Vad saknas? vad hade ni lagt till? (Mat)

Bukefalos 30 år!

Jag lever i tron att det anses lite ohyfsat. Den skulle ju tex aldrig räcka så att alla fick tillräckligt med grönsaker bara av den. (Hela grejen med att betrakta grönsaker som garnering är väldigt märklig, om du frågar mig. Jag får lust att garnera en bönsallad med lite kött i kanten när jag tänker på det.)
Jaha det har jag aldrig tänkt att det skulle vara. Det är ju mat. Jag tänker att allt som serveras är till för att ätas.

Jag som är gastric bypass opererad skulle ha svårt att få en vettig måltid av det där. Saknar också rena grönsaker/potatis. Men det är ju individuellt 🤷

Vi har ingen som gjort gastric bypass som kommer vara med.

För kännedom till ALLA i tråden. Denna buffé är något vi i gruppen kommit överens om som en grund. Vi äter alla olika men har gemensamt kommit övverens om att denna buffén från detta ställe (som också är det populäraste) var något vi alla ville ha.

De av oss som inte ville ha just pajen kommer inte äta pajen. De som inte vill ha salladen som innehåller melon och rädisa kommer inte äta den (och ja det är några som inte äter något annat grönt än just gurka)

För kännedom till ALLA i tråden. Denna buffé är något vi i gruppen kommit överens om som en grund. Vi äter alla olika men har gemensamt kommit övverens om att denna buffén från detta ställe (som också är det populäraste) var något vi alla ville ha.

De av oss som inte ville ha just pajen kommer inte äta pajen. De som inte vill ha salladen som innehåller melon och rädisa kommer inte äta den (och ja det är några som inte äter något annat grönt än just gurka)
Jag tycker det låter som en bra buffet-komposition och får ni över så kommer jag och hämtar. Blir sugen ju. Men får nog laga själv snart istället. :) Sen tycker jag att tråden innehåller massor med bra förslag på kompletteringar som man också blir sugen på, men jag ser inte det stora behovet av att komplettera så mycket alls.

Jag tror det blir superbra! Med de mindre tillägg ni gör kommer det bli pricken över i! 😀 Önskar er en fantastisk fest!

Jag tycker att det låter jättegott :) . För mig var det ju bara sötsakerna som fattades men det har ni ju löst... :D

Jag tror att det är mer estetik, växter erbjuder fler färger och former, blir vackrare garnering. Sen är det ju synd om det stannar vid det för grönsakerna. Men då är det ändå lite roligt att tydligt visa sin upplevda avsaknad genom att konsumera garneringen kan jag tycka.
Klart det är estetik. Och ett sätt att betrakta Mat resp Tillbehör som jag inte kan stå för

Jag känner att jag lever under en sten eller nåt. Vadå inte ta av garneringen? Får man inte äta garneringen? Eller alltså va?
Det är ju nog inte meningen. Alltså, man får väl äta den om den ligger kvar på fatet och är
ätbar, men skulle ju vara supermärkligt att t ex plocka all garnering från serveringsfaten för att man vill samla ihop till en sallad eller gillar dill.

Risken är förstås att man får mer rotselleri och spetskål i klyftor än vad som är roligt. 👀
Så var det alltid förr i tiden. Nu något mer sällan. För kroppens del är nog rotselleri två gånger om dagen bättre än kött två gånger om dagen, men knappast för humöret. Jag förstår att folk tror att vegetarisk mat är deppig, med tanke på hur dåliga många proffs är på grönsaker.

Det är ju nog inte meningen. Alltså, man får väl äta den om den ligger kvar på fatet och är
ätbar, men skulle ju vara supermärkligt att t ex plocka all garnering från serveringsfaten för att man vill samla ihop till en sallad eller gillar dill.
Varför det? Om jag vill ha salladsblad och dill och det ligger på serveringsfaten så tar jag salladsblad och dill? Var går gränsen? Citronerna bredvid fisken?

Men om alla som ska äta buffén är nöjda med den som den är, då är väl saken biff? Lägg inte till nånting, ändra inget, så blir alla gäster supernöjda. Den är ju något som ni alla vill ha.

Varför det? Om jag vill ha salladsblad och dill och det ligger på serveringsfaten så tar jag salladsblad och dill? Var går gränsen? Citronerna bredvid fisken?
Jag tänker nog att om det ligger ett par blad som dekor, så anses det att de ska ligga kvar så att det ser fint ut för fler än mig. Med det sagt, har jag alltså snott sådana blad ett antal gånger i livet.

Jag tänker nog att om det ligger ett par blad som dekor, så anses det att de ska ligga kvar så att det ser fint ut för fler än mig. Med det sagt, har jag alltså snott sådana blad ett antal gånger i livet.
Jag ser det nog som tillbehör till rätten som ligger på tallriken. Har aldrig sett det som konstigt att ta sånna blad om man vill ha.

Så var det alltid förr i tiden. Nu något mer sällan. För kroppens del är nog rotselleri två gånger om dagen bättre än kött två gånger om dagen, men knappast för humöret. Jag förstår att folk tror att vegetarisk mat är deppig, med tanke på hur dåliga många proffs är på grönsaker.
Verkligen OT, men man blir ju lite lycklig när man stöter på en kock som verkligen kan laga grönsaker. Det fanns en vegansk fine dining restaurang i närheten där jag bor, som vi brukade gå till ibland - inte för att vi är veganer, utan för att de hade kockar som verkligen kunde laga grönsaker.

Vegetarisk mat är ju enkelt att få gott. Vegansk kräver lite mer, iaf om man inte ska använda substitut.

Jag ser det nog som tillbehör till rätten som ligger på tallriken. Har aldrig sett det som konstigt att ta sånna blad om man vill ha.
Men Palermo pratar väl om dekoren på serveringsfat? Inte på den egna tallriken.

Om köket kommer ut med ett stort fat med lax dekorerat med t ex dillvippor och citron, så kan man väl inte stega fram och plocka åt sig all dill och citron? Då ser ju fatet tråkigt ut för alla andra.

Det skulle vara som att stega fram till tårtan och bara nappa åt sig marsipanrosorna. Så gör man väl inte?

Verkligen OT, men man blir ju lite lycklig när man stöter på en kock som verkligen kan laga grönsaker. Det fanns en vegansk fine dining restaurang i närheten där jag bor, som vi brukade gå till ibland - inte för att vi är veganer, utan för att de hade kockar som verkligen kunde laga grönsaker.

Vegetarisk mat är ju enkelt att få gott. Vegansk kräver lite mer, iaf om man inte ska använda substitut.
Vi har en vegansk restaurang som lagar typisk pubmat nära oss. Det blir med andra ord gott på samma feta vis som annan pubmat. Jag älskar (än så länge) inte seitan"kött" och inte veganost, men det är roligt att se hur ett litet antal engagerade kockar och amatörer uppenbart hjälps åt att utveckla veganmaten och byter tips och idéer med varandra.

(Ett av mina barn är vegan.)

Men Palermo pratar väl om dekoren på serveringsfat? Inte på den egna tallriken.

Om köket kommer ut med ett stort fat med lax dekorerat med t ex dillvippor och citron, så kan man väl inte stega fram och plocka åt sig all dill och citron? Då ser ju fatet tråkigt ut för alla andra.

Det skulle vara som att stega fram till tårtan och bara nappa åt sig marsipanrosorna. Så gör man väl inte?
Jag pratar också om dekor på serveringsfat. Likväl som ingen(?) plockar all mat som ligger på ett serveringsfat så plockar väl ingen(?) all dekor. Men jag tycker inte det är konstigt att ta lite salladsblad/citron/dill eller vad det nu är för dekor som man gillar. Det är ju ändå mat och annars så slängs det ju.

Potatis hade jag gärna sett.

Sedan gärna lite småplock.

För mig personligen hade jag gärna sett någon bit kött till som inte är rökt. Men det är för att min mage inte pallar särskilt mycke rökt. Klarar av typ 2 bitar finare rökt skinka.

Jag pratar också om dekor på serveringsfat. Likväl som ingen(?) plockar all mat som ligger på ett serveringsfat så plockar väl ingen(?) all dekor. Men jag tycker inte det är konstigt att ta lite salladsblad/citron/dill eller vad det nu är för dekor som man gillar. Det är ju ändå mat och annars så slängs det ju.

Jamen det är ju precis det som är problemet? Grönsaker som är tänkta som dekor finns inte i den mängd som behövs för att funka som "sallad till maten", framförallt inte till mer än en person. Vill man ha grönsaker till maten är ett par blad eller en tomat löjligt.

När jag lägger upp mat är minst halva tallriken grönsaker i olika former. Utan det känns maten enahanda och ofullständig. Som att äta kött och kokt potatis utan någon form av sås.

Jamen det är ju precis det som är problemet? Grönsaker som är tänkta som dekor finns inte i den mängd som behövs för att funka som "sallad till maten", framförallt inte till mer än en person. Vill man ha grönsaker till maten är ett par blad eller en tomat löjligt.

När jag lägger upp mat är minst halva tallriken grönsaker i olika former. Utan det känns maten enahanda och ofullständig. Som att äta kött och kokt potatis utan någon form av sås.
Min mamma brukar kalla såna grönsaker (alltså typ en tomat som man lägger till) för alibigrönsaker. Alltså när man lägger till lite nödtorftiga grönsaker för att det ska finnas, snarare än att de är en integrerad och god del av måltiden.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat