Vad önskar sig en ettåring?

Kiwifrukt

Trådstartare
Mina småkusiner, en flicka och en pojke, fyller ett år nästa vecka, och jag vill köpa en present till dem. Min moster säger att hon bara vill ha kläder till dem, vilket jag personligen tycker är lite tråkigt för barnen. Vad uppskattar ni föräldrar att få i present till era ettåringar? Vad uppskattar barnen? Hur medvetna är barnen om själva presenten vid ett års ålder?

Eller är kläder ett säkert kort när hon säger att hon vill ha det? Vad har en ettåring vanligtvis för storlek i kläder?
 
Sv: Vad önskar sig en ettåring?

Kläder - Fråga föräldrarna om storlek och köp något större så kan barnet ha kläderna ett tag, dom växer ju som ogräs i den åldern! Brukar köpa lite finare set till mina vänners barn! :laugh::love:

Eller varför inte en fin nalle? Brukar också vara mycket uppskattat och ser fint ut i barnkammaren! :laugh:
 
Sv: Vad önskar sig en ettåring?

Jag uppskattar pengar. Jag sätter ju undan allt och sonen ska få det när han är vuxen. Kanske tidigare om det är till något bra.:)
 
Sv: Vad önskar sig en ettåring?

Jag köpte den här plocklådan till en närbelägen ettåring.

4833-3-50-5003-00.jpg


Den ska vara från 18 månader men han lyckades pricka åtminstone en av klossarna i rätt hål redan från start.

Det finns enklare från typ ett år också:

10.2105.00_3.jpg


Och så finns det mängder av liknande i plast om man hellre vill ha det.
 
Sv: Vad önskar sig en ettåring?

När mina varit ett år har de inte varit intresserad av något speciellt, det ska vara nya grejer hela tiden. Kökslådor, skohyllor, leksaker i en minut var ungefär, och de har varit ute så mycket som möjligt och letat pinnar, promenerat och känt och klämt och grävt.

Kläder tycker jag låter som ett ypperligt förslag. Mina barn har haft 86 i ettårsåldern ungefär, några kläder i 80, och sen har de kunnat ha 86orna i nästan ett år. Min yngste blir två om en månad och han har precis växt ur 86.

Annars hade jag satsat på någon kul bok, t ex pixilådan med klassiska böcker (som är slut på adlibris) eller Knacka på eller någon annan kul för ettåringar. Var är Lilla My? har min älskat hur länge som helst, den finns på Ica Maxi.

En kul cd-skiva har de också användning av länge, barnvisor av något slag.
 
Sv: Vad önskar sig en ettåring?

Har en dotter som fyller ett om två veckor, hon gillar gosedjur (kramar och biter på dem), lådor/påsar/väskor som man kan plocka i och ur saker i och allting man kan göra ljud med.
Köpte ett leksakpiano billigt på loppis, det kan hon sitta länge och banka på, eller så sätter hon sig helt enkelt och hoppar på det :bump: Maraccas har hon fått prova på öppna förskolan, jättekul att skaka på men hemma funkar det lika bra med en igenklistrad vitaminburk.

Till sin ettårsdag önskar "hon" bland annat en babypulka, plocklåda (som mandalaki visade), pekböcker, sängkläder och en mjuk docka.
 
Sv: Vad önskar sig en ettåring?

jag uppskattar att få det jag önskat dom.
gosedjur står extremt långt ner på min lista.

peköcker funkar, likaså pengar. och om du vill vara lika ond, köp en plinkplånkleksak som låter. ;)

en ettåring tycker det är lika kul med presentpappret som med som är i, så jag skulle nog köpt presentkort på kläder till dom, eftrsom det är det dom behöver och nån liten pekbok, bara så dom får nått att slita i.
 
Sv: Vad önskar sig en ettåring?

Kläderna är ju presenter till föräldrarna mer än barnen. Jag tycker iofs att det är kul att köpa lite fina barnkläder, men ettåringar kunde inte bry sig mindre.

När min egen son var ett år blev han ledsen när vi tog av det fina, blanka papperet och snörena från paketen. Han hade varit helt nöjd med själva paketet som leksak.

Bra leksaker till så små är sådant man kan plocka med, sätta ihop och ta isär på olika vis, greja med utan att direkt ha finmotorik. Klossar och sådant.

Barnen är inte medvetna om presenten i meningen "min tuffa storkusin Iskall89 har gett mig den här fina trälastbilen", men med lite tur blir presenten en uppskattad leksak under en period. Men det kan lika gärna bli presentsnöret som ger störst lycka.
 
Sv: Vad önskar sig en ettåring?

Som ettåring var A väldigt förtjust i att få trä ringar på pinne och att "lägga" klossar i låda (hjälpa mamma lite...). Han gillar det fortfarande vid 1,5 år och numera kan han nästan lägga i klossarna själv.

Träklossar att bygga med är också väldigt kul.

En liten synth som är ärvd av morbror roar väldigt mycket.

Pussel började bli intressant först några månader efter att han fyllde ett.

Böcker älskar/älskade han. Gärna de som är alldeles för stora.

Saker som nog bara föräldrar och farföräldrar köper men som han gillar är Bobbycar och gunghäst.

Mjukdjur har han så vi kan gödsla med dem. Faktum är att jag samlade alla nallar i en kasse och slängde upp i ett skåp när han var ett halvår. De var så dålig kvalitet dessutom, saker o päls lossnade. Han har fortfarande mjuksköldpaddor o dinosaurier och sjöhästar o råtta osv. Det var helt otroligt just nallarna som samtliga var helt usla även om de verkade fina vid första påseende. tex WWF djur, de har han fått behålla, var oändligt mycket bättre kvalitet.

Och jo han tycker mycket bättre om att leka med ringkatten än han gillade papperet!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad önskar sig en ettåring?

Ringkatten är den som A har och leker med dagligen :)
Plastburkarna i allt mindre storlek kan verka futtiga men är hours o fun! för föräldrar också. :laugh:


Bondgården som låter illa har han hos Farmor och älskar.


Plocklåda är vad det kallas ja, det används också dagligen.
 
Sv: Vad önskar sig en ettåring?

I den åldern är oftast presentpapperet roligast :D
Funderar du på bok så kan jag tipsa om Historien om någon.
En mysig och rolig barnbok :)
 
Sv: Vad önskar sig en ettåring?

Till mina barn uppskattar jag att folk kollar läget lite innan det handlas så det slipper bli dubbelt av allt. Sedan tycker jag ju att när man ändå ska spendera pengar så kan man ju göra det på saker som verkligen behövs eller är extra önskat.

Jag tycker att det går utmärkt att ge bort kläder i present till barn. De växer jätte snabbt i småbarnsåren och det är hård åtgång på kläder. Även om man kan tycka att det inte är det roligaste för barnet så har mina barn alltid uppskattat det ändå. Så länge det inte är det enda de fått, och det har ju alltid funnits fler som uppvaktat ;-)

En ettåring är givetvis inte där än, att man har medvetenhet över vad man fått osv .. I den åldern gillar man det eller inte, helt enkelt. En degbunke kan vara minst lika roligt som en fin pekbok osv ... Present pappar och snöret var en riktig hit här i huset när mitt barn var i den åldern.
 
Sv: Vad önskar sig en ettåring?

Har föräldrarna sagt kläder så är det väl ett bra val, en ettåring har ingen koll på vad presenter är för nåt.

Jag tycker att jul och födelsedagar är en plåga ur presentperspektiv eftersom mina barn har så många saker och leker extremt lite med de flesta av dem (de är 3 och 5 år). Jag försöker få släkt och vänner att ge dem upplevelser, förbrukningsprylar typ pyssel eller bamseprenumeration etc etc. Jag känner det som om dessa firanden helt har förlorat sin funktion i dagens samhälle där många barn får och har så mycket ändå. Jag önskar att alla försökte hitta andra sätt att glädja barn på än att ösa prylar över dem.
 
Sv: Vad önskar sig en ettåring?

Fast alla barn har ju inte massor av prylar. Och nog finns det leksaker som en ettåring kan ha glädje av?

Vårt barn fick i ettårspresent:

En liten hund man kan dra efter sig i ett snöre och som spelar musik om man trycker på nosen
Ett memory i trä
En kidswood bilbana med små träbilar som åker nedför en bana

Det har varit väldigt populära presenter, hunden var lite för svår i början, men nu när barnet är 1 1/2 så är det en av de mest använda leksakerna. Memoryt var en lite oväntad hit, men det har varit väldigt uppskattat, man kan hälla ut träbrickorna och lägga tillbaks dem igen och vända på dem och stapla dem osv i all oändlighet. Bilbanan var populär från dag ett, det är ju en sån där klassisk leksak som funnits länge.
 
Sv: Vad önskar sig en ettåring?

Tack för alla tips!

Jag minns ju själv har tråkigt man tyckte det var som barn att bara få kläder, men efter att ha läst era kommentarer så förstår jag att jag måste ha varit ett par år äldre då. ;)
 
Sv: Vad önskar sig en ettåring?

Jag tittade på en sån där bilbana men den föll på en enda punkt där jag blev tjurig: jag skulle ge den till en pojke.

Helt ärligt var plocklådan bannemej den enda leksak i åldersgruppen jag hittade som INTE var "pojk- eller flickmärkt". Allt annat delades upp i mörkt resp rosa - och i den mörka avdelningen var nästan varenda grej ett fordon! Även om inte bilbanan är könsstämplad så ville jag inte välja något i bilväg, eftersom "pojkavdelningen" dominerades så av sånt som rullar.

Och så undrar de varför pyttepojkar "spontant" är så intresserade av bilar... Det finns ju inget annat att ge dem!

Nu är han 1.5, ska snart ha julklapp och jag gruvar mig... Till födelsedagspresenten fick jag till och med anstränga mig för att hitta papper, snöre och kort som inte var tänkt till pojke eller flicka. Indoktrinering är vad det är:(
 
Senast ändrad:
Sv: Vad önskar sig en ettåring?

Nej då, det finns massor av roliga leksaker som inte är tydligt könsmärkta. När det gäller bilbanan så är det ju egentligen oviktigt att det är just bilar som åker, det finns liknande leksaker med kulor och annat, poängen är ju just att bilen/kulan/whatever åker ner för en liten bana, det är det som gör leksaken rolig.

Men annars så är leksaker man kan dra efter sig på ett snöre populärt här hemma just nu, vi har en hund och en sköldpadda, finns ju massor av liknande.

Klossar är en annan hit, det är ju en rätt könsneutral leksak. Eller en sån där låda med hål i olika former där man ska stoppa klossar i matchande former.

En xylofon kan man ha glädje av rätt länge, finns leksaksxylofoner i fina färger.

Magnetism tycker vår knodd är fascinerande, finns magnettavlor där man kan sätta fast bokstäver/siffror, eller såna där man kan sätta fast figurer, eller såna som är som en tavla (typ en bondgård) och så är det magnetbilder i form av olika bondgårddssaker man kan sätta dit.

Duplo - finns bondgårdsdjur, zoo, riddare...

En klassisk leksak är ju en sån där kassaapparat från fisher price.

Kubpussel, med olika motiv på.

Och sen finns det ju tonvis med böcker som är roliga. Mitt bästa tips där vore några Bu och Bä-böcker, med matchande dockor till. Favoriten här hemma, det var stor lycka när S insåg att det fanns en alldeles riktig liten Bä att leka med.
 
Sv: Vad önskar sig en ettåring?

Xylofon? Han har nyss fått en synt:D

Jag har sagt till föräldrarna att jag tänker köpa ett trumset men de verkar inte helt med på det tåget:angel:

Klossar håller jag med dig om, det finns så många roliga. Och duplo också.

Det där med magneter har jag inte tänkt på, det var ingen dum idé! Han går på reggio emilia-dagis så det är mycket känna på, mecka med och utforska... Magneter borde passa in där:laugh:

Och jag kanske tittar efter nån kulbana också, principen är ju kul, jag blev bara så trött på att det är väldigt svårt att undvika fordon till pojkar.

Men tack för många bra tips:bow:
 
Sv: Vad önskar sig en ettåring?

Min 1-åring tycker precis som andra här om saker som ska plockas i och ur, byggas på höjden osv. Hon älskar även att gunga på gungälgen (Ikea) och en liknande larv. Köra dockvagn och "hjälpa" storasyster i leksaksköket.

I kläder har hon storlek 80, hon är smal och åt det lite längre hållet. Storasyster som var kortare i samma ålder hade 74 då.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 131
Senast: Mineur
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 638
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 265
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 861
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp