Vad pysslar vi med? Del LXXVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hu vad mycket regn som ska dra in :nailbiting:

Köpte sorbact.
Vanliga kompresser fastnar bara och iom såret (ca 5x5 mm) sitter på undersidan av handleden så dras det mot kläderna om det är bart, vilket gör väldigt ont så nåt måste jag ha. Satte ändå på en kompress igår eftersom det sprack upp lite när jag höll på i stallet. Så när jag kom hem drog jag försiktigt för att lossa kompressen och då började huden runt skorpan spricka upp och var trängde ut. Till slut släppte hela skorpan och en hel del var vällde fram. Då fanns bara ett hål kvar i min arm och jag har hålfobi, fy fan ville bara spy :yuck: spolade med koksaltlösning och snabbt på med en sorbact. Det odelat positiva är att nu gör inte armen ont längre! Hoppas det inte bildas nytt var under nu, käkar ju penicillin för detta också...

Åh så sant så, jag är väldigt glad att @athena_arabians inte är i min närhet även om jag väldigt gärna skulle träffa henne.
Hade någon ens tänkt tanken i min närhet när jag är nyvaken hade jag inte stått för konsekvenserna.
Mitt morgonhumör är lätt att testa :o

Mitt morgonhumör är rätt ok men när jag inte har ätit blir jag inte så jättetrevlig. Jag klarar av att jobba osv men går något emot mig fräser jag som en het häll som fått vatten på sig :D

Jag har röjt lite bland min post och hittade en liten folder från min bank som handlade om boendeekonomi. De har tydligen haft humorhatten på när de skrivit den för i en av informationsrutorna hittade jag rubriken "Kan du utomjordiska?". Och så var det några översättningar:

Marsipan = utomjording från Mars
Mitt i planeten = rakt i ansiktet

:rofl: :rofl: :rofl:

Landat hemma, fodrat hästar och äter nu mellis för att orka åka och handla.

Jag blev positivt överraskad av ponnyn med täcke. Hon var torr och ren, så täcket åkte av nu. De andra två var däremot genomblöta och hade rullat i torven. :arghh:

Sitter och väntar på en kund som ska köpa hösilage . Han var helt utan och det var så bråttom att han skulle vara här strax efter 4 så jag åkte hem tidigare men har inte sett honom än

Vin blir ju inte farligt att dricka, men det är få viner som blir trevligare med åldern, de flesta förlorar sin smak. Ett fylligt rödvin kan lagras i rätt temperatur, men det är inte säkert att man tycker att det smakar bättre eftersom det blir kraftigare. Det beror på vilken smak man föredrar. En så gammal flaska vitt hade jag inte velat dricka, den har troligen förlorat all sin fräschhet.

Men hemma hos mig finns ingen risk att viner blir gammalt :D

Da vindruvor odlas, men framfor allt skordas, olika mot forr nar vin behovde lagras for att bli drickbart ar lagring inte ett stort behov langre. Sedan vinodlignarna startade med "green harvesting" (vilket ar en "crop thinning method" som gor att de resterande druvorna mognar pa ett helt annat satt) och nya satt att filtrera tannins, battre jasmetoder och i storsta allmanhet battre renlighet har forandrat hur vinet hanteras numera och hur lange det kan lagras.
De flesta viner dricks numera innom 2-5 ar efter skord ... men de kan lungt lagras i ytterligare 5-10+ ar utan att forandras. Det blir i dagens lage varken battre eller samre av det, men ibland ar det svart att oppna de sista flaskorna i en lada fran ett bra artal.

/hastflicka som bor mitt i Willamette Valley bland Oregon's vingardar och tillbringar atminstane nagon manad varje ar i Californien's vin distrikt, Napa Valley ... och har 5-6 flaskor kvar av ett 2009 vin fran Napa Valley som var pa utforsaljning i Napa for 5 ar sedan. I dag gar en flaska for uppemot $100 sa det ar med stor vordnad de oppnas numera/

Da vindruvor odlas, men framfor allt skordas, olika mot forr nar vin behovde lagras for att bli drickbart ar lagring inte ett stort behov langre. Sedan vinodlignarna startade med "green harvesting" (vilket ar en "crop thinning method" som gor att de resterande druvorna mognar pa ett helt annat satt) och nya satt att filtrera tannins, battre jasmetoder och i storsta allmanhet battre renlighet har forandrat hur vinet hanteras numera och hur lange det kan lagras.
De flesta viner dricks numera innom 2-5 ar efter skord ... men de kan lungt lagras i ytterligare 5-10+ ar utan att forandras. Det blir i dagens lage varken battre eller samre av det, men ibland ar det svart att oppna de sista flaskorna i en lada fran ett bra artal.

/hastflicka som bor mitt i Willamette Valley bland Oregon's vingardar och tillbringar atminstane nagon manad varje ar i Californien's vin distrikt, Napa Valley ... och har 5-6 flaskor kvar av ett 2009 vin fran Napa Valley som var pa utforsaljning i Napa for 5 ar sedan. I dag gar en flaska for uppemot $100 sa det ar med stor vordnad de oppnas numera/

Jag får lära mig så mycket om vin idag, jag gillar't!

Mina föräldrar har en flaska Falcon Crest-vin från 1989.... :D

Känner mig fortfarande lite skärrad efter dagens stallbesök. Skulle gå till ridbanan med medryttarhästen, men han blev rädd för något och lyckades slita sig innan vi kom ut på vägen (tur i oturen). Han fick panik, sprang runt som en dåre och bockade och sparkade bakut. Ett rent under att han inte trampade på tyglarna, eller att han inte gick omkull och höll sig från vägen. Ett stort halvblod i panik gör sig inte riktigt i trafiken... Han verkar dock ha klarat sig okej.

Jag hade tydligen uppföljning på jobbet idag. Halv två kommer det en snubbe för att sen fråga en massa och titta när jag jobbar i fyra timmar. Det hade varit skönt att bli imformerad om det i tid så jag kunde ätit lunch och sånt där innan han dök upp.
Helt slut nu och har ont i huvudet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 839
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 530
Senast: lizzie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 918
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Under 2021 var jag vid två skilda tillfällen med om situationer där jag trodde att jag skulle bli dödad. Nu blev jag inte det, men det...
Svar
13
· Visningar
1 504
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka