Bukefalos 28 år!

Vad ska jag göra?

Em3li3

Trådstartare
Jag har en varmblods valack som tagits av travet för ca 8 år sedan och har sen dess varit ridhäst.
Han har varit oridbar hela vintern. första smällen kom när han börja tappa skor så jag kunna inte rid ut för han höll på att slå ihjäl sig redan på stallbacken så att rida efter isiga vägar var uteslutet om jag vela ha en "frisk" häst.
När skorna väl kom på så fick han ont i ryggen och bak benen(knäna) och sen blev det bra. Efter det så har han haft så mycket energi så har jag ridit så har han bara jävlats(ger sig aldrig) sen släppte det, då kom han in i våras och var block halt och ajg trodde det var en hovböld men inget fynd efter långt letande så efter 2 veckor ungefär så fick hovslagaren fram ett blåmärke på tån som troligtvis hade gjort så ont att han inte vela stödja på benet därefter har han bara fått gått på banan några varv och nu har jag börjat rida ut för ett tag sedan.
NU TILL VARFÖR TRÅDEN SKA HIT:

Eftersom han är pigg och allert så går han på jätte bra när vi är ute både själva och med sällskap, så fort vi ska trava så fattar han traven och saktar sedan av efter 5 steg och sen vill han inge mer förens efter ett bra tag nästan som att energin tar slut och sen laddar han batterierna några skritt steg så kan han trava lite igen.
VAD KAN DET BERO PÅ?
Går jag in på ridbanan och ska trava där så "töltar/taktar" han och inte alls vill trava och skulle jag lägga spö på honom och skänkla så hoppar han upp i luften och sparkar bakut eller reser sig i ett skutt. Då blir han en riktig vrångoxe..
Kan jag få lite tips och trix jag kan öva/träna på för att få detta att gå framåt?

Tacksam för alla svar, svarar gärna på frågor:)
 
Sv: Vad ska jag göra?

Om jag var du skulle jag ha kollat upp hästen på klinik för länge sedan, och absolut inte rida på den. På din beskrivning så låter det som att hästen visar tydligt att den har ont någonstans. Så mitt råd, åk till klinik!
 
Sv: Vad ska jag göra?

Håller med Merwen. Uppsök Klinik för en genomgång. Jag hade en häst tidigare som gjorde lite likandant,den hade stora problem med sin rygg och bakkärra. Lycka Till.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Det kan mycket väl bero på att han har jätteont, och du ska inte rida innan du fått klartecken från klinik!
Har du kollat upp honom ordentligt när han skadat sig tidigare?
 
Sv: Vad ska jag göra?

Tjena ni som svarat. ajg har kollat upp honom och även pratat med andra tjejer som sett när jag rider och det är lathet enligt dom.. Ha har inte ont i ryggen eller ben för han är kollad av både veterinär och massör/kiroprator.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Jag tycker det låter som han har ont endå faktiskt (men det kan ju sitta någon annan stans än rygg/ben), jag skulle kolla upp hästen någon annanstans om jag var du. Var det en vetrinär som kom ut och tittade eller var han på klinik? Har han blivit rönkad (stavas?)?

Vad får han för mat? Hur ser han ut i kroppen, hull/muskler? Hur ligger sadeln? Vad använder du för bett, och är han kollad i munnen?
Vill han aldrig trava? Eller är det bara ibland han beter sig såhär? Travar han om du arbetar honom från marken, eller travar han inte då heller?
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 465
Senast: WildHorse
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 270
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 737
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 353
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp