Bukefalos 28 år!

Vad ska jag göra för att lugna ner min häst?

G

gulligast92

Hej! har en varmblodskille som är helt underbar.
Men så fort jag hoppar upp blir han "tossig" och sprallig.:bump:
trippar sidleds, försöker "sticka" och är allmänt busig.
samtidigt som han gör detta arbetar han och så fort jag tar lite i tygeln så stannar han eller hmm.. mja står och trippar på stället.
han försöker absolut inte kasta av mig utan är bara jätte glad och sprallig. Hur ska jag få honom att varva ner?

Sitter helatiden och pratar med honom lugnt, har provat olika sadlar och även barbacka..barbacka har jag hållt fast vid för då har han iaf inte alla ben i luften..
har provat olika bett också men ingen skillnad..funderar på om jag kanske ska börja rida bettlöst. För om vi bara är utanför stallet så hoppar jag ju upp med bara grimma och grimskafft och då gör han absolut ingenting sådant (fortfarande rädd för allt, men det håller vi på att träna bort med stora framsteg:D). Bra tipps någon?:) vill ju bara att prinsen ska må bra:heart
 
Sv: Vad ska jag göra för att lugna ner min häst?

Hoppa pyttesmå hinder varje dag och träna lydnad.
 
Sv: Vad ska jag göra för att lugna ner min häst?

Fast det var ju inte hoppning som var problemet utan uppsittning om jag förstod det rätt? :p
 
Sv: Vad ska jag göra för att lugna ner min häst?

Hur beter han sig i den övriga hanteringen? Om du leder honom där du brukar rida, är han lika sprallig då?
Vad ger du honom för foder? Det kan inte vara så att han är för högt fodrad mot hur mycket han arbetar?
Får han havre? Vissa hästar "tål" inte havre utan för massor med hjärnspöken och blir allmänt spralliga.

Har han gått på travet, och hur länge sedan var det han gick där isf?
Vissa hästar, både galoppörer och travare lär ju sig att så fort det kommer en vagn bakom, eller en ryttare på ryggen etc så är det springa som gäller.

Sitt tungt i sadeln. Det ska nästan kännas som att du försöker väga 500 kg och att fötterna ska nudda marken. Var avslappnad och fortsätt prata lugnt med honom.

Hur blir det om du testar att longera honom innan du hoppar upp, tar det toppen av energin så han blir lugnare eller gör det ingen skillnad?
 
Sv: Vad ska jag göra för att lugna ner min häst?

Han låter som alla nybörja rid traver, igen erfarenhet utan för bana.
Dom är så van att inte vella på hannan men mer "har ska vi inte stå, nu ska det gå":bump:
Jag har gört så med min att hålla han i främ åt budning (hålla han i rörelset främåt) och broms-slap, bröms-slap så att det bli lite obekvam när ha vill öka tackten. Mycket skritt.
Anvanda den bet han är van vid.
Mycket skogs riding och uppmunting,

Som inhale sa, sitta i sadeln, dressage sitts.
 
Sv: Vad ska jag göra för att lugna ner min häst?

Hjärnspöök :rofl: det gilla jag:banana:
Efter 3-år ser han "Buggymen in the bushes" STILL!!!
Ett stutts men aldrig panik.
Har acceptera att han saknas ett skruv.:grin:

Hjärnspöök :rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Vad ska jag göra för att lugna ner min häst?

Vi hade en gammal nordsvensk märr för många år sedan som över lag var en lugn häst. Men så fort hon fick havre, ja då j*vlar blev det fart under galoscherna på tanten :grin:
 
Sv: Vad ska jag göra för att lugna ner min häst?

Hästis är sån - rätt känslig för kraftfoder överlag, men havre är hans amfetamin. DÄR kan vi snacka hjärnspöken... sprätter åt alla håll, med tassarna i vädret oftare än i marken. Det räcker med nån halvliter för att han ska bli j-ligt tröttsam att hålla på med och rida. Sååå vi håller oss till korn.

TS:
Som alla redan sagt ;) - det är en travare, har den tränats för trav så är de ofta vana vid att ösa iväg framåt direkt. Man hinner knappt få benet över ändan på dem. Just den biten är gissningsvis snarare en vanesak än lydnad, bara att träna på, repetition, repetition tills det sitter. I övrigt är han väl upphetsad och vill springa. Vanligen ingen idé att sitta och hålla för mycket i tygeln, sitt djupt i sadeln och träna på "ridhästmode" - att han ska vänta på dina hjälper, och inte ta en massa egna initiativ. Mycket skritt på lång tygel. När du kommer till drivning, när han går framåt för skänkeln med stöd i tygeln utan att börja trippa - då kan du börja rida övergångar. Bättre att göra några med kvalité än att sitta och bråka.

Så länge du inte är farträdd kan du gott rida på snabbt ibland också så han får utlopp för den biten. Men annars är skogsridning på stigar utmärkt, han måste sänka huvudet och titta vart han går - kan inte sprätta iväg och studsa alltför mycket. Likaså är cavaletti på banan ofta bra - han får nåt att fokusera på helt enkelt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 809
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 946
Senast: SkorpSmulan
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 873
Senast: Takire
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 715
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp