Vad sjutton håller vi på med, del XLIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag somnade i soffan och T väckte mig strax efter 6. Han bad om ursäkt. Jag höll på att få värmeslag av att ha en spinnande katt på bröstet så jag sa att det var lika bra.
Vi messade en halvtimme innan han skulle jobba och sen somnade jag om men i sängen istället.
Ringde sen tandläkaren för att få en bättre tid än torsdag kväll. Hade en jäkla tur och det var ett återbud 8.40. Faktiskt en riktigt perfekt tid så nu ska jag väcka dottern så hon kan äta frukost.
 
Sitter på tåget, föreläsningar hela dagen så det känns vettigt att åka. Sonen hemma och förkyld, skönt att han är stor nog att klara sig själv! maken åker hem och äter lunch med honom och finns tillgänglig på telefonen .
 
Hoppas avelsföreningen svarar på mail fortare än sist... Ägarbyte borde ju vara en rutinsak, bara väntat ett par dar än den här gången..
 
Men alltså... Har ingen där vinterdäck på bilarna? Hur kan det var SÅ halt när de kör så otroligt långsamt?

Det var tydligen väldigt halt och backen är brantare än den ser ut att vara men jag tycker också det ser konstigt ut. I Kanada borde de ju ha koll på vinterkörning och vinterdäck tycker man.
 
Det var tydligen väldigt halt och backen är brantare än den ser ut att vara men jag tycker också det ser konstigt ut. I Kanada borde de ju ha koll på vinterkörning och vinterdäck tycker man.
Ja det borde de ha :/ Huh. Här är det snö nu, men det ska regna i eftermiddag. Ska göra mitt bästa för att inte behöva vara ute på vägarna i bil då, för det lär bli jäkligt halt. Blir promenad med icebugs på fötterna istället :p
 
Ja det borde de ha :/ Huh. Här är det snö nu, men det ska regna i eftermiddag. Ska göra mitt bästa för att inte behöva vara ute på vägarna i bil då, för det lär bli jäkligt halt. Blir promenad med icebugs på fötterna istället :p

Samma prognos som här då, varning för underkylt regn :nailbiting:

Tyvärr måste jag nog ta mig in till stan men det får gå långsamt.
 
Samma prognos som här då, varning för underkylt regn :nailbiting:

Tyvärr måste jag nog ta mig in till stan men det får gå långsamt.
Hoppas att du har dubbdäck! Låter bra att köra långsamt. Jag körde i uselt väder i söndags, några gånger fick jag hålla hårt(!) i ratten för att inte åka i diket och då har jag ändå fyrhjulsdriven Subaru med dubbdäck och var på en inte allt för dåligt plogad väg... En av få gånger då jag faktiskt varit lite rädd när jag själv kört, annars är jag bara rädd som passagerare :p
 
Hoppas att du har dubbdäck! Låter bra att köra långsamt. Jag körde i uselt väder i söndags, några gånger fick jag hålla hårt(!) i ratten för att inte åka i diket och då har jag ändå fyrhjulsdriven Subaru med dubbdäck och var på en inte allt för dåligt plogad väg... En av få gånger då jag faktiskt varit lite rädd när jag själv kört, annars är jag bara rädd som passagerare :p

Jag bor i Norrland (enligt sörlänningar då :D) så nog har jag dubbdäck :rofl: I min värld finns det inget som heter dubbfria vinterdäck. De kanske fungerar söderöver men här och norrut... nej.

Jag tar faktiskt hellre en riktig vinterväg än något elände där de saltat och som sedan frusit. Du vet väl att om det är halt är det bättre att placera däcken där det är vitt snarare än i hjulspåren där det är svart? I snö/tjockare is har dubben en bättre chans att få grepp än i tunn svartis.
 
Fast bussar har väl aldrig dubb?

Jag hade en granne som var busschaufför och han åkte i diket med bussen. Då stod bussen still och den gled helt enkelt sidvärts.

Jo, fast tyngd ger ju en fördel till ett visst läge men släpper det är det kört. Något av det vansinnigaste jag har sett var när jag och särbon var på väg norrut. När vi kom ut på 45:an vid det fruktade Kårböle :p var den belagd med svartis och enbart svartis. Vi hade en fyrhjulsdriven King Cab framför oss och man såg hur ett backdäck slirade, fick grepp och så började det andra slira. Vi låg i max 30 :crazy:
 
Jo, fast tyngd ger ju en fördel till ett visst läge men släpper det är det kört. Något av det vansinnigaste jag har sett var när jag och särbon var på väg norrut. När vi kom ut på 45:an vid det fruktade Kårböle :p var den belagd med svartis och enbart svartis. Vi hade en fyrhjulsdriven King Cab framför oss och man såg hur ett backdäck slirade, fick grepp och så började det andra slira. Vi låg i max 30 :crazy:
Jag har ju krockat i typ 10 km/h i fålhagen. Isgata så jag bara rullade med kopplingen nere. Ena bakdäcket gled över en iskant och bilen har automatisk fwd :banghead::banghead::banghead: så den började snurra. Jag kunde inte göra ett skit förrän det tog stopp in i en annan bil. :down:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag och grannen funderar på vad sjutton den används till. Den låter hemskt högt när man snurrar den, så frågan är om den är till för att...
Svar
4
· Visningar
335
Kläder & Bli fin Vi gifter oss i vår. En liten borgerlig vigsel och en blygsam men påkostad middag för 6 personer med hotellövernattning för alla som...
2
Svar
24
· Visningar
1 317
IT & mobiler Sist jag köpte lampa till jacka så köpte jag på stadium dessa var jätte bra. Köpte fyra nya i år. Har en oanvänd kvar. Den jag bytte...
Svar
2
· Visningar
313
Hemmet Det var en vattenläcka i taket för flera år sen i vårt hus (långt innan vi köpte det). Själva läckan är åtgärdad sen länge men tapeten...
2
Svar
30
· Visningar
1 266
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp