Vad ska han ha?

Bukefalos 30 år!

Whisperia86

Trådstartare
Har en äldre häst på snart 29år som fått lite sämre levervärden. Har då förstått att han inte ska ha så mycket protein, stärkelse eller socker, men han håller inte vikten på enbart hösilage/hö/bete som han går på nu. Så finns det något bra kraft? Eller något lämpligt tillskott som hjälper levern lite 🙄

Vad säger veterinären? Jag är också nyfiken! En fråga jag tänkt i perioder att jag velat läsa på om men inte kommit mig för. Men spontant bra fibrer med högt energiinnehåll tänker jag. Hur funkar olja med leverbelastning och äldre häst? Och såklart superviktigt att ha analys på grovfodret man ger. Har vet sagt något om vårgräset? Det är ju ofta högt både i socker och protein och hästar med metabola problem kan ha väldigt svårt att hantera det, men inte ditt fall kanske det inte stämmer om hästen är svår att håll i hull? Också en fråga jag velat fråga veterinären i ditt fall.

Har en äldre häst på snart 29år som fått lite sämre levervärden. Har då förstått att han inte ska ha så mycket protein, stärkelse eller socker, men han håller inte vikten på enbart hösilage/hö/bete som han går på nu. Så finns det något bra kraft? Eller något lämpligt tillskott som hjälper levern lite 🙄
Vi har en trettioårig shettis i stallet som fick diagnos dåliga levervärden i höstas.
Hon får ett tillskott från St Hippolyt och ska ta nya prover imorgon för att kolla läget.
Hon har även PPID och medicineras med Prascend.
Hon får grönpellets (lusern utan tillsatser) som ju räknas som grovfoder vilket gör proteinet lämpligt för känsliga hästar.

Tänker spontant att vid en så hög ålder får man äta det som krävs för att hålla hullet, och sedan somna in när man inte mår bra längre. Samt såklart se till att hästen inte kommer åt att äta giftiga växter på bete eller i hö, mögligt foder och liknande som belastar levern mer. Hur kom det sig att man tog blodprover på levervärdena?

Tänker spontant att vid en så hög ålder får man äta det som krävs för att hålla hullet, och sedan somna in när man inte mår bra längre. Samt såklart se till att hästen inte kommer åt att äta giftiga växter på bete eller i hö, mögligt foder och liknande som belastar levern mer. Hur kom det sig att man tog blodprover på levervärdena?
Ja, är lite inne på ditt spår 😊 tog ett allmänt prov och kollade tänder, har tyckt att ögonvitorna drar lite åt det gulare hållet vilket ska tyda på leverproblem, vilket verkar stämma

Ja, är lite inne på ditt spår 😊 tog ett allmänt prov och kollade tänder, har tyckt att ögonvitorna drar lite åt det gulare hållet vilket ska tyda på leverproblem, vilket verkar stämma
Kan vara värt att kolla igenom betet ordentligt efter giftiga växter. Alsikeklöver, stånds m.fl. kan ge leverproblem och då är ju behandlingen att se till att hästen inte får i sig mer sånt. Har träffat hästar som varit både gulaktiga, haft höga levervärden, och utslag på pigmenterade områden, som blivit helt bra med normal färg och levervärden när man tagit bort dem från bete med alsikeklöver. Men på en så gammal häst är det ju tyvärr inte heller osannolikt med tumörer eller andra åldersrelaterade sjukdomar där det inte finns så mycket att göra.

Liknande trådar

• Foder till ponny med EMS?
  • Fiberfoder som förlänger tuggtid?
  • Mer hö eller halm?
  • Foderstat till tunt fullblod

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat