Vad ska jag ha för kudde?

Ja jag hoppas de har fått in den snart
Har fan snart ett eget kuddbibliotek hemma
Det är så attans svårt med kuddar!
Den där du hade sett, hade den dubbla sidosömmar? Det är väldigt bra annars.
Jag såg att Ikea har en som heter "Skogslök" för 79 kr, den tyckte jag såg händig ut iom att man kan använda den på olika sätt. Men jag har ju inte känt på den, den kan vara för mjuk.

Jag kan t.ex. inte ha för mjuka kuddar, då får jag ont direkt. Min högst älskade kudde är en ganska platt historia från början av 1900-talet (det är sant! jag fick den av min gammelmormor) den är tagelstoppad och väger typ 3 kg.
Jag har också provat en dyr tempur och det funkade inte alls, så det är så personligt det där med kuddar ;)
 
Tycker det där med kuddar är hopplöst. Jag skulle behöva nya men hittar inga som passar. Har en bra och en som funkar. Sängen är nått mitt emellan mjuk och fast. Jag ligger halvvägs på sidan/magen men även lite på rygg. Kuddarna får inte vara för höga och absolut inte för låga. Gärna lite fasta. Men hittar inget som stämmer in. Vill ha som min bästa kudde men jag vet inte var jag har köpt den. Märket är utsuddat. Är dock ganska säker på att det är jysk eller ikea. Men det var längesen och jag hittar ingen som stämmer överens med den.
 
Denna var det
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20210718-150140_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20210718-150140_Samsung Internet.jpg
    49,8 KB · Visningar: 27
Jag har haft tempur och billigare kopior men de funkar inte alls för mig. Jag har alltid int i nacken ändå. Har ingen lösning tyvärr. Försöker satsa på låga kuddar som går att forma lite efter behov. Har några med flisat memoryfoam I, de funkar bäst.

(har förslitningsskador i nacken så kan bero på det)
 
@Sonic76 - jag har en kudde från Emma, deras original. Uppbyggd i tre skikt så går att anpassa. Den är inte helt perfekt men är den första kudden som funkat en längre period för mig som ofta får problem med spänningar i nacken. De har 100 dagars provperiod, vilket gjorde att jag vågade chansa, jag hade inte velat köpa en dyrare kudde på vinst och förlust (ofta förlust..)

Och returen (på annan vara därifrån) funkade jättesmidigt! De har ofta kampanjer också.
 
Ibland kan man ha tur att Jysk säljer sina Tempur kuddar i olika storlekar för ca 300 styck. Vi köpte två större varianter och sen har jag en annan som påminner mer om en vanlig kudde. Älskar dem. Köpta för ca 300 styck. Bestämde oss att de fick vara slut på skit kuddar för både sambon och jag hade ont i huvudet/nacken när vi vakna varje morgon.
 
Ibland kan man ha tur att Jysk säljer sina Tempur kuddar i olika storlekar för ca 300 styck. Vi köpte två större varianter och sen har jag en annan som påminner mer om en vanlig kudde. Älskar dem. Köpta för ca 300 styck. Bestämde oss att de fick vara slut på skit kuddar för både sambon och jag hade ont i huvudet/nacken när vi vakna varje morgon.
Säjer de tempur? De har väl wellpur, men det är iofs samma sak bara annat märke och bråkdel av priset.
 
@Sonic76: Den här kudden från Jysk har räddat min sömn: https://jysk.se/sovrum/kuddar/fiberfyllning/gold/kudde-2x400g-hoie-downfeel-50x60

Men jag måste ha extremt högt för huvudet så jag har den där OCH en vanlig Downfeel (som ju är hög i sig). Jag trodde det skulle bli alldeles för högt men försöker jag ta bort någon får jag ont.
Jaaa såna har jag haft och faktiskt gillat riktigt bra! Har inte sett på flera år dock. Måste kolla minn lokala jysk.
 
Har en tempur. Som ngn skrev så är det en tillvänjningsperiod. Jag var beredd att kasta den efter de första nätterna men nu kan jag inte vara utan den. Finns i olika höjder/utförande beroende på sovställning. Jag som sover lite ”framstupa sidoläge” har en längre variant. Den kostar lite men känns som en bra investering.
 
Det svåra är ju att jag ligger på sidan och sen rullar över på rygg
Men hoppas på att det fortfarande är rea när jag får lön så får jag kolla
 
Jag har haft bovetekudde i många år. Älskar den, fast, men ändå formbar, kan inte sova med något annat längre.
Har också en med fyllning av boveteskal som jag älskar. Både stabil och formbar samtidigt på ett underbart sätt. Går att öka/minska mängden fyllning efter vad som passar en också.
 
Jag har inga råd kring kuddar, men har du gjort lite nackövningar för att träna styrka och rörlighet? Jag fick en rejält nackspärr tidigt i våras och sömnproblem i månader pga av det. Efter ex antal ggr hos naprapaten och sjukgymnast fick jag ett par övningar som jag gör några ggr i veckan. De har hjälpt enormt mycket!

Men du kanske har en skadehistorik som gör att du ska ta det lugnt? Nacken vill man ju inte chansa med så man måste ju lyssna på kroppen, men för mig hjälpte det inte enbart med att se överkudde och säng utan jag behövde mer styrka också.
 
Jag har inga råd kring kuddar, men har du gjort lite nackövningar för att träna styrka och rörlighet? Jag fick en rejält nackspärr tidigt i våras och sömnproblem i månader pga av det. Efter ex antal ggr hos naprapaten och sjukgymnast fick jag ett par övningar som jag gör några ggr i veckan. De har hjälpt enormt mycket!

Men du kanske har en skadehistorik som gör att du ska ta det lugnt? Nacken vill man ju inte chansa med så man måste ju lyssna på kroppen, men för mig hjälpte det inte enbart med att se överkudde och säng utan jag behövde mer styrka också.
Jo när jag kommer dit
Har fel på större delen av kroppen och när jag började hos fysio var det knäna som var viktigast. Sen tog vi höfter och bål. Sen blev det sommar haha.
Så hoppas kunna ta nacken i höst
 
Jag har inga råd kring kuddar, men har du gjort lite nackövningar för att träna styrka och rörlighet? Jag fick en rejält nackspärr tidigt i våras och sömnproblem i månader pga av det. Efter ex antal ggr hos naprapaten och sjukgymnast fick jag ett par övningar som jag gör några ggr i veckan. De har hjälpt enormt mycket!

Men du kanske har en skadehistorik som gör att du ska ta det lugnt? Nacken vill man ju inte chansa med så man måste ju lyssna på kroppen, men för mig hjälpte det inte enbart med att se överkudde och säng utan jag behövde mer styrka också.
Tar gärna tips om övningar, har gått hos många olika men inte fått något konkret jag ska göra… (du kan skicka pm om du vill så vi inte kapar tråden :) )
 
Har ju enorma problem med nacken.
Har testat formkuddar, höga, låga osv.
De enda jag inte testat är kuddar som är dyrare än 300 spänn då.
Nu har jag en billig dunkudde som är bättre men inte bra.
Tänkte, trots att jag är emot dun då jag inte kan köpa hållbart sådant, köpa en dyrare dunkudde på Ikea sist jag var där.
Den kostade 499. Tyvärr var den slutsåld.
Finns det nån som har nåt bra tips på kudde?
Jag har slut på idéer.
Har varit hos fysioterapeut men vi har bara kommit till bålen än.
Nacken har vi inte hunnit med än.
Jag sover så dåligt pga smärtan.
Tempur alla dagar i veckan. Har haft min i många år och den är fortfarande lika bra. Billigare att köpa en bra kudde än flera billiga...
Har själv kroniska nackbesrävär efter ridolycka men med kiropraktor var tredje vecka, tempurkudde, back on track "halskrage" och olika typer av liniment är jag bättre än någonsin.
När jag fick fast jobb med bättre lön köpte jag även en tempursäng. Bra, men dyr. Den lär väl hålla i minst 20 år så räknar man ut hur många timmar jag kommer att använda den är den en billig investering.
 
Jag har haft Tempur sedan tonåren pga trasig nacke. Har varit så nöjd. Vete fasen vad som hände sist jag köpte ny. Den var stenhård. Tegelsten! :eek:
Sjukt obekväm! Så jag bestämde mig för att sitta på den då jag kontorade för att mjuka upp den. Det gick inte heller. Fick så ont i bakdelen. 😅
Hade långt till affär med Tempur och köpte ist någon billig i memoryfoam på Jysk. En var lite för hög och fel form. Så jag gick loss med saxen och klippte den som jag ville ha den. Det kunde man ju våga IOM billig kudde.
Det blev bästa kudden någonsin! 😍
 
Tempur alla dagar i veckan. Har haft min i många år och den är fortfarande lika bra. Billigare att köpa en bra kudde än flera billiga...
Har själv kroniska nackbesrävär efter ridolycka men med kiropraktor var tredje vecka, tempurkudde, back on track "halskrage" och olika typer av liniment är jag bättre än någonsin.
När jag fick fast jobb med bättre lön köpte jag även en tempursäng. Bra, men dyr. Den lär väl hålla i minst 20 år så räknar man ut hur många timmar jag kommer att använda den är den en billig investering.
Ja tyvärr så har jag ett bra jobb med bra lön.
Men kfm tar det mesta av den.
Och kommer att göra tills jag är typ 75.
 

Liknande trådar

Utrustning Ska köpa ett nytt ländtäcke inför vintern och vill gärna ha lite tips! Vill ha: - Fleece eller ull i bra kvalitet, alternativt ngt...
2
Svar
24
· Visningar
2 074
Senast: Harmomini
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 765
Senast: AraSlei
·
Äldre Sånna saker har jag. Saker som jag lika gärna hade kunnat ge fan i att köpa ibland. Min senaste investering var en ryggsäck. Jag tycker...
2
Svar
29
· Visningar
4 173
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp