Vad ska ni göra för skattepengarna?

Pengarna kommer precis att räcka till en crystal head vodka, så en sån har jag tänkt att köpa!

Bara för att den är snygg och för att jag vill ha en :banana:
 
.. men alltid trevligare att få tillbaka något även om det bara är några enstaka kronor.

Jag tycker precis tvärtom. Jag vill inte leka bank till Skatteverket och låna ut pengar till dem, det är urkass ränta. Har dem hellre i min egen plånbok och låter SKV vara min bank - det är ju räntefritt ett bra tag!

Själv är jag skyldig närmare 30 000 kr och är mycket nöjd med det. Inte oväntat utan kalkylerat.
 
Jag tycker precis tvärtom. Jag vill inte leka bank till Skatteverket och låna ut pengar till dem, det är urkass ränta. Har dem hellre i min egen plånbok och låter SKV vara min bank - det är ju räntefritt ett bra tag!

Själv är jag skyldig närmare 30 000 kr och är mycket nöjd med det. Inte oväntat utan kalkylerat.
Nu hänger jag inte riktigt med på hur du resonerar?
De pengarna man får tillbaka blir lite ränta på det också. Fast det är likadant när man ska betala in för det blir ränta på det som ska betalas in, t ex är man skyldig 1000kr så kan det bli 1500 kr med ränta (nu vet jag förvisso inte om räntan är så hög) men ändå.

Jag tänker som så att de pengarna jag betalar i skatt, de som dras direkt från lönen är inga pengar jag fått indirekt och inga jag direkt saknar, så då är det trevligt att få tillbaka på skatten, speciellt om det är lite högre summor. Så resonerar jag i alla fall. :)
 
Nu hänger jag inte riktigt med på hur du resonerar?
De pengarna man får tillbaka blir lite ränta på det också. Fast det är likadant när man ska betala in för det blir ränta på det som ska betalas in, t ex är man skyldig 1000kr så kan det bli 1500 kr med ränta (nu vet jag förvisso inte om räntan är så hög) men ändå.

Jag tänker som så att de pengarna jag betalar i skatt, de som dras direkt från lönen är inga pengar jag fått indirekt och inga jag direkt saknar, så då är det trevligt att få tillbaka på skatten, speciellt om det är lite högre summor. Så resonerar jag i alla fall. :)
Nej, du har det räntefritt väldigt länge. Över ett år.

Och det du får tillbaka är inte med någon ränta.

Jag har hellre pengarna i plånboken (direkt från lönen) än hos SKV i mer än ett år.
 
Nej, du har det räntefritt väldigt länge. Över ett år.

Och det du får tillbaka är inte med någon ränta.

Jag har hellre pengarna i plånboken (direkt från lönen) än hos SKV i mer än ett år.
Jasså är det så? Då har jag nog fått det om bakfoten.

Fast om jag får dom pengarna direkt i plånboken istället så blir det småsummor varje månad och det är roligare att få tillbaka en stor klumpsumma, för man kanske har försökt spara till något, men det kommer oförutsedda utgifter ivägen osv som omöjliggör det.
Sen om man skulle få dom pengarna i handen direkt, så kan man ändå inte göra något med dom för man kommer då bli tvungen att skatta när deklarationen kommer och då måste man ha dom pengar till hands, annars blir det inge bra.
 
Sen om man skulle få dom pengarna i handen direkt, så kan man ändå inte göra något med dom för man kommer då bli tvungen att skatta när deklarationen kommer och då måste man ha dom pengar till hands, annars blir det inge bra.

Hur tänker du nu? Betalar du rätt skatt får du pengarna i plånboken och blir inte skyldig något. Det måste väl ändå vara strävan?

I andra hand vill jag vara skyldig SKV. Mitt totala misslyckande är att SKV är skydlig mig pengar.

Att vissa använder SKV som sparkonto handlar väl mer hur man fungerar psykologiskt? Jag lägger hellre undan pengarna på ett konto där jag förfogar över slantarna. Oavsett hur stort eller litet belopp.
 
Hur tänker du nu? Betalar du rätt skatt får du pengarna i plånboken och blir inte skyldig något. Det måste väl ändå vara strävan?

I andra hand vill jag vara skyldig SKV. Mitt totala misslyckande är att SKV är skydlig mig pengar.

Att vissa använder SKV som sparkonto handlar väl mer hur man fungerar psykologiskt? Jag lägger hellre undan pengarna på ett konto där jag förfogar över slantarna. Oavsett hur stort eller litet belopp.
Jag trodde du menade att du fick alla slantar direkt i plånboken utan att betala någon skatt, därav mitt svar.
 
Att vissa använder SKV som sparkonto handlar väl mer hur man fungerar psykologiskt? Jag lägger hellre undan pengarna på ett konto där jag förfogar över slantarna. Oavsett hur stort eller litet belopp.
Samma här, jag gillar att själv ha kontroll på min ekonomi och i det mitt sparande. Nu får jag tillbaka en mindre summa i år men det är pga en längre sjukskrivning som ställt till det.
 
Jaså, då får du gärna berätta hur det går till i teorin, för jag som löneadministratör och ekonomiansvarig vet inte hur den teoretiska lösningen ser ut.
Tja, det är en teori som är omöjlig i praktiken så den går inte att förklara. Kanske mer möjlig om man jobbar svart, men jobbar man vitt går det inte.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 276
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 370
Senast: Linn-Nora
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 416
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 086
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp