Vad ska jag använda för proteintillskott?

D

daysi

Hej alla duktiga fodermänniskor!
Analysen på hö´t i vårt nya stall såg halvkul ut....just nu har jag endast MJ och protein i huvudet, ska skriva in resten sedan, men de såg ut såhär:
MJ 7,2
Smbpr: 28

Nu är frågan: vad ska jag ge som proteintillskott? Jag vill helst ge så mycket hö det bara går. Ev kommer de ha "fri tillgång" i hagen i vinter, och det är inget jag kan säga emot om...
SOm sagt, jag återkommer med de andra värdena om de behövs till att säga vilket proteinfoder som passar bäst.
Min dam är ett varmblod på 16 år, normalfödd, tränas lätt, 160 cm hög och väger ca 540 kg (ganska grov).

Jättetacksam för alla svar!
 
Det finns lucern, krafft breed, soja, krafft protein bara för att nämna några.

Det beror helt på hur mycket just din häst äter på fri tillgång. Har du någon aning?

Fri tillgång på ett såpass dåligt hö är för övrigt inget att rekommedera.

Vad räknar du med för träningstillägg på din häst och vad har den ätit förut?

mvh Jessica
 
Hej!

Jo, jag vet ungefär vad det finns för varianter, frågan är vilket som är bäst för just mitt hö och min pålla :)?
Jag tycker inte heller att fri tillgång på det höet är bra, men tyvärr är det inte jag som bestämmer.... :cry:
Lätt träning skrev jag...vet inte riktigt vad det innebär, är svårt tycker jag, men kanske 30 % eller så?
Förra året åt hon 8 kg hö (7,0 MJ 38 Smbrp), ca 1 kg havre, 0,8 kg betfor och miner blå 50 g. Detta var säkert ingen bra foderstat...jag är inte så duktig....

Jag vill som sagt ge så mkt hö det bara går (av både ekonomiska och hästvänliga skäl)..
 
Såg han bra ut i hull förra året? Gjorde han det så borde 77 MJ stämma.

Då kan du ge

9 kg hö
1 kg lucernhack
300 gr soja ELLER 400 gr krafft protein

MJ 77 resp 78
Smrp 473 resp 489

Smrp/MJ 6,14 resp 6,27

Vi måste som redan nämnts ha mineralvärdena också annars blir det inget bra. :smirk:

mvh Jessica
 
Glömde mineralvärdena hemma, förstås, men jag skriver in de senare i eftermiddag... Tror det var Kalcium 3,2 och fosfor 2,1. Vet att magnesium låg på 1,0 iallafall... Men dumt att sitta här och TRO att jag kommer ihåg... ;) Bättre jag skriver in sedan...

Förra året såg hon bra ut i hullet och muskulaturen, hon var jättefin och glansig i pälsen, pigga och fina ögon och pigg och trevlig att rida. Dock kommer hon att gå en aning hårdare nu. Mycket långritter i travtempo osv.
Jag ger gärna havre som kraftfoder, om det behövs. Måste ge lite kraftfoder iallafall, annars blir hon förkrossad när de andra står och mumsar. Morötter kan hon inte äta.
KRAFFT Protein - finns det på Granngården? Är det pelletter eller pulver? Är det smakligt?

Tack för att ni hjälper mig, ni är jättesnälla!
 
Just det, soya vill jag helst inte använda, tycker det verkar lite "otäckt", jag har hört att det kan vara farligt om man skulle råka överdosera. (Inte för att jag tänkt det, men TÄNK om analysen inte stämmer och ....ja....)
Iallafall, HELST inte soya.....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 379
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 508
Foder & Strö Sorry för det! Men är helt grön på detta med analyser o har nu fått fyra stycken för att kunna välja det hö som passar oss bäst. Det...
2
Svar
28
· Visningar
2 233

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp