Bukefalos 28 år!

Vad säger ni om innehållet?

Sv: Vad säger ni om innehållet?

Ja, det är Precept Sensicare jag har :)
Jag använde ANF förut men bytte då det är så jädra små bitar så mina stora lufsar svalde utan att tugga, påpekade det för Lupus och det var fler som hade sagt samma men de kan ju inte göra något åt det. Dessutom blev mina extremt gasiga av ANF :o

P S är den som funkar allra bäst av de jag provat med lite "jox" i. Det har egentligen lite för dåliga protein/fett värden för mina hundar men men...

Jag har provat Bravos torrfoder och blev inte imponerad. Hundarna fick trist päls och de verkade inte tycka det var särskilt gott heller.

Tack för att du delar med dig, det är alltid intressant att höra om andras erfarenheter! :D

Ok, misstänkte att det var P S. :D Det var ett av de fodren jag hade som alternativ, men jag valde bort det p g a havren (jag ville inte ha några sädesslag alls, även om jag vet att 100% ren havre inte innehåller gluten). I övrigt är de två fodersorterna (ANF lamm&ris och P S) ganska lika. Min kompis valde P S före ANF just pga den låga fetthalten, men har faktiskt bytt till Nutro nyligen pga ev reaktion på havren (ej säkerställt alls, men det är en av teorierna). Trist för henne nu att Nutro försvinner igen bara... Så hon hoppar nog på ANF hon också nu.

Hade du ANF:s gamla eller nya lamm&ris (dvs med enbart lamm eller med deras treprotein)? Jag upplever att min är lite gasig, men inte mer än vanligt och jag tycker dessuto att det har minskat snarare än ökat på sistone. De små bitarna har jag också funderat på, men funkar ganska bra på min hund ändå tycker jag.

Aj så, dina erfarenheter av Bravos torrfoder lät ju lite trist. Inte värt att byta med andra ord. :D
 
Sv: Vad säger ni om innehållet?

Annars anser de lärde att havre är bättre för hundmagar än ris (dock ej fodertillverkare så klart).
 
Sv: Vad säger ni om innehållet?

Annars anser de lärde att havre är bättre för hundmagar än ris (dock ej fodertillverkare så klart).

Det visste jag inte, men blev nyfiken, har du kanske till och med någon källa?

I så fall, gäller det även vid en eventuell glutenintolerans? Om jag läst rätt så säller Livsmedelsverket krav på att renheten hos havre ska vara 95% i livsmedel, dvs det får vara 5% andra spannmål i produkten. Renhetskraven för djurfoder torde inte vara högre utan snarare lägre. I ris finns ju inget gluten alls.

Och för att spinna vidare, hur är potatis för hundmagar i relation till ovanstående?
 
Sv: Vad säger ni om innehållet?

Potatis kan vara mycket svårt för hundmagen att bryta ner, om den inte är kokt o mosad med fett.

Fö innehåller all potatis solanin, inte bara de ev gröna partierna.

"Finns hos nästan alla potatisväxter
Glykoalkaloider förekommer hos flertalet arter i potatisväxternas familj, men sammansättningen av de olika glykoalkaloiderna varierar mellan arterna.

De som finns i potatis heter a-chakonin och a-solanin. De har en snarlik kemisk struktur och är båda beska och kan i höga doser vara giftiga. Lindrig glykoalkaloidförgiftning kännetecknas av illamående, magont och diarré, men i sällsynta fall kan mer allvarliga symptom från nervsystemet uppkomma.

Påverkar nervsystemet
Glykoalkaloiderna är biologiskt verksamma genom att de påverkar strukturen och integriteten av cellmembraner, samt överföringen av impulser i nervsystemet. Den senare verkningsmekanismen (hämning av acetylkolinesteras) har glykoalkaloiderna intressant nog gemensamt med några av de bekämpningsmedel som används mot skadedjur. "

Källa:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=9512&epslanguage=SV

"Mestadelen av solaninet finns i skalet eller precis under skalet på potatisen. I skalad potatis så har man hittat 30-80% mindre solanin än i oskalad potatis, och grön potatis ska alltid skalas, om använd överhuvudtaget. Solanin och chakonin finns också i potatisskott. "

Källa:
http://www.food-info.net/se/qa/qa-fp95.htm

Läs gärna hela artiklarna.

mvh

Återkommer om havret
 
Sv: Vad säger ni om innehållet?

Tack för att du delar med dig, det är alltid intressant att höra om andras erfarenheter! :D

Ok, misstänkte att det var P S. :D Det var ett av de fodren jag hade som alternativ, men jag valde bort det p g a havren (jag ville inte ha några sädesslag alls, även om jag vet att 100% ren havre inte innehåller gluten). I övrigt är de två fodersorterna (ANF lamm&ris och P S) ganska lika. Min kompis valde P S före ANF just pga den låga fetthalten, men har faktiskt bytt till Nutro nyligen pga ev reaktion på havren (ej säkerställt alls, men det är en av teorierna). Trist för henne nu att Nutro försvinner igen bara... Så hon hoppar nog på ANF hon också nu.

Nutro är den som min ahundar funkat överlägset bäst på genom åren men sedan jag blivit sjukligt dåligt bemött av återförsäljaren så valde jag att byta foderleverantör och efter det fick ju Nutro problem också, de gick aldrig att lita på innan heller och nu ska de lägga ner så...

Vad gäller havren så har jag också hört att den ska vara bra för hundar, tydligen är det dessutom väldigt ovanligt att hundar är allergiska mot det.
En av mina är ju lite känslig mot majs (tror jag iaf) och det är sjukt svårt att hitta foder som inte innehåller majs eller majsgluten etc.

Hade du ANF:s gamla eller nya lamm&ris (dvs med enbart lamm eller med deras treprotein)? Jag upplever att min är lite gasig, men inte mer än vanligt och jag tycker dessuto att det har minskat snarare än ökat på sistone. De små bitarna har jag också funderat på, men funkar ganska bra på min hund ändå tycker jag.

Jag använde den med kalkon i och även Holistic-varianterna :) Hundarna höll dock på att gasa ihjäl oss här hemma, värsta Auswitz var det så det var inte hållbart i längden.

Aj så, dina erfarenheter av Bravos torrfoder lät ju lite trist. Inte värt att byta med andra ord. :D

Nej, verkligen inte!
 
Sv: Vad säger ni om innehållet?

Ett stort tack för svaret! Efter att ha läst vad du skrivit samt sneglat lite på dina länkar är jag ännu mer glad att jag försökte (och lyckades) undvika även potatis. :D Hundfoder är en jäkla djungel har jag i alla fall insett, helt omöjligt att hitta i den om man inte har riktig koll...

Det vore verkligen jättesnällt om du hittade något om havren :D
 
Sv: Vad säger ni om innehållet?

Tack för ditt svar!

Jag har aldrig fodrat med Nutro, men ANF lamm & ris har nästan precis samma innehåll. Trist att Nutro strular i Europa, vad jag har förstått är det ett mycket bra foder.

Majs finns i oerhört många foder (intressant är att i Hills lamm & ris är majs den ALLRA STÖRSTA ingrediensen... och det innehåller bara 4% ris). Jag vill inte fodra med majs, därför föll Hills bort direkt även om jag (naturligtvis) blev rekommenderad av vet att fodra med det.

Aj då, sådana gasmängder låter inget vidare... :D

Bra, då ska jag inte ge mig på Bravos torrfoder i alla fall :D
 
Sv: Vad säger ni om innehållet?

Det räcker iaf för min hund som inte tål gluten, hon kan inte käka en bulle utan att bli knallröd och reagera, men detta fodret har hon käkat i 4 år utan att reagera.
Jag var väldigt skeptisk i början, men vågade prova och det funkade.
 
Sv: Vad säger ni om innehållet?

kl.

tittat lite på ANF och tycker det verkar som ett bra foder.. och ser att några av er här tycker det också! frågan är, spelar det någon roll om man väljer lamm & ris eller kyckling & ris? :p

just nu fodrar jag med Eukanuba, Adult +1 Small.
frågade i djuraffären efter ett med så lite jox i som möjligt, bland annat spannmål.. men han tyckte jag var lite dum. behövs det mer kolhydratkällor än ris? har förstått att det inte finns något helt utan spannmål..
 
Sv: Vad säger ni om innehållet?

Knapplån och trådlån!

Jag har en valp på 14 veckor som i dag äter Eukanuba Puppy. Hon bajsar som en häst och det är aldrig några problem att hitta högarna eftersom det luktar illa! Högarna är också lite lösa i konsistensen för att jag ska vara nöjd. Jag inser att så här ska det inte vara (fodrade mina gamla hundar med Hill´s och de var alltid fina i magen och högarna var små) och måste försöka hitta ett nytt foder åt henne.

Har, precis som ni andra, kollat runt en del och det är ju verkligen en djungel.... Hittade Orijen, är det någon som har erfarenheter av det? Andra tips?

Jag betalar gärna mer för ett foder som är bra och som fungerar. Någon tipsade mig om Magnussons just för att det var ugnsbakat och det skulle visst vara skonsamt mot magen.
 
Sv: Vad säger ni om innehållet?

någon annan här i tråden skrev om Eukanuba och hund som var lös i magen. Min har fått lite lösare bajsar nu än vad hon hade innan, men sen samtidigt var det inte så länge sedan jag bytte. Hon har iofs ätit Eukanuba innan, men antingen var det valpfodret eller foder för STORA hundar.. tänkte ge det en chans till, och se om det blir bättre annars byter jag, vilket jag iofs tänkt göra ändå :p
 

Liknande trådar

Hundhälsa Efter att ha läst en del trådar här, så börjar man ju så klart fundera på vad det är man stoppar i sin hund. Våra hundar (Tysk...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 285
Senast: fijja
·
Hundhälsa I need some help! Får hem min Rottisvalp den 4e juni och hon äter just nu detta: Sammansättning Kyckling (>24 %), majs, vete, durra...
Svar
18
· Visningar
1 959
Senast: Red_Chili
·
Katthälsa Har kollat runt på olika torrfoders ingredienser och näringsinnehåll och ställde upp dem för en jämförelse. Vilken skulle ni säga var...
2
Svar
24
· Visningar
4 411
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Mina katter äter nu Royal Canin Indoor longhair 35 och verkar må förhållandevis bra på det fodret. Min ena katt har under våren...
Svar
8
· Visningar
1 460
Senast: fluffig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp