Vad saknas? vad hade ni lagt till? (Mat)

Bukefalos 30 år!

Min mamma brukar kalla såna grönsaker (alltså typ en tomat som man lägger till) för alibigrönsaker. Alltså när man lägger till lite nödtorftiga grönsaker för att det ska finnas, snarare än att de är en integrerad och god del av måltiden.
Mycket bra ord, alibigrönsaker. Det kommer jag att använda.

Fast dekorgrönsaker är väl knappt ens alibigrönsaker.

Jamen det är ju precis det som är problemet? Grönsaker som är tänkta som dekor finns inte i den mängd som behövs för att funka som "sallad till maten", framförallt inte till mer än en person. Vill man ha grönsaker till maten är ett par blad eller en tomat löjligt.

När jag lägger upp mat är minst halva tallriken grönsaker i olika former. Utan det känns maten enahanda och ofullständig. Som att äta kött och kokt potatis utan någon form av sås.
Njae jag reagerade på att det var konstigt och ohyfsat att ta av dom tillbehören. Och det har jag aldrig reflekterat över att det skulle vara. Jag skulle i och för sig inte reagera om någon tog alla dekorationsgrönsaker heller. Den gillar väl sallad hade jag tänkt och det är ju kul för den bara. 🤷‍♀️

• Gilla
Reactions: Sel
Mycket bra ord, alibigrönsaker. Det kommer jag att använda.

Fast dekorgrönsaker är väl knappt ens alibigrönsaker.
Alibigrönsaker är finfint komplement till vardagsmaten. Ofta gör man ju inte tre-fyra sammansatta komponenter med perfekt balans till vardags, men kan ändå kasta på rejält med grönt som tycks om av de deltagande men kanske inte symfonierar perfekt om man tuggar det tillsammans med huvudkomponenten. Jag kan också tycka att det är trist med isbergssallad, lök, gurka och tomat o dressing - men eftersom det äts (av vissa) med god aptit oavsett rätt som står på bordet så serveras det frekvent.

Ska man betala proffs för catering så höjs väl kraven men kan ändå tycka att en enkel grönsallad nästan alltid är bra komplement och höjer tillgängligheten.

Njae jag reagerade på att det var konstigt och ohyfsat att ta av dom tillbehören. Och det har jag aldrig reflekterat över att det skulle vara. Jag skulle i och för sig inte reagera om någon tog alla dekorationsgrönsaker heller. Den gillar väl sallad hade jag tänkt och det är ju kul för den bara. 🤷‍♀️

Hade tyckt att det var lika okej om någon tog allt kött eller all sås så att andra inte får? :confused: I min värld är det ohyfsat om en gäst tar så mycket av något att det inte räcker till andra.

Om alla hade tyckt att grönsaker mest är garnityr så funkar det väl, bevisligen är vi flera som vill ha det som betydande del av en måltid.

Hade tyckt att det var lika okej om någon tog allt kött eller all sås så att andra inte får? :confused: I min värld är det ohyfsat om en gäst tar så mycket av något att det inte räcker till andra.

Om alla hade tyckt att grönsaker mest är garnityr så funkar det väl, bevisligen är vi flera som vill ha det som betydande del av en måltid.
Åh gud buke alltså. Visste att det skulle komma. Jag pratade om att det ansågs ohyfsat att ta av dekorationen för att den var till för att det skulle se fint ut. Jag har inte pratat om att länsa en hel buffé.

Åh gud buke alltså. Visste att det skulle komma. Jag pratade om att det ansågs ohyfsat att ta av dekorationen för att den var till för att det skulle se fint ut. Jag har inte pratat om att länsa en hel buffé.
Jag tänker ofta att garnityret är väl utvalt som smakkomplement så brukar också ta lite till om det inte är supertydligt att det endast är tänkt som dekor, typ som en skulpterad morot eller så.

Jag tänker väl mest att vi i denna tråd diskuterar EN måltid, EN festmåltid. Med mat som man har valt ut för att man gillar den. Inte hur man borde äta helt generellt om man försöker äta en balanserad kost enligt livsmedelsverkets rekommendationer. Man behöver inte få i sig rekommenderad mängd grönsaker vid varenda måltid, eller x gram fett, kolhydrater, protein och fiber. Jag har t.ex. varit på kräftskiva. Kräftor, västerbottenspaj, en grönsallad, bröd och smör. På ett ungefär.

Gratäng är ju med grädde. Paj är med äggstanning och grädde. Ost är också gräddigt. Pastasalladen finns inte, det är pustasallad, som är en inlagd kålsallad.

Lätt och magert kött är fortfarande kött. Fisk är inte en grönsak.

Så, menyn är kött, grädde, sallad. Jag skulle sakna kolhydraterna och de tillagade grönsakerna.

Problemet är inte att det är flottigt, utan att det saknas grönsaker och kolhydrater för att kunna bli mätt på ett trevligt sätt och få en god måltid.

Frågan var ju: Vad saknas?

Inte: Går det att bli mätt på det här?
Men ändå är det det du svarar på med ju? Att DU tycker det bara är kött och grädde, att du skulle må illa av att äta av det, som då inte var frågan, utan, som du skriver vad saknas? Nu skriver ju TS uttryckligen med att de är flera som gemensamt kommit fra mtill detta och tycker således det är gott, vad DU skulle äta dig mätt på eller inte är irrelevant.

Vi har ingen som gjort gastric bypass som kommer vara med.

För kännedom till ALLA i tråden. Denna buffé är något vi i gruppen kommit överens om som en grund. Vi äter alla olika men har gemensamt kommit övverens om att denna buffén från detta ställe (som också är det populäraste) var något vi alla ville ha.

De av oss som inte ville ha just pajen kommer inte äta pajen. De som inte vill ha salladen som innehåller melon och rädisa kommer inte äta den (och ja det är några som inte äter något annat grönt än just gurka)
Tycker det låter som en stålande meny och jag ahde varit supernöjd att bli bjuden på detta, också helt utan tillägg :) Men med såser och tomter så låter det ypperligt!

Yo!

Vi har beställt lite mat för kommande arrangemang men vi tycker att det saknas lite. Men har idétorka på vad det kan vara.
Här är menyn
Rotfruktsgratäng
Kantarellpaj
Rökt hjortstek,
Rökt lax med romsås,
Örtmarinerat kalkonbröst
Pustasallad,
sallad med melon och rädisor,
bröd och smör. (här har vi fixat eget bröd då vi har en bakdonna med :) )
+
Ost som vi lägger till

Men det känns lite fadd? Eller inbillar vi oss? Så hjälpsamma internet-vänner här på Buke vad hade NI velat ha till? :D

Inga allergier i gänget alla äter det mesta :D

Saknar ju smörstekta, smörvända potatis till Hjorten, laxen och kalkonen, tillsatt örter efter vilt.

Jag tänker väl mest att vi i denna tråd diskuterar EN måltid, EN festmåltid. Med mat som man har valt ut för att man gillar den. Inte hur man borde äta helt generellt om man försöker äta en balanserad kost enligt livsmedelsverkets rekommendationer. Man behöver inte få i sig rekommenderad mängd grönsaker vid varenda måltid, eller x gram fett, kolhydrater, protein och fiber. Jag har t.ex. varit på kräftskiva. Kräftor, västerbottenspaj, en grönsallad, bröd och smör. På ett ungefär.

Fast vi som svarar att vi vill ha grönsaker gör inte heller det för att följa någon näringsrekommendation, utan för att det är vad vi vill ha för att uppskatta en måltid och för att det ska kännas som en festmåltid. Åtminstone är det helt och hållet mitt resonemang. Det finns många dagar som jag inte har grönsaker till maten, men om det ska vara en god och uppskattad måltid är det viktigt.

(Kräftskiva är ytterligare en typisk sak som jag aldrig i livet skulle betala för, för att jag tycker att det är urtrist mat. 🤷‍♀️)

Frågar man vad folk tycker så får man vad folk tycker till svar.

Men ändå är det det du svarar på med ju? Att DU tycker det bara är kött och grädde, att du skulle må illa av att äta av det, som då inte var frågan, utan, som du skriver vad saknas? Nu skriver ju TS uttryckligen med att de är flera som gemensamt kommit fra mtill detta och tycker således det är gott, vad DU skulle äta dig mätt på eller inte är irrelevant.

Men nu har ju TS frågat vad vi tycker saknas? Då är det väl helt rimligt att faktiskt tala om vad vi tycker saknas? :confused:

Sen ska de givetvis inte ändra på något om de redan är överens om vad de vill ha, men det låter ju lite befängt att fråga buke om folks faktiska svar är irrelevanta?

Men nu har ju TS frågat vad vi tycker saknas? Då är det väl helt rimligt att faktiskt tala om vad vi tycker saknas? :confused:

Sen ska de givetvis inte ändra på något om de redan är överens om vad de vill ha, men det låter ju lite befängt att fråga buke om folks faktiska svar är irrelevanta?
Jo, naturligtvis. Men när tråden mer och mer övergår till att beskriva vad som är FEL med rätterna som ingår i menyn så blir det kanske inte riktigt vad TS hade tänkt sig?

jag kan ändå tycka det är lite skillnad på att nämna vad man skulle sakna (och varför) och att skriva inlägg efter inlägg om varför, i en tråd om en specifik buffé snarare än buffémåltider i allmänhet. Det kan lätt låta som ett avfärdande även om det inte är avsikten.

Liksom alla har fattat vad folk menar utan åtta förtydliganden (eller jag har det och utgår från att jag inte är särskilt skärpt utan att det framgår för fler än mig).

Nu högg jag bara ditt inlägg och menar snarare tendensen (som också genererar många inlägg som värderar den planerade menyn lågt, även om det inte är bara en utan en handfull personer så blir volymen stor och då kan man välja hur stort bidrag till den volymen en vill göra även om ens preferens och resonemang är giltigt).

Alibigrönsaker är finfint komplement till vardagsmaten. Ofta gör man ju inte tre-fyra sammansatta komponenter med perfekt balans till vardags, men kan ändå kasta på rejält med grönt som tycks om av de deltagande men kanske inte symfonierar perfekt om man tuggar det tillsammans med huvudkomponenten. Jag kan också tycka att det är trist med isbergssallad, lök, gurka och tomat o dressing - men eftersom det äts (av vissa) med god aptit oavsett rätt som står på bordet så serveras det frekvent.

Ska man betala proffs för catering så höjs väl kraven men kan ändå tycka att en enkel grönsallad nästan alltid är bra komplement och höjer tillgängligheten.
Fast alibigrönsaker är inte en grönsallad, utan typ att servera kött med potatisgratäng. Och så ställer man också fram en skål med några tomatklyftor. Det är alibigrönsaker. Inte särskilt gott eller särskilt mycket per person, utan just bara en halvtrist rå grönsak som man äter mest av pliktkänsla.

Jo, naturligtvis. Men när tråden mer och mer övergår till att beskriva vad som är FEL med rätterna som ingår i menyn så blir det kanske inte riktigt vad TS hade tänkt sig?
De inläggen är ju svar på andra inlägg som säger typ ”Nähä då, det är redan grönsaker och kolhydrater med! Det behövs inget mer sånt, du tänker fel när du säger att du saknar nåt!”

Då blir det ju svar som förklarar ännu noggrannare och utförligare vad som saknas.

Jag tänker väldigt mycket tvärtom. Grönsakerna är i princip aldrig kompement, de är snarare basen i måltiden. Oavsett om den är slumpmässigt ihopsatt eller mer genomtänkt. Kött äter jag helst bara när jag faktiskt lägger lite kärlek på maten. Jagg vill inte slänga fram kött som nån sorts bukfylla, utan sådana dagar blir det inte kött. Jag ser helt enkelt kött som komplement och ibland smakhöjare. Men grönsaker är just aldrig "till maten", grönsaker och pasta/bulgur/ris/etc ÄR maten.

Har nån ens pratat om livsmedelsverkets rekommendationer? Om jag skulle äta/bli bjuden på en lyxigare/godare middag skulle grönsakerna vara jätteviktiga för att det är gott. Jag åt nyss en belugalasagne utan andra grönsaker än morötter i och tog lite ruccola jag hade hemma. Det var helt okej men vid festligare tillfällen skulle jag vilja ha mer än några ruccolablad.

Jag tänker väldigt mycket tvärtom. Grönsakerna är i princip aldrig kompement, de är snarare basen i måltiden. Oavsett om den är slumpmässigt ihopsatt eller mer genomtänkt. Kött äter jag helst bara när jag faktiskt lägger lite kärlek på maten. Jagg vill inte slänga fram kött som nån sorts bukfylla, utan sådana dagar blir det inte kött. Jag ser helt enkelt kött som komplement och ibland smakhöjare. Men grönsaker är just aldrig "till maten", grönsaker och pasta/bulgur/ris/etc ÄR maten.
Så lagar jag också mat. Grönsakerna är i princip alltid i maten, inte bredvid. Om inte middagen består av flera olika komponenter, där köttet är en. Typ potatismos med surkål och korv.

Har nån ens pratat om livsmedelsverkets rekommendationer? Om jag skulle äta/bli bjuden på en lyxigare/godare middag skulle grönsakerna vara jätteviktiga för att det är gott. Jag åt nyss en belugalasagne utan andra grönsaker än morötter i och tog lite ruccola jag hade hemma. Det var helt okej men vid festligare tillfällen skulle jag vilja ha mer än några ruccolablad.
Ja, precis, det är ju för att det är så gott med grönsaker som jag vill ha dem i varje måltid, och alldeles särskilt om det ska bli gott. Det blir en godare måltid om den innehåller grönsakskomponenter också.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat