Bukefalos 28 år!

Vad ska jag göra? *låångt*

M

Miii

Hoppas det blir rätt nu,
Ska försöka fatta det kort så det går att förstå:angel:

Går i 9:an nu. Har 2 egna hästar, mamma har en häst och så en shettis.
Har i hela mitt liv stått i inhyrningsstall sedan i höstas då vi hyr ett hus på landet med mamma. Har då eget stall (6 boxar varav en fölbox) med fin paddock men inte jättmycket ridvägar.

Jag vill ut och tävla fälttävlan nästa år men känner ibland att mina hästar inte räcker till.
D-ponnyn köpte vi 2006. Född 1997 Helt omusklad och kunde i princip ingenting. Hon har blivit jättefin med gott hull (lite tjock kanske, nästan:angel:) och välmusklad.
Men hon är hopprädd. Allt som är färgglatt är livsfarligt. Hon kan vissa dagar vägra gå över en bom på marken så hon har fått bli dressyrdam.
Skulle ju gärna ha ett föl efter henne men hon är okänd stam, inga meriter och jag kommer ju inte kunna rida/tävla ponny snart så det skiter jag väl in nu. hon är halt nu.

Storhästen har vi haft sen han var 3-4 (är 10 nu). Han har varit en riktig problemhäst som slängt av alla som har suttit på hans rygg. Jag har nu ridit honom i 1 år då jag fick honom av mamma och han har förbättrats men brallar fortfarande. Senast idag på hoppträningen efter ett 70-cm hinder:crazy:= flög som en vante rakt ner i en lerpöl.

Har bara haft problemhästar och saknar nu en "normal häst" eller en läromästare om man säger så.
MEN min mamma stötar inte det minsta i o med hennes eget ointresse vilket gör att jag börjar misstro lite. Pappa flyttar till Zürish om en vecka så han har man ingen hjälp av. Han skulle nog bli gladast om jag slutade rida överhuvudtaget.:cry:

Så vad gör jag? har några alternativ:
1. Säljer båda mina hästar och köper nått vettigt.
2. Säljer båda mina hästar och slutar rida. Satsar på skolan istället.
3. Fortsätter kämpa på och ger storhästen yttligare en chans (han har fått ganska många nu)
4. Säljer mina och köper en jättefin 2.5 årig hingst:love: från en av mammas bästa kompisar (hennes uppfödning)
5. nått annat
Samtidigt får jag jättedåligt samvete för att jag inte är nöjd med det jag redan har. Sen förvärrar ju höstmörkret lite.

Snälla hjälp!!:confused:

förlåt för långt luddigt inlägg:o
 
Sv: Vad ska jag göra? *låångt*

Tjena tjejen! Vilket dilemma du har hamnat i!

Klart du ska rida fälttävlan ! Det som är så kul. Se möjligheterna istället för det negativa. Tänk du har faktist ett stall, två hästar och tid och ork och allt det där. Skolan klarar du av, det har du vell gjort hittills?

Om jag vore du skulle jag sälja dressyr hästen ( ja det kanske låter hemskt ) men tänk, hamnar den hos någon som verkligen hatar att hoppa men älskar dressyr och kan ge den all tid den förtjänar så är det ju bara jättebra!
Och din andra häst kan du låna ut på foder, eller sälja till någon som verkligen har tid och vilja att göra den till en bättre häst.

För pengarna du får köper du dig en ny häst- och köp inte en som inte är inriden ellr nått sånt, för då kan du lika väl behålla din "problemhäst" om jobba är det du vill göra. Och går man i skolan och sånt, så kan man inte ge den så mkt tid som den faktist behöver. Köp en 8-12 åring. Som kan fälttävlan och älskar det. Finns riktigt fina som inte är allt för dyra.

För vem vinner egentligen på det som du har nu? Du vill rida fälttävlan, din dressyr häst hatar att hoppa och problemhästen vill bara problema sig. Låt alla vinna på det här! :D

Du har ju världens möjligheter! Utnyttja dem!
 
Sv: Vad ska jag göra? *låångt*

Tack för svaren:bow:

Jo då, skolan går bra.
Eftersom det inte finns några bussförbindelser här ut på landet :mad: så sitter jag på bibblan inne i stan och pluggar efter skolan tills mamma åker hem.
Så skolan hinner jag med.

Skulle kanske kunna sälja storhästen som westernhäst då. Han är ju trots allt efter en av sveriges bästa westernhäst.
Fast han hoppar som en gud :d

nee, nu fick jag dåligt samvete igen :crazy:
 
Sv: Vad ska jag göra? *låångt*

Vad är det för hälta hästen har då? Lite svårt o sälja en häst som inte är frisk ju
 
Sv: Vad ska jag göra? *låångt*

Rättelse:
Hästen har varit halt.
Är nu frisk och ska sättas igång.

Var nog lite trött:p
 
Sv: Vad ska jag göra? *låångt*

skulle nog göra som föregående har sagt! sälj hästarna som du inte trivs med, och köp dig en läromästare!
köp ingen unghäst, då kommer de dröja allt för lång tid innan du kan utvecklas och tävla.
Lycka till :)
 
Sv: Vad ska jag göra? *låångt*

Trivs du inte med de hästarna du har så sälj dem! Annars kommer du snart tappa gnistan och inte tycka att det är kul att gå ut till stallet längre. Sen om du ska köpa en ny eller sattsa på skolan kan bara du själv avgöra! Känner du att du har tid med en häst och vill ha häst så köp en som du verkligen trivs med och känner att det är rätt häst för dig. Är du osäker ta ett uppehåll, sattsa på skolan och känn efter om du vill ha häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 427
Övr. Barn Hej. Fågan står i rubriken. Ska bli mamma i början av juli, och har då lite funderingar kring hur jag ska göra med min häst...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 334
Senast: Glen_Grant
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 398
Övr. Hund Har hamnat i en mycket kompliserad sits och behöver lite råd. Det är så att för 9 år sedan köpte min mamma en labbevalp som va hennes...
Svar
4
· Visningar
1 042
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp