Vad ska man göra..

YorkWann

Trådstartare
..när det finns en i stallet som blivit utslängd två gånger, men inte flyttar på sig....? :mad:
 
Betalar denna manniskan hyra osv? Latsas som om ingenting har hant?

Om man ska vara riktigt elak sa kan man ju hyra in nagon annan i stallplatsen. Om personen inte flyttar, sa far man helt enkelt tvinga till en flyttning!! Slapp ut hasten i hagen, lagg alla personens saker i plastpasar och stall pa gardsplanen!!

Egentligen ska jag inte saga nagonting, for jag vet inte hur laget ligger till. Kanske protesterar personen mot nagonting som den var anklagad for som aldrig hant. Vad vet jag...?
 
Menar du att personen har blivit uppsagd skriftligen från sin stallplats? Har personen haft ett skriftligt kontrakt från början?

Finns det papper på allt och personer inte flyttar ut så tror jag att man kan vända sig till kronofogden för avhysning. Det gör man iaf med "vanliga hyresgäster".
 
tyvärr finns inget skriftligt kontrakt, eftersom vi som flyttade in känt varandra sålänge. Men man lär sig en läxa.... :crazy:

hon har stulit, och vi har kommit på henne med det.
 
Man skriver ett rekommenderat brev (och lämnar över en kopia när man träffar människan).

I brevet lämnar man en uppsägningstid, och meddelar att om h*n drar över denna tid kommer det att kosta t ex 560 kr/dygn. Kryddar man med en rad där man meddelar att den förhöjda avgiften (i exemplet 3920 kr/vecka) ska erläggas kontant veckovis och att fordran omgående lämnas till KFM vid utebliven betalning - då flyttar folk :D
 
Funkar det även om inte den som hyr platsen inte har ett skriftligt hyreskontrakt från början? Jag antar att detta inte är en "vit" verksamhet (själva uthyrningen alltså).
 
Det är en muntlig överenskommelse. Gäller såväl som en skriftlig (men svårare att påvisa detaljerna).

Vari skulle skillnaden vara?
 
Om man driver en stallverksamhet svart, vilket jag inte vet om den här stallägaren gör (vilket man dock kan anta när man inte skriver kontrakt med de som hyr) så kan det kanske bli ekonomiska följder om man går vidare till myndigheterna...
 
Väljer man att stå utanför samhället i den frågan (d v s driver svart) kan man knappast begära att få ta del av det "skyddsnät" samhället ifråga utgör.

Man kan alltid påtala möjligheten att gå vidare med fordran, om man sedan väljer att göra det - en annan femma.

Nackdelen med att fiffla med svartbusiness...
 
jag har inte skrivit några papper och jag får inget kvito och likväl är hästen uppstallad vitt.
 
Okej, men då är det ju bara för stallägaren till det här stallet det skrivs om att säga upp hyresgästen skriftligt och gå till KFM. Då blir det avhysning så småningom!
 
Jag skulle säga att hon har en vecka på sig att hitta ny stallplats, sedan skulle jag också ta ut hästen i hagen och lägga hennes grejjer på stallbacken om hon inte hade flyttat inom denna vecka... Sedan låsa tills hon försvunnit. Vad är det för konstig människa??
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 482
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
879
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
640
Senast: valy
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 651
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp