Vad menas med att en hund behöver en hård hand?

Jag tror det är fler än jag som har hund BÅDE för hundens skull men också för egenskapernas skull. Flera av oss avlar tex fram hund för tävling och tjänst (bla polis) där egenskaper verkligen måste prioriteras, Även polis har hunden för egenskapernas skull. De jag sålt hund till oavsett om det är till tävling eller tjänst har också haft hunden för dess egen skull förutom som brukshund.
Precis som jag själv har hund således. Hundar som respekteras för sina olika förutsättningar och egenskaper med förare som har förstånd(och kunskap) att behandla hunden med respekt, konsekvens och vänlighet.
Lyckligtvis finns det sådana hundförare. Jag hoppas och tror att de också finns i jaktkretsar.
De både finns och saknas i alla kretsar, vilket väl visar sig i alla de konfliktsituationer som uppkommer.
 
För att ta en liknelse, om en polis gör en insats mot en individ, och denne agerar med aggressivitet , går polisen sin väg då? Om du har en hund som reagerar aggressivt på din tillrättavisning, vad gör du då? visar att detta inte tolereras eller bjuder du på en köttbulle
Jämför inte hund med människa. Bara okunnigt folk håller på med det....
Själv skulle jag aldrig sätta mig i en situation där min hund upplever att den måste svara med aggression. Trots allt är det jag som människa som kan vara förutseende och planera...
Om din hund svarar med att morra eller bita så skulle jag säga att du totalt misslyckats med relationsbiten med din hund.
Har du någonsin hanterat en hund med resurs att allvarligt skada dig? Med de egenskaper som krävs för att inte DU ska vinna?
Om du hade gjort det kanske du hellre hade använt din hjärna istället för din muskelkraft...
Eller vänta---- nej, den hunden hade förstås varit död. :mad:
 
Liknelsen är ju absurd då relationen och situationen är helt annorlunda.

Jämför isåfall med hur du gör med ett barn eller en kompis. Om du gör något mot ditt barn eller din kompis eller partner och denna säger "lägg av det där gillar jag inte!" Trycker du ner dom då?

Du förstår att en hund som försvarar sig mot dig gör det för att DU har gjort fel mot denna, inte tvärtom?
Jag förstår att hunden anser att jag gör ett intrång i dess integritet och egenzon, när den försvarar sig som du säger. Och då är det min sak att klargöra att jag inte accepterar ett sådant beteende.
Om grannens unge rycker katten i svansen så reagerar jag, -gör du om det så lär du ångra det, förklarar att det gör lika ont i rumpan på katten som i hans kalufs när jag lyfter honom i den.. Eller sitter du bara och tittar på eländet.
 
De både finns och saknas i alla kretsar, vilket väl visar sig i alla de konfliktsituationer som uppkommer.
Min erfarenhet är att dessa konfliktsituationer visar sig betydligt mer ofta när man använder mycket korrigeringar av fysisk typ. Kanske intem ed din typ av hund som generellt är föriga och inte svarar emot. Hos min typ av hund är det betydligt mer vanligt att korkade människor som tror de kan vinna över hunden får sig en rejäl minnesbeta. I stort sett alltid baserat på okunskap om hundars signaler och egenskaper. Riktigt sorgligt.
 
Jämför inte hund med människa. Bara okunnigt folk håller på med det....
Själv skulle jag aldrig sätta mig i en situation där min hund upplever att den måste svara med aggression. Trots allt är det jag som människa som kan vara förutseende och planera...
Om din hund svarar med att morra eller bita så skulle jag säga att du totalt misslyckats med relationsbiten med din hund.
Har du någonsin hanterat en hund med resurs att allvarligt skada dig? Med de egenskaper som krävs för att inte DU ska vinna?
Om du hade gjort det kanske du hellre hade använt din hjärna istället för din muskelkraft...
Eller vänta---- nej, den hunden hade förstås varit död. :mad:
Jag har misshandlat 1 hund. Då den angrep en av mina. Då gick jag emellan och slängde den angripande hunden i backen...vad hade du med din eminenta hundkunskap gjort i samma situation...bjudit på en köttbulle?:angel:
 
Jag förstår att hunden anser att jag gör ett intrång i dess integritet och egenzon, när den försvarar sig som du säger. Och då är det min sak att klargöra att jag inte accepterar ett sådant beteende.
Om grannens unge rycker katten i svansen så reagerar jag, -gör du om det så lär du ångra det, förklarar att det gör lika ont i rumpan på katten som i hans kalufs när jag lyfter honom i den.. Eller sitter du bara och tittar på eländet.

Åh, fy vad ledsen jag blir av det här ålderdomliga tankesättet. Hotar du alltså grannens barn att lugga dem?? Är det ditt enda pedagogiska grepp?
 
Jag har misshandlat 1 hund. Då den angrep en av mina. Då gick jag emellan och slängde den angripande hunden i backen...vad hade du med din eminenta hundkunskap gjort i samma situation...bjudit på en köttbulle?:angel:
Jämför du relationen med din hund med hundangrepp? På riktigt? :laugh:
Och tror att jag ska falla i den fällan? Du har inte särskilt höga tankar om min intelligens märker jag. :D
 
Jag förstår att hunden anser att jag gör ett intrång i dess integritet och egenzon, när den försvarar sig som du säger. Och då är det min sak att klargöra att jag inte accepterar ett sådant beteende.
Om grannens unge rycker katten i svansen så reagerar jag, -gör du om det så lär du ångra det, förklarar att det gör lika ont i rumpan på katten som i hans kalufs när jag lyfter honom i den.. Eller sitter du bara och tittar på eländet.

Jag nyper då inte ungen i rumpan och när ungen försöker få bort mig nyper hårdare:wtf:

Jag sätter mig ner med barnet och förklarar att det gör ont på katten.
 
Jag förstår att hunden anser att jag gör ett intrång i dess integritet och egenzon, när den försvarar sig som du säger. Och då är det min sak att klargöra att jag inte accepterar ett sådant beteende.
Om grannens unge rycker katten i svansen så reagerar jag, -gör du om det så lär du ångra det, förklarar att det gör lika ont i rumpan på katten som i hans kalufs när jag lyfter honom i den.. Eller sitter du bara och tittar på eländet.

Du förstår att det är du som skapat situationen men tycker du ska få göra vad du vill med andra levande varelser och accepterar de inte det så får de inte leva?

Trevlig hundsyn.
 
Åh, fy vad ledsen jag blir av det här ålderdomliga tankesättet. Hotar du alltså grannens barn att lugga dem?? Är det ditt enda pedagogiska grepp?
De flesta vet att det gör ont om någon drar dem i håret, vari ligger då felet att påpeka för grabben att det gör katten lika ont om man drar den i svansen? Och följa upp det med, att nästa gång jag ser dig (grabben ) dra katten i svansen så kommer jag dra dig (grabben) i håret?
 
Du förstår att det är du som skapat situationen men tycker du ska få göra vad du vill med andra levande varelser och accepterar de inte det så får de inte leva?

Trevlig hundsyn.
Välkommen till vår värld, Vi människor gör just så. Vi anpassar djur och växter till oss och inte tvärtom.. Se dig omkring så ser du att mitt påstående stämmer
 
Jag nyper då inte ungen i rumpan och när ungen försöker få bort mig nyper hårdare:wtf:

Jag sätter mig ner med barnet och förklarar att det gör ont på katten.
Och om grabben fortsätter? Min variant är då bättre = "
De flesta vet att det gör ont om någon drar dem i håret, vari ligger då felet att påpeka för grabben att det gör katten lika ont om man drar den i svansen? Och följa upp det med, att nästa gång jag ser dig (grabben ) dra katten i svansen så kommer jag dra dig (grabben) i håret?

"
 
Jämför du relationen med din hund med hundangrepp? På riktigt? :laugh:
Och tror att jag ska falla i den fällan? Du har inte särskilt höga tankar om min intelligens märker jag. :D
Ingen fälla, hur skulle du reagera, med köttbulle eller med det våld som situationen kräver. Så du ser inget är svart eller vitt, inte ens den grå hjärnsubstansen :sneaky:
 
Ingen fälla, hur skulle du reagera, med köttbulle eller med det våld som situationen kräver. Så du ser inget är svart eller vitt, inte ens den grå hjärnsubstansen :sneaky:
Det är inte relation. Det är en situation med en hund du INTE har en relation till. Jag använder ogärna våld och skulle aldrig misshandla en angripande hund. Det krävs inte för att få stopp på en anfallande hund. Ditt uttryck indikerar snarare att du använder mer våld än nöden kräver.
 
Åh, fy vad ledsen jag blir av det här ålderdomliga tankesättet. Hotar du alltså grannens barn att lugga dem?? Är det ditt enda pedagogiska grepp?
Det är inte första gången personen uttrycker sådant om barn. Ungar som inte förstår hur farligt det är att gå på isen ska man hota med att flå, för då förstår de tydligen. :(
 
Ingen fälla, hur skulle du reagera, med köttbulle eller med det våld som situationen kräver. Så du ser inget är svart eller vitt, inte ens den grå hjärnsubstansen :sneaky:

Men ser du verkligen inte skillnad på att lösa en nödsituation och att träna?

Skulle du rycka ett barn i håret om den är påväg ut i en tom väg också? Om vi låtsas att det är håret du får tag på när ungen snubblar ut mot en bil som kommer.

Det ena är en nödsituation. Det andra inte.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 150
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 212
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 127
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 400
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp