Vad ska man tänka på när man köper häst?

PonnyMajsan

Trådstartare
Hej! Jag har ingen aning om tråden ligger rätt, men jag hoppas det;) Jag har några frågor till er som har köpt häst. Vad ska man tänka på när man köper häst och vad ska man tänka på när man provrider hästen? Kontrakt, veterinärintyg, pass osv. Tack på förhand;)
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst?

Jag vill vända lite på frågan och säga att det första man ska tänka på när man ska köpa häst är vad man ska ha den till. Varför ska man köpa häst?
När man har svaret på den frågan så kan man svara på vad man ska titta efter på den hästen. Olika ändamål olika saker som är viktiga. Som exempel man funderar på framtida avel så är ras, stam och kön av betydelse, vilket kan vara helt oväsentligt om man vill ha promenadhäst. Det enda som är helt klart att man ska titta/fråga efter oavsett användningsområde för hästen är att den har pass eller om det är ett föl att det har allt i ordning för passet. När det gäller föl så då inte minst att alla avgifter är betalda så att man inte får en obehaglig överraskning från hingsthållaren på halsen. I vissa raser kan den överraskningen bli väldigt dyr. Plus att man ska vara säker på att den man köper också verkligen är den som äger hästen.
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst?

Jag håller med Masse, först måste man veta vad man vill ha, sen kan man börja leta :)
Senaste köpet var mitt bästa, då hade jag stenkoll på vilken sorts häst jag ville ha, hur den skulle vara mentalt(dvs hur reagerar den tex när den blir rädd?, hur lätt blir den rädd?) osv.
Hade också klart för mig att jag måste lita på magkänslan vad gäller säljaren(uppfödaren i mitt fall).

När jag köper häst vill jag få testa så mycket som möjligt av det som det sägs att hästen kan. Jag vill hämta i hagen, borsta, sadla, rida(ridbana/ridhus/uteritt/sällskap/ensam). Lasta, låtsas vara hovis och hålla i benen "konstigt". Helst vill jag kunna komma minst två gånger och titta.

Det enda som jag missade på nu sist var väl att om jag haft min tränare med så hade hon kunnat säga till mig att den var lite rak i sina vinklar tex. Jag hade troligast handlat ändå, men det är otroligt mycket värt att redan från början ha koll på hästens fysiologiska förutsättningar.

Pass är självklart, försäkringen kan man få tillstånd att titta närmare på, få veta om den nyttjats och till vad. Vad täcker den och vad täcker den ej? Tänker på om det tex täcker fel som kan stamma från innan försäkringen tecknades osv. Köper man en ung häst kan det vara stor skillnad.
 

Liknande trådar

Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 296
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 052
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 927
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
715
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp