Vad menas med halvfodervärd åt en han hund?

B

blondi3958

Med honer vet jag, men han hunden då?
Säljaren vill ha avelsrätt och utställnings rätt(hon fixar allt själv då)
 
Uppfödaren skall själv ombesörja att hunden tar sig till och från utställning och parning. De får inte heller behålla hunden längre än själig tid som behövs för "aktiviteten". Fodervärden skall å sin sida se till att hunden finns tillgänglig och ej oåtkomlig då uppfödaren vill "utnyttja" sin rätt till hnden.

Jag skulle tro att ett par parningar är själigt för halvfoder på en hanhund. Hunden borde hur som helst tillfalla fodervärden vid 5 års ålder, precis som för tik.
 
Varför skriver jag "själigt".(två gånger dessutom...) Svenska någon? Heter det inte skäligt??
 
Jag fick svar från uppfödaren :bump:
Hon ställer ut honom tills hon har hittat två tikar som hon vill para med honom.
Och under den tiden så ställer hon ut honom, då vi inte är intresserad av det.
Sen så måste vi även hd-röntga honom.
Sen är han vår :bump:

Men nu kommer man åter till valet och kvalet :cry:
Skaffa hund/ skaffa inte hund :confused:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 911
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 514
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
5 720
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 639
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Roliga bilder och memes om katter!

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp