Vad ska ingå i ett fodervärdsavtal?

F

Fnobby

Ja, som rubriken...

Vad ska ingå i ett fodervärdsavtal? Tänkte lägga till några speciella punkter själv så jag skriver ett eget...

Sv: Vad ska ingå i ett fodervärdsavtal?

Jag brukar utgå från ett standardskrivet och formulera det så som jag vill ha det.

Tycker det är smart att skriva in att hästen inte får flyttas från det i kontraktet angivna stallet utan ägarens medgivande.

Avtalstiden, eventuell uppsägningstid (kom i håg att om man inte skriver någon uppsägningstid går det inte att säga upp avtalet i förtid). Vad händer när avtalet löper ut? Vem transporterar hästen fram och tillbaka?

Veterinärbesiktning?

jag kan skicka det jag anävder på mina två hästar jag har ute på foder om du vill.

standard är bäst, genomtänkt coh trygg. köp från Hööks

jag har testat dom men tycker man fick göra massor av ändringar för att det skulle passa, slutade bara med att det blev kladdigt och fult.
så jag har valt att skriva egna istället

jag köpte mitt på granngården, jätte bra, massor av utrymme att lägga till saker som vad hästen ska användas till, vem står för försäkring, veterinär kostnader om hästen får avlas på, tävlas...osv. Jätte bra avtal!!!:)

jag vet inte var jag hittade mitt.
i sej va det väl ett bra avtal men när vio använde det tro jag vi fick lägga till tre sidor, plus gå in och stryka och göra ändringar i det som redan stod.
det blev inte snyggt. och verkligen inte lättläst.
och jag gillade inte sånt.

men använde det avtalet som grund för det jag skrivit ihop själv

uppsägningstid, vad händer om någon bryter mot punkter i kontraktet, vem ansvarar för transport, försäkring mm.
Förköpsrätt vid säljning.

jag vet inte var jag hittade mitt.
i sej va det väl ett bra avtal men när vio använde det tro jag vi fick lägga till tre sidor, plus gå in och stryka och göra ändringar i det som redan stod.
det blev inte snyggt. och verkligen inte lättläst.
och jag gillade inte sånt.

men använde det avtalet som grund för det jag skrivit ihop själv
ditt är prima:) bättre än de färdiga!

Glöm inte bort att kontroller det juridiskt korrekta i egna formuleringar. Det är lurigt om t ex fodervärden vet att vissa punkter inte kan gälla rent juridiskt, medan hästägaren går i tron att hon/han har fått till ett säkert skydd.

Liknande trådar

Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 724
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 487
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 080
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka