska egenskaper.
Du menar på fullt allvar att du inte är mentalt överlägsen?
Och vad det gäller MALINOIS så har väl ett aktivt avelsarbete och utslagning av icke önskvärda individer resulterat i en betydligt mer anpassad hund idag än för 20 år sedan Då var rädd ilskan rätt vanlig i rasen, numera är den inte vanligare där än hos andra större vallhundar.
 
Du menar på fullt allvar att du inte är mentalt överlägsen?
Och vad det gäller MALINOIS så har väl ett aktivt avelsarbete och utslagning av icke önskvärda individer resulterat i en betydligt mer anpassad hund idag än för 20 år sedan Då var rädd ilskan rätt vanlig i rasen, numera är den inte vanligare där än hos andra större vallhundar.
Kan du inte läsa innantill? Vad jag skrev var att jag aldrig kommer att vara fysiskt överlägsen min mallehane. När det gäller mallens egenskaper tror jag det är bättre att du håller dig till det du behärskar, vilket inte är olika typer av malle eller mallens egenskaper över tid.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 150
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 212
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 127
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 400
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp