vad säger bettexperterna?

snigelfarmor

Trådstartare
här e en link från en på travforumet. detta bett är ett sk entömsbett. (hoppas det blev rätt nu)

http://hem.passagen.se/nasvik/bett.html

härstamning?
/jenny

kan nån förklara för mig hur ett sånt här bett kan verka?
enligt travforumet är detta bett rekommenderat av tandläkare. vet ej vilken tandläkare dock. bara att han heter peter.

reflektioner?
 
En spontan tanke efter att hjärnan kopplat bort tanken "upp och nervänt bett" är att mundelen påminner om gamla tiders stångbett med spärrad led.

Jag kan förstå att en del problemhästar gillar det, eftersom det borde ge en ganska behaglig frihet för tungan.

Jag kan också förstå att tandläkaren tycker att det är bättre än ett vanligt tränsbett för en travhäst. Den spärrade leden minskar risken för att bettet går mot kindtänderna.

Med lite förbättringar skulle det kunna bli ett riktigt trevligt bett, det finns saker som kan fixas till för att göra så att det liggr bättre i munnen.
 
Så som jag såg bettet, trycker inte det rakt upp mot gommen??? Eller missförstod jag va som var fram o bak på denna skapelse??

Hos vår tandläkare, Torbjörn Lundström, finns en hel hoper "värdelösa" bett. Bett som skadar munnen och hopplösa saker. Får en vision om detta bett hör dit, men det är bara min fantasi som ger sej loss...

Lena
 
Bilderna tillhör mig och jag har medvetet vinklat bettet för att det ska synas hur det ser ut. Till texten "bakifrån" skulle jag nog kanske tillagt "bak/lite uppifrån"
 
ok.

jag förstår inte varför man ska ha det ledat faktiskt, e det inte bättre då med den formen fast utan gångjärn i mitten? ingen klämrisk? och i travet så är säkert gångjärnet på max eftersom detta användes på starka hästar.
det blir väl inte automatiskt standardläge om amn inte drar i bettet/tömmarna? utan hästen får fibla lite för att bettet ska röra sig.
nilema vet kanske mer exakt hur det ligger i munnen både vid stillastående och lopp?

/jenny
 

Liknande trådar

Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 455
Senast: Ridinglady
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 457
Senast: Görel
·
Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
12 409
Senast: Enya
·
R
Utrustning Hej! Jag rider ett arabsto som är lite "under utbildning". Förra ryttaren red på Pessoabett, med sidostycket fäst i ringen högst upp...
Svar
15
· Visningar
1 684
Senast: vblpower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp